Mening / tips (Gaming build)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Merv
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03-2025
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik voor het eerst in een hele lange tijd een nieuwe computer samengesteld.
Ik ben er zelf zeer tevreden over maar ik vroeg me toch af of er dingen zijn die ik beter / anders zou kunnen doen? Heb ik bottlenecks? Of zijn er dingen overkill?
Alvast bedankt! :)

CPU: AMD Ryzen 7 3700x
RAM: G.Skill Trident-Z RGB CL14 3200mhz
MOBO: Gigabyte AORUS Elite x570
SSD: 2x M2. Corsair mp510 960GB
SSD: Samsung Evo 500gb
HDD: 2TB Seagate
GPU: Nvidia 2070 Super MSI Gaming X Trio
PSU: Cooler Master 80+ bronze 700w
Case: AZZA Cube 802F

De RAM is een duur setje en ik twijfel zelf of dat goedkoper kan, maar mij werd aanbevolen om voor deze te gaan.
Voor de rest denk ik dat ik het wel aardig heb gedaan zo.

Beste antwoord (via Merv op 14-04-2020 02:10)

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 17:17
Dat is een flinke setup zeg...
Mijn input
- Ik schat in dat je de SSDs wilt gebruiken als snelle opstart voor je games? Ik zou voorstellen om er een enkele van te maken (1x500gb ssd voor windows, 1x 1tb ssd voor games 1x2tb hdd extra opslag). Je kan kiezen voor nvme, maar het praktische verschil met sata-ssd (windows, laadtijden games) is klein.
- Ik lees dat je wilt overklokken. Is dat voor de extra performance of gewoon leuk om te tweaken? Een 3700x en een 2070 super lijkt mij meer dan genoeg PK voor jouw doeleinden, zonder een overclock.
- Ik stel ook een gold/platinum voeding voor. Er zijn voedingen die zonder fan draaien of zonder bij een lage belasting (bijvoorbeeld in windows). Toch mooi meegenomen voor geluidproductie (naast lager verbruik natuurlijk).

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Heb je 'm al gekocht, of ga je 'm nog kopen?

The devil is in the details.

• Merv
Hahn schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:24:
Heb je 'm al gekocht, of ga je 'm nog kopen?
De case heb ik al gekocht, de Seagate en Samsung Evo heb ik over. de rest moet ik nog bestellen.

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:10
Ik zou er een andere voeding in stoppen. Een Gold of Platinum 550W.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
martin0101001 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:26:
[...]

De case heb ik al gekocht, de Seagate en Samsung Evo heb ik over. de rest moet ik nog bestellen.
Oké, het klonk alsof je 'm al gekocht had, en dan had het weinig nut gehad om achteraf te praten ;)

Maar in dat geval: wat is je budget en wat ga je ermee doen? Geef wat meer informatie. Dus ook niet 'gamen' zeggen, maar welke games en op welke (gewenste) instellingen, etc.

The devil is in the details.

• Merv
Hahn schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:27:
[...]

Oké, het klonk alsof je 'm al gekocht had, en dan had het weinig nut gehad om achteraf te praten ;)

Maar in dat geval: wat is je budget en wat ga je ermee doen? Geef wat meer informatie. Dus ook niet 'gamen' zeggen, maar welke games en op welke (gewenste) instellingen, etc.
Oh ja sorry ik lees het terug en idd beetje ongelukkige verwoording, sorry! Ik bedoelde met samengesteld dat ik mijn onderzoek heb gedaan en mijn lijstje compleet heb gemaakt.

Mijn gewenste instellingen;
Resolutie 2560x1080 (ultra wide) @75hz (dus minimaal 75fps wil ik stabiel draaien)
Settings ingame het liefst wel op z'n hoogst.
Games die ik speel zijn voornamelijk: DOOM Eternal, RUST, World of Warcraft, Battlefield 1, 4, 5. (er zijn wel meer games maar die draaien niet zo zwaar)
Mijn budget is rond de 1600 / 1800 euro exclusief de kast.

• Merv
Flavius schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:27:
Ik zou er een andere voeding in stoppen. Een Gold of Platinum 550W.
Waarom een lager Wattage?

