Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Med end Game Pc (AMD(?)) Desktop zelf 1200+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wierie
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-02-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
-Gamen
Verder normaal desktopgebruik. De belasting is puur voor het gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in principe geen min of max prijs. Ik wil gewoon degelijke spullen tegen een fair price. Voorheen kwam ik vooruit met mijn "game laptop". Echter draait die games zoals Warzone niet.
De spellen die ik wil draaien zijn grafisch zwaar en die zou ik het lieft op high settings willen spelen. Warzone, Red Dead Redemption en de nieuwste games.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Best bang for the buck of hoe dat ook luidt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nou, ik hoor over een hoop driver problemen bij de AMD 5700 videokaart. Alsnog ga ik denk ik toch voor deze kaart; vanwege de lage prijs tegenover de 2070. En voor zover ik weet zijn de prestaties van de 5700 enigszins identiek aan de 2070.

En de AMD cpu's kan je niet echt omheen. Hoor daar goede dingen over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben altijd te gierig geweest om geld uit te geven voor een degelijke pc. Ik wil nu gewoon het beste wat ik kan kopen. Echter ik ga niet 4k gamen. Het zal 1440p worden. Dus aan de hand daarvan heb ik onderdelen gekozen die relevant voor mij zijn. Maar mocht het aangeraden worden om duurder of een hoger segment te nemen, dan is dat geen probleem.

Ga je overklokken?
Aangezien ik met het nieuwe systeem met me neus in de boter ga vallen. In vergelijking met mijn redelijk matige systemen tot nog toe. Mijn eerste gedachte zal niet zijn: overclocken.

Ik heb me altijd sterk afgevraagd of het overclocken wel echt merkbaar is als je een game aan het spelen bent. Mocht het het geval zijn dat de prestaties sterk omhoog gaan. Dan ja.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb nog wel wat vraagjes en wat advies nodig. De laatste keer dat ik mij had verdiept in de game wereld, was voordat Ryzen uitgebracht was denk ik.

-RAM die ik huidig geselecteerd heb.
Ik zie de Crucial Ballistix veel geprezen worden. Vandaar mijn selectie van deze modules. Ik heb de 3200mhz op dit moment geselecteerd. Vanwege de prijs/kwaliteit. Maar als het verstandiger is om voor een hogere geheugensnelheid of een hele andere RAM te nemen. Dan hoor ik dat graag en zal ik dat aanpassen.

-PSU
Volgensmij is het gebruikelijk dat je hierbij voor modulair ga, vanwege bekabeling(?). Vandaar mijn enigszins dure en overkill keuze. De bedragen van de voedingen en diverse wattages verschillen niet heel veel van elkaar.

En mijn grootste vraag bij de PSU: Als je een 750 watt voedig hebt; gebruikt die dan altijd 750watt? Of aan de hand van wat je systeem nodig hebt.

De kans is groot dat ik hier een verstandigere voeding moet nemen; aub uw mening.

-CPU
Ik heb deze budget CPU gekozen, omdat die het werk klaar krijgt voor zover ik gelezen heb. Zie niet echt een reden om duurder te gaan, tenzij dat prestaties enorm vooruit helpt.

Weet ook niet of ik per sé voor de BeQuiet Dark rock koeler moet gaan. Hoeveel graden zou dat schelen?

-GPU
Ik heb deze geselecteerd, omdat ik deze variant vaak naar voren zie komen. Als uw zegt van nee je hebt een veel betere merk/type/variant/beter/hoger segment dan hoor ik dat graag :*)
-Monitor
Zijn zoveel keuzes. Een 1440p variant lijkt me een goede keus. Dat is het meest gangbaar tegenwoordig lijkt me. Misschien dat iemand een aanradertje heeft. De prijzen onderling gaan ook als een rollercoaster bij die dingen.

Ik zal stoppen met lullen voordat de eerste post 2 pagina's in beslag neemt. Als laatste zou ik graag willen weten of de onderdelen allemaal compatibel met elkaar zijn. Ik heb getracht zo veel mogelijk zelfstudie te doen op voorhand.

