PC stiller maken (door case fans te vervangen?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:21
Ik wil graag mijn pc stiller maken (vooral tijdens office gebruik). Ik vroeg me af of ik dit kan realiseren door mijn case fans te vervangen of via software (welke) lager te laten draaien in office gebruik. Wat zouden jullie mijn aanraden.

Ik zoek een?
Ik wil mijn pc stiller maken (tijdens office gebruik), waarschijnlijk zijn mijn case fans die teveel 'lawaai' maken.

Wat is je budget?
+- 50euro, vooral prijs/kwaliteit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, vooral goede kwalieit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[i]PC staat in een kleine kamer waar het in de zomer wel warm gaat worden/i]

Zelf zit ik te denken aan deze --> pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

Gaat ik dit merken of wat raden jullie mijn aan?

Mijn huidige specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 117,29€ 117,29
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 236,77€ 236,77
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 105,45€ 105,45
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 73,89€ 73,89
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.046,24

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:26
Die je Silent Wings die aangeeft zijn top vind ik,super stil en toch genoeg koeling.
Ik heb deze zelf ook en meer dan tevreden mee.

Maar weet je zeker dat het alleen je casefans zijn?

GU's willen bv ook nog wel eens wat lawaai maken.

• maxkranendijk
freaky35 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:08:
Die je Silent Wings die aangeeft zijn top vind ik,super stil en toch genoeg koeling.
Ik heb deze zelf ook en meer dan tevreden mee.

Maar weet je zeker dat het alleen je casefans zijn?

GU's willen bv ook nog wel eens wat lawaai maken.
Ik weet niet zeker welke fans het geluid maken, hoe kom ik hierachter :+ ? Volgens mij heb ik een 'standaard pc', omdat deze hier veel op tweakers wordt aanbevolen. Op basis van de reviews zouden mijn cpu cooler en voeding stil moeten zijn.

Wat is een GU?

Ik heb ook gelezen dat mijn ram (instellingen) invloed kunnen hebben.

• freaky35
GPU bedoelde ik sorrie.

Zet de casefans die je er nu hebt eens helemaal uit.En luister dan met de case open waar geluid vandaan komt.Dan kom je er vanzelf wel achter waar het geluid zit.Doe dit dus ook darna nog met de casefans aan..

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 14-04-2020 13:19 ]

• Echt niet.
  • Laatst online: 24-01 12:06

Echt niet.

Gewoon niet.

Heb je al gekeken naar de BIOS settings voor je fans? In mijn huidige setup maakten die een wereld van verschil, doordat de fans daardoor niet altijd meer op topsnelheid/volume draaien.

• freaky35
Echt niet. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:18:
Heb je al gekeken naar de BIOS settings voor je fans? In mijn huidige setup maakten die een wereld van verschil, doordat de fans daardoor niet altijd meer op topsnelheid/volume draaien.
Dit is ook wel een erg goede tip.Fans op volle snelheid maken nogakl wat lawaai. Echter indien je ze zachter zet,check dan wel de temps als je het systeem belast.

Maar meestal kan je de fancurve aanpassen in de bios ,zodat deze niet niet voluit draaien als je gewoon met Office bezig bent bv,maar wel harder gaan draaien als je het stysteem wel belast

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 14-04-2020 13:22 ]

• maxkranendijk
freaky35 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:17:
GPU bedoelde ik sorrie.

Zet de casefans die je er nu hebt eens helemaal uit.En luister dan met de case open waar geluid vandaan komt.Dan kom je er vanzelf wel achter waar het geluid zit.Doe dit dus ook darna nog met de casefans aan..
Ga ik testen. Dank.

• maxkranendijk
freaky35 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:21:
[...]

Dit is ook wel een erg goede tip.Fans op volle snelheid maken nogakl wat lawaai. Echter indien je ze zachter zet,check dan wel de temps als je het systeem belast.

