Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07 11:38

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Beste medetweakers,

Door alle toestanden in de wereld werken we hier thuis met wat meer mensen in het netwerk, en was er behoefte aan een beter bereik in uithoeken van het huis. Met name in de slaapkamer van onze dochters was het bereik heel slecht, en dat moest verbeterd worden. Met lessen via teams was dat wel echt een noodzaak geworden.

Voorheen was de situatie thuis als volgt:

Modem (in bridge), met daar aan gekoppeld een router (TP-link C5), beide in de meterkast. Dit werkte prima, we hadden draadloos bereik op onze benedenverdieping, en dat was helemaal oke. Voor mijn werkplek op zolder was al een UTP-kabel getrokken van de meterkast naar de zolder, en ik was daar rechtstreeks aan gekoppeld met de laptop.

Om extra bereik te krijgen, heb ik eenn TP-Link C50 aangeschaft. Voor de beperkte doelen die ik er mee had, leek me dat prima. Hiermee is de situatie in ons huis nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nxOKvEXnIl2q4OWZfg1oJofGj4=/f/image/VIZxjYL7ftkzqMPln4Ju0uXx.png

Ziggo modem (in bridge) staat in de meterkast, samen met de TP-link C5. Deze zijn met een UTP-kabel aan elkaar verbonden.
Aan de netwerkkabel die toch al naar zolder liep, heb ik de TP-link C50 gekoppeld. Schematisch als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBuFbWWfkwzRKqx_CGU7UIfhD1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kxakg4ydZea468D3ENEZC5mz.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels hangen er best wat apparaten aan deze spullen:
  • 3x iPhone SE
  • 2x iPad
  • 2x laptop
  • Apple TV
  • Sonos One
  • Google Home Mini
  • Epson printer
  • Cisco Media-box (Ziggo)
Totaal een apparaat of 12.

De configuratie van de routers is als volgt:

TP-link C5 (192.168.0.1):
  • Operation mode: Router
  • DHCP enabled, bereik 192.168.100.0 - 192.168.100.199
  • SSID's:
  • SolarWL (2.4GHz, kanaal 6)
  • SolarWL_5 (5GHz, kanaal auto)
  • SolarGuest (2.4GHz, gastennetwerk, kanaal auto)
TP-link C50 (ip via DHCP):
  • Operation mode: Access Point
  • DHCP Disabled
  • SSID's:
  • SolarWL-Z (2.4GHz, kanaal 4)
  • SolarWL-Z5_5 (5GHz, kanaal auto)
Problemen die we ervaren zijn als volgt:
  • Soms stopt de Sonos spontaan met spelen, en is dan ook even 'onvindbaar'
  • Haperend beeld / geluid tijdens bellen via Teams, wanneer verbonden via WiFi
  • Laden van sites duurt lang
  • Social media worden niet ververst
Ik heb al gekeken met inSSIDer om te kijken wat de meest optimale kanalen zijn, en beide routers daar op ingesteld. Ook de niveau's daarvan zijn m.i. prima en stabiel (op de slaapkamers is het bereik nu beter dan dat het in het verleden beneden was).
In eerste instantie had ik beide routers geconfigureerd met de oude SSID, en dat hielp ook niet - nu heb ik in elk geval bewust de keuze aan welke router ik wil verbinden. Via speedtest krijg ik erg wisselende resultaten, variërend van alles wat de internetverbinding toestaat, tot maar een paar KB/sec. Onze internerverbdinging is een ziggo 50/5 lijn - voor ons zou dat voldoende capaciteit moeten zijn. Bekabeld nu overigens geen problemen.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan verbeteren?

en zo is het voorspeld!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 08:38
Hoe heb je bepaald wat de meest optimale kanalen zijn voor 2.4GHz WiFI?
Kanaal 4 en 6 overlappen elkaar namelijk een beetje, en zeker met twee accesspoints in één huis ga je dat waarschijnlijk wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen: je 2.4GHz kanalen overlappen:
Afbeeldingslocatie: https://kapost-files-prod.s3.amazonaws.com/kapost/55ba7c9e07003d9aab000394/studio/content/5d94f04ecabeb00078000297/html_bodies/1570041957-deb529e8-a7f5-4bef-bb3a-67f9cd2cd6a6/fig%201.png
1, 6 en 11 zijn de enige kanalen die niet overlappen met 20MHz kanaalbreedte. Met 40MHz kanaalbreedte is overlap in 2.4GHz onvermijdelijk.

