Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC tot 1000€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:56
Even een vijgen na Pasen topic, da's wel toepasselijk vandaag :P

Ik heb gisteren bij Alternate onderdelen besteld voor een nieuwe game-pc voor mijn zoon.
Te laat om hier te vragen natuurlijk, maar ik wou toch even laten checken of alles wat OK is. :z

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Game PC dus, vooral voor de typische tiener games, Fortnite en zo.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max was 1000€ incl. verzending, assemblage doen we zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft nu een HP Omen laptop waar al redelijk op te gamen valt, maar hij heeft gespaard en wil iets krachtiger (zodat hij kan spelen op hogere settings en met meer fps en zo)
Muis/toetsenbord/monitor heeft hij al.
We gaan de Kingston A2000 512GB SSD hergebruiken (we hadden de 256GB van de laptop al geupgrade dus die stoppen we er terug in)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit hebben we besteld:
  • 1 x AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
  • 1 x MSI B450M PRO-VDH MAX, socket AM4 moederbord
  • 1 x G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
  • 1 x Fractal Design Focus G Mini tower-behuizing
  • 1 x PowerColor Red Dragon RX 5700 XT grafische kaart
  • 1 x be quiet! System Power 9, 700W voeding
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, we hebben geprobeerd om de recentste BBG te volgen. Grafische kaart hadden ze niet op voorraad dus heb ik daar een vervanger voor gezocht. De PowerColor kwam uit reviews OK uit, en zou stil zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niks speciaals

Ga je overklokken?
Nee. Overklokken heb ik al niet meer gedaan sinds je potloodstreepjes moest zetten op je cpu :P

Wat verwacht je van ons?[i]
Hopelijk kunnen jullie me zeggen of de onderdelen wat OK zijn en vooral of ze compatibel zijn met elkaar.
Vooral grafische kaart en moederbord en zo, ik ben niet helemaal meer mee met pci-express lanes en zo'n dingen...
Moest er iets echt een show-stopper zijn kan ik morgen Alternate nog contacteren om dingen om te wisselen.
Hopelijk niet nodig :)

[ Voor 1% gewijzigd door Fire69 op 13-04-2020 15:39 . Reden: Wat extra info ]

Alle reacties

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-11 22:44
700W voeding is voor dit systeem nogal overkill. Een 550W voeding had volstaan.

• Fire69
Flavius schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:53:
700W voeding is voor dit systeem nogal overkill. Een 550W voeding had volstaan.
Dat dacht ik ook (zeker gezien de BBG een 450W voorstelt) maar de voedingen die Alternate voorstelde hadden niet zo'n goeie reviews in de Pricewatch of waren lelijk gesleeved wat mijn zoon dan weer niet ok vond :P
De prijs was maar een tientje verschil dus heb ik deze maar gekozen. :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:46
Die voeding is idd een miskoop. Lage kwaliteit, verre van stil, magere prestaties en alweer redelijk verouderd. Voor een vergelijkbare prijs koop je bij Alternate de pricewatch: Corsair CX550 die op alle vlakken stukken beter is. Ja, 550w wat meer dan genoeg is voor het systeem.

• Fire69
Uszka schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:43:
Die voeding is idd een miskoop. Lage kwaliteit, verre van stil, magere prestaties en alweer redelijk verouderd. Voor een vergelijkbare prijs koop je bij Alternate de pricewatch: Corsair CX550 die op alle vlakken stukken beter is. Ja, 550w wat meer dan genoeg is voor het systeem.
Die Corsair had ik ook gezien, maar had geen reviews op Tweakers.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed meer waarom ik de be quiet! gekozen heb.
De BitFenix Formula Gold 450W uit de BBG hadden ze niet bij Alternate, daarom dat ik een andere gekozen had.
Ik zal even met hen checken of ik dit nog kan aanpassen.

