Soms gewoon even lekker om je hoofd leeg te dumpen in een advies thread dus alvast dank dat dat weer even lekker kan.
Canon als webcam
Canon heeft net nieuwe beta software waarmee je een goede camera ook kunt inzetten als webcam. Dat geeft fenomenaal beeld, maar audio wordt niet meegenomen dus hou daar rekening mee. De software heet "EOS Webcam Utility Beta" en is alleen beschikbaar voor Windows. Het draait bij mij als een zonnetje en het beeld is ge-wel-dig. Op deze pagina
download je niet alleen de software maar staat ook een lijstje Camera's die ondersteund worden.
Onder andere je gevonden 80D staat ertussen. De 80D is een crop sensor en als je de camera als webcam wilt gebruiken wil je minimaal het equivalent van en 35mm op full frame (22mm) hebben anders wordt het onpraktisch.
Lenzen en les mounts; je koopt meer dan een camera, je koopt je in in een les systeem
Nou heb je bij een camera als een 80D één groot voordeel: je koopt je in in een relatief oud systeem en daar zijn heel veel goedkope goede lezen voor. Het heeft echter ook een nadeel: het is een oud systeem (EF-S mount). De opvolgers van de spiegel camera's zijn de digitale broertjes. Bij Canon is dat de M serie (crop) of R serie (Full Frame). Beide hebben het nadeel dat er relatief weinig lenzen voor zijn. En zeker bij de R serie zijn die lenzen erg duur.
De best package for price, M50
Wat ik voor jou doeleinden denk ik de beste package vind is dan toch de nieuwere Canon serie -zonder spiegel- en dat de crop sensor range en dan kom je uit bij de EOS M50. Waarom: het scherm is kantelbaar en dat is zeker bij video opnames erg handig. En hij heeft Dual Pixel AF. Dat is het auto focus systeem dat jouw gezicht snel, eenvoudig en heel scherp in beeld gaat krijgen.
De lens, 15-45 IS STM en nog een 22mm F2?
Dan ben je echter nog niet klaar. De camera komt standaard met een 15-45mm IS STM lens en dat is geen slechte lens zeker als je nagaat dat hij bij de body eigenlijk maar 120€ kost. De vanaf 15mm is fijn voor de webcam situatie. Overweeg echter om de 22mm STM erbij te kopen. Dat is een hele mooi lichtsterke lens. Minder geschikt voor video -want geen IS, image stabalization, wat je 15-45 gelukkig we heeft- maar wel lekker voor mooie plaatjes en heel compact. Met zo'n lens neem je zo veel betere foto's en dan krijg je naast gave video ook nog eens mooie platen en haal je gewoon veel meer uit deze camera.
De extra's voor je video en webcam setup
Wat verder aan te raden is is:
- Een statief. Je kunt gaan voor een Joby gorillapod. Let daarbij op het gewicht van je camera en de capaciteit van het statief. Ik vind de Manfrotto Table Tripod echter eenvoudiger. Nog goedkoper is de Neewer Aluminium Portable Mini Table Tripod. Tot slot kun je nog kiezen voor de PEDCO Ultra Camera Tripod. Deze heeft één leuke functie, je kunt één poot met klittenband vastmaken aan een boom of paal en dat is soms en een lifesaver, als je buiten of onderweg jezelf op scherm wilt krijgen. Alle opties zijn handig voor webcam opstelling.
- Een microfoon voor je losse beelden. De Rode VideoMicro Compact is een prima optie. Koop je er een extra verloopje bij kun je die ook los aansluiten op je smartphone of PC.
- Een adapter. Dat klinkt wellicht raar, maar je accu gaat als je hem als webcam gebruikt heel snel leeg en opladen doet hij niet in de webcam stand (gokje, want mijn Canon RP doet dat ook niet maar kijk het na). Extra accu's en een lader is optie 1. En dan kijken we voor één keer naar Amazon.de vanwege de prijs/kwaliteit . Optie 2 (en dat is beter want geen onderbreking) is een Mobile Power Supply. Dan krijgt je Camera stroom via een USB door je accu poort (voorbeeld)
Prijslijst
Camera: 600,-
Tripod: 15,- tot 25,-
Microfoon en verloopje voor smartphone of PC: 60,- + 12,-
Mobile Power Supply: 25,-
Ja ik ga net over je budget (sorry) en dan heb je nog geen SD kaart, maar het is wel een hele fijne setup. Ik zou naar een Camaranu, Kamera Express of andere camera zaak gaan voor camera, microfoon en lens en wellicht zelfs de tripod. Die kunnen de omzet in deze tijd goed gebruiken en je bespaart maar een paar euro tov online. De Mobile Power Supply hebben ze waarschijnlijk niet.
[
Voor 10% gewijzigd door
Ma_rK op 08-05-2020 21:53
]