Vraag

• Matthijs_w
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-04-2021
Hoi allemaal,

Ik hoop dat één van jullie mij kan helpen en de tijd kan en wil nemen om dit uitgebreide verslag te lezen. Ik ben namelijk ten einde raad en heb naar mijn idee alles geprobeerd... Kortom ik heb het advies nodig van een echte tech guru.

Ongeveer 3 weken geleden heb ik onderstaande componenten aangeschaft en mijn eigen pc in elkaar gezet. Eerste build die ik heb gedaan. Tot 3 weken geleden wist ik vrij weinig van computers, maar ik ben door dit probleem veel te weten gekomen, maar helaas niet genoeg om mijn probleem op te lossen. Ik word er helemaal gek van...

- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
- AMD Ryzen 5 3600X processor
- Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G Videokaart
- MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
- Cooler Master MWE 650 White - V2 PSU / PC voeding
- Sharkoon TG5 Red Midi Tower Behuizing
- Samsung 860 QVO 1TB SSD
- Gaming monitor AOC C24G1

Het probleem:

Telkens als ik een game opstart (COD Warzone, Apex Legends, RS Siege), dan kan ik even spelen, maar wordt na 5-10 minuten het scherm zwart, hoor ik een mitrailleur van audio in mijn oor en reboot de pc zich. Belangrijk punt is dat ik al die spellen bijvoorbeeld wel de hele avond aan kan laten staan in de lobby, maar tijdens het spelen speelt dit probleem op en reboot de pc.

In de Event viewer zie ik dan een Kernel 41 critical error staan. Daarbij ook een critical error met de vermelding: "The device HID-compliant headset (location (unknown)) is offline due to a user-mode driver crash. Windows will attempt to restart the device 5 more times. Please contact the device manufacturer for more information about this problem" op precies dezelfde tijd. Headset die ik gebruik is een HyperXcloud2.

Naar die Hyperxcloud2 heb ik onderzoek gedaan en er bleek dat meerdere mensen dezelfde klachten hadden en de software van de USB adapter van de headset kuren vertoont en de pc laat crashen omdat de audio drivers dan niet compatible met elkaar zijn. Die gebruik ik dus niet meer en plug ik alleen in met de audio jack (jack splitter is besteld voor mic en headset aansluiting). Ik dacht dat mijn probleem daarmee opgelost zou zijn omdat het aan de audio drivers zou liggen en het ging ook even goed. Tot mijn schrik blijft de Kernel 41 critical error zich echter voordoen en blijft mijn pc opnieuw opstarten tijdens het gamen.

Wat ik tot nu toe aan troubleshooting heb gedaan:

- Drivers geupdate naar nieuwste versie. GPU/Chipset/Audio/Lan. Volgens Driver Booster Pro alles up-to-date. Ook andere GPU drivers geprobeerd en verschillende chipsets. Ook telkens met clean install DDU.
- Windows geupdate naar laatste versie (Windows 10)
- Bios van mobo is de nieuwste versie (geflasht)
- Windows al zo'n 4x clean geïnstalleerd vanaf USB, met telkens andere volgorden van drivers installeren en het niet aansluiten van de HyperXcloud headset met USB adapter.
- Bios gereset door F6 te gebruiken binnen Bios om alles op default settings te zetten.
- XMP setting aangepast in BIOS zodat DDR4 optimaal benut wordt 3200 MHZ ipv 2133MHZ. (beide gevallen geprobeerd)
- Settings van power veranderd naar high performance: Ryzen high performance power plan (vanuit chipset). (alles erop gefocust dat de pc ook niet in slaapstand kan gaan, hybride slaapstand of dat de ssd uitgaat na zoveel tijd).
- MOBO helemaal nagegaan op kabeltjes die niet goed aangesloten zouden zijn. Zit goed aangesloten.
- Temperaturen van GPU en CPU zijn oké. Tegen de 70 graden aan en soms ietsje hoger.
- Fan speeds aangepast met MSI afterburner voor efficiënter gebruik en om temperatuur nog wat lager te krijgen.
- Verschillende settings in AMD GPU Adrenalin software geprobeerd. Tot de meest kale settings waar het geen extra grafische voordelen oplevert. (ook niet met de monitor AMD Freesync)
- Furmark test (pass)
- Memtest86 (pass)
- Prime95 (pass)
- Prime 95 +Furmark (hierbij wordt CPU heel erg heet, maar onrealistisch scenario als je dit vergelijkt met gamen. Daarbij is de top 75 graden)
- settings aangepast dat computer hertart bij system failure (dit uitvinken) Dit moet ik nog proberen.

Het meest gekke is nog wel dat ik precies dezelfde build heb als een vriend van mij(samen gekocht) en bij hem werkt alles prima. Het enige verschil is dat hij een andere monitor heeft en de behuizing Sharkoon TG4 midi (ik heb TG5). 8)7 |:(

Ik heb daarnaast veel gelezen over dat het in dit soort gevallen je PSU zou kunnen zijn, maar hij is net nieuw, het is een 650W (meer dan genoeg) en het werkt dus wel bij die vriend van mij.

Ik lees vaak dat er tips staan op forums om dan eventjes een andere PSU erin te zetten, of een andere GPU/CPU, maar die heb ik niet zomaar even liggen. :'(

Hopelijk kan iemand mij helpen! Bedankt voor je antwoord alvast.

Alle reacties

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 18:27
Toch eerst maar een andere voeding proberen, dat is in 99% van deze gevallen het probleem.

