HT-audio upgrade: wat te doen met akoestiek/apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 13:41
Ik zit een beetje in dubio: ik wil mijn huidige ervaring verbeteren maar weet niet wat de slimste keuze is. Omschrijving huidige situatie:
Ik heb een Denon X3300W met daaraan een 5.1 setje van Jamo (waar ik de center en 2 rears van gebruik, model A102HC5 met een 210sub) samen met twee staande speakers van Canton (cd100 II) als front links/rechts.

Ideaal zou zijn om naar een 9.2.4 set te upgraden, maar ik denk op korte termijn eerder aan een 5.1(2).4 en dan misschien uit te breiden naar 7.1(2).4 (1 of 2 subs, wat goed genoeg klinkt.

Ik heb al het enige uitzoekwerk gedaan, ik heb geen specifiek budget in gedachten. Zeg dat ik rond de €2.000 wil uitgeven, maar als ik merk dat richting de €3.000 significant beter klinkt, dan is dat ook een optie. Ik wil niet richting €5.000, dat gaat me (nu) te ver.

Ik heb het een en ander al gezocht, maar weet niet wat wijsheid is. Ik ben audiotechnisch niet volledig een leek, maar wel slecht/nauwelijks onderlegd en ben ook niet geïnteresseerd in een perfecte audio beleving.
Ik denk wel dat een goede akoestiek met goedkope apparatuur meer kan realiseren dan andersom, dus ik wil me eerst/ook daarop focussen.

Nu komt het lastige: ik heb denk ik geen geweldig oor voor audio en ben ook geen muziekliefhebber, ik ben dus eigenlijk (alleen) geïnteresseerd in surround beleving. Omdat ik niet zo veeleisend ben, weet ik niet in hoeverre mijn woonkamer, waar de opstelling staat, akoestisch verbeterd kan worden op mijn gehoor. Ik kan een akoestische meting laten doen en me laten adviseren, maar misschien is de woonkamer al goed (genoeg voor mij).

Dus ik dacht aan om twee kanten op te gaan:
1: akoestische meting plus advies als in: doe dit daar, dan dit daar en dan dat zo en dan pas ik die één voor één toe totdat ik tevreden ben.
2: neem de huidige set mee naar een akoestisch goede ruimte en luister daar. Als het net zo 'goed' klinkt als thuis, dan kan ik beter investeren in apparatuur.

om een idee te geven van de huidige opstelling: de set staat tegen de lange wand van de U-vormige woonkamer. Als je de woonkamer binnenkomt, is er links gelijk een muur waar de wc achter zit. Rechts is het zitgedeelte, je kijkt tegen de televisie als je woonkamer betreedt. Achter de bank is een raam met vitrage en gordijn. Achter de bank staan de rear speakers, schuin opgesteld, ongeveer op een meter. Rechts van de bank is de voorkant van de woning, met raam, vitrage en gordijnen. Onder de salontafel ligt een dik redelijke groot vloerkleed. De muren zijn allemaal spachtelputz (korrelig). Wanden staan niet allemaal haaks, zo zijn de twee wanden met raam een hoek t.o.v. elkaar.
Stoffen bank en twee voornamelijk stoffen (en deels houten) stoelen. Houten salontafel en televisiemeubel. Subwoofer staat rechts van het televisiemeubel, redelijk in de hoek. Ik zal later een foto/overzicht met afmetingen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6EoEARg2pKNiL5JAO3fM3ee0yA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPFyQdqH9TccratjhKdDTUpc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDDD3ykEqXhIInSgPWfpt9VY2iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAnPMtYDccCr7wK2ALPGErNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yvPX2xs1z0JAo1NLOESy_m4t_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFUG3UHkJokd8lFSFWdRpflA.jpg?f=fotoalbum_large

Dus mijn vraag is: denken jullie dat optie 1, 2 of een andere aanpak prijstechnisch het meest interessantst is voor mijn situatie?

