Magnetron aangezet zonder voedsel, nu kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:07
Door een misverstand is onze magnetron aangezet zonder voedsel erin. Is al wat jaren oud, maar zo heel vaak wordt die niet gebruikt. Een nieuwe is beetje brug te ver, niet dat het er niet af kan maar is zonde om een heel apparaat af te danken voor 1 onderdeel dat stuk is.

De magnetron werkt nog wel, het oven geeelte werkt probleemloos. Maar de magnetron kant is veel zwakker dan wat het zou moeten zijn. Een glas water aan de kook brengen was voorheen 60 seconden, duurt nu gewoon 3 minuten.....dus niet stuk als in "doet helemaal niks meer" maar het microgolf vermogen is sterk terug gelopen.

Wat kan er kapot zijn? Ik ben wel zo gemakzuchtig dat ik het schroeven liever even uitstel totdat ik enig idee heb waar ik aan begin.
Vermoedelijk is de straalunit stuk (verwacht ik), maar misschien ook wel de hoogspanningsunit.

Het gaat om een LG MA3884. Hoop dat hier iemand ervaring heeft met dit defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:04

g0tanks

Moderator CSA
Hoe lang heeft de magnetron los aan gestaan? Vaak gaat het de eerste paar minuten wel goed omdat de deur enzo de energie absorbeert, maar daarna zullen de interne componenten heel heet worden en schade oplopen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
g0tanks schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:20:
Hoe lang heeft de magnetron los aan gestaan? Vaak gaat het de eerste paar minuten wel goed omdat de deur enzo de energie absorbeert, maar daarna zullen de interne componenten heel heet worden en schade oplopen.
Geen idee hoe lang exact. Ik schat een half uur. Mijn vrouw wilde de magnetron voorverwarmen....."Het is toch een OVEN????" 8)7 |:( Bij haar thuis lopen ze ongeveer 30 jaar achter op de tijd. Pa & ma hebben geen magnetron, nooit gehad en komt er ook niet.

Op het oog kan ik geen schade ontdekken, in de bereidingsruimte is niks gesmolten of verkoold. Ook rook de magnetron niet vreemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Als je geen verstand van de materie hebt blijf eraf....

Een magnetron dood je sneller dan dat je er erg in hebt... spanning van +/- 8 KV met een honderdtal mA.

Dit soort spanning springen probleemloos door de isolatie van je meetsnoeren heen bijvoorbeeld.

ik vermoed dat je diode / gelijkrichter setje stuk/mank is.. hij verwarmd nog wel maar ik vermoed dat groot deel van de energie verloren gaat via een half doorgeslagen diode...

Als je straalunit stukgaat vliegen de zekeringen je om de oren meestal is mijn ervaring..

op Youtube staan zat tutorials om diagnose uit te voeren. maar daar is toch wel basis aan elektronica kennis voor nodig..

[ Voor 10% gewijzigd door cactusman op 14-04-2020 10:28 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Zit er niet toevallig een knopje op waarmee je het vermogen kunt instellen? Als je hem een minuut aanzet hoor je hem dan constant aanstaan (constant hetzelfde geluid) of schakelt ie zichzelf uit na een aantal seconden (geluid dat van toon veranderd)?

Een magnetron zou toch niet stuk mogen gaan van draaien zonder inhoud?! :?

ps. Ik zou NOOIT een magnetron open schroeven en zelf reparaties er op uitvoeren. Behalve als ik dit van plan was: YouTube: [545] Master Lock No. 3 vs. 900 Amps!

pps. Ik zou NOOIT een glas water in de magnetron doen omdat dit kan water kan superheaten in sommige (uitzonderlijke) gevallen. YouTube: Superheating of water (Mythbusters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cactusman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:27:
Als je geen verstand van de materie hebt blijf eraf....

Een magnetron dood je sneller dan dat je er erg in hebt... spanning van +/- 8 KV met een honderdtal mA.

