Nieuw Fornhuis,maar kan dit wel ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-01 12:31
Goedeavond beste Tweakers.
Ik heb een vraagje.
Wij hebben al jaren een elektrisch fornhuis waar 8.5kw op staat.
Het word tijd voor een nieuwe en ik heb mijn oog laten vallen op een 2 tal fornuizen.
Beiden zitten ze tussen de 10 en 11 kw.

Mijn vraag is dus of dit kan in ons huisje.
Een handige man hebben wij niet😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtPENVAxguWHqJC0fd_a4JcVOLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K44A83MAvWW98akP5L8aBCAI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Volgens mij zit links onder de aansluiting van 2x 16 amp. Dus ~7.6 kW.

Dus voor 11 kW kom je te kort.

Vraag me wel af hoe klein jullie huisje is met zo weinig groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:52
Zoals het nu zit kan het niet.

Er zou een driefasen oftewel krachtstroom groep bij moeten komen. Het energiebedrijf zal ook de huisaansluiting moeten omzetten naar driefasen, aan de opbouw van de groepenkast te zien, is er nu maar 1 fase beschikbaar.
Kijk even wat het omzetten naar driefasen kost incl evt extra vastrecht/capaciteitstarief. Daarnaast krijg je de kosten van het inbouwen van een groep speciaal voor de kookplaat.
Wordt een mooi kostenplaatje als je het moet laten uitvoeren, denk dat je snel €800 verder bent. Ik zou je adviseren om gelijk een nieuwe groepenkast te nemen. Dan zit je op de laatste stand, hoofdschakelaar, voldoende aardlekschakelaars.

Misschien is een kookplaat van 7KW ook voldoende om lekker te koken? Dan heb je maar 1 pit met turbo, gebruik je niet zo gek veel. Ik heb wel een 11KW plaat omdat die er al zat, maar als ik het moest kiezen dan nam ik 7KW vanwege de kosten. Alle pitten vól "gas" langere tijd komt niet vaak voor.

In jouw situatie een 7KW plaat nemen, kookgroep in de kast en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Ramon 73 op 13-04-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Op enkelfase in NL heb je zo'n beetje één keuze qua fornuis (zonder 'h'); een model van Inventum kun je instellen op max 7,4 kW.

Andere keuze is losse kookplaat, losse oven. Of overgaan naar 3-fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k vraag me ook af of het uberhaubt wel een echte kookgroep is die daar zit of 2 losse dubbelpolige automaten...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Ik denk dat ik dus beter opzoek kan gaan naar een fornhuis met een lager aantal kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Barrycade schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:00:

Dus voor 11 kW kom je te kort.

Vraag me wel af hoe klein jullie huisje is met zo weinig groepen.
2 verdiepingen met 3 slaapkamers.
Behalve de zolder gewoon een eengezinswoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Kunnen jullie mij misschien een Indicatie geven wat het maximale kw is die ik wel zou kunnen aanschaffen?

Ik heb begrepen dat wij een 1 fase aansluiting hebben ? Maar op het huidige fornuis zit wel een perlix stekker aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:37:
Kunnen jullie mij misschien een Indicatie geven wat het maximale kw is die ik wel zou kunnen aanschaffen?

Ik heb begrepen dat wij een 1 fase aansluiting hebben ? Maar op het huidige fornuis zit wel een perlix stekker aangesloten
Euh, je hebt het antwoord in dezelfde post al gequote:
Barrycade schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:00:
[…]
Maar het ligt eigenlijk nog wat lager, op wat @kabeltjekabel zegt. (2*16)*230=7.360 Watt (dus 7,36 kW). Die rekensom leek me niet heel moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
cryptapix schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:40:
[...]

Euh, je hebt het antwoord in dezelfde post al gequote:

[...]