Overigens zal ik de pc zelf in elkaar zetten. Is er buiten koelingspasta nog iets belangrijks mee te bestellen? Meeste schroeven zullen met de componenten meegestuurd worden neem ik aan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 118,-€ 118,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 29,80€ 29,80
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 105,45€ 105,45
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,17

Edit: Wenslijst is ge-update
Edit2: Wenslijst is inmiddels besteld via Azerty. Het RAM en de videokaart is niet op voorraad, maar dat zijn ze nergens. Azerty heb ik het meeste vertrouwen in op dit moment. Reviews daar zijn nog steeds goed de afgelopen tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Wierie op 14-04-2020 21:31 ]

Alle reacties

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 13:22
Dank voor de onderbouwing van je keuzes!

-Wat betreft Processor en Moederbord; mijn inziens goede keuze. Ik gebruik hetzelfde, en ben er erg over te spreken, de 3600 is een beest! Goed dat je dit combineert met 3600MHz geheugen. Je zal niet zo veel verschil merken met 3200 MHz, maar prijzen liggen dicht genoeg bij elkaar om voor 3600MHz te kiezen. Echter zie ik dit exacte model/type niet op de support pagina van het mobo staan (klik als je de link hebt geopend op "Memory by Ryzen-3X00". Dat betekent niet dat het niet werkt, maar je zou kunnen overwegen naar een setje te kijken dat hier wel in voorkomt!

-Mooie case, als je niets met RGB hebt is dit een prima kast!
-De PSU is meer dan groot genoeg. Dat hij 750 Watt kan leveren, betekent niet dat hij dat constant doet. Je componenten hebben een bepaald verbruik, je voeding zorgt ervoor dat dit geleverd wordt. Je hebt echter nooit 750Watt nodig met deze samenstelling. De 550Watt variant is meer dan genoeg voor deze build!

-Wat betreft koeler; hij zit aan de onderkant van koelermarkt wat betreft prijs, dus de prestaties zullen altijd minder zijn dan bijvoorbeeld een Scythe Mugen 5 o.i.d., maar verder kan ik er niets over zeggen wat betreft prestaties.

-Als het goed is zit er bij je moedebord een miniscuul schroefje om je SSD mee vast te zetten, zie deze niet over het hoofd. Het lijkt namelijk alsof het een leeg zakje/ stukje plastic is, dus gooi hem niet weg! Verder heb je weinig nodig om je PC in elkaar te zetten.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:08
Ik heb net deze CM koeler geïnstalleerd op mijn 3600 en er is toch wel een duidelijk verschil tov de stock koeler. Gemiddeld zowat 10 graden koeler. Bij benchmarks zelfs 15 graden koeler en ongeveer 9.5% betere prestaties.

Koelpasta hoef je ook niet mee te bestellen. Die zit gewoon bij de CM Hyper 212

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 18:07
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max

(+)Deze heeft een extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, een S/PDIF audio uitgang, een DisplayPort, een parallele poort, LED-verlichting, wordt iets minder warm en is iets goedkoper dan de Tomahawk Max.
(-)Je levert daar 2 fan headers, een DVI-D poort, 2 normale PCI-e slots en 2 SATA connecties van de Tomahawk Max voor in.

De Mortar is wel een mATX-bord, mocht je dat nog belangrijk vinden...

*burp*

• Wierie
Craftop schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:49:
Dank voor de onderbouwing van je keuzes!

-Wat betreft Processor en Moederbord; mijn inziens goede keuze. Ik gebruik hetzelfde, en ben er erg over te spreken, de 3600 is een beest! Goed dat je dit combineert met 3600MHz geheugen. Je zal niet zo veel verschil merken met 3200 MHz, maar prijzen liggen dicht genoeg bij elkaar om voor 3600MHz te kiezen. Echter zie ik dit exacte model/type niet op de support pagina van het mobo staan (klik als je de link hebt geopend op "Memory by Ryzen-3X00". Dat betekent niet dat het niet werkt, maar je zou kunnen overwegen naar een setje te kijken dat hier wel in voorkomt!
Bedankt voor ieder zijn tijd en reactie.

Ah top, ik had nog niet gekeken op de site van het moederbord. Ik kan zo snel niet een type RAM vinden die verkrijgbaar is die in de lijst staat. Zal zo ff verder kijken.