Dit soort spanning springen probleemloos door de isolatie van je meetsnoeren heen bijvoorbeeld.

ik vermoed dat je diode / gelijkrichter setje stuk/mank is.. hij verwarmd nog wel maar ik vermoed dat groot deel van de energie verloren gaat via een half doorgeslagen diode...

Als je straalunit stukgaat vliegen de zekeringen je om de oren meestal is mijn ervaring..

op Youtube staan zat tutorials om diagnose uit te voeren. maar daar is toch wel basis aan elektronica kennis voor nodig..
Laat ik wel een opleiding in de electronika hebben en ook in die sector werkzaam zijn :)
Alleen heb ik nooit te maken gehad met magnetrons, niet verder dan eten erin zetten en knopje drukken.

Ik kan de combimagnetron wel open gaan draaien en klakkeloos de magnetron unit zelf vervangen. Straks ligt het aan de hoogspanningsunit er dan heb ik een hoop geld weg gegooid voor niks. Dan kan ik beter een nieuwe kopen, welkom consumptiemaatschappij. Een nieuwe kost €450 ongeveer, dus meer dan €200 ga ik niet uitgeven voor reparatie.
De karakteristieke brom van de trafo hoor ik wel, verder ben ik nog niet gegaan met "diagnose". Vermogen dat de magnetron opneemt uti het net moet ik nog meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 14-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Ramon 73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:54:
[...]

Laat ik wel een opleiding in de electronika hebben en ook in die sector werkzaam zijn :)
Alleen heb ik nooit te maken gehad met magnetrons, niet verder dan eten erin zetten en knopje drukken.

Ik kan de combimagnetron wel open gaan draaien en klakkeloos de magnetron unit zelf vervangen. Straks ligt het aan de hoogspanningsunit er dan heb ik een hoop geld weg gegooid voor niks. Dan kan ik beter een nieuwe kopen, welkom consumptiemaatschappij. Een nieuwe kost €450 ongeveer, dus meer dan €200 ga ik niet uitgeven voor reparatie.
De karakteristieke brom van de trafo hoor ik wel, verder ben ik nog niet gegaan met "diagnose". Vermogen dat de magnetron opneemt uti het net moet ik nog meten.
Dan zet ik in op de diode`s en eventueel condensator.. tientjes werk..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cactusman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:02:
[...]

Dan zet ik in op de diode`s en eventueel condensator.. tientjes werk..
Inderdaad, dat zijn de kosten niet. Diode en condensator testen is geen probleem. Welke capaciteit is te verwachten voor zo'n hoogspanningscondensator? Ik verwacht iets van 6-12 𝜇F maar hoor graag van een ervaren persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Ramon 73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:07:
[...]

Inderdaad, dat zijn de kosten niet. Diode en condensator testen is geen probleem. Welke capaciteit is te verwachten voor zo'n hoogspanningscondensator? Ik verwacht iets van 6-12 𝜇F maar hoor graag van een ervaren persoon.
>:) staat op de zijkant... maar het gaat vooral om lekkage bij hoge spanningen...

Die diode`s moet je ook testen op een andere manier met een hogere spanning dan je multimeter...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:44
Ramon 73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:07:
[...]

Het type staat er waarschijnlijk wel op de condensator zelf. Dan dat type even op Google intypen dan heb je alle informatie direct.

edit: net zelf al even gezocht en ik kom op dit type uit:

BiCai HV Condensor
CH85-21080 2100V
0.8𝜇F +-3%

Dit schijnt het officiële part te zijn van LG voor zijn magnetrons.

Je kunt zelf verifiëren of dat inderdaad waar is en of je dezelfde in je magnetron hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door dehardstyler op 14-04-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cactusman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:09:
[...]

>:) staat op de zijkant... maar het gaat vooral om lekkage bij hoge spanningen...

Die diode`s moet je ook testen op een andere manier met een hogere spanning dan je multimeter...
Dat de waarde op de condensator staat, dat weet ik ook wel ;) maar ik zou het leuk vinden om alvast te weten of mijn meter die ook kan meten.