Maar het ligt eigenlijk nog wat lager, op wat @kabeltjekabel zegt. (2*16)*230=7.360 Watt (dus 7,36 kW). Die rekensom leek me niet heel moeilijk?
Wat ik niet snap is dat ik al jaren een fornuis gebruik Met Perilex stekker die 8.500kw is zonder problemen.
Liander zegt dat ik een Fase1 aansluiting heb🤔

Ik vindt het erg onduidelijk,en ben toch echt geen dom blondje 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:37:
Perilex wordt voor meer dingen gebruikt. Onze mechanische ventilatie is ook van een perilex aansluiting voorzien, zegt niks over het vermogen of aantal fasen.
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:50:
[...]

Wat ik niet snap is dat ik al jaren een fornuis gebruik Met Perilex stekker die 8.500kw is zonder problemen.

Die 8,5KW (8.500KW is héél veel....) is het maximale vermogen dat de kookplaat kan opnemen. Zet maar eens 4 grote pannen koud water op de kookplaat en dan alles volle bak aan. Grote kans dat de kookgroep eruit gaat. Die 8.500W is bij alles op max en continue aan. In de praktijk haal je dat niet, je hebt nooit 4 pitten op max en áls het eens voorkomt dan is het maar eventjes. Die kortstondige piek kan het heus wel hebben hoor.

En er zijn ook kookplaten die je zo kunt aansluiten dat ze niet boven 7KW komen, die mogelijkheid bestaat.

Maar 0,0085MW kookplaat op een enkelfase kookgroep kan gewoon zonder problemen. Ik heb het op diverse plekken al zo gemaakt, ook bij mensen die ik regelmatig spreek en zie. Is nog nergens een groep uitgevallen.

En nogmaals, 11KW kookplaat kán gewoon hoor. Aansluiting door Liander omzetten naar driefasen, kost €350 incl BTW. Dan een nieuwe groepenkast a €225 incl BTW. Komen de kosten voor een installateur nog erbij, reken snel op €150 incl BTW. Die moet ook zegelrecht hebben omdat de hoofdzekering eruit moet bij aansluiten, de hobbyist kan dit niet (niet verstandig).
Komt het totaal op €725,-. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik denk niet dat de luxe van zo'n dik fornuis (zonder h) dat bedrag waard is.
Als koken je lust en je leven is dan wordt het natuurlijk anders, maar dat is jouw beslissing.

[ Voor 78% gewijzigd door Ramon 73 op 13-04-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Dan gebruik je waarschijnlijk een bepaalde combinatie van oven + grote pit niet en anders op overbelasting van de groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
[...]

Wat @Ramon 73 en @kabeltjekabel zeggen. Die 8.500 Watt (ik neem aan dat je dat bedoelt en geen 8.500 kW ;)) is de maximale belasting. Die zul je nagenoeg nooit halen. Daarnaast kun je best even boven de 7.360 Watt komen, de stoppen slaan niet meteen door (hoe hoger de overbelasting, hoe korter je dat kunt volhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Ramon 73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:52:
[...]

Perilex wordt voor meer dingen gebruikt. Onze mechanische ventilatie is ook van een perilex aansluiting voorzien, zegt niks over het vermogen of aantal fasen.

[...]

Die 8,5KW (8.500KW is héél veel....) is het maximale vermogen dat de kookplaat kan opnemen. Zet maar eens 4 grote pannen koud water op de kookplaat en dan alles volle bak aan. Grote kans dat de kookgroep eruit gaat. Die 8.500W is bij alles op max en continue aan. In de praktijk haal je dat niet, je hebt nooit 4 pitten op max en áls het eens voorkomt dan is het maar eventjes. Die kortstondige piek kan het heus wel hebben hoor.

En er zijn ook kookplaten die je zo kunt aansluiten dat ze niet boven 7KW komen, die mogelijkheid bestaat.

Maar 0,0085MW kookplaat op een enkelfase kookgroep kan gewoon zonder problemen. Ik heb het op diverse plekken al zo gemaakt, ook bij mensen die ik regelmatig spreek en zie. Is nog nergens een groep uitgevallen.

