Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compact desktop software development systeem a 500-700 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Over het algemeen redelijk 'simpel' gebruik waabrij ik wel veel tegelijk open heb staan. Maar ik doe ook wat aan software maken (vooral hobby maar ook werk). Ik gebruik daarbij Eclipse (java en connectiq, een garmin specifieke taal voor hun holroges), Netbeans, R-studio, een heel klein beetje Android Studio, etc. Speel geen games dus dat boeit me echt niet.

Ik werk op een 4k monitor...

Op dit moment heb ik een Asrock deskmini 110 icm een i5-6500 en merk toch af en toe dat deze wat ouder begint te worden.

Het nieuwe systeem graag ook liefst zo zuining, stil en compact mogelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?

500-700 euro. Geld is niet zozeer het probleem, hoef er gewoon niet een enorme bak aan kwijt te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

In principe alleen mijn SSDs:
512GB Samsung 960 EVO
960GB PNY CS1311 960GB SSD
960GB SanDisk SDSSDXPS960G

en monitor:
LG 32UD59-B (4k)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

* AMD Ryzen 5 3600:
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed

Bang for buck en top keuze op cpu gebied

* Noctua NH-L9a-AM4:
pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4

Heb nu de intel variant, heerlijk stil en efficient genoeg (maar ook voor de ryzen?)

* ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac:
pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Zuinig en degelijk.

* G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

PC3200, niet te duur en goede reviews

* MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC:
pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Zuinig, goed genoeg voor mijn gebruik (geen grafisch intensieve dingen voor zover ik kan inschatten).

* Silverstone SST-ML09B:
pricewatch: Silverstone SST-ML09B

NIet te diep of hoog, kan dus netjes danwel onder de monitor of op zijn kant ernaast. (PC staat op mijn bureau).

Voeding:
Ik heb een PicoPSU van 120W en hoop het daarmee stiekem te redden, 65W ryzen, 30W videokaart, zuinig moederbord, ssds en fan. Ik kan me niet voorstellen dat alles lange tijd vol zal draaien dus hoop

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het gaat mij vooral om stilte en zuinigheid (en compact). Verder gewoon sober dus geen fancy flashy spul (denk aan leds oid). Moet gewoon zo min mogelijk opvallen :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk aan niet hoger dan ~10cm en niet dieper dan ~20-25cm. Dit omdat hij dus op mijn bureau staat met beperkte ruimte. Compact en zuinig/stil en niet te opvallend dus...

Ga je overklokken?
Nee, totaal niet interessant voor me.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ten eerste advies of bovenstaande solide is en goed op elkaar afgestemd.

Daarnaast weet ik dat eind dit jaar de Ryzen 4000g eraan zit te komen, ik zit dus nog in dubio. Een nieuwe ASRock Deskmini variant icm de 4000g zou namelijk ook een hele goede oplossing kunnen zijn voor me maar ten eerste nog een half jaar wachten, ten tweede is het maar de vraag of er een deskmini voor uit komt, etc. Veel onzeker nog.

Ik merk dat ik me toch begin te storen aan mijn huidige bakje, en denk dat een half jaar wachten wel erg lang is.

Mis ik eventueel nog een optie? Een i5-9500 of een ryzen 3400g is dan wel een vooruitgang tov het huidige systeem, maar ook daarbij zou ik een totaal van 400 euro minimaal kwijt zijn en dan is de vooruitgang voor mij te beperkt. (Zou ik misschien een jaar of 2 vooruit kunnen en dan weer opnieuw moeten gaan upgraden).

Ik heb ook gekeken naar een i7-6700/7700 maar die cpu's zijn ook al 200+ euro (2e hands), voelt ook niet als een goede investering.

Wellicht wachten op de i5-10500? Zal duurder zijn dan de ryzen, maar heeft een IGP en dus nieuwe mogelijkheden qua case en geen losse videokaart nodig. Van wat ik lees zou deze binnen een maand gereleased kunnen gaan worden...

Wat is wijsheid...

