Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ambition
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hey all,

Recentelijk heb ik de volgende setup samengesteld:De volledige setup heb ik een jaartje of twee geleden samengesteld, alleen heb ik recentelijk de GFX vervangen naar de GeForce 1660 GTX.
Aangezien de FPS boost nogal tegenviel (in CS:GO) was ik in de BIOS gaan kijken. Daar zag ik dat mijn dRAM op 2133MHz staat. Echter heeft het geheugen in mijn PC een snelheid van 3.000MHz. Verder zag ik in de BIOS dat er verschillende 'MHz profielen' te kiezen zijn, maar daar staat dan een reeks getallen bij (zoals 16-16-16-18 o.i.d.). Ik heb zelf niet ervaring met overclocken en ook te weinig verstand van wat al die getallen daadwerkelijk betekenen.

Nu is mij verteld dat de snelheid (Mhz) van mijn RAM ook weer met kloksnelheid te maken heeft etc. Mijn vraag is nu of de snelheid (2133MHz) van mijn RAM eventueel bottleneckt en wat hier de oorzaak van is dat ie capped is op 2133MHz?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
2133 is de veilige snelheid waarop je RAM altijd werkt.
WIl je naar de juiste 3000 snelheden dan kan je het juiste XMP profiel selecteren waarna de waarden automatisch worden ingevuld.

Nou zijn de corsair modules iets lastiger icm Ryzen en kan het zijn dat je die handmatig aan de praat moet krijgen.

probeer het eerst via XMP

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ambition Ram in bankje 2en4 vanaf cpu (DIMM A2-B2) en in Bios je xmp profiel instellen op 2933MT/s

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

D-dark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:33:
WIl je naar de juiste 3000 snelheden dan kan je het juiste XMP profiel selecteren waarna de waarden automatisch worden ingevuld.

Nou zijn de corsair modules iets lastiger icm Ryzen en kan het zijn dat je die handmatig aan de praat moet krijgen.

Dit inderdaad - XMP profielen moet je het in zoeken.

Daarnaast is het inderdaad een bottleneck, Ryzen is berucht om het gigantische voordeel dat je haalt uit sneller geheugen.

• Ambition
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:33:

Dank. Ik ga ermee aan de slag.

• Ambition
  • Niet online
@D-dark @Hackus

Ik heb het via XMP gedaan en beide draaien nu op 2933MHz. Dank hiervoor.

@Verwijderd Gezien u aangeeft dat Ryzen gigantisch veel voordeel kan halen uit sneller geheugen... Heeft u wellicht tips of een aanbeveling waar ik op moet letten als ik mijn RAM in de nabije toekomst (2-3 maanden) wil upgraden?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 2600 draait prima op 2933MT/s. sneller RAM is niet nodig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ambition
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:43:
Ryzen 2600 draait prima op 2933MT/s. sneller RAM is niet nodig.
Duidelijk taal, haha. Dank. Mocht ik nog iets willen upgraden, welk onderdeel zou ik dan als eerste moeten overwegen te upgraden?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ambition schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:08:
[...]

Duidelijk taal, haha. Dank. Mocht ik nog iets willen upgraden, welk onderdeel zou ik dan als eerste moeten overwegen te upgraden?
SSD met meer opslagcapaciteit

Verwijderd

Gezien ik een soort gelijk probleem heb, reageer ik hier op deze topic.
Ik heb een PC met een Ryzen 3200g, AsRock b450m pro4 en G.skill Aegis 2x8gb 3200 geheugen.

Bij mij draait hij op 1877 mhz ipv 3200 mhz. Nu kan ik het XMP profiel aanpassen, maar zodra ik de setting kies dan staat de DRAM Voltage op 1.350 en dan in het rood. Daarom durf ik de instelling niet op te slaan.

Kan ik dit zonder problemen aanpassen? Of kan ik dan het geheugen of moederbord kapot maken? Of start de pc wellicht niet op?

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 01:36:
Ik heb een PC met een Ryzen 3200g, AsRock b450m pro4 en G.skill Aegis 2x8gb 3200 geheugen.

Bij mij draait hij op 1877 mhz ipv 3200 mhz. Nu kan ik het XMP profiel aanpassen, maar zodra ik de setting kies dan staat de DRAM Voltage op 1.350 en dan in het rood. Daarom durf ik de instelling niet op te slaan.

Kan ik dit zonder problemen aanpassen? Of kan ik dan het geheugen of moederbord kapot maken? Of start de pc wellicht niet op?
Die cpu draait max op 2933MHz met DDR4.
Die 3200 ga je niet halen en zou ik ook niet aanbevelen.
Gewoon op 2933MHz zetten dat geheugen.

PSN: plexforce (ps4)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ambition schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:42:
@D-dark @Hackus

Ik heb het via XMP gedaan en beide draaien nu op 2933MHz. Dank hiervoor.

@Verwijderd Gezien u aangeeft dat Ryzen gigantisch veel voordeel kan halen uit sneller geheugen... Heeft u wellicht tips of een aanbeveling waar ik op moet letten als ik mijn RAM in de nabije toekomst (2-3 maanden) wil upgraden?
Sneller is onzinnig met 2933CL15, niet vervangen dus.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 01:36:

Kan je zonder problemen aanpassen. 1,35v is normaal voor 3200MT/s geheugen.

Verwijderd

Uszka schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 07:23:
[...]

Kan je zonder problemen aanpassen. 1,35v is normaal voor 3200MT/s geheugen.
Kan dit ook ondanks de cpu maar tot 2933 mhz ondersteunt wat hierboven wordt gesteld?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Kan dit ook ondanks de cpu maar tot 2933 mhz ondersteunt wat hierboven wordt gesteld?
Ja hoor, heb hier een Ryzen 3 1200 (12nm) op een Asrock bord waar het ram @3600C16 loopt.
Pagina: 1