Dat laatste is is volgende aandachtspunt. Je zegt niets over kanaalbreedte, maar in de 2.4GHz wil je enkel 20MHz gebruiken. TP-Link heeft nogal eens handje van weg om 40MHz te gebruiken. Dat wil je dus niet.

Verder geef je aan "5GHz, kanaal auto". Wat hebben de AP's gekozen?

Vervolgens heb je een lijst aan connected clients. Welke verbinden met 2.4GHz en welke met 5GHz?

Tenslotte zie ik dat je de SSID's boven en beneden verschillend hebt gekozen. Dat betekent dat apparaten *nooit* vanzelf zullen roamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-07 23:30

bert pit

asdasd

Ik heb één android device bewaard, speciaal omdat daar mooie wifi meet apps voor beschikbaar zijn. Als je nog een oude android telefoon/tablet hebt: probeer dan de apps "wifi data" en wifi analytics. Die laatste is van netgear maar meet ook andere merken.

Als je eenmaal weet wat je kanalen zijn en die van de buren, dan kan je probleem veel gerichter worden opgelost.

Naast buren en jezelf, kan ook een radarsysteem (scheepvaat of vliegveld) behoorlijk in de weg zitten, alleen laat zich dat niet meten met de genoemde apps.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Alvast veel dank voor de reacties! Een aantal vragen overlappen, onderstaand wat meer info.

Wat ik heb gedaan is dat ik, op de plek waar ik verbinding zou willen (dus: beneden in de woonkamer, en boven in de slaapkamers rechts getekend) ben gaan zitten met de laptop, met inSSIDer open, en gekeken welke kanalen het minst gebruikt werden. Hierop heb ik vervolgens de routers ingesteld (kanaal 6 voor beneden, en 4 voor boven).

Het zou dus kunnen helpen om deze twee verder uit elkaar te leggen, zodat daar geen overlap ontstaat? Wat ik zie is dat kanaal 11 best veel gebruikt wordt in de buurt, en kanaal 1 ook, dus vandaar dat ik daar tussen was gaan zitten. Ik zal kijken of ik wat plaatjes kan maken van netwerken in de buurt van inSSIDer.

Alle apparaten zijn verbonden met het 2.4GHz netwerk, ik wilde eerst kijken of ik dit stabiel kon krijgen. Wegens flink wat betonnen binnenmuren en -plafonds is het bereik van de 5GHz netwerken erg slecht. De gekozen kanalen zijn: 44 (beneden) en 36 (boven).

De reden dat ik boven heb gekozen voor een ander SSID is dat ik merkte dat het roamen best lang duurde, en dat ik dan niet kon zien aan welk AP er verbonden werd. Door hiervoor een apart SSID te kiezen heb ik dat in elk geval nog zelf in de hand.

@bert pit helaas geen android-devices in de buurt. Overigens ook geen vliegveld of haven in de buurt hier :)

@dion_b beide routers stonden inderdaad ingesteld op 40MHz channel width, deze heb ik nu ingesteld op 20MHz :)

[ Voor 8% gewijzigd door Res-q op 14-04-2020 14:16 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Res-q schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
Alvast veel dank voor de reacties! Een aantal vragen overlappen, onderstaand wat meer info.

Wat ik heb gedaan is dat ik, op de plek waar ik verbinding zou willen (dus: beneden in de woonkamer, en boven in de slaapkamers rechts getekend) ben gaan zitten met de laptop, met inSSIDer open, en gekeken welke kanalen het minst gebruikt werden. Hierop heb ik vervolgens de routers ingesteld (kanaal 6 voor beneden, en 4 voor boven).

Het zou dus kunnen helpen om deze twee verder uit elkaar te leggen, zodat daar geen overlap ontstaat? Wat ik zie is dat kanaal 11 best veel gebruikt wordt in de buurt, en kanaal 1 ook, dus vandaar dat ik daar tussen was gaan zitten. Ik zal kijken of ik wat plaatjes kan maken van netwerken in de buurt van inSSIDer.
Aantal netwerken is nauwelijks interessant.

WiFi 101:
- binnen zelfde kanaal (co-channel) wachten netwerken op elkaar. Je deelt dus zendtijd, maar hebt geen last van interferentie. Performance daalt liniair met verbruik.
- overlappend (adjacent channel) zenden netwerken dwars door elkaar heen. Gevolg is massaal packetloss en retransmits. Performance daalt exponentieel met verbruik.