[ Voor 21% gewijzigd door Nas T op 16-04-2020 14:10 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Interessante insteek. Het helpt voor inschatten hoe je situatie nu is als je wat foto's plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je eigenlijk naar op zoekt bent zijn luidsprekers die ook off-axis goed zijn. Die zullen in een "slechte" ruimte sneller beter klinken dan luidsprekers die dat niet zijn, omdat de reflecties dichter bij je on-axis in de buurt komen. Zorgt er ook voor dat Audyssey beter zijn werk kan doen.

Als ik zie wat die Canton CD100 fronts zijn, ga ik er eigenlijk vanuit dat je beter je geld in luidsprekers kan steken dan in de ruimte. Helaas is Infinity niet in Nederland te verkrijgen, anders had ik dat als optie aangedragen. Twee subs zijn altijd aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nu komt het lastige: ik heb denk ik geen geweldig oor voor audio en ben ook geen muziekliefhebber, ik ben dus eigenlijk (alleen) geïnteresseerd in surround beleving
Waarom wil je precies akoestische aanpassingen doen? Welke problemen ervaar je nu?

Dit past meer bij goede beleving van muziek. Voor goede beleving van films zou ik een goede centerspeaker nemen, de 5.1.4 setup installeren. En dan voor filsm zeer belangrijk, diep, strak sublaag. Ik zou dat actief aanpakken met een multisub en een DSP (en veel tijd). Daar gaat rustig 1500 euro van je budget inzitten, maar dan heb je wel echt zeer goed geluid in je woonkamer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
JvS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:20:
[...]

Waarom wil je precies akoestische aanpassingen doen? Welke problemen ervaar je nu?

Dit past meer bij goede beleving van muziek. Voor goede beleving van films zou ik een goede centerspeaker nemen, de 5.1.4 setup installeren. En dan voor films zeer belangrijk, diep, strak sublaag. Ik zou dat actief aanpakken met een multisub en een DSP (en veel tijd). Daar gaat rustig 1500 euro van je budget inzitten, maar dan heb je wel echt zeer goed geluid in je woonkamer.
Op zich ervaar ik niet direct een probleem, alleen vind ik het geluid weinig/niet indrukwekkend en zou ik meer surround-ervaring willen, alsof je er "in" zit. Ik heb een kennis met een dure (surround) set-up en daar is het geluid wel beter (dus het kan ook zeker beter). Ik heb nu een OLED t.v. en dat is een beetje de top qua beeldkwaliteit en ik wil dat meer in balans hebben met het geluid om een beter evenwicht te hebben in de totale HT-ervaring. Nu ben ik heel blij met mijn t.v. (alleen te klein met 55" UHD) en het geluid: dat is ok, maar ik word er niet enthousiast van.
Daarnaast ben ik benieuwd als ik zeg ~€1.500 investeer in het sub-gedeelte, of dat niet uit balans raakt met de rest van de hardware qua prijs/kwaliteit (Jamo A102, Canton CD100 II). Niet dat het niet de moeite waard is om dan de subs niet aan te pakken, maar is het dan ook niet verstandig geld te steken in andere front/surround speakers?
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:10:
... Helaas is Infinity niet in Nederland te verkrijgen, anders had ik dat als optie aangedragen. ...
Je bedoelt met Infinity het audiomerk? Zo ja, waarom zou je dat aanraden?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nas T schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:35:
[...]

Op zich ervaar ik niet direct een probleem, alleen vind ik het geluid weinig/niet indrukwekkend en zou ik meer surround-ervaring willen, alsof je er "in" zit
Tja daarvoor hoef je niet perse akoestische aanpassingen te hebben. Het kan zeker helpen als er een probleem is. Maar akoestische aanpak en 'constant directivity' speakers (waar ik enorm voorstander van ben) heb je IMO vooral nodig als je een echte high-end stereobeleving wilt hebben.