Maar ik heb al een algemeen filmpje gevonden met verwijzingen naar het testen van diode en condensator. Elektrisch gezien stelt het allemaal niet zo gek veel voor, afgezien van het feit dat je met hoogspanning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HenkEisDS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:28:
pps. Ik zou NOOIT een glas water in de magnetron doen omdat dit kan water kan superheaten in sommige (uitzonderlijke) gevallen. YouTube: Superheating of water (Mythbusters)
Da's toch enkel als je een glas water veel te lang laat draaien? Denk aan 20 minuten en langer of zo. Ik doe 't al heel m'n leven om thee of instant soup te maken en als je je water niet langer dan twee minuten verwarmt, is er imho niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Pos

Ik maak mijn water voor de oploskoffie ook warm in de magnetron. In een pyrex kom, 200ml duurt het precies 2 minuten voordat het gaat koken. Magnetron gedeelte is bij mij 900 watt.

Als jouw magnetron een lager wattage heeft, plus een andere vorm van inhoud en volume van het water kan ik best geloven dat het langer duurt dan 2 minuten.

Een magnetron heeft verschillende hotspots waar de golven elkaar versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
HenkEisDS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:28:
Een magnetron zou toch niet stuk mogen gaan van draaien zonder inhoud?! :?
Jawel, als de magnetron leeg is kan de straling nergens heen behalve terug de straalunit in. Op een gegeven moment gaat er wel een zekering kapot, maar niet voordat er schade is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
misschien ten overvloede voor iemand met een elektronica achtergrond: sluit de magnetron - niet alleen in de zin van de deur, maar ook in de zin van monteer eerder verwijderde panelen - voor je iets test!!!
het hoge vermogen van de anders eventueel vrijkomende straling - 2.4GHz ISM band - kan anders zéér, zéér ernstige schade toebrengen aan zich in de buurt bevindende voorwerpen en lichaamsdelen !!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Een nieuwe magnetron is toch tegenwoordig niet meer zo duur dat je daarvoor het risico gaat lopen geëlektrocuteerd te worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Misschien niet voor TS bedoeld maar wel voor andere die een magnetron willen openen in de antenne zit beryllium oxide en dat is zeer giftig en dodelijk.

Normaal gesproken ben ik niet van dingen zomaar vervangen in tegendeel maar bij een magnetron maak ik maar graag een uitzondering nieuwe heb je al voor minder dan 100,- zelf heeft mijn oude magnetron vorig jaar de geest geven keramische weerstanden poef paar euro om te vervangen maar risico dat andere onderdelen schade hebben gehad te groot en later heel blij met mijn nieuwe daewoo deze is aan te raden.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
42dpi schreef op woensdag 15 april 2020 @ 03:45:
Misschien niet voor TS bedoeld maar wel voor andere die een magnetron willen openen in de antenne zit beryllium oxide en dat is zeer giftig en dodelijk.
Hoewel ik het met je eens ben dat je niet moet kloten aan magnetron units, zit er tegenwoordig meestal geen beryllium oxide meer in, en zeker niet in een vorm die direct schadelijk is. Maar mocht je een roze keramisch component tegen komen dan is het wel aanwezig, dit is gevaarlijk als je de isolatie laag beschadigd, echter zit dit allemaal binnen in het antenne gedeelte, en zolang je er niet mee gaat gooien is het risico handelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:10
Als je hier 200 euro voor over hebt kan je hem dan niet professioneel laten repareren?
Bijvoorbeeld door de fabrikant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nou, het volgende heb ik gedaan:
- Beker water gemicrowaved gedurende 30 seconden - Netvermogen 1350 Watt
- Koken herhaald zonder micaplaatje - zelfde vermogen (zag ik in een filmpje)
- Magnetron open, condensator ontladen en getest = 0,9 µF waarde klopt (gemeten met Fluke 179)
- Diode getest met 9V batterij, spanningsval van ongeveer 1,5Volt. Dus die zou ook goed moeten zijn
- Magnetron trafo getest, alle windingen zijn in orde, primaire en de 2 secundaire
- Magnetron straler gedemonteerd, zie er niks geks aan......