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 18:07
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max

(+)Deze heeft een extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, een USB-c poort, een S/PDIF audio uitgang, een DisplayPort, een parallele poort & LED-verlichting.
(-)Je levert daar een VGA poort, een DVI-D poort, 3 normale PCI-e slots en 2 SATA connecties van de Pro Max voor in.

De Mortar is wel een mATX-bord, mocht je dat nog belangrijk vinden...

*burp*

• Fire69
Doopy-X- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:24:
Je zou voor een moederbord ook kunnen kijken naar de pricewatch: MSI B450M Mortar Max

(+)Deze heeft een extra m.2 slot, 2 extra USB 3.2 poorten, een USB-c poort, een S/PDIF audio uitgang, een DisplayPort, een parallele poort & LED-verlichting.
(-)Je levert daar een VGA poort, een DVI-D poort, 3 normale PCI-e slots en 2 SATA connecties van de Pro Max voor in.

Beide zijn mATX volgens mij?
Zeker dat ik PCE-e slots inlever dan? De Mortar lijkt er meer te hebben dan de PRO-VDH?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1457492;1439552/

• Doopy-X-
Fire69 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:14:
[...]

Beide zijn mATX volgens mij?
Zeker dat ik PCE-e slots inlever dan? De Mortar lijkt er meer te hebben dan de PRO-VDH?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1457492;1439552/
Excuus, ik had de 'normale' Pro Max in gedachten, de PRO-VDH is idd ook MATX ;)

*burp*

• Fire69
Net even met Alternate gechat. Jammer genoeg konden ze de voeding niet meer aanpassen, bestelling zat al te ver in het systeem.
Ze gaan proberen of het mogelijk is om volledig te annuleren, dan kan ik toch nog de Corsair nemen. :)

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 15:10
Misschien een niet helemaal on topic, maar waarom worden er toch slechte voedingen verkocht? De afgelopen jaren zat ik altijd te stressen welke voeding nu goed is. Wie koopt dan slechte voedingen en waarom?

• Fire69
maxkranendijk schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:43:
Misschien een niet helemaal on topic, maar waarom worden er toch slechte voedingen verkocht? De afgelopen jaren zat ik altijd te stressen welke voeding nu goed is. Wie koopt dan slechte voedingen en waarom?
Waarom ze nog verkocht worden? Geen idee...
Wie ze koopt? Ik blijkbaar :P

• Fire69
Uszka schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:43:
Is de pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart nog beter dan de CX?
Ik zou wel graag een modulaire voeding hebben omdat er eigenlijk heel weinig in de case komt. Geen optische drive, geen extra ssd, ... Al die extra bekabeling is dus niet nodig.
Over de CX550M lees ik nogal wat problemen met de fan die lawaai maakt...

• Fire69
Doopy-X- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:24:

Ik ontdek net deze pricewatch: ASRock B450M Steel Legend, die heeft wat RGB erop zitten, zal mijn zoon wel leuk vinden.
Wat denk je van dat bord?

• Doopy-X-
Fire69 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:23:
[...]

Ik ontdek net deze pricewatch: ASRock B450M Steel Legend, die heeft wat RGB erop zitten, zal mijn zoon wel leuk vinden.
Wat denk je van dat bord?
Die ASRock bordjes zijn prima, naar mijn weten hebben de MSI B450-bordjes een makkelijkere grafische bios maar qua hardware werkt je CPU ook prima op dat bord.

*burp*

• Fire69
Even een update.
Aangepaste lijst van onderdelen zijn besteld/geleverd en geplaatst.

