Garantie zonnepanelen(produkt, installatie, garantiefonds)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik lees met heel veel interesse de topics, maar vind weinig info en vragen over de de diverse garanties. Tijdens het googlen vind ik her en der wel eea, maar nooit een gedegen overzicht.

Het gaat mij mn over:

-installatiegarantie, dit varieert van 2 tot 10 jaar. Dat is nogal een verschil en ik ben benieuwd naar de ervaringen en wat deze garantie waard is

-produktgarantie. Varieert van 10 tot zelfs 30 jaar. Het schijnt dat mn de aanspraak op garantie van de Aziatische panelen het wel eens problematisch is indien men contact moet zoeken met producent uit die regio en het zijn mn die producenten die vaak "maar" 10 jaar garantie geven. Klopt het dat garantieaanspraak op Europese, Israelische en US panelen gemakkelijker verloopt?

-Garantiefonds. Wat als installateur failliet gaat, wat niet denkbeeldig is ivm de "zonnepanelencowboys".
Is Stichting Garantiefonds Duurzame Energie betrouwbaar? Meerdere verkopers zijn er zo te zien niet bij aangesloten(tenminste niet aangegeven op website)

Misschien is er iemand die al meer vooronderzoek heeft gedaan en een overzicht heeft?
Graag jullie mening en advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik geef niet zoveel om garantie. Tuurlijk, als iets binnen een jaar kapot gaat, dan is garantie een ding, maar alles langer dan wordt alles zo ontzettend onzeker. Enige dat m.i. wellicht interessant is in de omvormer, maar ook daar zegt >5 jaar wat mij betreft niet veel. Zo duur is een omvormer tegenwoordig ook niet meer, dus zou er geen extra geld aan uitgeven.. in het kader van enkel verzekeren wat je niet kunt betalen..

Mijn panelen liggen nu 4,5 jaar. alles werkt nog.
- Leverancier bestaat niet meer. Dus zijn garantie was al niets waard geweest.
- Panelen zijn JA solar. Kosten inmiddels 100€ per stuk. Als die kapot gaan koop ik wel nieuwe, heb ik meteen meer WP
- omvormer is van een degelijk merk, met bekende garantievoorwaarden. Dat zit dus wel goed.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
prein2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:31:
Ik geef niet zoveel om garantie. Tuurlijk, als iets binnen een jaar kapot gaat, dan is garantie een ding, maar alles langer dan wordt alles zo ontzettend onzeker. Enige dat m.i. wellicht interessant is in de omvormer, maar ook daar zegt >5 jaar wat mij betreft niet veel. Zo duur is een omvormer tegenwoordig ook niet meer, dus zou er geen extra geld aan uitgeven.. in het kader van enkel verzekeren wat je niet kunt betalen..

Mijn panelen liggen nu 4,5 jaar. alles werkt nog.
- Leverancier bestaat niet meer. Dus zijn garantie was al niets waard geweest.
- Panelen zijn JA solar. Kosten inmiddels 100€ per stuk. Als die kapot gaan koop ik wel nieuwe, heb ik meteen meer WP
- omvormer is van een degelijk merk, met bekende garantievoorwaarden. Dat zit dus wel goed.
Als je een bedrijf had gehad die aangesloten was bij Garantiefonds, dan was dat faillissement geen prbleem geweest.
Kun je achteraf nog zomaar zonnepanelen met meeer WP er tussen plaatsen?
Welke omvormer en hoe beoordeel jij of het een"degelijk" merk is?

Iha, je neemt iets voor in principe de komende 25 jaar, dan lijkt mij zo lang mogelijke garantie wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik koop mijn wasmachine ook voor zo lang mogelijk. Ik heb nog nooit verschillende producten vergeleken op garantievoorwaarden. Ik let meer op specs, kwaliteit, features etc.

Ja hoor ik kan zomaar zonnepanelen met meer WP ertussen plaatsen en ik beoordeel de degelijkheid van een merk op basis van reviews, ervaringen, eigen onderzoek etc.