Bleh, wat kan het toch zijn dat die over niet goed werkt? Neemt wel z'n vermogen op maar warmt niet sterk genoeg. De straler zit áchter de kookruimte en straalt omhoog naar een kanaal waarin de microgolven in de kooruimte gebracht worden. Daar zit bovenin de kookruimte een rotor die de straling verdeelt, die draait ook gewoon.

De magnetron straler vind ik alleen op Alixpress, daar kost die gelukkig maar €21,49. Nog een setje met HV condensator en diode erbij voor €7,63 en dan kan ik daar eens mee kijken of de magnetron weer op normale snelheid werkt. Achteraf toch maar in Europa besteld, dan heb ik het tenminste iets sneller in huis.
Vreemd is het wel, neemt immers het normale vermogen op uit het net. Dus ik snap niet zo goed waar de energie blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 15-04-2020 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
Ramon 73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:44:
- Magnetron open, condensator ontladen en getest = 0,9 µF waarde klopt (gemeten met Fluke 179)
- Diode getest met 9V batterij, spanningsval van ongeveer 1,5Volt. Dus die zou ook goed moeten zijn
- Magnetron trafo getest, alle windingen zijn in orde, primaire en de 2 secundaire

Bleh, wat kan het toch zijn dat die over niet goed werkt? Neemt wel z'n vermogen op maar warmt niet sterk genoeg. De straler zit áchter de kookruimte en straalt omhoog naar een kanaal waarin de microgolven in de kooruimte gebracht worden. Daar zit bovenin de kookruimte een rotor die de straling verdeelt, die draait ook gewoon.

De magnetron straler vind ik alleen op Alixpress, daar kost die gelukkig maar €21,49. Nog een setje met HV condensator en diode erbij voor €7,63 en dan kan ik daar eens mee kijken of de magnetron weer op normale snelheid werkt.
Vreemd is het wel, neemt immers het normale vermogen op uit het net. Dus ik snap niet zo goed waar de energie blijft.
Ga je dat soort onderdelen nou echt op Aliexpress kopen ja? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
g0tanks schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:46:
[...]

Jawel, als de magnetron leeg is kan de straling nergens heen behalve terug de straalunit in. Op een gegeven moment gaat er wel een zekering kapot, maar niet voordat er schade is.
:?
Als een zekering niet kapot gaat voordat er schade is, waar is die dan voor?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31

De magnetron straler vind ik alleen op Alixpress, daar kost die gelukkig maar €21,49. Nog een setje met HV condensator en diode erbij voor €7,63 en dan kan ik daar eens mee kijken of de magnetron weer op normale snelheid werkt.
Je geeft aan dat je geen nieuwe magnetron wilt, maar besteld voor bijna 30 euro aan onderdelen. Voor 20 euro meer heb je een gloednieuwe.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Tens schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:48:
[...]
Voor de heenweg: van de muur, naar je magnetron. Denk aan bliksem, kortsluiting.
Maar de magnetron kan wel zichzelf slopen, want vanaf die kant zit er dan geen zekering voor, want dat zijn microgolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dehardstyler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:48:
[...]

Ga je dat soort onderdelen nou echt op Aliexpress kopen ja? _O-
Nee, achteraf niet. Ik vond de spullen ook op directrepair.be. Wel een stukje duurder, dan is het €75 maar dan heb ik het ook deze week nog.
CuBras schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:50:
[...]

