Nieuwe TV (50inch) Sony icm Apple TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-10 16:00
Hallo,
Mijn huidige tv van 32inch is alweer 10 jaar oud en ik ben op zoek naar een maatje groter.
Ik ben altijd heel tevreden geweest over Sony producten en ik vind het design ook heel mooi. Vandaar dat ik aan het kijken ben voor een 49inch variant van Sony.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 500 en 800 ongeveer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een AppleTV en een receiver, dus de smartfunctionaliteiten hoeven voor mij niet en het geluid van de tv is ook niet belangrijk. Ik kijk voornamelijk streaming diensten en gebruik apps van de Apple TV, soms een blu-ray, of een mkv file.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een aantal modellen op het oog:
https://tweakers.net/pric...7004-zwart/specificaties/
https://tweakers.net/pric...8096-zwart/specificaties/
https://tweakers.net/pric...8305-zwart/specificaties/
Respectievelijk 500, 600 en 800 euro

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat moet ik nu kiezen? Ik zie niet zo goed het verschil in deze tv's, behalve dat de laatste 100hz is. Is dat nuttig? (ja ik heb de topics erover gelezen, maar wijzer wordt ik er niet van) Of zie ik er niks aan? Ik lees dat het nuttig is bij voetbal? Dat kijk ik niet. Die andere twee zie ik sowieso geen verschil in ...
Eigenlijk wil ik gewoon een heel goed scherm, mooi design, verder geen poespas. Het liefst dat ie weer 10 jaar meegaat :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
De XG70 serie beschikt over een eigen OS, in tegenstelling tot de XG80/83 serie

Er zijn twee type LCD panelen, IPS en VA waarbij het native contrast van een VA paneel 4 tot 6 keer hoger ligt dan dat van een IPS paneel.

IPS = goede kijkhoeken, matig contrast
VA = matige kijkhoeken, goed contrast

De 49XG83 beschikt oven een VA paneel, de 49XG70 en 49XG80 hebben een IPS paneel.

100hz kan nuttig zijn bij o.a. het kijken van films, dit zorgt voor minder judder.

Wanneer je een heel goed scherm wilt waarmee je weer een lange tijd vooruit kunt, kan je beter naar de 49XG9005 kijken. Aangezien je voornamelijk naar films en series kijkt, en in de nabije toekomst steeds meer HDR titels uit gaan komen denk ik dat deze tv wat meer future proof voor jou zal zijn. Zo komt de 49XG9005 o.a. bijna perfect gekalibreerd uit de doos, heeft een VA paneel met Full Array Local Dimming, betere motion handling, anti-reflectie filter en HDR weergaven. En is met wat onderhandeling voor rond de 850 euro te koop, je kan hiervoor een aantal winkels uit de 'OLED prijzendiscussie' topic benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik heb zelf sinds twee weken de 49XG9005. 850 euro is mij helaas niet gelukt, maar heb hem voor 950 euro kunnen kopen bij PlatteTV (op de site vragen ze 1049 euro).
Heb hem niet kunnen vergelijken met de andere uit bovenstaand rijtje, maar vind het beeld erg mooi. Wel een beetje gestoeid met de HDR instellingen icm ondertiteling, maar dat heb ik nu ook kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals gezegd is een belangrijk verschil het type paneel. Als je (redelijk) van voren kijkt zou ik zeker een VA-type nemen gezien het veel hogere contrast.

Een 60Hz paneel betekent: mindere BFI (bij sport), minder frames kunnen invoegen met interpolatie (instellingen), 24p-judder (bij films/series) en een iets hogere response tijd c.q. meer motion blur (mindere bewegingsscherpte). De 60Hz Sony's kunnen 24p-judder alleen bij een 24p signaal voorkomen (Blu-ray/pc). Je Apple TV zendt 24p content via een 60p signaal, dus om 24p-judder te voorkomen moet je naar een 120Hz paneel kijken, als je hier gevoelig voor bent.

De XG80 is in feite een XG70 met AndroidTV, één extra HDMI-poort en een voice remote. De XG83 voegt daar het volgende aan toe: 120Hz (VA) paneel (betere motion en motion controle), dubbele tuner, aluminium bezel, beter reflectiefilter en een X1 beeldprocessor met betere uspcaling en algehele beeldverwerking. De XG90 doet daar nog een stapje bij met de X1 Extreme, FALD (local dimming), hoge piekhelderheid en Dolby Vision ondersteuning. Je praat hierom dan ook pas over een capabele HDR tv.

Als de interface (snelheid/OSversie) je niet uitmaakt kan je nog naar de XF modellen van 2018 kijken. Die zijn qua beeldkwaliteit gelijk, maar misschien na onderhandelen voor een scherpere prijs te krijgen (XF85=XG83).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-10 16:00
Dan wordt het zeker een VA paneel, want ik zit er altijd recht voor.
Ik denk dan dat ik voor de toekomstbestendigheid naar de XG90 ga kijken. Wel iets duurder in budget, maar ook mooiere afwerking met aluminium (staat ten slotte midden in de woonkamer). Kwa prijs zit die wel redelijk dicht tegen de OLED tv's aan, maar die zijn sowieso te groot.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden allemaal, voel me weer helemaal up to date voor een goed keuze te maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Nog even een tip mbt je Apple TV. Ik heb zelf de Apple TV 4 en heb de beeldinstellingen gezet op 'maak beeldsnelheid passend', zie deze link:https://support.apple.com/nl-nl/HT208288

Dat was voor mij een wereld van verschil. Mijn zoontjes kijken vooral Disney+ en de Disney films in 24p worden dan ook als dusdanig doorgegeven aan de TV (TV geeft dat ook aan). Ben zelf erg gevoelig voor beelden waarbij de camera als het ware langzaam horizontaal beweegt. Dat stottert al gauw in mijn ogen en dat is nu niet meer zo nadat ik die instelling had aangepast.
Pagina: 1