Toon posts:

Kan Macbook Air 2020 basis Adobe dragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan nieuwe Macbook Air 2020 basistaken Adobe Indesign, Ilustrator, Photoshop aan?

Hi all,

Mijn Macbook is stukgegaan (Pro uit 2013, nieuwe ssd en accu erin uit 2018, moederbord is stuk, werkte voorheen nog topp na 7jaar )

Ik twijfel tussen de nieuwste MacbookAir 2020 + i5
of een refurbished or 2ehand Pro uit 2016/17
(vanwege prijsklasse, wil niet hoger dan 1250eur)

De twijfel zit hem in het draaien van simpele Adobe taken. Basis Indesign, Illustrator en Photoshop.

Mijn vraag: Kan de nieuwe air basistaken aan? Ik wil dit jaar nog een cursus Indesign doen dus er zit wel uitbreiding in mijn gebruik ervan, maar ik zal geen grote renderingen en of kleurberekeningen doen of zware 4k videos kijken...

Gezien de nieuwe Air flink verbeterd is en mijn voorkeur uitgaat naar nieuw, zeggen jullie JA, kan makkelijk doen,
of toch kiezen voor een 2e hands pro (wachten op de nieuwe en 1400 eur is buiten mn budget)
??

Ik vermoed dat hij de basiszaken wel kan draaien, alleen las dat de temperatuurregeling en ventilatie niet mee is doorontwikkeld.Ik wil weten of ik van een koude kermis thuis ga komen, of dat het een prima koop/investering is die nieuwe Air?

Ik hoor graag jullie mening, iemand die hier verstand van heeft.

Dank!

_/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2020 14:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Die MacBook Air 2020 is prima geschikt voor jouw taken. Zelfs die met een i3 processor voldoet nog. Ik zou zelf wel voor 16GB RAM gaan (toekomstbestendig), maar gezien je budget is dat niet haalbaar. Hier is hij met die upgrade relatief goedkoop. Een i5 is ook maar 50 euro duurder, dan heb je gelijk quadcore. Een tweedehands of refurbished MacBook Pro 2016/17 zal ook voldoen, maar zelf zou ik dat niet doen. Zeker nu het toetsenbord van de Air 2020 verbeterd is.

[ Voor 81% gewijzigd door syltheboy op 14-04-2020 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb tot voor kort Adobe CC gedraaid (InDesign, Premiere en Audition) op een MacBook Unibody 2008. Het is maar net wat je er mee doet.

Audition gebruikte ik om soms tot 32 kanalen op te nemen.
InDesign gebruikte ik voor het maken van flyers.
Premiere gebruikte ik voor het maken van eenvoudige filmpjes zonder allerlei plugins etc.

Dit werkte allemaal prima. Alleen soms was geduld even nodig, bijvoorbeeld bij het renderen van een filmpje in Premiere. Ik kon daar rekening mee houden door dit te doen wanneer ik ging slapen.

Dus ja, een MacBook air anno nu kan dat ook prima draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:02
Zijn dat eigenlijk alle taken die je doet op de PC? Of Of gebruik je nog specifieke mac-only software? Zijn er nog andere specifieke wensen?

Voor dat budget kan je namelijk een redelijk krachtige Windows-laptop kopen die dat zeker aankan. Heb je geen Apple-logo op het deksel, maar als je budget niet 'Apple' schreeuwt, waarom zou je jezelf dan opzadelen met een langzamer maar duurder apparaat? Of zelfs tweedehands?

Tenzij je echt nog andere redenen hebt zou ik sterk overwegen om dit vooral niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@syltheboy Top dank voor dit advies. Ja zou sowieso gaan voor de i5 upgrade. voor 16gb zou ik dan net zo goed kunnen wachten op de nieuwste pro, maar aangezien ik geen fulltime designer of developer ben lijkt me dat de Air 2020 prima volstaat dus!

@sypie dat klinkt veelbelovend. Ik maak er nu inderdaad voornamelijk, flyers, banners, wat photoshop bewerkingstools, infopgrahics/curriculum vitaes etc. , meeste gebruik ik Photoshop voor het toevoegen van tekst, kleur/achtergrond bewerking etc. Mocht ik dus iets meer met Indesign gaan doen denk je dat dit oko kan dus?

Jullie denken niet dat dit problemen op gaat leveren op de lange termijn met de ventilatie/temperatuur?

@xFeverr Ik heb zelf een hekel aan het windows besturingssyteem en werk al jaren met iOs. Ook mijn collegas werken hiermee dus is net wat makkelijker om files te delen etc. etc. en harde schijven die alleen Mac converted zijn. Ik word niet gelukkig van een PC met windows, dus dat is de hoofd-reden. Mocht er ooit iOs beschikbaar komen op een PC dan zou de keuze anders liggen.