Je hebt als je goede surrondbeleving wilt hebben gewoon een goede opstelling van je surround speakers nodig (kleine speakers zijn prima), een uitstekende centerspeaker en als je goed diep laag wilt een subwoofer.
Daarnaast ben ik benieuwd als ik zeg ~€1.500 investeer in het sub-gedeelte, of dat niet uit balans raakt met de rest van de hardware qua prijs/kwaliteit (Jamo A102, Canton CD100 II). Niet dat het niet de moeite waard is om dan de subs niet aan te pakken, maar is het dan ook niet verstandig geld te steken in andere front/surround speakers?
Ja dat is geen combi. Dat is high-end sublaag combineren met plastic speakertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja, van de luidsprekers. Ze zijn onderdeel van de Harman groep en baseren al hun luidsprekers op decennia aan onderzoek. Je moet erg je best doen om betere luidsprekers in de prijsklasse van Infinity te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De versterker heeft Audyssey dus je kan de luidsprekers afstemmen op de ruimte.
Kamer ziet er niet ongunstig uit. Wanden wat ruwer kleedje op de vloer.
De huidige speakerset kan zo te zien wel een upgrade gebruiken maar om nu meteen
voor dual sub te gaan is ook wat overdreven. Probeer het eerst eens met 1 subwoofer
uitbreiden kan altijd. Als de achterluidsprekers wat beter zijn of in ieder geval wat lager
gaan dan de Jamo satellietjes (150Hz is vrij mager) komt er wat meer beleving uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:54:
De versterker heeft Audyssey dus je kan de luidsprekers afstemmen op de ruimte.
...
Niet alles is goed te krijgen daarmee, je kan beter beginnen met goede luidsprekers en een fatsoenlijke ruimte. Ga je een stuk verder mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

[...]

Op zich ervaar ik niet direct een probleem, alleen vind ik het geluid weinig/niet indrukwekkend en zou ik meer surround-ervaring willen, alsof je er "in" zit. Ik heb een kennis met een dure (surround) set-up en daar is het geluid wel beter (dus het kan ook zeker beter). Ik heb nu een OLED t.v. en dat is een beetje de top qua beeldkwaliteit en ik wil dat meer in balans hebben met het geluid om een beter evenwicht te hebben in de totale HT-ervaring. Nu ben ik heel blij met mijn t.v. (alleen te klein met 55" UHD) en het geluid: dat is ok, maar ik word er niet enthousiast van.

[...]

Ik mis de foto;s nog een beetje ;)

Verder eens met @JvS en @Verwijderd

Wat wel goed is om te realiseren is dat akoestiek van lage tonen (<250Hz) en hoge tonen (>500Hz) zich totaal anders gedragen en dus ook andere oplossingen vereisen! Als je dit al weet, weet je meer dan de meeste mensen.

- lage tonen: staande golven. De "kwaliteit" van de subwoofer is eigenlijk minder van belang dan wat de ruimte er vervolgens mee doet. Idealiter doe je wat JvS voorstelt, meerdere subs, dsp en meten/simuleren. Maar hiervoor moet je wel een technische geek zijn en tijd hebben. Minder ingrijpend is 2 subs nemen en audessey het voor je luisterplek laten corrigeren. Werkt ook redelijk. 2 subs is duidelijk beter dan 1. De subs hoeven dus niet heel duur te zijn. Akoestische maatregelen werken niet (echt) voor lage tonen.
- hoge tonen: eens met @Verwijderd dat hier het allerbelangrijkste de "kwaliteit" van de speakers is. En kwaliteit is hoe egaal het afstraalgedrag is, want dat is wat je hoort, niet alleen wat er aan de voorkant uitkomt, maar ook de optelsom van alle reflecties. Evt kan je galm reduceren en vroeg reflecties met absorptie panelen (goed zelf te maken). Zeker voor een HT is dat prettig, bioscopen hebben een volledig droge akoestiek, maar dan ook echt volledig droog! Audessey is geen oplossing voor "afstemmen op de ruimte" voor hoge tonen! Als je weet hoe ons gehoor direct en indirect geluid kan onderscheiden, dan snap je ook dat dit soort auto EQ systemen nooit goed kunnen werken. Voor lage tonen is dit anders.

