DIY MacBook Pro repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Na bijna 8 jaar trouwe dienst heeft mijn MacBook het deels begeven. De graka is overleden, of eigenlijk beter gezegd, de vcore.

Hierdoor valt het beeld vaak weg(incl de backlit). Wanneer ik een extern scherm aansluit is dit binnen enkele minuten. Gebruik ik enkel het interne scherm, kan hij het soms uren doen. Vaak helpt een reboot dan.

Na wat speurwerk weet ik vrij zeker dat dit het probleem is:
YouTube: Why 2012 15" Retina Macbook Pros with GT650M DIE

Dit betreft mijn MacBook Pro en de zelfde symptomen.

De boosdoener is dus de U8900 chip die niet meer goed functioneert omdat er kleine barstjes zijn ontstaan. Nu heb ik zelf 0,0 ervaring met solderen, laat staan onder een microscoop dus ben ik aangewezen op dure reparatiekosten en dat vind ik het deze machine niet meer waard.

Apple had destijds een terugroepactie voor dit model. En hoe lostte Apple dat op? Dat zie je op 15:14

Apple plakte dus gewoon een stukje rubber op de chip om de chip aan te drukken tegen de case 8)7 . Nu heb ik zoiets van, het is het proberen waard. Het kost mij alleen veel tijd en geduld (de chip zit namelijk onderop dus de hele logic-board moet eruit) maar het is mogelijk een goedkope oplossing.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en misschien tips kan delen? Of heb je wellicht een betere manier om dit goedkoop te fixen?

Thanks!

[ Voor 9% gewijzigd door Aviv1 op 14-04-2020 18:59 ]

Let me share my screen...

Beste antwoord (via Aviv1 op 15-04-2020 00:17)

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Met enige regelmaat doe ik deze reparatie en het is zeker niet de moeilijkste fix. Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe handig je in dit soort dingen bent, welke tools je hebt en of je ergens anders op kunt oefenen. Ook loop je het risico het probleem groter te maken als je bijvoorbeeld iets 'bridged' of een andere beginnersfout maakt (no offence :)). Misschien moet je het bord er even uithalen en kijken hoe groot die chip is, de meeste mensen zijn dan genezen van de wens om het zelf te doen :P

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Met enige regelmaat doe ik deze reparatie en het is zeker niet de moeilijkste fix. Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe handig je in dit soort dingen bent, welke tools je hebt en of je ergens anders op kunt oefenen. Ook loop je het risico het probleem groter te maken als je bijvoorbeeld iets 'bridged' of een andere beginnersfout maakt (no offence :)). Misschien moet je het bord er even uithalen en kijken hoe groot die chip is, de meeste mensen zijn dan genezen van de wens om het zelf te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Daarom ;) Ik weet dat het een belachelijk kleine chip is. Ook heb ik de tools niet ;) Vandaar is mijn enige optie dus deze Apple work-around zelf toepassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ah, ok, je wilt dat stuk rubber er tussen gaan doen? Dat had ik niet begrepen, excuus. Ik vermoed dat dat stuk rubber ervoor moet zorgen dat de boel niet kapot gaat en niet om een reeds losgeraakte chip weer aan te duwen. Maar wie weet, als het werkt werkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
rvanpruissen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:34:
Ah, ok, je wilt dat stuk rubber er tussen gaan doen? Dat had ik niet begrepen, excuus. Ik vermoed dat dat stuk rubber ervoor moet zorgen dat de boel niet kapot gaat en niet om een reeds losgeraakte chip weer aan te duwen. Maar wie weet, als het werkt werkt het...
Dat stuk rubber was de fix van Apple... natuurlijk een fix van lik mijn vest maar aangezien ik niet kan solderen, kan ik het wellicht proberen O-)