Maar meestal kan je de fancurve aanpassen in de bios ,zodat deze niet niet voluit draaien als je gewoon met Office bezig bent bv .
Volgens mij heb ik domme (3 pin) coolers. Als je de fans in je bios lager zet. Kan dit niet slecht/gevaarlijk zijn voor je pc als die te warm wordt? Waar kan ik zien wat veilige waardes/snelheden zijn van mijn fans?

• freaky35
Te warm is nooit goed,zeker voor je HDD,cpu en GPU bv. .

In de bios kan je die fancurve sowieso aanpassen.
Je kan met bv met het programma HWIinfo, kijken hoe warm de cpu,gpu en HDD word en dat goed in de gaten houden.

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 14-04-2020 13:29 ]

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
maxkranendijk schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:22:
[...]

Volgens mij heb ik domme (3 pin) coolers. Als je de fans in je bios lager zet. Kan dit niet slecht/gevaarlijk zijn voor je pc als die te warm wordt? Waar kan ik zien wat veilige waardes/snelheden zijn van mijn fans?
Het komt erop neer dat deze altijd op de maximale snelheid draaien. Er is niets gevaarlijks aan.

Wat ik mij afvraag, kan het zijn dat de PC na het opstarten niet erg veel lawaai maakt, maar pas tijdens het gamen? Het kan goed zijn dat de CPU fans wel PWM aangestuurd worden (dus de snelheid wel aan te passen is). Bovendien kan de GPU ook veel lawaai maken als de fans eenmaal boven de 80-90% uitkomt qua toerental. Het is handig om dat te weten, misschien hoef je dan de systeemfans niet aan te passen, en enkel de 2 x 120mm van de CPU koeler

Als je de goede uitzoekt, zijn andere fans stiller en kun je deze instellen op snelheid. Ik heb deze van Noctua. Ze bevallen uitstekend (max 1500RPM) en ik vind de look persoonlijk mooi (en ze zijn van Noctua en stil). Die zijn qua prijs in ieder geval gunstig (de kwaliteit ook).

Nu ken ik de kast en de situatie niet helemaal precies, maar ik zou deze vervangen:
- 2 x 140mm voor
- 1 x 120 mm achter.
- 2 x 120 mm CPU koeler
- eventueel 1 x 140 mm boven

Als je tekort zou hebben aan aansluitingen (of de plek ongunstig is voor je), kun je een pricewatch: Akasa PWM fan splitter gebruiken. De 2 fans regel je dan vanaf 1 aansluiting. Dus als je twee dezelfde fans op 70% zet, dan worden ze allebei aangepast op dezelfde snelheid.

...

• freaky35
Ik heb die Noctua ook liggen,maar die be quiet zijn echt een stuk stiller,zelfs op full RPM zijn ze nog amper te horen.

Ik zou eerst uitzoeken dus,welke fans veel lawaai maken en wat je er kan doen,met de fancurve.
Voordat je geld uitgeeft aan nieuwe fans.

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 14-04-2020 13:43 ]

• Luxicon
freaky35 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:38:
Ik heb die Noctua ook liggen,maar die be quiet zijn echt een stuk stiller,zelfs op full RPM zijn ze nog amper te horen
Dat kan, ik heb de Be Quiet niet getest. Maar ik zag dat de TS 1 van 1000RPM max had uitgekozen. Als je de Noctua op 1000RPM zet hoor je ook niet of nauwelijks. De Noctua is wel gunstig qua prijs.

...

• maxkranendijk
Zie hier een screenshot van mijn bios.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH5xt7VuerZuNT-q8QaC-OZozP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/arztDCvBpIaFBw5oe2B42Msa.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat mijn fans op 'system 3 en 4' zitten. Had ik deze op 1 en 2 moeten zetten? (maakt dat uit?)
Hoeveel RPM zouden jullie mij adviseren voor mij?