Je geeft aan dat je geen nieuwe magnetron wilt, maar besteld voor bijna 30 euro aan onderdelen. Voor 20 euro meer heb je een gloednieuwe.. :?
Nee, niet een combimagnetron met een kookruimte van 43cm breed....die zit rond €450,-

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon 73 op 15-04-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Tens schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:48:
[...]
Om te voorkomen dat de magnetron en uiteindelijk je huis in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

De magnetron straler vind ik alleen op Alixpress, daar kost die gelukkig maar €21,49. Nog een setje met HV condensator en diode erbij voor €7,63 en dan kan ik daar eens mee kijken of de magnetron weer op normale snelheid werkt. Achteraf toch maar in Europa besteld, dan heb ik het tenminste iets sneller in huis.
1350 watt is normaal... mijn ervaring is dat als hij niet wil verwarmen dat dan het net vermogen ook veel lager ligt 350 watt oid met een totaal verklote cos fi...

je kan inderdaad preventief wat dingen vervangen... als het tientjes werk is...

magnetron buis nagemeten ? geen onderbroken gloeidraad ?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cactusman schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:13:
[...]

1350 watt is normaal... mijn ervaring is dat als hij niet wil verwarmen dat dan het net vermogen ook veel lager ligt 350 watt oid met een totaal verklote cos fi...

je kan inderdaad preventief wat dingen vervangen... als het tientjes werk is...

magnetron buis nagemeten ? geen onderbroken gloeidraad ?
Cosinus phi heb ik niet gemeten, niet aan gedacht.....
Buis heb ik wel gemeten, is laag in weerstand dus geen onderbreking. En ik had de oven getest met/zonder micaplaat en vermogen gemeten voordat ik hem open maakte. Buis was ook klein beetje warm, dus er gebeurt wel iets.
Ik zag filmpjes van het dopje dat over de antenne zit, als dat dof is en geen chroom/zilver kleur meer heeft dan verhit de magnetron blijkbaar ook niet goed. Geen idee hoe dat zit, maar AliX verkoopt die kapjes wel los.

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon 73 op 15-04-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Ramon 73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:41:
[...]

Cosinus phi heb ik niet gemeten, niet aan gedacht.....
Buis heb ik wel gemeten, is laag in weerstand dus geen onderbreking. En ik had de oven getest met/zonder micaplaat en vermogen gemeten voordat ik hem open maakte. Buis was ook klein beetje warm, dus er gebeurt wel iets.
Ik zag filmpjes van het dopje dat over de antenne zit, als dat dof is en geen chroom/zilver kleur meer heeft dan verhit de magnetron blijkbaar ook niet goed. Geen idee hoe dat zit, maar AliX verkoopt die kapjes wel los.
Wel oppassen daar zit dus wel je beryllium oxide in in dat paarse topje met het kapje...

Draait je plateau wel of draait de eventuele straalverdeler wel ?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cactusman schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:23:
[...]

Wel oppassen daar zit dus wel je beryllium oxide in in dat paarse topje met het kapje...

Draait je plateau wel of draait de eventuele straalverdeler wel ?
Ik heb niet aan het kapje/uitsteeksel gezeten :)

En de straalverdeler draait prima. Ik heb het micaplaatje eraf gehad tijdens een test. Dan kun je de rotor zien draaien.

Er zit wel een kunststof kanaal tegen de zijkant van de magnetronbuis. Dat loopt langs de zijkant van de kookruimte. In dat kanaal zit een klepje dat open en dicht kan. Geen idee wat dat doet, het kan bewegen en de schakelaar erop werkt ook (doorgemeten). Het lijkt een ventilatiekanaal, immers grotendeels van kunststof en komt aan de zijkant van de straalunit uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 15-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ramon 73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:02:
[...]

Nee, achteraf niet. Ik vond de spullen ook op directrepair.be. Wel een stukje duurder, dan is het €75 maar dan heb ik het ook deze week nog.
Onderdelen besteld op 15 april....paar keer gebeld/gemaild met meestal geen antwoord. Gisteren geld terug gevraagd via PayPal. Vandaag al bevestigd dat het geld terugkomt. Vreselijke shop dat alle onderdelen op voorraad staan (nog steeds zelfs) en er gewoonweg niet geleverd wordt.

Nu maar op zoek naar alternatieve leverancier.
Pagina: 1