Wel of geen signaal ligt aan het stopcontact wat ik gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 20:40
Misschien een vreemde topic-titel, maar ik loop tegen het volgende aan:

Ik heb een Devolo Dlan 550 duo+ waarbij 1 kastje rechtstreeks zit aangesloten op het Ziggo-modem in de meterkast, en de andere zit bij ons in het tuinhuis waaraan een TP-Link TL-WA830RE aan gekoppeld zit.

In het tuinhuis zitten diverse stopcontacten en waar ik nu dus tegenaan loop is dat de Devolo in het ene stopcontact stop, dan heb ik wel wifi in het tuinhuis, stop ik 'm in een ander stopcontact dan is er geen wifi. Volgens de bouwer van het tuinhuis zitten alle stopcontacten op dezelfde groep.

Natuurlijk, waarom zou ik 'm dan in een stopcontact stoppen waarbij het niet werkt, maar:

1) Ben ik benieuwd waarom dit kan.
2) Zit het stopcontact waarbij het niet werkt nou net op een plaats waar ik de Devolo en de TP-Link wat mooier kan wegwerken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
Wel spanning op het bewuste stopcontact?
Misschien aarde en nul verwisseld in dat stopcontact?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@JukeboxBill , er zit gewoon spanning op het stopcontact. En aarde en nul verwisseld heb ik al naar gekeken (de stekker gewoon omgedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat het andere stopcontact een te lange kabel heeft. Hoe goed is het signaal bij het stopcontact die wel werkt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Indien je in de toekomst stabiel internet wilt, gebruik geen powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@DutchKel , signaal bij het stopcontact die wel werkt is heel goed. En een te lange kabel lijkt me sterk want het andere stopcontact (wat niet werkt) zit 3 meter verder.

@Spierenburg okay, maar ik ben tevreden over hetgeen ik heb (zolang het in het juiste stopcontact zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:18
103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:44:
@DutchKel , signaal bij het stopcontact die wel werkt is heel goed. En een te lange kabel lijkt me sterk want het andere stopcontact (wat niet werkt) zit 3 meter verder.

@Spierenburg okay, maar ik ben tevreden over hetgeen ik heb (zolang het in het juiste stopcontact zit).
Kijken of alle draadjes goed vast zitten in dat stopcontact en degene waar de draden vandaan komen. Daarnaast staat powerline niet bekend om zijn robuustheid, dus ook al lijkt hij het op het andere stopcontact goed te doen kan het zomaar zo zijn dat je alsnog de helft van de tijd problemen hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

JukeboxBill schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:29:
Wel spanning op het bewuste stopcontact?
Misschien aarde en nul verwisseld in dat stopcontact?
Als je Aarde en Nul met elkaar verwisseld, klapt de aardlekschakelaar in je meterkast er uit.
Ik denk dat je Fase en Nul bedoelt. En die mag je gewoon met elkaar verwisselen, maakt niks uit.
Waar je in de knoop kan raken, is als je b.v. 3-Fasen hebt (krachtstroom). Je moet altijd op een ander stopcontact zitten met de juiste (c.q. dezelfde) Fase.
103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:35:
@JukeboxBill , er zit gewoon spanning op het stopcontact. En aarde en nul verwisseld heb ik al naar gekeken (de stekker gewoon omgedraaid).
Je bedoeld dan Fase en Nul.
Dat mag helemaal geen impact hebben.
Spierenburg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:41:
Indien je in de toekomst stabiel internet wilt, gebruik geen powerline adapters.
Prachtig, zo'n vooroordeel.
Powerline is een prima oplossing. Uiteraard net als met WiFi is dat onder bepaalde voorwaarden, zoals afstand (door de bekabeling, niet hemelsbreed), kwaliteit van de bekabeling, goede contacten (b.v. slechte lasdoppen), welke andere apparaten op een groep zitten, e.d.
103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:44:

Je kan eens kijken naar hoe goed b.v. de lasdoppen/lasklemmen zitten in de centraaldozen. Of de contacten achterop de stopcontacten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powerline is net WiFi, maar dan over een stroomdraad ipv de lucht.

Uitdagingen zijn in beginsel hetzelfde:
+ heb je genoeg signaal?
+ is er niet teveel interferentie?
---------------------------------------
=SNR

Bij voldoende SNR heb je een verbinding, bij onvoldoende geen, of in ieder geval geen stabiele performance.

Als je op ene stopcontact wel een verbinding hebt en op andere niet heb je dus ofwel een groot verschil in demping danwel een groot verschil in interferentie.

Belangrijk om te weten:
- alleen interferentie in de buurt van bron of bestemming van een signaal is relevant, tussenliggend veel minder.
- in een gemiddeld NL stroomnet is interferentie een groter probleem dan demping.

Mijn gok zou dus zijn dat er in de directe omgeving (gerekend vanuit de stroomkabels!) van het stopcontact waar het niet werkt er een grote stoorbron is die de verbinding onmogelijk maakt op die plek door een lage of zelfs negatieve SNR.