Het is altijd beter om pal bovenop een ander netwerk te zitten dan er half overheen te hangen.

Vervolgens zegt aantal netwerken, signaalsterkte van een netwerk of zelfs aantal aangesloten apparaten op een netwerk weinig over daadwerkelijke utilization. Een enkel netwerkje dat met -80dBm binnenkomt waar een enkel oud WiFi-b apparaat op hangt kan zomaar z'n kanaal zwaarder belasten dan tien netweken met -50dBm met tien apparaten elk. Negeer dus dergelijke stats en doe per vrije kanaal (1, 6, 11) een paar speedtests. Pak de kanalen met hoogste snelheid. Hou er bovendien rekening mee dat wat op een moment rustig is 5 minuten later druk kan zijn. Bottom line is dat er simpelweg geen eer te behalen valt met 2.4GHz. Alleen apparaten die niet anders kunnen zou je ermee moeten verbinden, en dan nog moet je realistisch zijn in je verwachtingen.
Alle apparaten zijn verbonden met het 2.4GHz netwerk, ik wilde eerst kijken of ik dit stabiel kon krijgen. Wegens flink wat betonnen binnenmuren en -plafonds is het bereik van de 5GHz netwerken erg slecht. De gekozen kanalen zijn: 44 (beneden) en 36 (boven).
8)7

Bereik is prima (5GHz reikt makkelijk 300m ver over open veld), dekking is door obstakels slecht. Om dan helemaal geen 5GHz te gebruiken is kindje weggooien met het badwater. Als je al die troep tegelijk in - ook nog eens overlappend - 2.4GHz verbindt is het geen wonder dat het voor geen meter werkt :o

Als je dekking met 5GHz onvoldoende is, voeg een derde AP toe op de eerste verdieping. Zonder voldoende dekking in 5GHz ga je hier geen bevredigende oplossing vinden.

Verder overlappen de 5GHz kanalen ook nog eens (beide zitten in zelfde 36-48 80MHz blok), maar dat is allicht onvermijdelijk: TP-Link ondersteunt geen DFS op de meeste consumentenapparaten, dus 15 van de 19 kanalen kun je niet gebruiken en hou je enkel die eerste vier over.
De reden dat ik boven heb gekozen voor een ander SSID is dat ik merkte dat het roamen best lang duurde, en dat ik dan niet kon zien aan welk AP er verbonden werd. Door hiervoor een apart SSID te kiezen heb ik dat in elk geval nog zelf in de hand.
Hoezo kun je dat niet zien? Zoek het BSSID op waar je mee verbonden bent en je weet het. Sowieso, als roaming niet goed gaat heb je verkeerde instellingen (dingen als security en encryption niet identiek) en/of teveel overlap. Allicht werkt het beter als je zendvermoegen in 2.4GHz juist omlaag bijstelt.
bert pit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:00:
Ik heb één android device bewaard, speciaal omdat daar mooie wifi meet apps voor beschikbaar zijn. Als je nog een oude android telefoon/tablet hebt: probeer dan de apps "wifi data" en wifi analytics. Die laatste is van netgear maar meet ook andere merken.

Als je eenmaal weet wat je kanalen zijn en die van de buren, dan kan je probleem veel gerichter worden opgelost.
Nee, zoals ik hierboven uitleg is dat schijnzekerheid. Zonder het vermogen om daadwerkelijk utilization (duty cycle) van het kanaal te meten zegt het aantal netwerken en sterkte waarmee ze binnenkomen uitermate weinig.

Die apps kunnen zeker zinnig zijn om te helpen bij plaatsing van eigen AP's, maar voor interferentie is een speedtest uitvoeren per kanaal veel beter - al blijft het een momentopname.
Naast buren en jezelf, kan ook een radarsysteem (scheepvaat of vliegveld) behoorlijk in de weg zitten, alleen laat zich dat niet meten met de genoemde apps.
Weerradar ook - maar die dingen zitten allemaal in DFS-banden, waar TS niet bij kan met deze apparatuur, dus geluk bij een ongeluk: dat speelt niet mee.
Res-q schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
[...]