En nogmaals, 11KW kookplaat kán gewoon hoor. Aansluiting door Liander omzetten naar driefasen, kost €350 incl BTW. Dan een nieuwe groepenkast a €225 incl BTW. Komen de kosten voor een installateur nog erbij, reken snel op €150 incl BTW. Die moet ook zegelrecht hebben omdat de hoofdzekering eruit moet bij aansluiten, de hobbyist kan dit niet (niet verstandig).
Komt het totaal op €725,-. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik denk niet dat de luxe van zo'n dik fornuis (zonder h) dat bedrag waard is.
Als koken je lust en je leven is dan wordt het natuurlijk anders, maar dat is jouw beslissing.
Dankjewel voor je uitleg !

Ik moet eerlijk gezeggen dat ik echt wel regelmatig de oven en 3 pitten aan heb staan tijdens koken.

Inderdaad,de hele boel verbouwen zie ik echt niet zitten.
Ik denk dat ik ga kijken voor een fornuis met het minimale aantal Watt wat ik kan vinden.
Maakt het dan nog veel uit of het fase 2 of 3 is ?
Of kan dat ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:27:
[...]

Dankjewel voor je uitleg !

Ik moet eerlijk gezeggen dat ik echt wel regelmatig de oven en 3 pitten aan heb staan tijdens koken.
Bij mijn moeder gebeurt exact hetzelfde, gaat al ruim 10 jaar probleemloos.
Inderdaad,de hele boel verbouwen zie ik echt niet zitten.
Prijzen die ik postte zijn reëel, misschien vind je een installateur die het voor €80 of €100 doet als je zelf alles voorbereid. Dus het kan probleemloos maar kosten heb je toch.
Ik denk dat ik ga kijken voor een fornuis met het minimale aantal Watt wat ik kan vinden.
Maakt het dan nog veel uit of het fase 2 of 3 is ?
Of kan dat ook weer niet
Kookplaten kun je normaal gesproken op 1 of 3 fasen aansluiten. Let wel even op met de aansluiting. Meestal worden kookplaten zonder snoer&stekker geleverd. De leverancier weet immers niet hoe de plaat wordt aangesloten. Er zijn wel platen die een fase bedraad met perilex stekker geleverd worden, geen idee waar dat verschil zit. Vraag dat ff goed na bij de leverancier.
En let op de juiste volgorde van aansluiting. Daar wordt wel een vaste volgorde in aangehouden maar er is geen wet ofzo die de aansluit volgorde beschrijft. Kan zomaar gebeuren dat het bij jou net even anders zit als gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
@Ramon 73 ze noemen 1 fase (maar wel op kookgroep) fornuizen 2 fase.
Is niet de juiste benaming maar wordt wel gebruikt.

@xandoortje
Deze moeten in principe allemaal werken op je huidige groepenkast.
https://www.coolblue.nl/f...-perilex-stekker?apf=done

Edit:
Coolblue sluit het niet meer aan ivm corona

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 13-04-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Hartelijk bedankt voor alle uitleg👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
FRANQ schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:41:

@xandoortje
Deze moeten in principe allemaal werken op je huidige groepenkast.
https://www.coolblue.nl/f...-perilex-stekker?apf=done

Edit:
Coolblue sluit het niet meer aan ivm corona
Dankjewel voor het zoeken.
Maar ik zie bij sommige Aansluitwaarde
10,9 kW staan,die kan ik dan toch niet hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@xandoortje
Dan zit je bij 3 fase te kijken.
Dat linkje wat ik stuurde bevat (bij mij) alleen "2"fase apparaten. Waarvan degene met de hoogste aansluitwaarde 7400w doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Deze meterkast voldoet niet aan nen1010 standaard, je mag max 4 groepen achter een aardlekschakelaar hebben.
Er zitten nu minimaal 5 groepen achter 1 aardlek.

Ik zou voor nieuwe meterkast gaan die ook hoofdschakelaar heeft en minimaal 2 aardlekschakelaars.
Deze kan je kan je gewoon kompleet online kopen en laten leveren.
Heb je alleen nog een installateur nodig die ook zegelrecht heeft en die kan m dan zo plaatsen.

