Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Beste tweakers,

Ik zou mijn iTunes bibliotheek willen overzetten op een SSD omwille van meer betrouwbaarheid.
Bibliotheek is ongeveer 2,1TB momenteel en is me heel dierbaar :D.

Ik was daarom op zoek naar externe een SSD's maar momenteel gaan deze enkel tot 2TB wat dus onvoldoende is voor mijn bestanden.

Kunnen jullie daarom feedback geven of het mogelijk is een Samsung 860 EVO 4TB te gebruiken met behuizing als externe SSD?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een behuizing of welke raden jullie evt. aan zodat ik het maximale uit mijn SSD haal...

Als jullie nog verdere opmerkingen hebben of suggesties dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals je ook een ouderwetsche HDD in een externe behuizing kunt doen kun je ook een SSD in een behuizing doen. Enige waar je goed op moet letten is de USB-versie om zo de maximale snelheid er uit te halen. Mogelijk maakt het voor jou ook nog uit of een behuizing bus-powered is of met een eigen adapter werkt. Dit laatste is voor een HDD in een behuizing wel nodig namelijk maar voor een SSD hoeft dat niet, die kan functioneren op de voeding die een USB-poort levert.

Hier een shortlist van behuizingen die aan jouw wensen voldoen: categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 14-04-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dat is inderdaad zeer goed mogelijk met een externe HDD/SSD behuizing. Let er bij het bestellen van zo'n ding wel even op dat ie tenminste USB3.0 is. Een wees niet verbaasd dat de geadverteerde USB speed van 5 GB/s in dit geval niet mogelijk is omdat een SATA SSD "slechts" 550 MB/s haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:34:
Ik zou mijn iTunes bibliotheek willen overzetten op een SSD omwille van meer betrouwbaarheid.
Ik mis deze link even, maar leg het me gerust uit. Verder is een enkele kopie nooit betrouwbaar. Weg is weg zullen we maar zeggen. Wil je zekerheid dan zul je back-ups moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:48:
[...]

Ik mis deze link even, maar leg het me gerust uit. Verder is een enkele kopie nooit betrouwbaar. Weg is weg zullen we maar zeggen. Wil je zekerheid dan zul je back-ups moeten maken.
Ik gebruik 2 HDD's momenteel. Op de ene (4TB) staat mijn bibliotheek, de andere gebruik ik als backup (2TB). Omdat ik nu wat tijd heb ;) wilde ik mijn backup actualiseren maar ondertussen is dit meer dan 2TB. Daarom heb ik iets nieuw nodig ==> Zou dan mijn huidige 4TB HDD gebruiken als back-up schijf en een nieuwe SSD 4TB gebruiken als 'hoofdschijf' omwille van snelheid en betrouwbaarheid.

Mijn computer is een laptop daarom zou ik een externe SSD nodig hebben vandaar de initiele vraag of dit gaat met een behuizing.

Allen bedankt voor de info trouwens

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
n9iels schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:54:
Let er bij het bestellen van zo'n ding wel even op dat ie tenminste USB3.0 is.
Nog handiger om iets te kopen waarvan je zeker weet dat het UAS(P) ondersteunt, dan zal het óók wel USB 3.0 zijn. Niet iedere USB 3.0 enclosure doet UAS vrees ik. Geen UAS met een SSD is zonde.

Als je verwacht vaak grote backups te maken dan zou ik kijken of je iets van aluminium kunt vinden: ik heb een (oude) plastic enclosure die weliswaar UAS doet (dus ≥400 MB/s) maar na enige tijd gaat 'ie alsnog throttlen, ik vermoed vanwege de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Waarom zou je van een harddisk overstappen naar een SSD?
Die "snelheid" heb je toch helemaal niet nodig in iTunes? Het enige wat "sneller"is, is dat je de opspintijd van een stilstaande harddisk niet meer hebt.
En zonder uitgevoerd backupregime neemt de veiligheid van je data ook zeker niet toe.
In mijn ogen is overstappen op een SSD heel duur en niet doelmatig i.r.t. jouw wensen.
Pagina: 1