Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NVMe partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Don Alessandro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-05-2021
Hallo allemaal!

Ik ga een nieuwe Game-PC bouwen en heb de WD Blue SN550 1TB (NVMe) gekozen als schijf waarop ik Windows en games installeer. Alle andere bestanden zet ik op een HDD.

Mijn vraag is of ik de NVMe moet partitioneren of niet? Dus twee opties:

1. Eén partitie met zowel Windows als games erop.
2. Twee partities, eentje met Windows erop en eentje met games erop.

Ik neig zelf naar optie 1. Het enige voordeel wat ik kan bedenken voor optie 2, is dat je een image van je kale Windows installatie kan maken om later ooit te herstellen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk...

Zijn er nog andere argumenten om toch voor optie 2 te kiezen?

Beste antwoord (via Don Alessandro op 14-04-2020 15:25)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Don Alessandro schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:01:
Maar is er verder geen andere reden te bedenken om games op een aparte partitie te zetten? Zouden games bijvoorbeeld kortere laadtijden of betere FPS kunnen krijgen als je ze op een aparte partitie zet? Of draaien ze juist sneller als ze op dezelfde partitie staan als het OS?
Nee, dat is met SSD's echt totaal niet meer relevant. Er is geen leeskop meer die heen en weer moet. Er wordt gewoon direct de benodigde bits gelezen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:40
Nope, gewoon de SSD als 1 partitie houden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
Als je doel is een kale Windows image op te slaan, als in een recovery image, dan mag dat best.
Maar doe dit dan achteraf.

Na het maken van je image krimp je de C: partitie en maak je een nieuwe partitie aan voor het opslaan van je recovery image. Om vervolgens read-only te zetten verder niet meer te mounten tot je het nodig hebt.

Overigens is opslaan op een externe schijf of USB stick is zoveel gemakkelijker. Leg deze dan gewoon in je pc.
Plus dat Windows het niet meer nodig heeft tegenwoordig. De reset functie in windows is al best goed.

Partities voor Systeem en Data zijn van vroeger.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 13-04-2020 22:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een goede filestructuur aanhouden is handiger dan meerdere partities is mijn ervaring.

Vroeger had het nog wel toegevoegde waarde, toen het de moeite was om je systeem regelmatig weer eens te herinstalleren. Maar dat is tegenwoordig eigenlijk amper nodig.

En Windows 10 is tegenwoordig zo vlot geherinstalleerd, dat ik die ook niet meer zou gaan imagen.

• Don Alessandro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-05-2021
Zoals ik al zei, het maken van een image is voor mij geen reden om twee partities te maken. Fijn om dat bevestigd te zien :)

Maar is er verder geen andere reden te bedenken om games op een aparte partitie te zetten? Zouden games bijvoorbeeld kortere laadtijden of betere FPS kunnen krijgen als je ze op een aparte partitie zet? Of draaien ze juist sneller als ze op dezelfde partitie staan als het OS?

Acties:
  • Beste antwoord

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Don Alessandro schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:01:
Nee, dat is met SSD's echt totaal niet meer relevant. Er is geen leeskop meer die heen en weer moet. Er wordt gewoon direct de benodigde bits gelezen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1