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:07
Een 120W PicoPSU gaat niet werken denk ik. 65 watt is de TDP van de processor, het verbruik ligt al op de 79 watt link. De videokaart verbruikt inderdaad rond de 30 watt link. Ik zou er niet op gokken dat je andere componenten bij elkaar slechts 11 watt verbruiken./

Van een i5-6500 naar een 3600 is een behoorlijk stap, als het aantal threads worden gebruikt. De Intel processoren kan je afwachten, maar durf niets te zeggen over de beschikbaarheid.

• m0ridin
Thanks!

Heb ook wel twijfels over de pico hoor, goed punt van het verbruik though! Dacht dat die 65W over het algemeen ook het max opgenomen vermogen zou zijn, maar vooral met het gebrek aan ruimte met de picopsu (qua watt) is die 15W extra natuurlijk enorm. Nu vraag ik me ook af in hoeverre het maximale vemrogen ook echt gebruikt zal worden (in burst kan de pico het wel aan geloof ik, langere tijd natuurlijk niet).

Maar ja, in de meeste compacte kasten kan weer alleen een sfx voeding, kom je ook weer op 90-100 euro extra uit. (En extra geluid, ook minder efficient dan een picopsu).

Beschikbaarheid next gen intel is natuurlijk ook een valide punt...

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:54
Waar merk je aan dat je huidige setup ouder wordt? Zie je onder belasting de CPU langdurig op 100% op alle cores? In het algemeen hebben de dingen die je doet gebaat bij veel geheugen, hoeveel heb je nu? Die Pricewatch: Core i5 6500 is best capabel, als die niet vol belast wordt vraag ik me af of een Ryzen je gaat helpen.

• m0ridin
@martyw Ik weet niet zozeer of het puur de cpu power is of misschien de IGP?

Het voelt alsof de responsivitiet een puntje begint te worden soms, en dan heb ik het niet eens over tijdens het programmeren maar meer hoe vloeiend alles werkt. Lastig te omschrijven en vooral 'een gevoel'.

Goed punt om eens te monitoren hoe de cpu/gpu belasting is gedurende dit alles. Wellicht is er een ander iets aan de hand (overigens niet lang geleden windows10 opnieuw geinstalleerd dus die is aardig vers en clean).

Ik weet niet in hoeverre de 4k resolutie waarop ik tegenwoordig werkt een punt is. Merk als ik youtube video maximaliseer bij 1080 resolutie de IGP al redelijk vol aan ed bak moet (80+% utilization). Doe ik 4k dan gaat de cpu ook mee...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
m0ridin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:13:
Thanks!

Heb ook wel twijfels over de pico hoor, goed punt van het verbruik though! Dacht dat die 65W over het algemeen ook het max opgenomen vermogen zou zijn, maar vooral met het gebrek aan ruimte met de picopsu (qua watt) is die 15W extra natuurlijk enorm. Nu vraag ik me ook af in hoeverre het maximale vemrogen ook echt gebruikt zal worden (in burst kan de pico het wel aan geloof ik, langere tijd natuurlijk niet).

Maar ja, in de meeste compacte kasten kan weer alleen een sfx voeding, kom je ook weer op 90-100 euro extra uit. (En extra geluid, ook minder efficient dan een picopsu).

Beschikbaarheid next gen intel is natuurlijk ook een valide punt...
Ik heb een pricewatch: Silverstone Milo ML06-E, dezelfde behuizing als die ML09 maar dan met aluminium front panel. Die build ziet er als volgt uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 163,14€ 163,14
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 111,10€ 111,10
1BehuizingenSilverstone Milo ML06-E€ 86,25€ 86,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16€ 132,-€ 132,-
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 300W€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,44

Deze is echt heel stil, maar ik hoor toch eerder de processorkoeler dan de voeding. Nu gebruik ik een Wraith Spire van een Ryzen 5 2600X ipv de Wraith Stealth, mogelijk is de Noctua NH-L9 iets stiller, maar het blijft een ventilator die ronddraait. Het extra geluid van de voeding is totaal verwaarloosbaar.

