Tellen: het eerste [jaar|decenium|eeuw|millenium]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalf
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-04 13:22
Mede-auteur:
  • Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05

Tassadar32

L.S.,

in de laatste alinea van het artikel over het aantal electrische auto's in Nederland op 1 januari 2020 wordt gerept over het vorige decennium...
...maar er wordt duidelijk NIET de periode 2001 t/m 2010 bedoeld...
...maar het huidige decennium: 2011-2020...

In tegenstelling tot wat velen denken is de jaartelling nooit begonnen bij 0 maar bij 1.
Er is een schitterende wikipedia pagina daarover te lezen: Wikipedia: 0 (jaar)

Het eerste jaar was in onze jaartelling was dus 1.
Het eerste decennium (1 t/m 10) was pas voorbij toen het 11e jaar aanbrak.
De tweede eeuw brak aan toen het jaar 101 begon, na de eerste eeuw (1 t/m 100)
Het derde millenium waarin wij nu leven begon dus in 2001, net als de 21 eeuw, en het 201e decennium...

...ja, als u de Y2K parties heeft meegemaakt dan heeft u een jaar kunnen tijdreizen met iedereen die niet kan tellen en meende al in het toen nog toekomstige 3e millenium te leven...

...net zo goed als ik / wij allen en dus ook tassadar32 nog steeds leven in het 202e decennium...
...want hetvolgende breekt pas aan op 1 januari 2021, dus nog 7,5 maandjes geduld hebben.

Enjoy, keep up the good work, en pas op je tellen ;-)

Cheers, Bart

P.S. op verzoek van @Verwijderd1 mijn spelfouten gecorrigeerd (behalve die in de titel)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zaanse Mayo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 14:14
Technisch gezien is dit helemaal waar, maar ik praktische zin mag je er vanuit gaan dat met een decennium de periode van 2010 tot 2020 en zo terug wordt bedoeld. Als het overgrote deel van de bevolking dit bedoelt wanneer het van een decennium spreekt, verandert daardoor mijns inziens de betekenis ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalf
@Zaanse Mayo als je niet rechtzet wat krom is blijft het krom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49
Het werkt ook om 'afgelopen decennium' te gebruiken in plaats van 'vorige decennium'.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 22:14
Wikipedia houdt ook 2010 t/m 2019 aan als decennium. Het is dus niet heel vreemd om te doen.

Wikipedia: Decennium

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
We hebben - wereldwijd - de start van het nieuwe millennium gevierd op 1 januari 2000. Niet op 1 januari 2001.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 09:09

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ik begrijp dat dit voor sommigen verwarrend kan zijn. Ik heb de bewoording daarom aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalf
@TheFes Een quote van jouw linkje:
<quote>
Als decennium worden de vanaf het begin aaneensluitende en opeenvolgende perioden van tien jaren beschouwd. Als we terugrekenen is 1 januari van het jaar 1 de eerste dag van onze jaartelling. De eerste periode van tien jaren van onze jaartelling, het eerste decennium, is dus de periode bestaande uit de jaren 1 tot en met 10. Er zijn inmiddels 201 perioden van tien jaren verstreken en het huidige decennium, het tweede decennium van de 21e eeuw, is de periode van 2011 tot en met 2020.
</quote>

Wikipedia heeft het goed idd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Dalf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:12:
@TheFes Een quote van jouw linkje:
<quote>
Als decennium worden de vanaf het begin aaneensluitende en opeenvolgende perioden van tien jaren beschouwd. Als we terugrekenen is 1 januari van het jaar 1 de eerste dag van onze jaartelling. De eerste periode van tien jaren van onze jaartelling, het eerste decennium, is dus de periode bestaande uit de jaren 1 tot en met 10. Er zijn inmiddels 201 perioden van tien jaren verstreken en het huidige decennium, het tweede decennium van de 21e eeuw, is de periode van 2011 tot en met 2020.
</quote>

Wikipedia heeft het goed idd :)
Dat is nogal selectief quoten natuurlijk.
Van dezelfde pagina:
Een periode van tien aaneensluitende jaren waarvan het eerste jaartal eindigt op een 0, wordt in de wandeling ook wel decennium genoemd. Het eerste decennium van onze jaartelling bestaat dan uit de jaren 10 tot en met 19. Zo'n decennium is dan bijvoorbeeld ook de periode van de jaren 2020 tot en met 2029, de "jaren twintig" van de 21e eeuw. Alle artikelen over de decennia in deze encyclopedie volgen deze indeling, bijvoorbeeld 2010-2019. Strikt rekenkundig is dit dus onjuist.
Ofwel, Wikipedia gebruik 0-9 en niet 1-10.
Ze geven wel aan dat dit rekenkundig niet juist is, maar desondanks is op Wikipedia het vorig decennium dus 2010-2019 en niet 2001-2010.

