Perilex wordt voor meer dingen gebruikt. Onze mechanische ventilatie is ook van een perilex aansluiting voorzien, zegt niks over het vermogen of aantal fasen.
xandoortje schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:50:
[...]
Wat ik niet snap is dat ik al jaren een fornuis gebruik Met Perilex stekker die 8.500kw is zonder problemen.
Liander zegt dat ik een Fase1 aansluiting heb🤔
Ik vindt het erg onduidelijk,en ben toch echt geen dom blondje 😅
Die 8,5KW (8.500KW is héél veel....) is het maximale vermogen dat de kookplaat kan opnemen. Zet maar eens 4 grote pannen koud water op de kookplaat en dan alles volle bak aan. Grote kans dat de kookgroep eruit gaat. Die 8.500W is bij alles op max en continue aan. In de praktijk haal je dat niet, je hebt nooit 4 pitten op max en áls het eens voorkomt dan is het maar eventjes. Die kortstondige piek kan het heus wel hebben hoor.
En er zijn ook kookplaten die je zo kunt aansluiten dat ze niet boven 7KW komen, die mogelijkheid bestaat.
Maar 0,0085MW kookplaat op een enkelfase kookgroep kan gewoon zonder problemen. Ik heb het op diverse plekken al zo gemaakt, ook bij mensen die ik regelmatig spreek en zie. Is nog nergens een groep uitgevallen.
En nogmaals, 11KW kookplaat kán gewoon hoor. Aansluiting door Liander omzetten naar driefasen, kost €350 incl BTW. Dan een nieuwe groepenkast a €225 incl BTW. Komen de kosten voor een installateur nog erbij, reken snel op €150 incl BTW. Die moet ook zegelrecht hebben omdat de hoofdzekering eruit moet bij aansluiten, de hobbyist kan dit niet (niet verstandig).
Komt het totaal op €725,-. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik denk niet dat de luxe van zo'n dik fornuis (zonder h) dat bedrag waard is.
Als koken je lust en je leven is dan wordt het natuurlijk anders, maar dat is jouw beslissing.
[
Voor 78% gewijzigd door
Ramon 73 op 13-04-2020 19:08
]