geluidskaart of headset (virtual surround)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:32
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
betere geluidservaring in games (FPS / battle royal)

Wat is je budget?
<100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MSI B450M PRO-VDH Max/ Arctic p533 of HD681 EVO /ryzen 3600 / 55700xt

Er zijn 2 redenen waarom ik andere sound wil:
- krijg commentaar dat in game sound (discord, of eigen voicechat game) terug komen via Headset (lijkt aan realtek on board sound te liggen (en nee, in settings van alles geprobeerd, luisteren naar microfoon staat uit, ruisonderdrukking aan, gespeeld met DB settings etc, uitgangen software matig gesplit, drivers up to date.)
- krijg van andere spelers door dat virtual surround intussen op zo'n niveau is, dat het helpt met plaatsen tegenstander (Apex Legends).

Zit te denken aan een sound blaster Z kaart. Maar eventueel USB versie, of headset met geintegreerde USB soundcard kan ook.

Lijkt me dat een sound card de betere long term optie is, maar twijfel.
Daarbij ook of de soundblaster Z inderdaad een goede optie is. Komt in veel sites goed uit de verf, maar of het wint van bijvoorbeeld een Arctis 7/ senheiser pc 373d, geen idee.

Graag hoor ik van mensen die beide opties hebben gebruikt. Enkel het oordeel dat een Arctis 7 of andere headset goed is, is leuk, maar geeft geen duidelijkheid wat de betere optie is. ;)

Alvast bedankt voor de feedback!

[ Voor 0% gewijzigd door Cyriel85 op 14-04-2020 15:40 . Reden: kleine aanvulling ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:18
Een geluidskaart gaat in de meeste gevallen geluid voor een headset/hoofdtelefoon over 3.5/6.3mm jacks sturen, dat is dan meestal stereo, daar ga je nooit echte surround uit krijgen. Dus wil je surround, zal je voor een headset moeten gaan die een geintegreerde dac heeft (usb).

Beide headsets die je aanhaalt (363D en Arctis 7) gaan trouwens ruim over je budget van max €100

• Cyriel85
DenHond schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:02:
Een geluidskaart gaat in de meeste gevallen geluid voor een headset/hoofdtelefoon over 3.5/6.3mm jacks sturen, dat is dan meestal stereo, daar ga je nooit echte surround uit krijgen. Dus wil je surround, zal je voor een headset moeten gaan die een geintegreerde dac heeft (usb).

Beide headsets die je aanhaalt (363D en Arctis 7) gaan trouwens ruim over je budget van max €100
Voor zover ik weet zijn die usb headset ook gewoon stereo headsets, die een virtuele surround sound maken.
Dus naar mijn idee werkt dat exact hetzelfde? Zit een kleine geluidskaart in de USB stick en gaat gewoon stereo geluid maar de drivers van de koptelefoon die zo "surround" na boosten.

Mijn gevoel zegt echter dat een euro 70,- kaart, een beter geluid produceert dan de gemiddelde usb dongel die aan zo'n usb/wireless headset zit (in de €100,- regio dan).

De 363d is 90,- op Amazon.nl, arctis 7 niet naar gekeken, maar hoor positieve dingen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:18
Cyriel85 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:12:
Voor zover ik weet zijn die usb headset ook gewoon stereo headsets, die een virtuele surround sound maken.
Dus naar mijn idee werkt dat exact hetzelfde? Zit een kleine geluidskaart in de USB stick en gaat gewoon stereo geluid maar de drivers van de koptelefoon die zo "surround" na boosten
Je hebt gelijk, ik ging er even van uit dat echte 5.1/7.1 setjes (die bestaan) beter waren, maar blijkbaar geven die een gelijkaardig resultaat (en zelfs in sommige gevallen zijn ze gewoon slechter).

Voor zover geluidskaarten gaan, deze zullen een beter geluid geven, rest dan nog de vraag of dat 'beter' geluid er gaat doorkomen op je headset. Zo'n usb dac in een headset is meestal goed genoeg voor de drivers in de headset.

Ik heb destijds (gebruik hem nog steeds) een pci-e sound blaster zx gekocht omdat mijn onboard audio tekort schoot voor mijn Sennheiser HD558 (de 50ohm impedantie was er teveel voor).
Wat ik van die kaart kan zeggen is dat ik alle software trukjes (sbx studio pro) uit heb staan (inclusief de surround etc) omdat dit het geluid merkbaar slechter maakt. Enkel een custom equalizer die ik naar eigen smaak heb ingesteld. Verder heb ik veel problemen gehad met de software, om pas na jaren er op uit te komen dat een custom kleurenprofiel voor je monitor in windows de sofware in de soep laat draaien.

Btw, zou je niet gewoon een aparte usb mic kunnen kopen, en de mic van je huidige headset gewoon achterwege laten? Ik ben er trouwens van overtuigd dat er toch ergens een instelling in windows niet goed moet staan ivm met je probleem...

• Cyriel85
DenHond schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:00:
[...]
Je hebt gelijk, ik ging er even van uit dat echte 5.1/7.1 setjes (die bestaan) beter waren, maar blijkbaar geven die een gelijkaardig resultaat (en zelfs in sommige gevallen zijn ze gewoon slechter).

Voor zover geluidskaarten gaan, deze zullen een beter geluid geven, rest dan nog de vraag of dat 'beter' geluid er gaat doorkomen op je headset. Zo'n usb dac in een headset is meestal goed genoeg voor de drivers in de headset.

Ik heb destijds (gebruik hem nog steeds) een pci-e sound blaster zx gekocht omdat mijn onboard audio tekort schoot voor mijn Sennheiser HD558 (de 50ohm impedantie was er teveel voor).
Wat ik van die kaart kan zeggen is dat ik alle software trukjes (sbx studio pro) uit heb staan (inclusief de surround etc) omdat dit het geluid merkbaar slechter maakt. Enkel een custom equalizer die ik naar eigen smaak heb ingesteld. Verder heb ik veel problemen gehad met de software, om pas na jaren er op uit te komen dat een custom kleurenprofiel voor je monitor in windows de sofware in de soep laat draaien.

Btw, zou je niet gewoon een aparte usb mic kunnen kopen, en de mic van je huidige headset gewoon achterwege laten? Ik ben er trouwens van overtuigd dat er toch ergens een instelling in windows niet goed moet staan ivm met je probleem...
dacht de oplossing te hebben gevonden voor terug horen game geluid, maar bleek nu gewoon de microfoon uitgezet te hebben :(

[ Voor 17% gewijzigd door Cyriel85 op 15-04-2020 11:42 ]