Verder lijkt dat zoals @Freeaqingme al aangeeft ook de standaard in dagelijks gebruik te zijn.
De start van het nieuwe millennium was volgens iedereen op 1 januari 2000, een eeuwwisseling is wanneer 99 weer 00 wordt, en dan zou een decenniumwisseling dus ook van 0 naar 9 gaan. Ondanks dat jaar 1 jaar 1 is, en niet jaar 0.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 14-04-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalf
@TheFes
Ik citeer de belangrijkste alinea van de definitie.
Ik laat selectief weg wat onjuist is.
Precies de laatste zin van jouw quote is daar volstrekt helder over.

Je toevoegde gedachten zijn dus gemotiveerd onjuist en Wikipedia geeft dus aan omwille van de numerieke sortering van 0 naar 9 zich niet aan de regels aan te houden.

Net als met de regels van spelling zijn ook die van telling soms lastig te bevatten.
Gegegven is dat sinds Fibonacci 818 jaar geleden onze westerse beschaving ons het cijfer 0 voorstelde, de regels van de telling niet zijn aangepast en dus nog steeds van toepassing zijn.

Een prachtige quote tot besluit: https://www.trouw.nl/nieuws/millennium-2~b0cf77c3/

Ja, het feestje op 1 januari 2000 was inderdaad nogal hilarisch...
...als je dat tenminste begrijpt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Dalf op 14-04-2020 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Dalf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:32:
@TheFes

Je toevoegde gedachten zijn dus gemotiveerd onjuist en Wikipedia geeft dus aan omwille van de numerieke sortering van 0 naar 9 zich niet aan de regels aan te houden.

Net als met de regels van spelling zijn ook die van telling soms lastig te bevatten.
Gegegven is dat Fibonacci 818 jaar geleden onze westerse beschaving ons het cijfer 0 voorstelde zijn de regels van de telling niet zijn aangespast.

Een prachtige quote tot besluit: https://www.trouw.nl/nieuws/millennium-2~b0cf77c3/

Ja, het feestje op 1 januari 2000 was inderdaad nogal hilarisch...
...als je dat tenminste begrijpt ;)
toon volledige bericht
Helemaal prima als jij op 1 januari 2001 helemaal uit je dak gegaan bent om het nieuwe millennium te vieren, maar ik heb dat samen met het overgrote deel van de wereldbevolking al op 1 januari 2000 gedaan. Het overgrote deel van de wereldbevolking houdt dus ook 2010 t/m 2019 als decennium aan.

Dat mag rekenkundig dan misschien fout zijn, en tot een raar eerste (volledig) decennium van de jaartelling leiden, maar soms is het gewoon handiger om mee te gaan met de meerderheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@TheFes
Het is dus maar net welke definitie je aanhoudt. De ISO definieert het als volgt:
3.1.2.22
decade
time scale unit (3.1.1.7) of 10 calendar years (3.1.2.21), beginning with a year whose year number is divisible without remainder by ten
Note 1 to entry: Decade is also used to refer to an arbitrary duration (3.1.1.8) of 10 years, however decade is not used as such in this document.

https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:8601:-1:ed-1:v1:en
@TheFes

Jup, decennium heeft bijvoorbeeld ook twee n'en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalf
@TheFes Zoals ik al aangaf wens ik de discussie te staken.
De dictatuur van de democratie, waarbij de meerderheid bepaalt, is geen norm voor goed of fout.
Er zijn in onze geschiedenis genoeg voorbeelden van foute beslissingen die door een meerderheid van de bevolking goed werden bevonden maar die gewoon fout zijn.

Het belangrijkste is nu dat jij weet hoe je moet tellen en je hebt de vrijheid om het lekker verkeerd te blijven doen, om moverende redenen.

Of je het aandurft om iemand gelijk te geven die gewoon gelijk heeft mag je overigens ook zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind dit meer een taaltechnisch ding dan een cijfermatig ding.

Vorig decennium: 2001-2010
Afgelopen decennium: 2010-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:56:
Ik vind dit meer een taaltechnisch ding dan een cijfermatig ding.

Vorig decennium: 2001-2010
Afgelopen decennium: 2010-2019
Voor mij zou zowel het vorig decennium als het afgelopen decennium 2010-2019 zijn.
Waarom zou je ineens een andere definitie voor decennium aanhouden wanneer je in plaats van het woord vorig het woord afgelopen gebruikt?