Maar beginnen met een goede center en 2 subs is een mooi begin. Voor surround maakt het minder uit welke speakers je gebruikt en de positie van de surrounds des te meer. En dan met name dat je surrounds niet naast je oor staan, maar liever verder weg, meestal betekent dat hoog aan de muur hangend. Zelf ben ik fan van surrounds in de hoek hangend; als je dan toch wanden dichtbij hebt, kun je maar beter heel dichtbij hebben, elimineert je vroeg reflecties namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 15-04-2020 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een uurtje over hebt, raad ik je aan deze video te kijken van Floyd Toole (ik denk dat ik wel mag stellen dat deze man een van de autoriteiten is op het gebied van luidsprekers en geluidsproductie in ruimtes). Vanaf 35 minuten heeft hij het ook over het equalizen met room correction en hoe dat de problemen met luidsprekers niet oplost. Wel aan te raden om het begin van de talk ook te kijken om een beeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja die video is briljant; stoomcursus kleine kamer akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Jag Foto's en overzicht is toegevoegd in de SP.
Ik ben me bewust van verschil in lage/hoge tonen, wat wat dempt en dat spelen met diffusie ook helpt qua akoestiek (hiermee beïnvloedt je ook de nagalmtijd, als ik me niet vergis). Ik denk dat ik wel wat demping in de woonkamer heb, ik heb niet het idee dat het galmt, al is alles relatief.

De onderste wand in het overzicht is schuin, links loopt de kamer wel verder, maar ik weet niet of het akoestisch interessant is daar meer details weer te geven. Verhoudingen kloppen tot op zekere hoogte.

Ik ben op zich wel blij met de adviezen, al ben ik er nog niet helemaal uit wat dan wijsheid is.
Advies om twee subs te nemen, advies om het bij één te laten bijvoorbeeld. Ook nog niet duidelijk of er ruimte is voor een betere akoestiek (zonder foto's lastig ook, lijkt me). Ik zal het filmpje nog eens bekijken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je materiaal is in elk geval erg matig. Je hebt een zeer klein subje, plastic en cheape centerspeaker en hoe je je surrounds hebt hangen weet ik niet, maar het is allemaal matig.

Je vraag heel erg naar akoestiek maar volgens mij ligt daar het probleem niet (behalve in het laag, daar heb je in elke woonruimte per defenitie akoestiekproblemen). Je hebt 2000-3000 euro beschikbaar. Wat ik zou doen is het volgendeL

Besteed 800-1000 euro aan een goede center en twee bijpassende speakers (luisteren, ik zou Kef of Dali oberon oid kiezen, persoonlijk)
Besteed 200-400 euro aan 4 surround speakers (jamo S801oid)
Koop twee of misschiej wel 4 10" subs (Jamo S810 als het binnen bereik moet blijven)
Hang het op zoals Jag je uitlegde, verdeel de subs over de ruimte

STel het in met audyssy voor het laag. Indien je teveel nagalm ervaart, hang wat akoestische panelen op. Ik zou niet in eerste instantie zo focussen op akoestiek, maar gewoon goede spullen en goed neergezet. (behalve dus bij het laag, dat is volledig door akoestiek bepaald, meer subs maakt dat beter).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-04-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een surround beleving wilt heeft het aantal subs niet zoveel toe te voegen, daarmee ga je geen krekel achter je oor laten piepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

