Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor eigen onderneming en prive gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 16:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga binnenkort de overstap maken van loondienst naar zeflstandig. Ik ben SAP consultant dus heb qua werk niet bijzonder hoge eisen aan de hardware van de laptop, behalve dat het geen Mac mag zijn). Ik zoek wat dat betreft een laptop met een goeie batterijduur, goed mee te nemen is (al ben ik qua gewicht niet zo kritisch) en een lange levensduur heeft.

Dus:
- 15,6 inch als scherm, perfecte tussenweg voor mij qua gewicht en werkruimte.
- Batterijduur is belangrijk
- Stevigheid omdat ik toch veel onderweg ben.

Omdat ik tevens ook mijn desktop pc wil gaan vervangen voor de laptop heb ik aanvullende eisen:
- Er moet wat op te gamen zijn. Ik ben geen enorme gamer maar vind het zo nu en dan erg leuk om battlefield, doom of unreal te spelen en ook een beetje voorbereid te zijn op de toekomst.
- Er moet genoeg opslagruimte op zitten.
- Thuis heb ik een goeie monitor en speakers staan, mede door de monitor thuis kan ik genoegen nemen met een laptop HD IPS scherm om de batterijduur te vergroten.

Wat is je budget?
Idealiter zit ik rond de 1500 euro, maar voor de juiste laptop ben ik wel bereid dit op te hogen naar 2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker! Ik werk in 1 week soms bij 3 verschillende klanten, zit de helft van de week bij mijn vriendin en gebruik de laptop thuis dus ook als prive-pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb voor mij vorige werkgever 6 jaar lang op een 15" Dell Latitude gewerkt. Dit was qua duurzaamheid, stevigheid, batterijduur, draagbaarheid en toetsenbord een zeer positieve ervaring. Dit zou dus een goeie keus zijn op dit moment ware het niet dat ik op mijn nieuwe laptop ook zou willen gamen.

Ik ben dus eigenlijk heel positief over Dell, zowel qua laptop als qua service voor onderhoud.

Ik ben dus na wat zoeken op een Dell XPS 15 uitgekomen:
9e generatie I7
16GB RAM
GTX1650 4GB DDR
1TB SSD schijf
15,6 inch IPS scherm
6-cell batterij
1825 euro inclusief btw

Wat me tegen houdt in deze, zijn de wat mindere reviews die ik heb gelezen over de XPS 15. Sowieso schijnt de i9 CPU last van throttling te hebben, dus ik zou sowieso voor een i7 gaan. Maar ik lees verder dat er toch aardig wat mensen zijn die de laptop moeten terug sturen wegens een defect moederbord. Ik zou in elk geval bij Dell 3 jaar een servicecontract afsluiten, dus misschien is het dan wel te doen.

Wat nog een klein nadeel zou zijn is dat ik qua games met de XPS 15 misschien niet helemaal tevreden ga zijn. Ik vraag me af of ik bijvoorbeeld Doom Eternal vloeiend kan draaien op deze laptop..
---------------------------------------------------------------------

Een stapje hoger is de Dell G15 15 5590:

9e generatie I7
16GB RAM
RTX2060 6GB DDR6
256GB SSD
1TB HDD
15,6 inch IPS scherm 144hz
4-cell batterij
1679 euro inclusief btw

Qua gamen en overall reviews komt deze veel beter en duurzamer uit de verf. Nadeel is dat deze iets zwaarder is (wat dus voor mij niet echt een probleem is) en dat dit niet zo'n "nette, zakelijke" look heeft als de XPS. Dit is overigens best relatief, de G15 vind ik er ondanks dat het een gamelaptop is alsnog netjes uitzien. Omdat het niet mogelijk is om de batterij te vervangen, heb ik qua batterijduur wat in te leveren.

Dit zijn m'n opties op dit moment omdat ik Dell dus het beste kan. Op dit moment werk ik op een Lenovo laptop en hier ben ik niet zo positief over. Lenovo voelt zwaar en bulky en vind ik ook echt geen mooie laptops.