Vraag is wat er nog meer in dat tuinhuisje hangt. Toevallig zonnepanelen op het dak? De inverters daarvoor zijn notoire stoorbronnen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Okay, voor de verduidelijking van de situatie (anders denken jullie misschien dat mijn tuinhuis ergens 100 meter verder in m'n tuin staat ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47MjU9fRTgy0NPRa3zOgGJCOdwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yofOs9hkGS1XsIE0Dt2UBfNA.jpg?f=fotoalbum_large

Op lokatie 1 zit een stopcontact in de muur waar het wifi-signaal goed is en haal ik met m'n speedtest-app een download van zo'n 24Mbps. Op lokatie 2 (zo'n 2,5 meter verder) zit ook een stopcontact (in dezelfde muur, op dezelfde hoogte) en daar haal ik gemiddeld zo'n 4Mbps. Op lokatie 3 (op 1,5 meter afstand van lokatie 1) zit een stopcontact in het dak en daar heb ik wel een wifi-signaal maar geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 08:55
103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:50:
Volgens de bouwer van het tuinhuis zitten alle stopcontacten op dezelfde groep.
Ik zou deze bewering eens controleren (door de groep in de groepenkast uit te schakelen en vervolgens bij beide wandcontanctdozen te controleren of inderdaad de spanning eraf is).
Het wel of niet fijn werken van Powerline adapters hangt sterk af welke groep(en) een paartje op zit. Beide op dezelfde groep is optimaal, beide op verschillende groepen (maar dezelfde fase) kan wel/minder/niet werken, maar beide op verschillende fases heb ik zelf nog nooit zien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 14:32
Zit van beide stopcontacten de aarde ook goed verbonden met de aarde in de meterkast? Volgens mij willen sommige powerline-adapters de aarde ook nog wel eens gebruiken om extra bandbreedte te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@AzertyNL @Vloris , maar hoe verklaar je dan dat het bij het ene stopcontact in de muur wel goed werkt en bij het andere stopcontact niet. Die zitten met elkaar verbonden dus dat moet toch dezelfde groep zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 14:32
103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:33:
@AzertyNL @Vloris , maar hoe verklaar je dan dat het bij het ene stopcontact in de muur wel goed werkt en bij het andere stopcontact niet. Die zitten met elkaar verbonden dus dat moet toch dezelfde groep zijn?
Dat is precies mijn vraag: zit de aarde ook bij beide stopcontacten wel (goed) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Okay, ga ik navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Heel even nog dit, om zoveel mogelijk uit te sluiten.

Ik heb net de Devolo en de TP-Link mee naar m'n woonhuis genomen en daar getest.

Als ik op mijn mobiel de speedtest uitvoer op mijn huis-wifi dan haal ik een snelheid van 110Mbps (down) en 25Mbps (up)

Als ik de Devolo en de TP-link aansluit op een stopcontact in mijn woonkamer dan haal ik: 35Mbps.(down) en 25Mbps (up).

Is het normaal/okay dat ik zo'n derde van de snelheid haal via de Devolo/TP-Link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, dat kan zeker normaal zijn, al is het puur toevallig dat het een derde is - het gaat gewoon om wat de zwakste schakel is. Of dat nu 9/10, 1/3, 1/10 of wat dan ook is van je huis WiFi doet er niet toe. Op locatie A onder omstandigheden B haal je max X Mbps.

Die Devolo is oud en low-end (HomePlug AV 1.1), en is waar dan ook aangesloten afhankelijk van de demping en interferentie op jouw stroomnet. Gemiddeld haal je met een ding als dat miscshien 20Mbps, dus vind ik die 35Mbps (in zelfde kamer) en 24-0Mbps (in een schuur) prima conform verwachtingen.

Kanttekening: door Powerline *en* WiFi te testen test je met twee onbekenden. Het probleem kan ook liggen aan de WiFi (en die TP-Link AP is ook verouderd en low-end). Je test beter met een onbekende, dus eerst bedraad testen via Powerline. Maar gezien het in de schuur per stopcontact verschilt zit het er dik in dat de bottleneck inderdaad in Powerline zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@dion_b , okay dank je wel. Dan weet ik dat er niet veel meer dan 30Mbps uit te halen is. Dan is dat in ieder geval een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

103720 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:01:
@dion_b , okay dank je wel. Dan weet ik dat er niet veel meer dan 30Mbps uit te halen is. Dan is dat in ieder geval een gegeven.
Valt mee. Tot nader orde zijn de meeste stoorbronnen met stekker in stopcontact aangesloten. Dat betekent dat je ze in een ander stopcontact kunt steken of als dat onhaalbaar is een verlengsnoer ertussen prikken (verlengsnoeren dempen PLC-signalen, maar dus ook stoorsignalen).

Het is in theorie mogelijk om boven de 100Mbps te komen met deze dingen, maar op gegeven moment ga je daar meer werk voor moeten verrichten dan gewoon Ethernetkabels te trekken. Neemt niet weg dat een paar quick wins flink kunnen schelen.

Zitten de PLC-adapters zelf op beide locaties rechtstreeks in het stopcontact? Zitten er meer apparaten in dezelfde stopcontacten? Speel daar eens mee...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:06:
[...]

Zitten de PLC-adapters zelf op beide locaties rechtstreeks in het stopcontact? Zitten er meer apparaten in dezelfde stopcontacten? Speel daar eens mee...
Ja, ze zitten overal rechtstreeks in de stopcontacten en er zitten geen andere apparaten in.
Pagina: 1