Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssjuh
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:17
Hi,

Ik heb een vraag over fan splitters.

Voor mijn ouders heb ik vorig jaar een systeem gebouwd, met daarin een:
ASRock B450M Pro4-F (dus niet ASRock B450 Pro 4)
CoolerMaster Silencio 352 met 2 standaard casefans (3-pin)

Nu was me het geluid dat de fans maken me nooit echt opgevallen, omdat dit al een aanzienlijke verbetering was van hun oude systeem. Nu heb ik laatst zelf een nieuw systeem gebouwd wat nog stiller was waardoor me het geluid uit hun systeem ineens veel meer opviel. Toen ontdekte ik dat de front fan, aangesloten op de CHA_FAN2-header, altijd op 100% draait, en dat alleen CHA_FAN1 regelbaar is (ook 3-pin). Eigenlijk had ik dus beter voor de Pro4 (non F) kunnen gaan, omdat die meer fan headers heeft, maar die ga ik nu niet meer vervangen. Als test heb ik 1 fan nu losgekoppeld, waarna de kast nagenoeg stil en koel is (ryzen 2200g). Om nu toch allebei de fans te gebruiken ben ik naar een splitter aan het kijken.

Het moederbord heeft een functie waarbij het op CHA_FAN1 automatisch kijkt of er een 3 of 4-pin header aangesloten zit en dit is niet aan te passen in de bios. De meeste splitters die ik tegenkom zijn echter 4-pins. Kan ik deze fans gewoon gebruiken met een 4-pin splitter of herkent het moederbord deze dan als PWM fans en gaan beide fans op 100% draaien?