Windows installeren vanaf oude ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...ik wil een nieuw moederbord gaan halen maar ik heb nog een vraag.
Ik heb nu een ssd met windows er op en een paad lichte games. Kan ik vanaf die ssd windows op het nieuwe moederbord installeren of moet de ssd helemaal leeg zijn op windows na. Ik heb hier op internet en youtube geen duidelijk antwoord op gekregen dus ik hoop dat jullie het weten.
Groet, Jarno

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bijzondere vraagstelling. :P Een SSD als installatiemedium gebruiken lijkt me wat overkill maar ik denk ook niet dat dat is wat je wilt. Wat jij wel kan proberen is gewoon de SSD op het nieuwe moederbord plaatsen en dan kijken of het werkt. (#YOLO :P). Eventueel moet je achteraf even wat extra drivers installeren.

Als dat niet lukt, moet je toch even een USB-stick maken en Windows opnieuw installeren.

Wel vooraf een backup maken, natuurlijk! 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 13-04-2020 23:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Room42 Ik denk dat de TS (@Verwijderd ) bang is om o.a. de Microsoft Windows licentie, welke hij nú nog wel heeft, te gaan verliezen :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Will_M Ja, aannames doen ben jij niet vies van, hè. :o Ik lees dat nergens in zijn post, ook niet tussen de regels. Ik lees wel dat hij games geïnstalleerd heeft en dan lees ik dat hij geen zin heeft om de games opnieuw te installeren. Groot gelijk. Windows kan ie toch wel opnieuw activeren, dat komt niet zo nauw.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Ik begrijp helemaal niks van de vraag. Je wilt dus een reeds geinstalleerde Windows gebruiken om een nieuwe Windows te installeren? Wat is daar het nut van?

Je wilt Windows installeren op een moederbord? WTF?

Of wil je gewoon een kloon van je huidige Windows op je nieuwe systeem laten draaien? Dat kan waarschijnlijk. Stop je huidige SSD gewoon in je nieuwe systeem en kijk of het opstart. Grote kans dat het werkt.

Maar omschrijf eerst eens DUIDELIJK wat je nu precies wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 13-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Room42 schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:25:
@Will_M Ja, aannames doen ben jij niet vies van, hè. :o Ik lees dat nergens in zijn post, ook niet tussen de regels. Ik lees wel dat hij games geïnstalleerd heeft en dan lees ik dat hij geen zin heeft om de games opnieuw te installeren. Groot gelijk. Windows kan ie toch wel opnieuw activeren, dat komt niet zo nauw.
Ik doe inderdaad even de aanname dat de TS weet dat 'ie met de aanschaf van een nieuw moederbord ook wéét dat er een nieuwe Windows licentie onder hoort te komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:36:
[...]

Ik doe inderdaad even de aanname dat de TS weet dat 'ie met de aanschaf van een nieuw moederbord ook wéét dat er een nieuwe Windows licentie onder hoort te komen >:)
Nu weer een aanname dat er OEM draait. 8)7 Die licentie is jouw probleem niet en dat vroeg TS ook niet. :F

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 13-04-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Room42 schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:40:
[...]

Nu weer een aanname dat er OEM draait. 8)7 Die licentie is jouw probleem niet en dat vroeg TS ook niet. :F
Je mág ook iets minder expliciet zijn qua reactie. Het hoeft niet hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 18:36
Hé jongens, laat dat nu aub toch? (graag ontopic blijven?)

Maar ik snap TS ook niet goed: hij heeft een ssd met windows en de spelen op, dan kan je toch gewoon die aan je mobo koppelen en zien wat het geeft (of hij weigert op te starten, of hij om activatie vraagt, of...)
Want idd: een 'windows op je mobo installeren' ... ???
Ofwel drukt Jarno zich wel slecht uit ofwel heeft hij een klokje horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PhilipsFan schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:36:
Ik begrijp helemaal niks van de vraag. Je wilt dus een reeds geinstalleerde Windows gebruiken om een nieuwe Windows te installeren? Wat is daar het nut van?

Je wilt Windows installeren op een moederbord? WTF?

Of wil je gewoon een kloon van je huidige Windows op je nieuwe systeem laten draaien? Dat kan waarschijnlijk. Stop je huidige SSD gewoon in je nieuwe systeem en kijk of het opstart. Grote kans dat het werkt.

Maar omschrijf eerst eens DUIDELIJK wat je nu precies wilt.
Ik wil een nieuw moederbord gaan kopen voor mijn pc.ik heb op mijn huidige pc gewoon windows op de ssd staan.ik heb ergens gelezen dat als je een nieuw moederbord koopt ook windows opnieuw moet installeren. Ik vraag mij dus af of dit echt moet of als ik ook gewoon mjjn ssd waar nu windows op staat kan inpluggen en dat windows het dan ook doet. Ik hoop dat mijn vraag zo wel duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:38:
[...]

Ik wil een nieuw moederbord gaan kopen voor mijn pc.ik heb op mijn huidige pc gewoon windows op de ssd staan.ik heb ergens gelezen dat als je een nieuw moederbord koopt ook windows opnieuw moet installeren. Ik vraag mij dus af of dit echt moet of als ik ook gewoon mjjn ssd waar nu windows op staat kan inpluggen en dat windows het dan ook doet. Ik hoop dat mijn vraag zo wel duidelijk is
Als de basic drivers in Windows de moederbord herkennen als een generic moederbord, zou je in theorie al Windows kunnen opstarten en daarna via de website van de nieuwe moederbord-fabrikant de meest recente officiële drivers downloaden om de rest van de functies te installeren.
Al moet ik toegeven dat een schone installatie veel beter is, met het oog op bugvrij werken van Windows.

Ook kom je er zo vanzelf achter of je een nieuwe licentie nodig hebt of niet, afgezien van de legaliteit van de kwestie.

[ Voor 6% gewijzigd door Tartarus op 14-04-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
Hier staat hoe je installatiemedia kan maken: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10.

Die oude SSD, daarvan zou ik alle persoonlijke files back-uppen, dan formateren en in de nieuwe build zetten. Vervolgens Windows 10 installeren en de rest. Wel zorgen dat je van de software installatiemedia en eventuele productcodes paraat hebt.

Als het OEM software betreft kan je die soms niet meer installeren, omdat de wijziging te groot is aan de onderdelen van de PC. Denk aan inderdaad het moederbord.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:38:
[...]

Zo is het duidelijk. Je kunt prima je SSD overzetten. In Windows 8 en 10 zou dat moeten werken. Mocht de hardware niet goed herkend worden, dan zal je PC nog een keer rebooten. Je hoeft niet bang te zijn dat Windows slechter werkt. Als ie goed opstart blijft ie het doen. Al die verhalen over 'opnieuw installeren' dateren uit hele andere tijden. Tegenwoordig is er geen reden dat een oude installatie (mits die ook al goed werkte op het oude systeem) niet goed zou werken op een andere PC.

Uiteraard moet je wel de drivers van je nieuwe moederbord installeren. Het enige probleem is dat je oude drivers er ook op blijven staan en misschien onnodig ruimte innemen, maar die zou je later kunnen opruimen.
Pagina: 1