jadjong schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:30:
Als je een surround beleving wilt heeft het aantal subs niet zoveel toe te voegen, daarmee ga je geen krekel achter je oor laten piepen.
Dat hangt ervanaf hoe smal of hoe letterlijk je "surround beleven" interpreteert. Ik heb goed sublaag en vind day flink bijdragen aan mijn "surround beleving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Voor mij liever 5/7 goede speakers die ook onder 100Hz hun ding doen dan een paar melkpakken waar het arme 'doosje in de hoek' alle tekorten moet compenseren. Dan heeft een tweede doosje in de hoek voor mij helemaal geen meerwaarde.
Vind het altijd zo treurig dat James Earl Jones van achteren klinkt alsof hij aan de telefoon hangt terwijl het recht van voren wel een indrukwekkende leeuw is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ok, je brengt het erg dramatisch en emotioneel met 'doosje in de hoek'. De speakers die ik aanraad als surround zijn gewoon (kleine) hifi speakers. En daarnaast in de beste bioscopen (atmos) geven de surround speakers ook dat lage laag niet weer.

MAar als jij dogmatisch grote speakers rondom nodig vind voor die ene scene waarin je stemmen achter je hoort en je het sublaag van een stem (?) niet uit een sub wilt horen, houd ik je absoluut niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die melkpakken en extra subs slaat op zijn huidige situatie. Mijn eerste reactie was voor Nas zelf, maar doordat jij tien seconde eerder was had ik beter kunnen quoten en lopen er nu twee dingen door elkaar.
De speakers die jij aanraadt zijn in mijn ogen meer dan geschikt om Barry White in je nek te laten hijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10
Gezien je foto lijkt me de plaatsing van je linker rear-speaker niet ideaal voor het surroundbeeld, deze zou je beter achter de deur kunnen zetten. Wanneer de deur dicht is, zoals nu op de foto, moet dat geen probleem zijn. Je voorkomt daarmee echter dat geluid wat van links achter moet komen direct van achteren komt als je links op de bank zit. De afstand valt met een calibratie van het volume makkelijk op te lossen, de richting wat minder. Het nadeel daarbij is echter wel je je keuze qua speakers mogelijk limiteert, want een volwaardige boekenplankspeaker op z'n eigen zuil wordt wat krap gok ik. Maar wat hoogwaardigere "lifestyle" speakers kunnen mogelijk wel passen. Daarmee bedoel ik dan speakers zoals de KEF eitjes, die in feite diep genoeg gaan om alles wat je niet over een sub wilt laten lopen weer te kunnen geven (in het geval van de eitjes: >90Hz).

V.w.b. de subs hoef ik aan de bovenstaande berichten weinig toe te voegen. Twee subs of meer laten zich makkelijker kalibreren dan een enkele. De specsheet van de Jamo is echter weinig indrukwekkend: 38hz-200hz. Die zou ik eerder vervangen dan er een tweede van te halen.

Ik denk dat een investering in nieuwe speakers en de juiste plaatsing in eerste instantie meer op zal leveren dan te proberen van de huidige mix & match opstelling wat te maken middels dure aanpassingen aan de ruimte. Mocht je niet alles willen vervangen en het geluid van de Canton fronts bevalt je, waarom niet die set compleet maken?

Je zit dan alleen nog met het probleem voor een eventuele Atmos oplossing. Daarbij moet je jezelf ook de vraag stellen of je dat middels plafondreflecties op wilt lossen, of via plafondspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:59:
@Jag Foto's en overzicht is toegevoegd in de SP.
Ik ben me bewust van verschil in lage/hoge tonen, wat wat dempt en dat spelen met diffusie ook helpt qua akoestiek (hiermee beïnvloedt je ook de nagalmtijd, als ik me niet vergis). Ik denk dat ik wel wat demping in de woonkamer heb, ik heb niet het idee dat het galmt, al is alles relatief.

De onderste wand in het overzicht is schuin, links loopt de kamer wel verder, maar ik weet niet of het akoestisch interessant is daar meer details weer te geven. Verhoudingen kloppen tot op zekere hoogte.