Denk dat je dan totaal zo’n 800 tot 1000 euro kwijt bent, maar je hebt dan dan een nen1010 goedgekeurde installatie.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1) Nooit Coolblue geloven op z'n vage aanduidingen. Dat staat sowieso vol met fouten. Neem de Inventum SV010; daar hebben ze 1010W als aansluitwaarde bijgezet. Bij fornuizen van 4,6 kW zetten ze er bij dat je er alleen nog even 'een normale stekker' aan moet zetten terwijl dat 20A is en niet geschikt voor een normale Schuko stekker

2) De Inventum BV010 en SV010 zijn 10,1 kW maar kun je limiteren op 7,4 kW. Het kookgedeelte is normaal max 6,5 kW; dat wordt dan 3,7 kW en de andere 3,7 kW is voor de oven. Verder zijn ze voor zover ik kan zien identiek... op de breedte na. De BV is maar 50 cm breed, de SV 60 cm. Als ik de specs mag geloven (ook bij Inventum zelf) is de oven inwendig wel weer net zo groot...

Koop hoe dan ook een inductie exemplaar; dat is zo veel fijner dan alle andere vormen van elektrisch koken. Nog mooier is als je dat fornuis gewoon vervangt door een kastje en daar een inbouwkookplaat en inbouwoven in doet. De losse kookplaten hebben veel hogere boostvermogens. Neem die fornuizen van Etna uit bovenstaande link. Pit van 21 cm met boostvermogen van 2 kW. Losse Siemens plaat van ~400 euro heeft op de 21cm pit een boostvermogen van 3,7 kW. Ik haat op wachten tot iets aan de kook is en gebruik die boost dan eigenlijk ook altijd als ik iets moet koken. Vaak ook nog met de helft in de pan op boost en de helft in de waterkoker...

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-04-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:59:
@xandoortje
Dan zit je bij 3 fase te kijken.
Dat linkje wat ik stuurde bevat (bij mij) alleen "2"fase apparaten. Waarvan degene met de hoogste aansluitwaarde 7400w doet.
Nee; kijk nog eens.
https://www.coolblue.nl/product/858339/inventum-sv010.html
>Is 10,1 kW; is te limiteren op 7,4 kW en dan aan te sluiten met gescheiden nullen. Coolblue maakt hiervan '1010W'

Van de Etna's is 5,8 opgegeven. Maar geen verdere gegevens van te vinden... geloof er weinig van verder.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-04-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
djmuggs schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:00:
Deze meterkast voldoet niet aan nen1010 standaard, je mag max 4 groepen achter een aardlekschakelaar hebben.
Nee, er zitten maar 2 groepen achter die aardlekschakelaar. De rest zit zonder aardlekbeveiliging. Dat zal dan wel die kookplaat zijn (linksonder), de wasmachine en een vaatwasser of boiler of zoiets. Oude kast volgens oude norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
FRANQ schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:41:
Nooit geweten, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
djmuggs schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:00:
Geen 5 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Alleen de groen gemerkte zitten er achter en tel ik er 2.

En je bent niet verplicht om bestaande installaties aan te passen aan nieuwe regels. Pas bij grotere verbouwingen moet je mee aanpassen. De groepenkast van TS is niet zo oud dat ik een vervanging zou aanbevelen om aan de laatste regels te voldoen. Dan zou je ook ineens overal geaarde wandcontactdozen moeten aanbrengen voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dubbelpost.

[ Voor 97% gewijzigd door Ramon 73 op 13-04-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Nogmaals bedankt mannen.
Het word erg gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat is niet verplicht is wil niet zeggen dat het niet verstandig is om wel te doen. Van wanneer is bijvoorbeeld de laatste controle van de aardpen? Indien koophuis waarschijnlijk.... bouwjaar huis.

Genoeg aardpennen van huizen uit de '60s die destijds genoeg waren voor een foutstroom van 400A en nu nog maar 15A doen. Als je dan een aardlek krijgt gaat je kWh teller flink draaien...

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-04-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
kabeltjekabel schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:31:
[...]

Dat is niet verplicht is wil niet zeggen dat het niet verstandig is om wel te doen. Van wanneer is bijvoorbeeld de laatste controle van de aardpen? Indien koophuis waarschijnlijk.... bouwjaar huis.
Er zijn heel veel dingen die verstandig zijn en geld kosten. Of je daar ook altijd in mee moet gaan is maar net de vraag.
En ik heb in het begin van mijn carrière heel wat aardverspreidingsweerstanden gemeten, maar zo'n forse verandering is nogal uniek te noemen(komt voor, sporadisch). De groepenkast van de foto is van 90-er jaren, dan is de aardpen (if any) ook van dezelfde ouderdom.