Ik heb gekozen voor:
- JA solar omdat zonnepanelen dusdanig eenvoudige producten zijn dat kwaliteit van ondergeschikt belang is. Voor panelen van gerenommeerde merken betaal je dusdanig veel meer, die garantie is mij het geld niet waard. Bovendien is JA solar ook gewoon top10 producent.
- Solaredge wegens de features, ik kijk graag naar individuele prestaties van mijn panelen en neem het extra geld dat dit kost voor lief. (Mensen begrijpen dit niet, maar ik koop ook de duurste vaatwasser omdat die een projectortje heeft die de resterende tijd op de vloer projecteerd. Wordt mijn vaat niks schoner van hoor..) Bovendien is dit een grote speler

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik dit zo doorlees, heb je inderdaad goede garantievoorwaarden (nodig) bij dat degelijke merk.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Of zijn dat uitzonderingen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:23:
Als ik dit zo doorlees, heb je inderdaad goede garantievoorwaarden (nodig) bij dat degelijke merk.
Dat bedoel ik maar. Die paar tientjes meer met de wetenschap dat je een lange garantie hebt vind ik zelf wel prettig. Trouwens, als ik zie dat bv Q Cells G8+ Duo 340WP Full Black 25JR Garantie voor €179 geeft en JA Solar JAM60S10-340PR 340WP voor €149 maar 10 jaar, dan denk ik dat prijsverschil is niet heel groot.

[ Voor 18% gewijzigd door doggy1 op 14-04-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@doggy1
Ik hecht geen waarde aan die extra garantie. (Dat kost dus meer geld, want je betaalt ervoor)
Ik heb liever een produkt zonder problemen.
Dat topic is niet voor niets in het leven geroepen (it was'nt me)

Ga er maar van uit, dat alles wat je nu koopt op PV gebied, over 10 jaar hopeloos achterhaald is qua techniek.
Daar zit je dan met 25 jr garantie op je oude spullen.

Ik heb Panasonic zonnepanelen gekocht. Niet voor de 25 jaar garantie, maar omdat "japanners" nou eenmaal bekend staan om een zeer degelijke kwaliteits controle.
Japanse werknemers mogen geen fouten maken (dat geeft ernstig gezichtverlies). Klinkt triest, maar daarmee rolt er wel een kwaliteits produkt van de lopende band.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Je zal toch door moeten na die 10 jaar. Ik denk tenminste niet dat men iedere 10 jaar een heel nieuw systeem aanschaft. Of wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@doggy1 Uh... heb ik wel gedaan na 5 jaar. (ik wilde meer Wp - cq verslaving)
Maar dat komt omdat ik tweaker ben en niet de gemiddelde PV koper

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
Ik ben de gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik geef ook niets om garantie. Ik neem gewoon mijn verlies als dat nodig is. Tegenslagen horen erbij in het leven. Voor mij is het dus een ingecalculeerd risico. Ik ga uit van 0 garantie. Dan kan het altijd meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:23:
Ach, het is een van de belangrijkste spelers in de wereld, dus degelijk zat..

Ik gebruik bij m'n pa sma, en dat is kwalitatief misschien nog wel beter. Ik ken je opvatting over beiden. Punt hier is de garantie, dit is off topic.

En ja ik ben er blij mee en ja ik ken de beperkingen en ja ik kijk af en toe naar de verschillen in opwek per paneel en ja het had ook anders gekund en heel veel goedkoper. 😉😉 Geld is maar relatief joh.

Oh en on-topic:
Ik sluit me aan bij je instelling dat alle garantie boven de 5 jaar voor mij geen waarde heeft, gezien er dan zoveel beter spul verkrijgbaar is.. Alsof ik nu nog een auto zou willen van 20 jaar geleden. Zit niet eens Navi op 😉😉

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik zie net dat er meerdere garantiefondsen zijn.

https://www.sgze.nl/

https://www.gfde.nl/ bij dit"garantiefonds" zitten toevallig vrijwel alleen bedrijven uit Almere, wel vreemd
totaal 12 bedrijven bij aangesloten

http://www.zonnekeur.nl/ voorzover ik weet is dit garantiefonds door overheid geïnitieerd en lijkt de meeste
leden(60) te hebben en betreft iha kwaliteit van installateurs

Iemand die nog meer keurmerken en garanties weet?
Pagina: 1