Ik zal de voeding veranderen voor de 550W. Bespaart toch 25 euro.
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 97,34€ 97,34

Ik geef inderdaad niet veel om RGB. Bedankt voor al je advies. Ik stel het zeer op prijs.
SonnyBBQ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:00:
Ik heb net deze CM koeler geïnstalleerd op mijn 3600 en er is toch wel een duidelijk verschil tov de stock koeler. Gemiddeld zowat 10 graden koeler. Bij benchmarks zelfs 15 graden koeler en ongeveer 9.5% betere prestaties.

Koelpasta hoef je ook niet mee te bestellen. Die zit gewoon bij de CM Hyper 212
Ah top, bedankt voor je reply. Ja ik vind 70 euro voor een koeler een beetje veel geld voor een koeler van bequiet. Dat is 40procent van de waarde van de cpu. Ik hoor het graag als iemand hier nog advies over heeft.
Doopy-X- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:15:
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max
Ja, ik zag hem vaker aangeraden worden. Ze zullen het voor mij doeleinden alle twee even goed doen denk ik. Als het goed is zijn ze alle twee plug-to-play?

Als iemand nog RAM en beeldscherm advies heeft; zie ik het graag tegemoet

Ik ga zo waarschijnlijk wel bestellen. Even kijken waar de onderdelen voorradig zijn en anders van diverse partijen kopen.

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 13:22
@Wierie
Deze RAM-modules worden ondersteund en zijn beschikbaar, en heb ik zelf ook op mijn lijstje staan als vervanging. Het moederbord is inderdaad plug and play, ondersteund de ryzen 3000 serie vanuit de doos.

Ik weet niet wat je graag wil gaan gamen (1080 P of 1440P)? Op basis daarvan kunnen we advies geven!

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• Wierie
Craftop schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:43:
@Wierie
Deze RAM-modules worden ondersteund en zijn beschikbaar, en heb ik zelf ook op mijn lijstje staan als vervanging. Het moederbord is inderdaad plug and play, ondersteund de ryzen 3000 serie vanuit de doos.

Ik weet niet wat je graag wil gaan gamen (1080 P of 1440P)? Op basis daarvan kunnen we advies geven!
Top ga kijken voor RAM over 10min. Ik zal mijn nieuwe lijst dan posten. Ik moet ook is kijken naar waar ik alles ga bestellen. Weet niet of er nog winkels zijn die een ophaalbeleid voeren op het moment. (Woon nabij Rotterdam)

Op 1440P is de bedoeling. Ik moet het scherm nog aanschaffen en dan maar gelijk goed. Ik moet hier nog wat zelfstudie voor doen. Het kan uiteindelijk ook 1080P worden als er niet veel meerwaarde is met 1440p.

[ Voor 8% gewijzigd door Wierie op 14-04-2020 16:03 ]

• Wierie
Heb mijn onderdelen net binnen via Azerty. Er zitten alleen geen schroeven bij het moederbord. Is dat altijd zo? Ik heb zelf geen idee. Maar vernam van een reply dat dat er wel bij zou horen.

Iemand een idee? En welke schroeven zou ik moeten hebben als ik ze zelf moet aanschaffen?

• Homp
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 12:43
Wierie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:27:
Heb mijn onderdelen net binnen via Azerty. Er zitten alleen geen schroeven bij het moederbord. Is dat altijd zo? Ik heb zelf geen idee. Maar vernam van een reply dat dat er wel bij zou horen.

Iemand een idee? En welke schroeven zou ik moeten hebben als ik ze zelf moet aanschaffen?
Zitten die niet bij/in je case?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:14
Wierie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:27:

Afstandsbusjes bedoel je? Die worden bij de behuizing meegeleverd, meestal in een doosje of zip bag (kunnen ook ergens in je bezuiging daarin opgehangen zijn).

• Wierie
Homp schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:38:
[...]

Zitten die niet bij/in je case?
Ja dat heb ik even later gedaan. Er zitten schroeven bij de case. Er zitten echter maar 4 schroeven bij van 6-32 hexagon; voor het mobo.
Tomino schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:40:
[...]

Afstandsbusjes bedoel je? Die worden bij de behuizing meegeleverd, meestal in een doosje of zip bag (kunnen ook ergens in je bezuiging daarin opgehangen zijn).
Ja 4 van die 6-32 schroeven; is dat genoeg?