- AMD Ryzen 5 3600 - Processor
- G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB
- Powercolor RX5700XT Red Dragon - Grafische kaart
- Asrock B450M Steel Legend - Moederbord
- CORSAIR RMx Series RM550x - 2018 Edition
- Cooler Master MasterBox MB311 ARGB - Minitower
- Cooler Master MasterFan - Ventilatorhuis

Alles draait, maar ik heb wel een probleem met het aansluiten van de fans...
Ik probeer het overzichtelijk uit te leggen :)

Probleem 1:
Zoals je in het lijstje onderaan kan zien heb ik een extra fan besteld omdat er in de case enkel 2 front fans zitten (daarover verder meer)
Deze fan heeft 2 connectors:
- 1 3-pin ARGB, die is ok. (gaat naar een 3-weg splitter)
- 1 4-pin aansluiting, maar die past enkel op de CPUFAN2-header, niet op CHA1, hoewel beide 4-pins zijn. Niet echt een probleem misschien (fan gaat harder als cpu warmer wordt?), maar stoort me wel :)
CHA2/CHA3 zouden wel passen, maar zover geraak ik met de fan-kabel niet...

Probleem 2:
De case heeft 2 front fans, deze hebben ook 2 connectors:
- 1 3-pin ARGB, die is ok. (gaat naar dezelfde 3-weg splitter als hierboven)
- 1 3-pin aansluiting.
Beide front fans gaan naar een rare splitter:
- De fan-aansluiting op de splitter heeft maar 2 van de 3 pins aangesloten.
- Beide aansluitingen komen samen in een 3pin-connector en van daar gaan 3 draden naar een andere 3-pin-connector.
Waarschijnlijk niet heel duidelijk allemaal :P Ik vind jammer genoeg online geen foto van die splitter, ik zal anders morgen even een foto maken.
Het grote probleem nu is dat CHA2/CHA3 4-pin aansluitingen zijn. Ik kan de front fans dus niet op het moederbord aansluiten.

Is probleem 1 echt een probleem?

Hoe kan ik probleem 2 oplossen? Er komt nu geen verse lucht in de case, de boel warmt nogal snel op hierdoor :)

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 22:36
Kan je alle case fans niet rechtstreeks op de case fan headers van het moederbord aansluiten? Maakt niet als de fans 3 pin zijn en de fan headers 4 pin, gewoon zorgen dat je ze juist insteekt (https://vjauj58549.i.lith...e-size/large?v=1.0&px=999).

• Fire69
Roald_ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 00:40:
Kan je alle case fans niet rechtstreeks op de case fan headers van het moederbord aansluiten? Maakt niet als de fans 3 pin zijn en de fan headers 4 pin, gewoon zorgen dat je ze juist insteekt (https://vjauj58549.i.lith...e-size/large?v=1.0&px=999).
Ja, ik had net deze foto gevonden, ik wist niet dat dat kon/mocht:
Afbeeldingslocatie: https://www.corsair.com/corsairmedia/sys_master/productcontent/blog_how-to-build-a-pc-selecting-case-fans-Content-2.jpg

Dat zal dan waarschijnlijk inderdaad de oplossing zijn voor de front fans. Alleen zijn die kabels veel te kort zonder die splitter ertussen.
Trouwens net een afbeelding gevonden van die splitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5xItwtIrmkHqnLaK58FIfDeZ.jpg

Zoals je ziet zijn er 2 connectors met maar 2 kabels en 1 met 3.
Maw, die 2 geven geen RPM door? De front fans zelf hebben nochtans 3 kabels.
Ik denk dat ik best gewoon verlengstukjes ga zoeken en die ertussen plaats ipv die splitter, nee?

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 22:36
Ziet er inderdaad vreemd uit, maar ik heb geen ervaring met deze ARGB fans van CM.

Helpt deze video misschien?
YouTube: HOWTO Cooler Master A-RGB Setup and Install Guide - MF120R ARGB

Daar wordt ook een splitter gebruikt om de verschillende fans op het moederbord aan te sluiten, weet niet of het dezelfde is als jij hebt?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Fire69 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:38:
[...]

