Mijn vriendin heeft een iPhone 7 en omdat ze problemen had met het kopiëren van foto's naar haar Windows 10 computer, heb ik de iPhone op een Mac Mini uit 2012 aangesloten met Mac OS Catalina.
De volgende dag bleek dat de volgende dingen niet meer werkten:
- Videobellen met WhatsApp
- Gewoon bellen met de telefoon functie
- Er wordt geen geluid opgenomen wanneer er een videofilmpje wordt gemaakt.
- Bij Siri werd aangegeven dat er een koptelefoon ingeplugd zou zijn terwijl dit niet het geval was.
Wat werkte wel:
- Geluid afspelen bij Youtube of de muziek app.
- Geluid van eerder opgenomen filmpjes afspelen.
We hebben vanalles geprobeerd, van telefoon opnieuw opstarten, iOS update, instellingen gereset. Uiteindelijk hebben we in haar iPhone de Mac Mini verwijderd als bekend apparaat (bij de account settings) en daarna waren de problemen acuut als sneeuw voor de zon verdwenen. Alle bovengenoemde dingen werkten weer zoals normaal.
Dat was gisteren
Want toen ze vanochtend wakker werd, en voor het eerst iemand wilde videobellen werkten alle eerder genoemde punten weer niet. Terwijl er geen contact meer was geweest met de Mac Mini of welk ander apparaat dan ook.
Dus toen hebben we de volgende dingen gecontroleerd en geprobeerd:
- Bluetooth aan/uit, Airplane mode aan/uit.
- Bij Bluetooth apparaten gekeken en daar zijn geen apparaten gekoppeld.
- Wanneer we een koptelefoon aansluiten, wordt deze niet herkend en werkt hij ook niet.
- Handoff uitgezet. Maar dat maakte niks uit.
- Een hard reset had ook geen effect.
- We hebben nog gekeken of er viezigheid in de connector zit, maar die ziet er schoon uit. Andere zaken zoals bestanden kopiëren of de telefoon opladen doen het wel. Koptelefoon daarentegen niet.
- Weer aan de Mac Mini gekoppeld en weer netjes ontkoppeld. Heeft verder ook geen effect.
- Mac Mini weer als bekend apparaat verwijderd van de iPhone. Deze keer geen effect.
- Alle instellingen van de telefoon gereset, met behoud van data. Ook dit had geen effect.
Hebben jullie nog ideeën?
Want als last resort zie ik nog een complete factory reset voor mij... maar dat is nogal drastisch en ze gebruikt de telefoon voor zo ongeveer alles. Dus dat willen we het liefste niet doen.
Voor de rest vind ik het heel bijzonder dat het tijdelijk weer gewerkt heeft. Ook heeft ze verder nooit problemen ermee gehad, totdat ik hem aan die Mac Mini heb gekoppeld.
Al met al heb ik dus niet het gevoel dat het aan de hardware ligt, maar er softwarematig iets fout gaat (of het moet wel heel toevallig zijn).
De volgende dag bleek dat de volgende dingen niet meer werkten:
- Videobellen met WhatsApp
- Gewoon bellen met de telefoon functie
- Er wordt geen geluid opgenomen wanneer er een videofilmpje wordt gemaakt.
- Bij Siri werd aangegeven dat er een koptelefoon ingeplugd zou zijn terwijl dit niet het geval was.
Wat werkte wel:
- Geluid afspelen bij Youtube of de muziek app.
- Geluid van eerder opgenomen filmpjes afspelen.
We hebben vanalles geprobeerd, van telefoon opnieuw opstarten, iOS update, instellingen gereset. Uiteindelijk hebben we in haar iPhone de Mac Mini verwijderd als bekend apparaat (bij de account settings) en daarna waren de problemen acuut als sneeuw voor de zon verdwenen. Alle bovengenoemde dingen werkten weer zoals normaal.
Dat was gisteren
Dus toen hebben we de volgende dingen gecontroleerd en geprobeerd:
- Bluetooth aan/uit, Airplane mode aan/uit.
- Bij Bluetooth apparaten gekeken en daar zijn geen apparaten gekoppeld.
- Wanneer we een koptelefoon aansluiten, wordt deze niet herkend en werkt hij ook niet.
- Handoff uitgezet. Maar dat maakte niks uit.
- Een hard reset had ook geen effect.
- We hebben nog gekeken of er viezigheid in de connector zit, maar die ziet er schoon uit. Andere zaken zoals bestanden kopiëren of de telefoon opladen doen het wel. Koptelefoon daarentegen niet.
- Weer aan de Mac Mini gekoppeld en weer netjes ontkoppeld. Heeft verder ook geen effect.
- Mac Mini weer als bekend apparaat verwijderd van de iPhone. Deze keer geen effect.
- Alle instellingen van de telefoon gereset, met behoud van data. Ook dit had geen effect.
Hebben jullie nog ideeën?
Want als last resort zie ik nog een complete factory reset voor mij... maar dat is nogal drastisch en ze gebruikt de telefoon voor zo ongeveer alles. Dus dat willen we het liefste niet doen.
Voor de rest vind ik het heel bijzonder dat het tijdelijk weer gewerkt heeft. Ook heeft ze verder nooit problemen ermee gehad, totdat ik hem aan die Mac Mini heb gekoppeld.
Al met al heb ik dus niet het gevoel dat het aan de hardware ligt, maar er softwarematig iets fout gaat (of het moet wel heel toevallig zijn).
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.