• maxkranendijk
Ik heb getest en de boosdoener zijn de fans van mijn CPU, die zo nu en dan aanslaan. Welke settings zouden jullie aanraden voor mijn CPU (en system) fan(s)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCaL3dXf87Cjc7ex5B4AHGPGLrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryQ0Dj3gl9ovkcCaZElwtfew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApblVXIcTz_NBXfvf0kuFwMENvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlNlpjGCjsK6HEEoJMRsCkI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFwZ-jtNkEafQnXo5FmGJPB_JeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5RRaQzIiAaWHQeVDH5pnkpq.jpg?f=fotoalbum_large

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Step up time moet veel hoger, denk aan iets als 0.5s.

Je curves zijn ook een klein beetje mal, eigenlijk wil je een nette omhoog krommende curve hebben, niet heuvels.

Ook nog... je koppelt je casefans aan je cpu temperatuur.
Je wilt deze eigenlijk koppelen aan iets interns (e.g. je ssd) en de curve wat strakker zetten (100% op 50°C).

Bron: Ik heb ook een MSI plank en hetzelfde riedeltje doorlopen.

[ Voor 44% gewijzigd door Thomg op 14-04-2020 21:57 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Ik denk dat de CPU fan tot 40-50 graden wel op 2000 rpm kan blijven dan blijft ie met office werk constant op een lage snelheid, vanaf dat moment gewoon een schuine lijn naar 100% op 90 graden

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2020 21:44 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mitsumark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:43:
Ik denk dat de CPU fan tot 40-50 graden wel op 2000 rpm kan blijven dan blijft ie met office werk constant op een lage snelheid, vanaf dat moment gewoon een schuine lijn naar 100% op 90 graden
Haha nee hoor, je moet hier gewoon de ramp up indammen.

@TS
Als echt nodig kan ik wel wat kiekjes maken van mijn bios, kan je overnemen ter suggestie.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 14-04-2020 21:46 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Thomg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:45:
[...]

Tsja, ik deel alleen mijn ervaring: laag en constant in idle, lineair omhoog onder load.
Maargoed, zelf even knoeien wat prettig is.

Zoiets:
https://linustechtips.com/main/topic/964898-cpu-fan-curve/
https://www.google.com/im...qQKHYH6Dt4QMygEegUIARDXAQ
https://www.google.com/im...qQKHYH6Dt4QMygNegUIARDpAQ

[ Voor 60% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2020 21:51 ]

• maxkranendijk
Thomg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:45:
[...]

@TS
Als echt nodig kan ik wel wat kiekjes maken van mijn bios, kan je overnemen ter suggestie.
Graag _/-\o_

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://i.snipboard.io/XMZmRS.jpg
https://i.snipboard.io/eJR05u.jpg
https://i.snipboard.io/M8ljmJ.jpg

Voetnoot: Ik zet de DC fan eigenlijk altijd op minimaal 5V, maar MSI maakt er 0V van. :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 14-04-2020 22:28 ]

• Luxicon
Als ik het zo zie, heb je dan 2 casefans? Of heb je er meer? Gezien het toerental van de fans draaien ze niet op volle snelheid. Ik snap niet heel goed hoe je veel lawaai hebt met Office gebruik. Tenzij de fans bij zo'n laag toerental veel lawaai maakt (lijkt me stug dat ze met Windows ineens op volle toeren gaan draaien).
Bij de tweede staat DC-mode. Klopt het dat deze niet PWM aangestuurd (kan) worden? Stel je daardoor het voltage zelf in? Want ik zet ze op PWM en stel het % in bij een bepaalde temperatuur. Dus niks met voltage.

...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Luxicon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:48:

Bij de tweede staat DC-mode. Klopt het dat deze niet PWM aangestuurd (kan) worden? Stel je daardoor het voltage zelf in? Want ik zet ze op PWM en stel het % in bij een bepaalde temperatuur. Dus niks met voltage.
Ik heb meerdere pwm fans en 1 DC fan. Je kunt zien dat je de spanning en pwm instelt. Welke actief is hangt af of je pwm of DC aanklikt ;)

@ts
Let vooral op de temperature source!

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 14-04-2020 22:54 ]

Pagina: 1