• Flavius
Omdat 700W overkill is voor jouw systeem. Een 2070 Super heeft aan 550W (Gold/Platinum) genoeg. Dit is, naar mijn mening, een veel betere optie dan jouw Bronze 700W: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Mocht je flink willen gaan overklokken kun je ook naar een 650W voeding kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Flavius op 13-04-2020 16:36 ]

• Merv
Flavius schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:35:
[...]
Omdat 700W overkill is voor jouw systeem. Een 2070 Super heeft aan 550W (Gold/Platinum) genoeg. Dit is, naar mijn mening, een veel betere optie dan jouw Bronze 700W: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Mocht je flink willen gaan overklokken kun je ook naar een 650W voeding kijken.
Oke, ja ik ben wel van plan te gaan overclocken dus ik wil wel wat marge houden vandaar de keuze voor een 700w, ook komt er flink wat verlichting en fans in te zitten.
Maar wat is het voordeel van een gold rating met een lager wattage ten opzichte van een bronze met hoger vermogen?

• Flavius
martin0101001 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:38:
[...]

Maar wat is het voordeel van een gold rating met een lager wattage ten opzichte van een bronze met hoger vermogen?
Persoonlijk zou ik sowieso, ongeacht het wattage, voor minimaal een Gold gaan. Heeft te maken met efficientie van de voeding. Voor specifieke vragen en meer deskundige antwoorden moet je in het voedingen-topic zijn en/of had je je topic moeten aanmaken volgens de regels (tekst die je hebt verwijderd bij het aanmaken van dit topic).

• Merv
Flavius schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:46:
[...]
Persoonlijk zou ik sowieso, ongeacht het wattage, voor minimaal een Gold gaan. Heeft te maken met efficientie van de voeding. Voor specifieke vragen en meer deskundige antwoorden moet je in het voedingen-topic zijn en/of had je je topic moeten aanmaken volgens de regels (tekst die je hebt verwijderd bij het aanmaken van dit topic).
Oke ik zal er zelf wel wat onderzoek naar doen dankjewel!
Ik weet niet wat voor regels ik precies heb overtreden met dit topic en ik weet niet wat je bedoel met dat ik tekst heb verwijderd.. ik heb mijn verwoording wat aangepast omdat het net leek alsof ik alles al gekocht heb.

Acties:
  • Beste antwoord

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 17:17
Mijn input
- Ik schat in dat je de SSDs wilt gebruiken als snelle opstart voor je games? Ik zou voorstellen om er een enkele van te maken (1x500gb ssd voor windows, 1x 1tb ssd voor games 1x2tb hdd extra opslag). Je kan kiezen voor nvme, maar het praktische verschil met sata-ssd (windows, laadtijden games) is klein.
- Ik lees dat je wilt overklokken. Is dat voor de extra performance of gewoon leuk om te tweaken? Een 3700x en een 2070 super lijkt mij meer dan genoeg PK voor jouw doeleinden, zonder een overclock.
- Ik stel ook een gold/platinum voeding voor. Er zijn voedingen die zonder fan draaien of zonder bij een lage belasting (bijvoorbeeld in windows). Toch mooi meegenomen voor geluidproductie (naast lager verbruik natuurlijk).

• Merv
Chochomel schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:29:
Mijn input
Thanks duidelijk! ik denk dat ik dan voor deze voding ga https://tweakers.net/pric...ir-rm650x-2018-zwart.html

Overclocken doe ik gewoon omdat ik het leuk vind en het meeste uit mijn hardware wil kunnen halen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:11
Rm650x is te duur. Daar heb je een betere be quiet Straight Power 11 650w of Fractal Design ION+ 660w voor.

• Merv
Uszka schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:24:
Rm650x is te duur. Daar heb je een betere be quiet Straight Power 11 650w of Fractal Design ION+ 660w voor.
Hm, de prijzen zijn praktisch hetzelfde voor zover ik zie. Bedoel je dat de prijs kwaliteit verhouding minder is bij de Corsair?
Die fractal design ziet er niet verkeerd uit trouwens!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:11
De Corsair is normaal onder de 100. De be quiet heeft een betere fan, geen fanless modus maar een altijd draaiende onhoorbare fan die altijd koeling geeft aan de componenten in de voeding, betere kabels, meerdere 12v rails met elk een eigen beveiliging dus veiliger voor de onderdelen.
De Fractal is vergelijkbaar met de Corsair met het verschil dat die efficienter is en hele soepele kabels heeft dus eenvoudiger kabelmanagement want dat is bij de Corsair met die hele stugge kabels een ramp.
Pagina: 1