Naar mijn inziens zijn de volgende definities van decennium mogelijk:
  • Een periode van 10 jaar, beginnende in het jaar deelbaar door 10 (dus bijvoorbeeld 2010 t/m 2019) wat door de meerderheid gebruikt wordt
  • Een periode van 10 jaar, beginnende in het jaar eindigend op 1 (dus bijvoorbeeld 2011 t/m 2020) wat rekenkundig correct is
  • Een periode van 10 jaar, zonder vast beginjaar (dus bijvoorbeeld 2005 t/m 2014) wat op vandale.nl staat
Als ik dan een definitie zou kiezen, zou ik bij elke van deze definities voor zowel vorig decennium als afgelopen decennium op dezelfde periode uitkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 14-04-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dalf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:51:
@TheFes Zoals ik al aangaf wens ik de discussie te staken.
De dictatuur van de democratie, waarbij de meerderheid bepaalt, is geen norm voor goed of fout.
Er zijn in onze geschiedenis genoeg voorbeelden van foute beslissingen die door een meerderheid van de bevolking goed werden bevonden maar die gewoon fout zijn.

Het belangrijkste is nu dat jij weet hoe je moet tellen en je hebt de vrijheid om het lekker verkeerd te blijven doen, om moverende redenen.

Of je het aandurft om iemand gelijk te geven die gewoon gelijk heeft mag je overigens ook zelf bepalen.
Taal is per definitie iets waarbij de meerderheid bepaalt wat goed of fout is, vandaar dat taal evolueert. Jij negeert de betekenis in de huidige taal en die heeft niets met rekenkunde te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dalf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:51:
Dus, durf je het aan de meerderheid gelijk te geven - omdat de ISO de standaard heeft gezet voor de wereld dat een decennium loopt van 2010-2019, 2020-2029 etc., zoals @Verwijderd1 hierboven quote?

Waarom je graag wil beginnen met tellen in jaar 1 snap ik ook niet echt, dat is even arbitrair als beginnen met 0, maar minder praktisch omdat je nu gewoon jaren '90 kunt zeggen als je het decennium 1990-1999 bedoelt ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Migrator schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:12:
[...]

Dus, durf je het aan de meerderheid gelijk te geven - omdat de ISO de standaard heeft gezet voor de wereld dat een decennium loopt van 2010-2019, 2020-2029 etc., zoals @Verwijderd1 hierboven quote?

Waarom je graag wil beginnen met tellen in jaar 1 snap ik ook niet echt, dat is even arbitrair als beginnen met 0, maar minder praktisch omdat je nu gewoon jaren '90 kunt zeggen als je het decennium 1990-1999 bedoelt ;)
Het idee van het starten met 1, is omdat er geen jaar 0 is binnen onze jaartelling. Het eerste jaar van de jaartelling is jaar 1, en dat maakt het 10e jaar dus jaar 10.
Het eerste groepje van 10 jaar (wat je een decennium zou kunnen noemen) is dus jaar 1 t/m jaar 10.

Echter, heeft de maatschappij als geheel er voor gekozen om een decennium te definiëren als een periode van 10 jaar, beginnende met het jaar deelbaar door 10.

Dat is dus ergens wat raar, want het eerste decennium van de jaartelling is dan dus jaar 10 t/m 19, en daarvoor zitten dus 9 jaar dit niet tot een decennium behoren. Maar goed, dat is dan dus maar zo.

Dus waar @Dalf technisch gezien helemaal gelijk heeft dat een decennium misschien eigenlijk een periode van 10 jaar zou moeten zijn beginnende met het jaar eindigend op 1, is er ooit ergens voor gekozen om dat niet te doen, en is er voor gekozen om er te starten met het jaar deelbaar door 10.

Aangezien dat nu eenmaal de standaard is, ga ik daar gewoon lekker in mee, en is voor mij 2010 t/m 2019 het vorig decennium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

TheFes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:28:
[...]

Het idee van het starten met 1, is omdat er geen jaar 0 is binnen onze jaartelling. Het eerste jaar van de jaartelling is jaar 1, en dat maakt het 10e jaar dus jaar 10.
Het eerste groepje van 10 jaar (wat je een decennium zou kunnen noemen) is dus jaar 1 t/m jaar 10.
Daarmee impliceer je dat er voor het jaar 1 geen jaren dan wel decennia waren, en dat is natuurlijk niet waar. Het nulpunt is compleet arbitrair. Je kunt het "eerste" decennium dus gewoon zien als 0 t/m 9, waarbij 0 dan 1 "voor Christus" is (-1, weet ik veel). M'n punt: tenzij je begint met tellen bij het ontstaan van tijd zelf (dus de oerknal) maakt het geen reet uit.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het jaar 2000 start op 1 januari, maar is op 1 januari 2001 afgelopen.
de nacht van 31dec op 1 januari gaat de telling om 23:59u over naar de opvolgende datum. Dus als je aan wilt geven dat er een tal van 10 voorbij is, gaat dat t/m. en telt 0 niet mee. van 0-1 is pas een geheel jaar voorbij.
komend jaar moet nog gebeuren en telt niet mee in afgelopen/vorig decennia.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1