Ik ben op zich wel blij met de adviezen, al ben ik er nog niet helemaal uit wat dan wijsheid is.
Advies om twee subs te nemen, advies om het bij één te laten bijvoorbeeld. Ook nog niet duidelijk of er ruimte is voor een betere akoestiek (zonder foto's lastig ook, lijkt me). Ik zal het filmpje nog eens bekijken.
Twee subs is een verbetering voor je akoestiek, het vermindert namelijk de resonantie in het laag in je ruimte. Je zet er dan bijvoorbeeld eentje linksvoor en een tweede rechtsachter. Voor de rest hebben akoestische verbeteringen weinig zin met luidsprekers die sowieso niet al geweldig zijn. De ruimte is zo te zien niet heel erg dramatisch, je hebt een dik vloerkleed, wat ruimte achter je bank (tegen reflecties van de achterwand) en dikke gordijnen. Als je het beter wil doen moet je nog even een kleedje op je salontafel leggen tegen reflecties (geen grap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:52:
[...]

Twee subs is een verbetering voor je akoestiek, het vermindert namelijk de resonantie in het laag in je ruimte. Je zet er dan bijvoorbeeld eentje linksvoor en een tweede rechtsachter. Voor de rest hebben akoestische verbeteringen weinig zin met luidsprekers die sowieso niet al geweldig zijn. De ruimte is zo te zien niet heel erg dramatisch, je hebt een dik vloerkleed, wat ruimte achter je bank (tegen reflecties van de achterwand) en dikke gordijnen. Als je het beter wil doen moet je nog even een kleedje op je salontafel leggen tegen reflecties (geen grap).
Meer subs maximaliseert juist de ruimte resonantie, waardoor je met slim eq'n/dsp'n een vlakkere response curve kan afdwingen, daarom hoe meer subs hoe beter.

Met de akoestiek aanzich heeft het weinig van doen eigenlijk 🙂

Ik denk verder ook dat je ruimte prima is, zeker met die gordijnen en dat kleed.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjaRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:46:
[...]

Meer subs maximaliseert juist de ruimte resonantie, waardoor je met slim eq'n/dsp'n een vlakkere response curve kan afdwingen, daarom hoe meer subs hoe beter.

Ik denk verder ook dat je ruimte prima is, zeker met die gordijnen en dat kleed.
Je hebt gelijk, je krijgt totaal minder pieken en dalen omdat je resonantie en nulls verspreid worden over alle subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ok, samenvattend voor mezelf, aangezien er aardig wat reacties zijn verschenen (ik heb trouwens de plaatjes in de SP vernieuwd, het overzicht klopte niet, nu wel, al zal het weinig effectief veranderen vermoed ik).
Moet ik iets doen aan de ruimte akoestiek? Algehele vermoeden is dat het niet nodig is, of dat er misschien minimaal iets nodig is.

Iedereen lijkt het er mee eens te zijn om te investeren in apparatuur. Vind het even moeilijk wat ik precies moet kiezen. @JvS denkt dat twee subs erg mooi is, @jadjong vindt het misschien niet nodig, kan ook afhangen van hoe de losse speakers presteren in laag. Ik zou zeggen, ook gebaseerd op het filmpje van @Verwijderd (bedankt:)): bas kan je totale beleving in grote mate beïnvloeden. Ik geloof dat ik dat ook elders in een forum heb gelezen. Ik ben zelf niet kapot van een nadrukkelijk aanwezige (hoorbare) bas, zou er eerder een hekel aan hebben. Er is een scène in de film Interstellar die ik vervelend vind qua bas: erg hoorbaar/luid. Verder nooit onder de indruk van de bas. Maar misschien komt dat ook door de Jamo 210 sub. Ik heb bij mijn computer een Logitech Z-5300 set staan, daar vind ik de bas over het algemeen erg potent (heb hem vaak zacht staan), maar beter in de scène van Interstellar.