Ja, ik had net deze foto gevonden, ik wist niet dat dat kon/mocht:
[Afbeelding]

Dat zal dan waarschijnlijk inderdaad de oplossing zijn voor de front fans. Alleen zijn die kabels veel te kort zonder die splitter ertussen.
Trouwens net een afbeelding gevonden van die splitter:
[Afbeelding]

Zoals je ziet zijn er 2 connectors met maar 2 kabels en 1 met 3.
Maw, die 2 geven geen RPM door? De front fans zelf hebben nochtans 3 kabels.
Ik denk dat ik best gewoon verlengstukjes ga zoeken en die ertussen plaats ipv die splitter, nee?
Als je die 3-pin aansluit op 4 werkt het gewoon. Maar dan kun je ze niet op snelheid aansturen. De fans zelf zullen dat waarschijnlijk niet ondersteunen, tenzij de fanconnector ook 4 pinnen heeft. De splitter is er juist om de fans op aan te sluiten. Zolang de fans geen 4-pin connectors hebben / geen PWN ondersteunen, heeft het geen zin om een andere splitter te kopen die PWN ondersteund.

Als je er ooit nog wel een paar nodig hebt:
- Akasa PWM fan splitter 1 naar 2 splitter. (ze kosten nu meer dan anders)
- Gelid Solutions PWM 1-to-4 Cable Splitter (deze heeft wel de normale prijs)

[ Voor 31% gewijzigd door Luxicon op 18-04-2020 11:08 ]

...

• Fire69
Roald_ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:36:
Ziet er inderdaad vreemd uit, maar ik heb geen ervaring met deze ARGB fans van CM.

Helpt deze video misschien?
YouTube: HOWTO Cooler Master A-RGB Setup and Install Guide - MF120R ARGB

Daar wordt ook een splitter gebruikt om de verschillende fans op het moederbord aan te sluiten, weet niet of het dezelfde is als jij hebt?
Nee, niet dezelfde splitter.
Maar die video is handig voor de extra fan die ik erbij gekocht had, die had wel een 4-pin connector. :)
Luxicon schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:57:
[...]

Als je die 3-pin aansluit op 4 werkt het gewoon. Maar dan kun je ze niet op snelheid aansturen. De fans zelf zullen dat waarschijnlijk niet ondersteunen, tenzij de fanconnector ook 4 pinnen heeft. De splitter is er juist om de fans op aan te sluiten. Zolang de fans geen 4-pin connectors hebben / geen PWN ondersteunen, heeft het geen zin om een andere splitter te kopen die PWN ondersteund.

Als je er ooit nog wel een paar nodig hebt:
- Akasa PWM fan splitter 1 naar 2 splitter. (ze kosten nu meer dan anders)
- Gelid Solutions PWM 1-to-4 Cable Splitter (deze heeft wel de normale prijs)
Fans hebben maar 3 pinnen, dus inderdaad geen snelheid aansturen veronderstel ik.
Ik had deze verlengkabels gevonden, die hebben wel 3 bekabelde pinnen in tegenstelling tot de meegeleverde splitter:
https://smile.amazon.de/-...200031_t1_B07FMZJ17B?th=1

Daarmee kan ik dan wel de snelheid uitlezen normaal gezien? Da's al beter da niks :)

• Luxicon
Fire69 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:12:
[...]

Nee, niet dezelfde splitter.
Maar die video is handig voor de extra fan die ik erbij gekocht had, die had wel een 4-pin connector. :)

[...]

Fans hebben maar 3 pinnen, dus inderdaad geen snelheid aansturen veronderstel ik.
Ik had deze verlengkabels gevonden, die hebben wel 3 bekabelde pinnen in tegenstelling tot de meegeleverde splitter:
https://smile.amazon.de/-...200031_t1_B07FMZJ17B?th=1

Daarmee kan ik dan wel de snelheid uitlezen normaal gezien? Da's al beter da niks :)
De vraag is wat het voor nut heeft om een andere splitter te kopen, tenzij je ze nu niet aan het draaien krijgt. De fans draaien toch op 100%. Behalve diegene die je er lost bij gekocht hebt. (P.S. Volgens mij is de snelheid van PWM fans, altijd op basis van de CPU temperatuur).