Verder kun je het TDP van die Ryzen 5 3600 lager configureren (45W bijvoorbeeld) en dan kun je de PicoPSU zonder problemen gebruiken. Ik vond het "netter" om een ingebouwde voeding te gebruiken en geen laderblok. Het laat mij ook de mogelijkheid nog te upgraden naar een GTX 1650 LP als ik wil (bij mij wordt de pc wel gebruikt voor gaming).

De pricewatch: ASRock DeskMini A300 zal waarschijnlijk ook wel de Ryzen 4000 APU's ondersteunen, maar dat is zoals je al zegt onzeker.

Dat je Skylake problemen heeft met 4K video is niet zo verwonderlijk, die ondersteunt de gebruikte codecs maar gedeeltelijk (gebruikt dan de CPU en GPU hybride voor decoden). Een Kabylake CPU zou op dit punt al wel een vooruitgang moeten zijn: Wikipedia: Intel Quick Sync Video.

• m0ridin
Heb besloten in ieder geval de intel i5-10xxxx serie even af te wachten... Ook al is beschikbaarheid een punt, ben wel benieuwd naar de reviews, prestaties, temperaturen, etc.

Stilte en zuinigheid staan toch vrij hoog in mijn prioriteitenlijst en denk dat ik daar met de 10th gen intel (of zelfs 4000g in de verdere toekomst) beter aan kan voldoen dan mijn huidige ryzen 5 3600 idee (helemaal als ik daar een losse voeding bij zou moeten nemen).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
De 10de generatie Core processors voor desktop gaat alleen bestaan uit Comet Lake-S CPU's, het enige praktische verschil met Coffee Lake-R (9de generatie desktop) gaat zijn dat SMT/Hyperthreading bij meer modellen geactiveerd zal zijn en dat de boost kloksnelheden nog wat hoger zullen zijn. Meestal heeft compileren van code wel baat bij het verhogen van het aantal threads, dus op dat punt is het het wachten waard om een 6 core CPU met SMT en een iGPU te kunnen nemen.

Qua iGPU verandert er niets, op vlak van videodecoding is het meest courante nu wel gedekt sinds de 7de generatie (zie link Quick Sync in mijn vorige bericht) maar de iGPU ondersteunt nog altijd geen native HDMI 2.0. Als een moederbord dat wel wilt aanbieden moet die Displayport naar HDMI omzetten. Moederborden voor de 10de generatie met HDMI 2.0 zullen dus zeldzaam en duur zijn, terwijl zo goed als elk AM4 bord wel HDMI 2.0 ondersteunt (zelfs al staat het niet in de specs, alle Ryzen APU's ondersteunen het wel). Maar jij zult Displayport gebruiken voor het aansluiten van je 4K monitor, aangezien je het nu al doet met die Skylake CPU.

Ik denk wel dat je een hele tijd zult moeten wachten voor de 10de generatie goed leverbaar is én er een betaalbaar mITX bord voor te vinden is (Intel zal weer van socket veranderen). Kan goed zijn dat AMD dan wel de 4000G desktop APU's al uit heeft, die normaal gezien gewoon in de al beschikbare borden zullen passen (mits BIOS update).

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 15-04-2020 11:05 ]

• m0ridin
Correct, gebruik nu idd simpelweg displayport... Dat de IGPU niet veranderd is is wel wat jammer inderdaad, maar aan de andere kant is dat voor mijn gebruik ook weer niet enorm belangrijk.

Hoe dan ook, ik denk dat ik door het thuiswerken nu gewoon wat meer geconfronteerd wordt met de irritatiepuntjes van mijn huidige pc, maar ik denk dat ik dan niet in een impuls meteen maar van alles moet gaan upgraden.

Heb het nu zo'n 3.5 jaar, kan best nog wel een half jaartje extra uithouden indien noodzakelijk ;)

Eigenlijk klinkt de 4000G als een ideale oplossing voor me, dus als ik het tot die tijd uit kan houden zou dat mooi zijn... Mijn grootste probleem is echter gebrek aan geduld en impuls controle, toch maar eens aan zien te werken.

Dank voor het advies en de duidelijke en uitgebreide toelichting en uitleg!
Pagina: 1