@dion_b beide routers stonden inderdaad ingesteld op 40MHz channel width, deze heb ik nu ingesteld op 20MHz :)
Beide op 40MHz... ja, geen wonder dat dat voor geen meter werkte :o

Dit zou al veel moeten schelen, tenminste, zolang je ze ook op niet-overlappende kanalen zet. Dan nog, met je waslijst aan apparaten moet je niet verwachten dat het in de 2.4GHz goed komt. Focus juist op 5GHz op orde krijgen, 2.4GHz is best-effort voor de oude/low-end meuk dat overblijft.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 14-04-2020 14:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kleine opmerking, ik lees het niet zosnel terug (mogelijk overheen gelezen), maar ik zie twee routers. Ik mag hopen dat de tweede router alleen als switch en Access Point functioneerd, dat de WAN poort niet gebruikt wordt en dat router en DHCP functie uit staat?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Ik haal even wat tekst weg, vergeef me dat de context dan her en der verandert, maar anders wordt het wel heel veel tekst
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:17:
[...]
Negeer dus dergelijke stats en doe per vrije kanaal (1, 6, 11) een paar speedtests. Pak de kanalen met hoogste snelheid. Hou er bovendien rekening mee dat wat op een moment rustig is 5 minuten later druk kan zijn. Bottom line is dat er simpelweg geen eer te behalen valt met 2.4GHz. Alleen apparaten die niet anders kunnen zou je ermee moeten verbinden, en dan nog moet je realistisch zijn in je verwachtingen.
[...]
Ok, daar ga ik mee aan de slag, eens wat testjes doen op verschillende kanalen, en dan kijken wat er uit komt.
Als je dekking met 5GHz onvoldoende is, voeg een derde AP toe op de eerste verdieping. Zonder voldoende dekking in 5GHz ga je hier geen bevredigende oplossing vinden.
Een goede suggestie, maar helaas niet 'zomaar' even te realiseren zonder hak-en-breekwerk, we hebben geen leiding over die ik kan gebruiken om een kabel naar toe te leggen. Overigens hangt de router op zolder zo ongeveer in het trapgat, dus ik weet niet hoe veel dat gaat oplossen. Signaal komt op de betreffende slaapkamer overigens inderdaad met ~-50dB binnen.
Verder overlappen de 5GHz kanalen ook nog eens (beide zitten in zelfde 36-48 80MHz blok), maar dat is allicht onvermijdelijk: TP-Link ondersteunt geen DFS op de meeste consumentenapparaten, dus 15 van de 19 kanalen kun je niet gebruiken en hou je enkel die eerste vier over.
[...]
Klopt, ik kan kiezen voor de kanalen 36/40/44/48. Hiervoor geldt dan denk ik hetzelfde? Proefondervindelijk vaststellen welke het beste resultaat geeft?
Hoezo kun je dat niet zien? Zoek het BSSID op waar je mee verbonden bent en je weet het. Sowieso, als roaming niet goed gaat heb je verkeerde instellingen (dingen als security en encryption niet identiek) en/of teveel overlap. Allicht werkt het beter als je zendvermoegen in 2.4GHz juist omlaag bijstelt.
Ga ik opzoeken, thanks!
[...]

Beide op 40MHz... ja, geen wonder dat dat voor geen meter werkte :o

Dit zou al veel moeten schelen, tenminste, zolang je ze ook op niet-overlappende kanalen zet. Dan nog, met je waslijst aan apparaten moet je niet verwachten dat het in de 2.4GHz goed komt. Focus juist op 5GHz op orde krijgen, 2.4GHz is best-effort voor de oude/low-end meuk dat overblijft.
Veel tekst, veel informatie en veel tips, waar ik zeker iets mee kan, veel dank!
_Dune_ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:27:
Kleine opmerking, ik lees het niet zosnel terug (mogelijk overheen gelezen), maar ik zie twee routers. Ik mag hopen dat de tweede router alleen als switch en Access Point functioneerd, dat de WAN poort niet gebruikt wordt en dat router en DHCP functie uit staat?
Klopt, router op zolder werkt enkel als Access Point / switch. Deze is echter wél via de WAN poort aangesloten op de router beneden, zoals in het filmpje van TP-link wordt aangegeven. Is dat iets om aan te passen?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Res-q schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:40:
Ik haal even wat tekst weg, vergeef me dat de context dan her en der verandert, maar anders wordt het wel heel veel tekst

[...]

Ok, daar ga ik mee aan de slag, eens wat testjes doen op verschillende kanalen, en dan kijken wat er uit komt.
Wederom, alleen op 1, 6 en 11 testen en twee van die drie kiezen.
[...]