Het kan eventueel wel netter zijn, want het klinkt als een zooitje qua splitters.
Ik zou in ieder geval wel een PWN splitter kopen waar je 2 fans op aan kan sluiten, die zijn altijd handig. Stel dat je er meer op aan wil sluiten, kun je die ik linkte kopen van Gelid Solutions. Daar gaat 1 kabel naar de voeding (molex). Ik zou dus niet een 'verlengkabel' kopen zoals je linkt (of heb je die nodig als soort van adapter?)

Let wel, ik heb geen ervaring met led, dus dat er blijkbaar 2 connectors nodig zijn voor 1 ledfan.. het is dus opletten dat je die nog aan kan sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 18-04-2020 11:29 ]

...

• Luxicon
Als het goed is heb je 4 PWN aansluitingen op het moederbod (waarvan 1 bij de CPU). De ander bij de CPU is wel 4 pins, maar de website van AsRock geeft daar niet '(Smart Fan Speed Control)' bij aan. Ik kan me dus voorstellen dat 1 van de CPU fan aansluitingen afwijkt van de andere 4 aansluitingen.

Ik denk dat volgende dezelfde aansluitigen zijn (PWN):
1. CHA_FAN1
2. CHA_FAN2
3. CHA_FAN3
4. CPU_FAN1

Je hebt trouwens kans dat je 3 pin fans d.m.v. voltage control wel op snelheid aan kan sturen (geen ervaring mee vandaar..), als je deze aansluit op de PWN connectors. (als je de splitter gebruikt, stuur je beiden ineens aan met 1 aansluiting)

[ Voor 38% gewijzigd door Luxicon op 18-04-2020 11:52 ]

...

• Fire69
Luxicon schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:18:
[...]

De vraag is wat het voor nut heeft om een andere splitter te kopen, tenzij je ze nu niet aan het draaien krijgt. De fans draaien toch op 100%. Behalve diegene die je er lost bij gekocht hebt. (P.S. Volgens mij is de snelheid van PWM fans, altijd op basis van de CPU temperatuur).

Het kan eventueel wel netter zijn, want het klinkt als een zooitje qua splitters.
Ik zou in ieder geval wel een PWN splitter kopen waar je 2 fans op aan kan sluiten, die zijn altijd handig. Stel dat je er meer op aan wil sluiten, kun je die ik linkte kopen van Gelid Solutions. Daar gaat 1 kabel naar de voeding (molex). Ik zou dus niet een 'verlengkabel' kopen zoals je linkt (of heb je die nodig als soort van adapter?)

Let wel, ik heb geen ervaring met led, dus dat er blijkbaar 2 connectors nodig zijn voor 1 ledfan.. het is dus opletten dat je die nog aan kan sluiten.
Even een update na een uurtje knutselen.
Beide fans werken met de bijgeleverde splitter. Inderdaad gewoon de 3-pins stekker op de 4-pins header aansluiten was de oplossing:)
Met deze splitter zien we de RPM niet, zoals je zegt draaien ze wel steeds op 100%, maar de OCD in mij kan er niet mee leven, ik ga dus toch een andere splitter bestellen :P

Die Coolermaster is wel een goeie kast voor kabelmanagement (voor zover ik ervaring heb met kabelmanagent)
Je ziet dus eigenlijk niks van de zooi (door de led heb je inderdaad 6 kabels voor 3 fans)

Hier zijn wat foto's van het resultaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ6ivvDTIQ0wnEAGV054QT5iGFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qapFPQCRC7iHfAwqMIIJcPsq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNwQ3a8QcqTEWclELkYc9ofO3F8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PA3yUPj08uDPvUBHGFaCai72.jpg?f=fotoalbum_tile

Iedereen super bedankt voor het advies bij de aankoop en het verhelpen van de fan-problemen! _/-\o_ O+

• Luxicon
Ziet er goed uit :)
Als je ze dus aansluit met de 3 pin heb je er kans van dat je de snelheid wel kan regelen via voltage control (je moederbord ziet de fans niet als PWM, maar als DC via het moederbord)

[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 18-04-2020 15:26 ]

...

Pagina: 1