Als de installatie en apparatuur in huis verder niet te wensen overlaat dan zou ik er geen geld aan uitgeven.
Er is wel wat bandbreedte, aquarium in huis, whirlpool, sauna of iets dergelijks dan zou ik weer wél extra maatregelen nemen en alles op aardlekschakelaar willen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 13-04-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Ramon 73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:02:
[...]

Er zijn heel veel dingen die verstandig zijn en geld kosten. Of je daar ook altijd in mee moet gaan is maar net de vraag.
En ik heb in het begin van mijn carrière heel wat aardverspreidingsweerstanden gemeten, maar zo'n forse verandering is nogal uniek te noemen(komt voor, sporadisch). De groepenkast van de foto is van 90-er jaren, dan is de aardpen (if any) ook van dezelfde ouderdom.

Als de installatie en apparatuur in huis verder niet te wensen overlaat dan zou ik er geen geld aan uitgeven.
Er is wel wat bandbreedte, aquarium in huis, whirlpool, sauna of iets dergelijks dan zou ik weer wél extra maatregelen nemen en alles op aardlekschakelaar willen hebben.
Klopt helemaal dat het huizen van de jaren 90 zijn.
96 om precies te zijn,bouwrai 96

Grappig dat je over een Aquarium hebt.
Tot 2 jaar geleden ook nog een hele grote gehad van 180x90x90 waar 2 Thermostaten,pompen,4 TL balken etc. In draaiden
Tevens stond er nog een extra Aquarium bij van 140x60x65 met toebehoren.
En dat allemaal op diezelfde meterkast met hetzelfde fornuis 😅

Laatste jaren wel veel dingen veranderd/vernieuwd en de meeste dingen zijn Led en zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:04:
[...]

Klopt helemaal dat het huizen van de jaren 90 zijn.
96 om precies te zijn,bouwrai 96
Ervaring hé. Ik loop al wat jaren mee en heb vaker dit soort klussen voor eigen rekening.
Grappig dat je over een Aquarium hebt.
Was maar een voorbeeld. Maar bij aquarium zit er veel elektrisch spul in en om water. Daar wil je wel alle mogelijke veiligheidsmaatregelen treffen.
In een normaal woonhuis, 2 volwassenen zonder kinderen, zonder problemen aan de elektrische installatie, geen sterk gewijzigde grondwaterstand en redelijk jonge apparatuur zou ik de groepenkast niet zomaar eventjes vervangen om op de laatste wetgeving uit te komen. Het is wel beter, kost ook een sloot geld dus of het echt nodig is blijft de vraag die alleen degene kan beantwoorden die de woning bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ramon 73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:20:
[...]
of het echt nodig is blijft de vraag die alleen degene kan beantwoorden die de woning bezit.
Euh, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Eens, maar dat is wel degene die het besluit neemt.

Zo ken ik van dichtbij iemand die wel binnenkort een nieuwe groepenkast wilt. En ook al offertes heeft.
Maar niet zijn hele installatie naar de huidige norm gaat laten brengen.
Hij wil geen draaistoppen meer.
Enige van de 16 groepen met aardlekschakelaar is de badkamer.
Heb zelf wel eens niet werkende stopcontacten gerepareerd daar, maar dat was gewoon helemaal breekbaar geworden.
Huis heeft 4 eigenaren gehad, komt uit 75 en de installatie is gewoon steeds uitgebreid doorgelust en gerepareerd door mensen die 0,0 verstand er van hebben.

Groepenkast kan volgens meerdere elektriciens gewoon vervangen worden zonder de rest.

En hij vind het onzin om alle stopcontacten te vervangen.

Er zou een periodieke keuring moeten komen.
Dan was ik er waarschijnlijk ook eerder achter gekomen dat mijn aarde los lag. :o
Pagina: 1