Zoals JvS aangaf, zou ik kunnen gaan voor Dali Oberon. Die heb ik vaker gezien en spreken me wel aan (bewust niet genoemd), ook gezien dat ze een breed akoestisch beeld geven in de ruimte en ze niet gericht hoeven te worden. Fijn, want ik wil niet afhankelijk zijn van één perfecte luisterplek. Daarnaast kan ik daarmee ook veel uitbreiden, ik denk beginnen met een 5.1 opstelling, daarna uitbreiden naar 5.2/5.1.4 of 5.2.4, afhankelijk van mijn wensen. Misschien zelfs door naar 7.1/2.4. Ik denk dat beginnen met 5.1 dan een goede keuze is binnen mijn budget en dat ik door kan groeien als ik de behoefte heb. De overhead speakers worden denk ik sowieso plafondspeakers (alleen nog ruzie maken met de vriendin daarover ... ), aangezien ik daar betere verwachtingen bij heb dan bij plafondreflectiespeakers.

Ik denk wel dat ik ga voor één merk/modelrichting speakers. Ik zou mijn center en sub los kunnen vervangen, maar kans bestaat dat het dan een mix wordt van merk/prijs/kwaliteit en dat kán goed uitpakken, maar ik weet niet hoeveel uitzoekwerk dat zal zijn.

Conclusie: een 5.1 set van Dali Oberon, uitbreiden naar wens. Geen akoestische aanpassingen doen in de huidige ruimte. Mocht iemand daar nog iets aan toe willen voegen, hoor ik het graag :).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Overheersende bas is bij die kleine (Logitech)setjes opvallend doordat de rest gewoon mist. :P Als jij een mooie speaker hebt die van zichzelf al een vlakke respons heeft dan hoeft die sub alleen maar aanwezig te zijn voor het extra beetje headroom onder de 100Hz, dan is hij nog net zo hard als voorheen maar valt het veel minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49
De bass scène (through the wormhole) uit de film Interstellar die jij noemt is dan ook een bijzondere. Heel goed om te testen met een fatsoenlijke subwoofer. Niet zo’n Logitech setje. Dan zou je hem eerder moeten voelen, naast dat je het in die scène natuurlijk ook gewoon hoort.

Een beetje subwoofer stel je af op 15/20 Hz tot 80/100 Hz max.

[ Voor 10% gewijzigd door TheKerremenke op 16-04-2020 19:29 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
DjaRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:46:
[...]

Ik zou het anders verwoorden. Met meerder subwoofers, op de juiste plaatsen neergezet doe je een beroep op "Mode Cancelling" (destructive interference). Je gaat inderdaad met meerdere subwoofers meer ruimte resonanties aanstoten, maar door de (juiste) plaatsing van deze subwoofers ga je reeds akoestisch een aantal van deze problemen tenietdoen. Daarbovenop komt natuurlijk de DSP-saus maar je vertrekpunt is akoestisch zeker al beter.

Zo heb ik hier m'n 2 x SVS'en héééééél wat liggen rondrijden om dan een keuze te maken wat al de meest vlakke response have alvorens de DSP-saus erover te gieten. Ik klaag niet over het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
TheKerremenke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:28:
De bass scène (through the wormhole) uit de film Interstellar die jij noemt is dan ook een bijzondere. Heel goed om te testen met een fatsoenlijke subwoofer. Niet zo’n Logitech setje. Dan zou je hem eerder moeten voelen, naast dat je het in die scène natuurlijk ook gewoon hoort.

DAT is inderdaad een referentie-scene. Dat zijn de momenten dat ik naar m'n plafond kijk omdat er precies enkele dingen naar beneden gaan komen...
2 * SVS PB13-Ultra's in combinatie met een vette Klipsch opstelling. 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
TheKerremenke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:28:

DAT is inderdaad een referentie-scene. Dat zijn de momenten dat ik naar m'n plafond kijk omdat er precies enkele dingen naar beneden gaan komen...
2 * SVS PB13-Ultra's in combinatie met een vette Klipsch opstelling. 8)7 _/-\o_
Pagina: 1