Wij zijn vorige week verhuisd en ik ben nu aan het bedenken hoe ik ons netwerk wil verbeteren. Omdat het een nieuwbouwhuis is blijkt ons huidige wifi-netwerk ontoereikend, de betonnen muren en vloeren houden te veel van het signaal tegen. Gelukkig hebben we loze leidingen voor access points naar elke verdieping.
In principe heb ik alle hardware uitgezocht, maar graag wil ik van jullie een second opinion en hopelijk kunnen jullie wat vragen van mij beantwoorden. Zie ook de afbeelding waarin ik schematisch mijn opzet het getekend. Mijn vragen gaan over fase 1 en staan hieronder, fase 2 is waar ik op termijn naartoe wil.
Vragen:
Fase 2 is een verzameling van beoogde uitbreidingen. Dit is nog niet echt uitgewerkt, maar dan weten jullie wat ik voor ogen heb en wellicht helpt het bij het adviseren.
In principe heb ik alle hardware uitgezocht, maar graag wil ik van jullie een second opinion en hopelijk kunnen jullie wat vragen van mij beantwoorden. Zie ook de afbeelding waarin ik schematisch mijn opzet het getekend. Mijn vragen gaan over fase 1 en staan hieronder, fase 2 is waar ik op termijn naartoe wil.
Vragen:
- Is Cat6 100% koper stugge kabel genoeg voor mij? Maakt UTP vs FTP nog iets uit?
- Kan ik wall mounts outlets plaatsen op de plek van de groene bollen en de AP's van stroom laten voorzien via patch-kabels (rode strepen) vanaf de switch?
- 3x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access points die voeding krijgen via PoE;
- De voeding komt van een Ubiquiti UniFi Switch (8 poorten, 60W)
- De UniFi-controller zal ik aanvankelijk vanaf mijn laptop draaien;
- Onze modem is het standaardmodem van Ziggo;
- De router is een TP-Link WR1043ND V2 met DD-WRT;
- Ethernetkabel naar AP's wordt Cat6 100% koper stugge kabel;
- Diverse VLAN's voor onszelf, gastennetwerk, IoT (versterker met Spotify Connect, smart-tv, Chromecast, slimme oven, zonnepanelen)
Fase 2 is een verzameling van beoogde uitbreidingen. Dit is nog niet echt uitgewerkt, maar dan weten jullie wat ik voor ogen heb en wellicht helpt het bij het adviseren.
- We willen van tv af en er ligt glasvezel tot in de meterkast, dus we willen overstappen naar Freedom in de loop van het jaar;
- De publieke omroepen bekijken via DVB-T2;
- Nvidia Shield TV aanschaffen;
- Modem en router verplaatsen naar de meterkast en CAI-kabel vervangen door ethernetkabel;
- TP-Link-router vervangen door UniFi Security Gateway;
- UniFi Controller verplaatsen naar een Raspberry Pi;
- PiHole installeren op een Raspberry Pi;
- Slimme meter via P1-poort uitlezen met Raspberry Pi;
- Multi-room audio inrichten met HiFiBerry;
- Eventuele andere domotica wanneer de bovenstaande projecten voltooid zijn;
- Eventuele self-hosted services (Jellyfin, NextCould, etc...).

[Voor 0% gewijzigd door Basje op 14-04-2020 12:52. Reden: Kleine fout: wall mounts moet wall outlet zijn]