Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Beste tweakers,

De situatie:
In ons nieuwe huis worden alle plafondlampen geschakeld door middel van een draadloze wandschakelaar i.c.m. een schakelactor (vermoedelijk via een knx-bussysteem). Inmiddels hebben we ook al in de woonkamer het plafond laten stuccen en spuiten. Ook over de plafonddozen met daarin de schakelactor is deels dicht gestuct. Wat overblijft is eigenlijk alleen de aarde draad, nuldraad en schakeldraad. Nu bedenken we ons eigenlijk wel dat het fijn zou zijn als we de plafondlampen ook zouden kunnen dimmen. Dit hoeft niet perse via een wanddimmer. Een app of afstandbediening voor enkel het dimmen is geen probleem. Immers hoe vaak dim je de verlichting.

Oplossing 1:
De plafonddoos vrijmaken van stuc en de schakelactor vervangen voor een dimactor.
Deze oplossing heeft niet mijn voorkeur gezien we dan risico lopen het stucwerk meer te beschadigen dan we willen, de aanschafprijs van een dimactor en we niet de apparatuur en kennis hebben om de nieuwe dimactor te koppelen met de wandschakelaar.

Oplossing 2:
Tussen de lamp en de schakelactor een draadloze dimmer te monteren. Bijvoorbeeld een RF ontvanger van klik aan klik uit of een wifo ontvangen van Shelly.
Hoewel je voor 2 à 3 tientjes per lamp klaar bent vraag ik mij af of dit gaat werken. Aangezien deze tussen de schakelaar en lamp dienen te worden gemonteerd. Wanneer we deze achter de lamp monteren lopen we het risico dat we de lamp na inschakelen via de wandschakelaar deze nog apart moeten inschakelen via de afstandbedieing/app en eventueel nog opnieuw moeten dimmen. Dit is eventueel wel op te lossen door toch de plafonddoos op te maken wat we eigenlijk niet willen.

Oplossing 3:
Een smart lamp met armatuur zoals bijvoorbeeld de Philips Hue aanschaffen en monteren.
De verwachting is dat dit gewoon werkt zonder problemen echter gezien de prijsstelling van deze lampen wordt optie 1 toch opeens weer interessant. Een beter alternatief is dan om te kiezen voor een standaard armatuur met een smart lichtbron (bijv. Philips Hue / KIKA / IKEA Tradfri)

De vraag:
Kan iemand mijn denkwijze, met name bij oplossing 2, bevestigen. Op dit moment geniet mijn voorkeur voor een standaard armatuur met een smart lichtbron, oplossing 3. Mochten er nog andere (beter) betaalbare oplossingen zijn ben ik ook nieuwsgierig hierna.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik gewoon voor optie 1 gaan. Een dichtgesmeerde doos (of elke doos waar je later niet meer bij kunt) is gewoon ruk. Maar het klinkt vooral een beetje alsof je gewoon af wilt van het KNX systeem. Is er dan geen plek waar je een enkele Shelly ofzo zou kunnen plaatsen en het hele KNX eruit?

Optie 2 kan denk ik ook wel, volgens mij is een Shelly wel in te stellen op restore. Nadeel is als je het dan een keer uit zet via de app. Ook kan het even duren voor de Shelly weer verbonden is met Wifi etc voor deze weer te bedienen is. En of het nu echt goedkoop is...

Al naar gelang het type lamp/armatuur zou optie 3 best nog voordelig kunnen zijn als je voor iets als Ikea lampen gaat.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Een afgesmeerde doos is inderdaad helemaal niks. Dus als ik binnenkort de tijd heb ga ik dat toch nog eens even aanpakken/oplossen.

In principe wil ik niet af van het KNX systeem maar op het moment zijn de instapkosten om het zelf aan te gaan passen en de tijd die dit ook vraag even niet beschikbaar. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieve oplossingen.

Optie 2 met een shelly spreekt mij toch wel het meest aan maar dan wel gewoon de fasedraad opzoeken. Heb even nagevraagd maar je moet het eigenlijk niet willen om de Shelly regelmatig in het uit te schakelen door des stroom eraf te halen.

Wat ik bij optie 3 niet besefte is dat je dan de huidige schakelaar niet meer kan/moet willen gebruiken en dus ook alle schakelaars moeten vervangen waarbij je het KNX systeem dus eigenlijk overbodig maakt. Dit vind ik dan eigenlijk weer zonde.

Binnenkort maar eens een paar shelly dimmers bestellen en wat gaan spelen ermee. Moet ik wel eerst wachten tot ik wifi in het huis hebt ;-).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denk dat als je netjes met een stanleymesje inkrast dat het best eenvoudig en netjes kan.

Op zich zou een Ikea smart bulb nog best achter een KNX moeten kunnen. Deze gaat volgens mij gewoon naar de laatste stand als deze spanning krijgt. Maar dat zou je dan voor de zekerheid moeten uitzoeken. Voor een app heb je dan wel de hub nodig maar als alternatief zou je het ook met een draadloze schakelaar kunnen doen.

Als je het doosje open maakt zou je de huidige KNX kunnen aansluiten op de schakelaar ingang van de Shelly. Volgens mij kan je die instellen op een modus dat de schakelingang de uitgang alleen in en uit schakelt. Op zich heb je dan volledige controle via zowel de schakelaar als de app in alle gevallen. En is het ook mogelijk ze via de app uit te doen en via de schakelaar aan en omgekeerd enzo.