Een goede suggestie, maar helaas niet 'zomaar' even te realiseren zonder hak-en-breekwerk, we hebben geen leiding over die ik kan gebruiken om een kabel naar toe te leggen. Overigens hangt de router op zolder zo ongeveer in het trapgat, dus ik weet niet hoe veel dat gaat oplossen. Signaal komt op de betreffende slaapkamer overigens inderdaad met ~-50dB binnen.
-50dBm is perfect. Wat dan ook je probleem is, het is bij -50dBm niet te weinig signaal. Alles boven de -65dBm levert in beginsel een snelle stabiele verbinding op, tussen -65dBm en -75dBm is het niet snel maar vaak wel werkbaar, afhankelijk van hoeveelheid ruis.

Je hebt met -50dBm zeker geen derde AP nodig.
[...]

Klopt, ik kan kiezen voor de kanalen 36/40/44/48. Hiervoor geldt dan denk ik hetzelfde? Proefondervindelijk vaststellen welke het beste resultaat geeft?
Meh, ze overlappen toch allemaal. Gelukkig werkt dat in de 5GHz anders dan in 2.4GHz waardoor ze zich co-channel gedragen, niet adjacent channel. Zorg er in ieder geval voor dat ze niet dezelfde primary hebben, liefts niet dezelfde secondary (dus eentje in 36/40, de andere in 44/48) en tenslotte vermijd je 36 best omdat zoveel apparaten dat als default gebruiken. Dus ik zou 40 op ene AP en 44 of 48 op andere aanraden. Testen gaat hier weinig uitmaken, zeker niet in een betonbunker zoals je hier beschrijft.
Klopt, router op zolder werkt enkel als Access Point / switch. Deze is echter wél via de WAN poort aangesloten op de router beneden, zoals in het filmpje van TP-link wordt aangegeven. Is dat iets om aan te passen?
Onwaarschijnlijk. Zou sowieso niet moeten uitmaken in AP-modus - maar bij evt firmware bugs kan er wel verschil zijn. Het proberen waard als je niets anders weet. Maar IMHO zat 95% van je probleem in de onverstandige layer 1 keuzes (40MHz kanalen die ook nog eens overlappen, gecombineerd met niet gebruiken van 5GHz). Als je de 2.4GHz optimaliseert ben je voor de helft klaar en kun je focussen op 5GHz issues. Dat zal echt niet verschillen per poort op AP...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Thanks voor de reacties en tips @dion_b!

Wat ik nu heb uitgevoerd:
- Beide routers voor het 2.4 GHz netwerk op 20MHz channel width gezet
- Router boven op kanaal 1 gezet (ipv 4). Router beneden staat nog op kanaal 6.
- Router beneden: 5GHz ingesteld op kanaal 40
- Router boven: 5GHz ingesteld op kanaal 48
- Gastennetwerk uitgezet (die komen voorlopig toch niet..)

Eens kijken of dit wat problemen gaat oplossen.. :)

In progress:
Apparaten omzetten naar de 5GHz netwerken (waar mogelijk), en de oude laten 'vergeten'.

Voor de 5GHz band kan ik op zolder ook kiezen voor 20 of 40 MHz. Maakt dat voor de 5GHz band uit?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Res-q schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:33:
Thanks voor de reacties en tips @dion_b!

Wat ik nu heb uitgevoerd:
- Beide routers voor het 2.4 GHz netwerk op 20MHz channel width gezet
- Router boven op kanaal 1 gezet (ipv 4). Router beneden staat nog op kanaal 6.
- Router beneden: 5GHz ingesteld op kanaal 40
- Router boven: 5GHz ingesteld op kanaal 48
- Gastennetwerk uitgezet (die komen voorlopig toch niet..)

Eens kijken of dit wat problemen gaat oplossen.. :)

In progress:
Apparaten omzetten naar de 5GHz netwerken (waar mogelijk), en de oude laten 'vergeten'.
Dat zou al heel veel moeten schelen. Juist door alle wat goed op 5GHz wil werken daar te laten draaien verlaag je de druk op de 2.4GHz waardoor apparaten die niet anders kunnen ook meer ademruimte krijgen.
Voor de 5GHz band kan ik op zolder ook kiezen voor 20 of 40 MHz. Maakt dat voor de 5GHz band uit?
5GHz is totaal andere koek. Daar werken 40 en 80MHz kanalen (in ieder geval in theorie) goed samen met 20MHz kanalen en is er sowieso meer bandbreedte. Beste keuze voor 5GHz is doorgaans 'auto'. Pas als dat concrete problemen geeft is 20 of 40MHz hard instellen aan te raden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1