Wat ik verder veel gebruik is voornamelijk, Safari, Netflix, Mail, Agenda, Youtube, ik gebruik mijn computer eigenlijk de hele dag door voor allerdaagse taken. en doe veel via Google Drive, sheets, etc. Maar gebruik ook het Microsoft word pakket, wel minder sinds alles voornamlijk via de Cloud gaat.

Maar super dank voor jullie snelle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
(Ik denk dat je MacOS bedoelt, aangezien iOS iets is voor de iPhone/iPod Touch.)

Oké, voorkeur voor MacOS dus. Dan kan ook een overweging zijn die je heel belangrijk vindt.

Dan zou de volgende stellingen juist zijn:
  • Ik heb liever een langzamere laptop in dagelijks gebruik met MacOS, dan een snellere laptop in dagelijks gebruik met Windows.
  • Mocht ik toch snellere hardware willen, dan kies ik liever voor tweedehands hardware met MacOS dan voor nieuwe hardware met Windows.
Dat is in ieder geval handig om te weten voor mensen die je iets willen aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

xFeverr schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:13:
(Ik denk dat je MacOS bedoelt, aangezien iOS iets is voor de iPhone/iPod Touch.)

Oké, voorkeur voor MacOS dus. Dan kan ook een overweging zijn die je heel belangrijk vindt.

Dan zou de volgende stellingen juist zijn:
  • Ik heb liever een langzamere laptop in dagelijks gebruik met MacOS, dan een snellere laptop in dagelijks gebruik met Windows.
  • Mocht ik toch snellere hardware willen, dan kies ik liever voor tweedehands hardware met MacOS dan voor nieuwe hardware met Windows.
Dat is in ieder geval handig om te weten voor mensen die je iets willen aanbevelen.
Je stellingen zijn echter niet juist.
  • De Macbook air 2020 zal echt niet langzamer aanvoelen in de dag dagelijkse praktijk dan een ''zwaarder'' uitgeruste macbook pro. De taken die de TS wil uitvoeren zijn echt basic en kunnen zonder enige vertraging op de Air.
  • Sterker nog: Zelfs op een XPS13 van gelijke prijsklasse met veel betere specs zul je bij browsen, youtube en wat tekstverwerken echt geen merkbare snelheidswinst zien. Ook niet bij een flyertje of CV maken in photoshop.
  • Ga je de machine vaak tot het uiterste drijven dan ga je die verschillen natuurlijk wel merken.
Krijg je betere specificaties met een windows laptop t.o.v. een macbook air van dezelfde prijs: Ja
Merk je het verschil bij zware belasting van de apparaten: Ja
Merk je dat in de dagelijkse praktijk met de use-case van de TS: Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Chrosser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:25:
[...]
Je stellingen zijn echter niet juist.
[...]
Volgens mij kloppen mijn stellingen wel, maar alleen TS kan daar antwoord op geven. Daarnaast kunnen jouw punten er prima bij staan. Mijn punten slaan niet op ervaringen uit de praktijk oid, maar slaan op hetgeen wat TS aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben TS neem ik aan haha?

Jullie hebben in mijn optiek beiden gelijk!

Een windows computer van dezelfde prijsklasse kan waarschijnlijk meer aan.
Maar zoals ik aangaf werk ik niet graag met windows en prefereer ik MacOs. Dus zolang ik geen grafisch vormgever of developer ben denk ik dat de nieuwe Air 2020 een prima keuze is zoals @syltheboy ook aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

xFeverr schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:28:
[...]

Volgens mij kloppen mijn stellingen wel, maar alleen TS kan daar antwoord op geven. Daarnaast kunnen jouw punten er prima bij staan. Mijn punten slaan niet op ervaringen uit de praktijk oid, maar slaan op hetgeen wat TS aangeeft.
Excuseer,

Ik heb de eerste stelling van jou verkeerd gelezen en geïnterpreteerd zie ik nu.

Je had het over prestaties van hardware en niet over gebruikservaring in de praktijk.

Dus TS, wat ga je doen haha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister de keuze doorgehakt en de nieuwe MBA 2020 besteld! We gaan het zien hoe zn performance is, maar ik verwacht (voor mijn gebruik) geen issues.

Ik zal nog een reviewtje plaatsen als ik hem binnen heb ;)

Bedankt he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
syltheboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:05:
Zelfs die met een i3 processor voldoet nog. Een i5 is ook maar 50 euro duurder, dan heb je gelijk quadcore.
Ga dan gelijk voor de i7 optie, voor die 80 tientjes extra heb je een hele dikke Air.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1