Ik ben dus op zoek naar een laptop die ik vaak en intensief kan gebruiken, qua hardware echt even mee kan en de investering echt waard is. Dell is voor mij een goeie kanshebber wegens hun mate van Premium Support.

Ik hoop dat iemand mij een duwtje in de goeie richting kan geven of wellicht een nieuw alternatief vanuit persoonlijke ervaring kan aandragen.

Beste antwoord (via Mantus op 16-04-2020 15:11)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
Ik heb die Dell XPS maar dan met 512GB SSD.
Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben tot op heden.

De GTX1650 is niet eens zo slecht op Full HD. Minimum requirements voor Doom Eternal zijn een 1050Ti zie ik, de 1650 is ongeveer 20% sneller dan een 1050ti dus zolang je niet alles op max wil zetten moet er prima op te gamen zijn.
Die G15 is natuurlijk wel flink sneller, voor gamen kan je eigenlijk niets meer wensen. Bij de XPS betaal je nu eenmaal een premium vanwege de dunnere behuizing en meer premium afwerking.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjant2 op 14-04-2020 10:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Arjant2

De GTX1650 is niet eens zo slecht op Full HD. Minimum requirements voor Doom Eternal zijn een 1050Ti zie ik, de 1650 is ongeveer 20% sneller dan een 1050ti dus zolang je niet alles op max wil zetten moet er prima op te gamen zijn.
Die G15 is natuurlijk wel flink sneller, voor gamen kan je eigenlijk niets meer wensen. Bij de XPS betaal je nu eenmaal een premium vanwege de dunnere behuizing en meer premium afwerking.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjant2 op 14-04-2020 10:15 ]

• Mantus
Arjant2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:13:

Hoe lang ben je in het bezit van de XPS?

Dank voor je reactie so far, op basis van jouw reactie zou ik eerder de g15 nemen gezien de videokaart.

Ik ben nog even aan het rondkijken en lees overal dat de Asus Zephyrus ook goed uit de test komt. Heeft er iemand ervaring met de onderhoudsservice van Asus? Is deze net zo goed geregeld als bij Dell?

• Arjant2
Ik heb nu sinds half december de XPS in bezit, dus 4 maanden.
Ik game er niet veel op, af en toe een potje World of Tanks en dat is prima te doen op High.

Als het gewicht niet uit maakt dan is de g15 natuurlijk de betere keuze. De XPS is extreem dun voor een laptop met deze specs en meer gericht op mobieler werken dan de G15. De G15 is echt een game laptop, niet zozeer qua schreeuwerige looks, maar wel veel dikker en daardoor ook betere koeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 14-04-2020 11:05 ]

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dat is duidelijk, geen Dell XPS, maar een Dell Latitude en zorg eraar voor dat je een tweede op de plank hebt liggen voor als er één sterft.

Er was een update bij de MacBook, waardoor de MacBook niet meer werkte en was iemand die met een start-up bezig was. En dus... Maar het is enkel mijn advies, ik zou geen Dell XPS nemen. Beargumenteren kan ik later wel doen aangezien het nu al nacht is.

Toch nog even edit: De dingen die worden genoemd spreken zichzelf tegen... Performance en een goede accuduur...

[ Voor 12% gewijzigd door Berlinetta op 16-04-2020 02:28 ]

• Mantus
Arjant2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:03:
Ik heb nu sinds half december de XPS in bezit, dus 4 maanden.
Ik game er niet veel op, af en toe een potje World of Tanks en dat is prima te doen op High.

Als het gewicht niet uit maakt dan is de g15 natuurlijk de betere keuze. De XPS is extreem dun voor een laptop met deze specs en meer gericht op mobieler werken dan de G15. De G15 is echt een game laptop, niet zozeer qua schreeuwerige looks, maar wel veel dikker en daardoor ook betere koeling.
Dankjewel voor je input! Het wordt de G5.

Betere koeling, betere performance, goedkoper en ietsje steviger!
Pagina: 1