Vraag

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:59
Wij zijn vorige week verhuisd en ik ben nu aan het bedenken hoe ik ons netwerk wil verbeteren. Omdat het een nieuwbouwhuis is blijkt ons huidige wifi-netwerk ontoereikend, de betonnen muren en vloeren houden te veel van het signaal tegen. Gelukkig hebben we loze leidingen voor access points naar elke verdieping.

In principe heb ik alle hardware uitgezocht, maar graag wil ik van jullie een second opinion en hopelijk kunnen jullie wat vragen van mij beantwoorden. Zie ook de afbeelding waarin ik schematisch mijn opzet het getekend. Mijn vragen gaan over fase 1 en staan hieronder, fase 2 is waar ik op termijn naartoe wil.

Vragen:
  • Is Cat6 100% koper stugge kabel genoeg voor mij? Maakt UTP vs FTP nog iets uit?
  • Kan ik wall mounts outlets plaatsen op de plek van de groene bollen en de AP's van stroom laten voorzien via patch-kabels (rode strepen) vanaf de switch?
Fase 1 is het initiële netwerk en daar gaan mijn vragen over. Het zal bestaan uit:
  • 3x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access points die voeding krijgen via PoE;
  • De voeding komt van een Ubiquiti UniFi Switch (8 poorten, 60W)
  • De UniFi-controller zal ik aanvankelijk vanaf mijn laptop draaien;
  • Onze modem is het standaardmodem van Ziggo;
  • De router is een TP-Link WR1043ND V2 met DD-WRT;
  • Ethernetkabel naar AP's wordt Cat6 100% koper stugge kabel;
  • Diverse VLAN's voor onszelf, gastennetwerk, IoT (versterker met Spotify Connect, smart-tv, Chromecast, slimme oven, zonnepanelen)

Fase 2 is een verzameling van beoogde uitbreidingen. Dit is nog niet echt uitgewerkt, maar dan weten jullie wat ik voor ogen heb en wellicht helpt het bij het adviseren.
  • We willen van tv af en er ligt glasvezel tot in de meterkast, dus we willen overstappen naar Freedom in de loop van het jaar;
  • De publieke omroepen bekijken via DVB-T2;
  • Nvidia Shield TV aanschaffen;
  • Modem en router verplaatsen naar de meterkast en CAI-kabel vervangen door ethernetkabel;
  • TP-Link-router vervangen door UniFi Security Gateway;
  • UniFi Controller verplaatsen naar een Raspberry Pi;
  • PiHole installeren op een Raspberry Pi;
  • Slimme meter via P1-poort uitlezen met Raspberry Pi;
  • Multi-room audio inrichten met HiFiBerry;
  • Eventuele andere domotica wanneer de bovenstaande projecten voltooid zijn;
  • Eventuele self-hosted services (Jellyfin, NextCould, etc...).
Ik sta open voor alle adviezen die jullie willen geven! :)

[Voor 0% gewijzigd door Basje op 14-04-2020 12:52. Reden: Kleine fout: wall mounts moet wall outlet zijn]

Alle reacties

• Basje
Inmiddels heb ik het aangelegd, dus for future reference de antwoorden op de vragen in de hoop dat het iemand helpt. :)
  • Is Cat6 100% koper stugge kabel genoeg voor mij? Maakt UTP vs FTP nog iets uit?
Het is FTP geworden. Alles werkt, dus ik neem aan dat het genoeg is.
  • Kan ik wall mounts outlets plaatsen op de plek van de groene bollen en de AP's van stroom laten voorzien via patch-kabels (rode strepen) vanaf de switch?
Ja, dat kan! Er loopt een korte patchkabel van de PoE-uitgang de wall-outlet in en daarmee wordt de aangesloten AP gevoed.

Extra opmerking: ik kon na lang zoeken nergens vinden hoeveel S/FTP-cat6-kabels je in een standaard (19mm?) loze leiding kan trekken. Ik had gehoopt op misschien 3 en met geluk 4, maar dat viel heel erg tegen. Door de stugge kern is het met veel moeite gelukt 2 kabels door de leiding te krijgen, meer lukt gewoon niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 17:29
Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou UTP hebben aangeraden. Voornamelijk, omdat (S)FTP niet zoveel meerwaarde heeft voor een thuissituatie.

Het voordeel wat je met UTP hebt is dat deze kabels wat minder dik zijn, aangezien er niet nog een stapel folie tussen zit. Hierdoor is het mij gelukt om 4 CAT6 kabels in een 19 mm buis te krijgen. Het klopt wel dat het enige moeite kost. Dit moet je zeker met 2 man doen en een hele grote fles kabelglijmiddel.

Als de kabels om elkaar heen gaan draaien dan kost het heel veel moeite om deze de pijp door te krijgen. Misschien is dat waar je tegenaan liep.

Maar al met al, fijn dat het gelukt is!

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basje
Zelf doe ik dit eigenlijk nooit, dus ik heb me laten adviseren door de lokale kabelshop. Misschien had ik hulp moeten vragen van ervaren vrienden bij het trekken van de kabels, en hadden we er dan meer doorheen kunnen trekken, maar samen met mijn vriendin was dit het best haalbare. Inderdaad fijn dat het gelukt is!

Bij het trekken van 2 kabels liepen we al tegen moeilijke punten aan, waarschijnlijk bochten in de muur. Eerst geprobeerd met talkpoeder, dat hielp precies niets. Daarna schoongemaakt en WD40 erop gespoten, en dat liep echt als een trein! Toch nog op enkele plekken flink kracht moeten zetten om de kabels erdoorheen te trekken, en op basis van het aantal gebroken aders bij de bevestiging op de trekveer hadden we er echt geen derde doorheen moeten doen. Maar zoals je al zei, dat zou ook net het verschil in diameter van de kabel kunnen zijn, met daarbij het draaien van de kabels, veroorzaakt door mijn onervarenheid. :+

Bedankt voor je reactie, heb er nog iets van geleerd en een volgende keer (die ongetwijfeld zal komen) heb ik zeker wat aan deze kennis. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 17:29
Hoe meer bochtjes er in een pijp zitten, des te harder je moet trekken. Als het (te) scherpe bochtjes zijn dan is het helemaal ellende.

Alleen nog een kleine opmerking mbt WD40. Aangezien WD40 een aardolieproduct is, is het meestal geen grote vriendjes met kunststoffen. Ik weet niet hoe goed een kabel er tegen kan en of deze aangetast (kan) word(en) door WD40. Maar mocht er in de toekomst iets geks aan de hand zijn met je kabels houd deze dan heel even in het achterhoofd.

Je hebt ook special kabelglijmiddel (van bijv. 3M), wat speciaal voor deze toepassing bedoeld is.
Dat ziet er ongeveer zo uit:

Aldoende leert men, ik heb mijn eerste kabels ook niet perfect getrokken :+

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basje
Bedankt voor alle nuttige informatie, dat gaat zeker nog eens van pas komen! :D

Wat betreft WD40, we hebben het alleen op de eerste meter gespoten en die is er uiteindelijk afgeknipt omdat ik bang was voor kabelbreuken door de grote krachten die op de kabel hebben gestaan. Als het goed is krijg ik daar geen problemen mee, maar ik zal het in m'n achterhoofd houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee