Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02-2022
Hoi allemaal. :-D

Even een paar vraagjes:
In een nieuw bestelde PC van een vriend van me zou 1 RAM geheugen van 8 GB zitten met een snelheid van 4700 Mhz.
Drie vraagjes hierover:

- Kan dat kloppen? Want ik dacht zelf met mijn boerenverstand (haha) dat alleen RAMs an 16 GB of hoger zo'n hoge snelheid konden hebben. Of bestaat dat gewoon nu ook met 8 RAM geheugens?

- Indien het klopt: Ik hoor wel eens dat een moederbord zo'n snelheid van zo'n RAM wel eens kan afremmen omdat het dan niet compatibel is of zo. Mijn maat koopt de PC bij Mediamarkt. Ik mag aannemen dat het moederbord in dat geval toch gewoon daarop is aangepast? Volgens mij zou er een
Intel H370 chipset moederbord in komen te zitten.

- Indien dit allemaal helemaal in orde is en de snelheid van die 8GB ram inderdaad 4700 Mhz is, is dit RAM geheugen dan vergelijkbaar met een 16GB RAM geheugen van 2666 Mhz, of 2x 8GB in dual channel ?

Het zijn vraagjes die hij me stelde en ik weet zelf niet 100% zeker wat te antwoorden en ik wil hem natuurljk geen verkeerd advies geven. :-P

Alvast bedankt bij voorbaat voor bruikbare antwoorden hierop. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Vraag de model/type nummers op en gooi ze in google. De informatie is gewoon vrij beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
johnkeates schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:43:
Vraag de model/type nummers op en gooi ze in google. De informatie is gewoon vrij beschikbaar.
Had ik aan gedacht maar we willen het graag vanavond even weten en dat opvragen en zo gaat wat tijd kosten ivm drukte bij die winkels. Ik krijg ze nu ook even niet te pakken.
Ik post deze vragen niet voor niks even in Tweakers want ik weet dat hier veel experts zijn, die vrij makkelijk even een duidelijk antwoord op deze vragen kunnen geven. Dat zou ons even super helpen.

Maar toch bedankt voor je suggestie. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:44
Checken met CPU-Z. Kan je exact zien wat erin zit. HWInfo64 kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je de PC niet hebt en de typenummers niet hebt kan je ook geen antwoord krijgen.
"Ja het kan", maar dat is een beetje waardeloos als je niet weet wat voor hardware het is.
Er zijn ook 128GB single-die DRAM chips op 10Ghz, maar dat betekent niet dat die in je PC zitten. Om te weten wat er wel in zit moet je daadwerkelijk in de PC kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
Uszka schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:59:
Checken met CPU-Z. Kan je exact zien wat erin zit. HWInfo64 kan ook.
Thanks.
Het is alleen zo: De computer is besteld, maar nog niet binnen.
Daarbij weet ik dat die programma's aangeven wat er in zit, net als Speccy en zo.
We kunnen het checken als de PC binnen is, maar dan heb ik alleen maar antwoord op mijn 1e vraag.
:-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
johnkeates schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:00:
Als je de PC niet hebt en de typenummers niet hebt kan je ook geen antwoord krijgen.
"Ja het kan", maar dat is een beetje waardeloos als je niet weet wat voor hardware het is.
Er zijn ook 128GB single-die DRAM chips op 10Ghz, maar dat betekent niet dat die in je PC zitten. Om te weten wat er wel in zit moet je daadwerkelijk in de PC kijken
OK, snap ik.
Maar heb je misschien een antwoord dan op mijn laatste vraag:
Als de snelheid van die 8GB ram inderdaad 4700 Mhz is, is dit RAM geheugen dan vergelijkbaar met een 16GB RAM geheugen van 2666 Mhz, of 2x 8GB in dual channel ?
Of is de hoeveelheid RAM toch bepalender dan de snelheid?

Als ik op deze vraag antwoord heb, dan figuren we die andere vragen wel uit als de PC er is. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:44
4700 MT/s is onmogelijk op een H370 bord. Dualchannel verhoogt de geheugensnelheid niet, alleen de geheugenbandbreedte. Is het niet de cpu die op 4700 MHz loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Ik kan geen 4.7 GHz sticks vinden dus lijkt mij sterk.
Daarnaast, altijd 2 sticks nemen om dual channel te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
Uszka schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:08:
4700 MT/s is onmogelijk op een H370 bord. Dualchannel verhoogt de geheugensnelheid niet, alleen de geheugenbandbreedte. Is het niet de cpu die op 4700 MHz loopt?
Ja, de CPU loopt (met turbo) inderdaad op 4700 MHz. Misschien is het een tikfoutje, want die 4700 stond bij in de specs bij RAM geheugen. Lijkt me eerder logisch dat dit 2666 MHz zou zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door wimwarman op 13-04-2020 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Je RAM snelheid heeft weinig te maken met je hoeveelheid RAM. Het is niet zo dat 1000MHz 8GB hetzelfde is als 500MHz 16GB.

Een (slechte) analogie zou zijn: een bak water heeft een inhoud (bijv. 8 Liter of 16 Liter) en een gat er in om het water er uit te laten lopen (bijv. 1000mm). Van een grotere bak wordt je gat niet groter, en van een groter gat wordt de bak niet groter. Die variabelen staan dus los van elkaar.

Als je 16GB DDR4 of DDR3 hebt maakt het eigenlijk niet heel veel uit. Op papier kan je andere performance verwachten, maar in de echte wereld is er geen consument die er iets van merkt. Je spelletjes spelen er niet anders van, je browser gaat er niet sneller van internetten en je spreekbeurt over je cavia wordt er niet mooier van ;-)

Je gaat er pas echt iets van merken als je intensieve applicaties draait, en dat doen de meeste mensen simpelweg niet. Een DAW met veel kanalen en instrumenten zal er wat aan hebben, net als een many-instance applicatie server met bijv. een paar honderd processen. Of een databaseserver.

De reden dat het heel weinig uitmaakt is dat je CPU niet snel genoeg is om al je RAM tegelijk aan te spreken. En als dat wel zo was, was je SSD niet snel genoeg om data aan te leveren. En als dat wel zo was is je GPU niet snel genoeg om alles te renderen. En als dat wel zo was dan was je internet niet snel genoeg om het resultaat te delen. En als dat wel zo was, dan leefden we in een utopie.

[ Voor 31% gewijzigd door johnkeates op 13-04-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
johnkeates schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:15:
Je RAM snelheid heeft weinig te maken met je hoeveelheid RAM. Het is niet zo dat 1000MHz 8GB hetzelfde is als 500MHz 16GB.

Een (slechte) analogie zou zijn: een bak water heeft een inhoud (bijv. 8 Liter of 16 Liter) en een gat er in om het water er uit te laten lopen (bijv. 1000mm). Van een grotere bak wordt je gat niet groter, en van een groter gat wordt de bak niet groter. Die variabelen staan dus los van elkaar.

Als je 16GB DDR4 of DDR3 hebt maakt het eigenlijk niet heel veel uit. Op papier kan je andere performance verwachten, maar in de echte wereld is er geen consument die er iets van merkt. Je spelletjes spelen er niet anders van, je browser gaat er niet sneller van internetten en je spreekbeurt over je cavia wordt er niet mooier van ;-)
Nou, daar zal zijn cavia blij mee zijn hahahaha! Maar ik snap je punt. Inmiddels zijn we al een beetje uit de brand geholpen.
Mijn maat gaat net als ik Filmora gebruiken voor videobewerking. Gewoon simpel, geen heel heftig werk en hooguit 1080p HD (geen 4K).
Dus voor hem gaat hetzelfde gelden als voor mij qua benodigdheden.
Volgens de systeemvereisten van Filmora is zijn I7 processor en zijn 8GB Ram (al zou het 2666mhz zijn) ruim voldoende. Zijn PC gaat een videokaartje GeForce GTX 1660TI (6GB) krijgen. Dus dat zal ook geen enkel probleem opleveren, denk ik.

Tja, bij Mediamarkt stond dus bij de specificaties:
RAM-type: DDR4
Werkgeheugen: 8 GB
Geheugensnelheid: 4700 MHz

Misschien is het een tikfoutje op hun website. Maar hoe dan ook, komt dus wel goed.
Bedankt voor je supersnelle antwoorden. Ook namens de cavia van mijn maat (haha, zo'n slechte grap hahaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
unfor schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:08:
Ik kan geen 4.7 GHz sticks vinden dus lijkt mij sterk.
Daarnaast, altijd 2 sticks nemen om dual channel te kunnen draaien.
Ja, ik denk ook dat het misschien een tikfoutje is...morgen bel ik Mediamarkt wel even hierover.
Er staat in de specificaties namelijk het volgende:

RAM-type: DDR4
Werkgeheugen: 8 GB
Geheugensnelheid: 4700 MHz

Het lijkt mij ook sterk.
Maar goed....voor waar mijn maat de PC voor nodig heeft, is 8 GB sowieso wel genoeg, hoeft niet eens in dual mode. Hij is geen gamer, heftigste dat hij gaat doen is Filmora videobewerking en HD films kijken (1080p, geen 4K of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
johnkeates schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:15:
De reden dat het heel weinig uitmaakt is dat je CPU niet snel genoeg is om al je RAM tegelijk aan te spreken. En als dat wel zo was, was je SSD niet snel genoeg om data aan te leveren. En als dat wel zo was is je GPU niet snel genoeg om alles te renderen. En als dat wel zo was dan was je internet niet snel genoeg om het resultaat te delen. En als dat wel zo was, dan leefden we in een utopie.
Ach, wie weet zijn we binnen 10 jaar wel zo ver. De ontwikkeling gaat zo hard....
Als al die dingen, die je hierboven noemt, zo zouden werken en alles snel genoeg was op die manier, tja....dan zijn we in zoverre klaar dat we daarna nooit meer een andere PC nodig hebben....haha.
Enige is dan dat ie dan ook nog durable for life moet zijn en dus nooit verslijten. :-P
Ik droom wel eens van dat soort utopische PC's, maar ja..... haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwarman
Was inderdaad tikfout. Reepje van 8GB is gewoon 2666MHz. Komende week gaat mijn maat (net als ikzelf heb gedaan) een identiek reepje erbij zetten. :-D
Pagina: 1