[ Voor 36% gewijzigd door Wierie op 16-04-2020 14:45 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb je nu ondertussen gekocht ?
Lees de handleiding van je moederbord goed door !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wierie
Hackus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:47:
Wat heb je nu ondertussen gekocht ?
Lees de handleiding van je moederbord goed door !
Hetgeen wat in de openingspost staat. Alleen een 650W voeding ipv 750W. Verder is die up-to-date.

Dat moederbord past mooi in de kast op die bultjes. Ik heb nu alleen 4 hexagon schroefies waarmee ik het moederbord kan vastzetten. Zitten namelijk 4 van die schroeven bij de case.

Ah zie nu dat een zakje met flat "kleinere" schroefies ook de maat 6-32 hebben. Dus dan zou ik die ook kunnen gebruiken. Ik zat te azen naar die hexagon schroefies. Begrijp niet precies waarom er maar 4 van die hexagonnen bij zitten en niet 8 zodat je die kan gebruiken voor het mobo.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:14
Voor de zekerheid.

Deze afstandsbusjes in je behuizing draaien.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/INL_77787_01.png

Moederbord erop leggen.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSylJQTrykV73-bUpVSMYezcrAcXs7qJz94up-PTeiIeVwfktrk&s

En hiermee vastschroeven.
Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-00174b4f9e2061a4255497ae44dbc543.webp

Hebben we het dan over hetzelfde? Zo ja. Goed!

Zie ook: https://www.wikihow.com/Mount-a-Motherboard-in-a-Case

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 16-04-2020 15:13 ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Let op, als je het mobo met maar 4 afstandshoudertjes monteert.. uitkijken met plaatsen/aandrukken van andere componenten. mobo kan dan ver doorbuigen.

Beter is het om dan eerst alle componenten te monteren buiten de case.. vervolgens in de case plaatsen en vastschroeven

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerXs op 16-04-2020 15:29 ]

• Wierie
In de case zitten al van zulke afstandsbulten. Daar rust het moederbord nu op en lijkt goed te allignen met de case. Ik heb dus 4 van zulke schroeven. Dus zal nog wat bestellen zodat ik het bord op 8 punten vast kan zetten uiteindelijk.

• Wierie
Helaas een veerschroef afgebroken bij het aandraaien van de processorkoeler; morgen kijken of die bij Informatique op te halen is. Zal me eigen schuld waarschijnlijk geweest zijn. Ik heb een gewoonte om dingen met te veel kracht vast te zetten. Staat ook nergens met hoeveel kracht die dingen uiteindelijk moeten vastzitten.

Wel een ander punt:
https://i.gyazo.com/5090f16893bbac36d0db7971ce86e40c.jpg
In de case zijn de afstandsbussen al geassembleerd in de case. Alleen deze zat er dus schuin en niet ingedraaid in. Hij zat wel vast in het metaal. Met een tangetje goed gezet en ff aangedraaid daarna. Waarschijnlijk was overtollig metaal in het schroefgaatje. Verder niet erg. Maar wel beetje vervelend, omdat ik in eerste instantie dacht dat dit expres zo was en dat het vast gesoldeerd was.

En begrijp niet dat er in de case maar 4 schroeven voor het mobo bij zitten.

Nou ja ik had er gehoopt sneller mee af te zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door Wierie op 16-04-2020 19:08 ]

• Wierie
Ik lijk een probleem te hebben. Pc draait; alle componenten draaien.

Het mobo geeft het rode boot lampje weer. Als ik met het toetsenbord bij boot op del druk brandt dat lampje niet. Ook als ik een Windows usb stick in de port heb brand er niets op het moederbord.

Maar ik krijg geen beeld. Heb Hdmi/DVI geprobeerd op diverse beeldschermen. Maar geen enkel beeld, geen bios, niets.

Iemand een idee? Is de CPU eventueel kapot gegaan?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Scherm wel op de videokaart aangesloten en niet op het moederbord?

• Wierie
mitsumark schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:15:
Scherm wel op de videokaart aangesloten en niet op het moederbord?
Yo ik heb weer de HDMI in het scherm en de pc(grafische kaart) gedouwd. Daarna in mijn beeldscherm output opties heen en weer gegaan en heb nu de Windows Setup -_-''. Lijkt te werken nu i.i.g.

Bedankt voor je reply. Ik lijk wel een dummy met al mijn problemen
Pagina: 1