[Voor 3% gewijzigd door unfor op 13-04-2020 16:16]

• Matthijs_w
Hmm oké, zijn er verder nog testprogramma's waarmee ik kan bekijken of de PSU het wel trekt?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:45
Voedingsprobleem ligt voor de hand zou ik zeggen maar het geheugen komt bij mij niet weg zonder het gecontroleerd te hebben. Wel vaker gekke dingen gezien met Corsair LPX. Probeer eens op 2666, 2933 of 3000 MT/s.

• Matthijs_w
@Uszka Oké, thanks! Het is echter wel zo dat die vriend van mij hem op 2133 heeft draaien. Zelfde build. Dus dat is dan toch gek? Anyway, proberen waard.

EDIT: en zou ik nog iets aan de voltage kunnen veranderen van CPU/DDR4? Standaard staat DDR4 rond de 1.224volt, maar ik zou hem op 1.35 kunnen zetten. Of beter om daar maar niet aan te komen?

[Voor 38% gewijzigd door Matthijs_w op 13-04-2020 20:19]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 18:27
Voltage kun je safe verhogen naar dat voltage, maar dat zou geen resets moeten veroorzaken.
Dan krijg je meestal eerst een BSOD.

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-11 14:58
Is de pc geaard aangesloten? Ik heb wel is rare dingen gezien met pc's op op ongeaarde stopcontacten.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:45
Rond de 1,2v is normaal voor geheugensnelheden t/m 2800 MT/s. Daarboven is het 1,35v.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Issue is met de HyperX Cloud. Ik heb zelfde issue, nieuwe voeding, 5700XT, wanneer ik op TS zit met mijn HyperX Cloud 2, dan kan klapt hij er uit. Eerst crash en dan na paar seconden brommen en steunen en bevroren. Zonder TS aan, niks aan de hand.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Matthijs_w
@3dmaster zal de kabel eens in de muur drukken in plaats van in de stekkerdoos.

Ik dacht gisteren even dat ik er was. Gisteravond 1 uur non-stop gespeeld zonder herstart na het clearen van de CMOS en aanpassen van DDR4 naar 3000mhz. Maar vandaag meteen na 1 minuut in-game weer een herstart.

@Wim-Bart Hyperxcloud gebruik ik al niet meer. Dus daar kan het niet aan liggen.

[Voor 12% gewijzigd door Matthijs_w op 14-04-2020 12:15]

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:16
Welke versie van de AMD Adreneline draai je? ik had opeens problemen met de laatste versie. ik ben nu terug naar de 20.2.2 versie.

Bij mij ging bij de volledige GPU belasting mijn scherm kortstondig op zwart, alleen had ik geen reboots. DDU en 'oude' drivers hielpen bij mij.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Matthijs_w AMD Radeon Software Adrenalin 20.2.2 WHQL gebruiken als Driver.
Geen zooi als driver booster gebruiken
bij Ryzen Master gebruik, geen afterburner gebruiken

hier advies vanuit Microsoft btt code; 41 https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Matthijs_w
@tritimee gebruik momenteel 19.2.3, maar heb ook 20.2.2 gehad waarbij het niet werkte helaas. Zal die 20.2.2. er weer eens opzetten.

@Hackus Thanks voor die link. Ik heb allemaal zero value codes bij mijn kernel 41 error wat een hardware probleem indiceert. Van de lijst waar het dan aan kan liggen blijft na het wegstrepen van de rest (wat niet van toepassing is bij mij) alleen de power supply over.

Vreemd vind ik dan wel dat het zo willekeurig gebeurd dat hij reboot (ene keer na 1 minuut en de andere keer zoals gisteravond helemaal niet) Belasting van het stroomnetwerk lager in de avond misschien?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kan zijn, maar apart dat een nieuwe(wel niet topklasse) PSU de oorzaak is. maar je kunt altijd een betere kopen, dan weet je het zeker. oa pricewatch: Corsair TX550M V2 - pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hackus schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:12:
Kan zijn, maar apart dat een nieuwe(wel niet topklasse) PSU de oorzaak is. maar je kunt altijd een betere kopen, dan weet je het zeker. oa pricewatch: Corsair TX550M V2 - pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
Bij mij treed het op met een 2,5 jaar oude TX550M en met een nieuwe TX850M.

Volgende combinaties getest:
Basis configuratie is altijd het zelfde zijnde de volgende componenten:
ASUS Prime X570-PRO
Ryzen R9 3900X
H100i V2 koeling
Corsair 16GB 3600CL18

RX580 + TX550 + 1*Monitor = Stabiel alle drivers
RX580 + TX550 + 2*Monitor = Alleen Adrenalin 19.12.1/Driver 20.3.1 vrij stabiel, maar Adrenalin 20.3.1 totaal instabiel
5700XT + TX550 = Instabiel, alle versies bij Gamen.
5700XT + TX850 = Instabiel bij een aantal games, maar stabieler dan met TX550
5700XT + TX550 zonder headset (HyperX): Alle AMD drivers stabiel
5700XT + TX850 zonder headset (HyperX): tot nu toe geen enkele crash.

Zeg het maar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Matthijs_w
@Hackus Heb Megekko al een e-mail gestuurd met wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe PSU. Wacht op reactie. Minimaal Wattage moet 600 zijn volgens de videokaart 5700XT. Zou het nog uitmaken om wat kabels binnen de kast om te gooien? Heb 2 hoofd PCI-E kabels die elk opsplitten in 2 kabels. 1 kabel zit nu gesplit in de GPU. Maar kan er dus ook 1 van elke hoofdkabel in doen. Daarnaast is bij de CPU ook de kabel gesplitst en kan ik daar ook voor het andere opgesplitste deel gaan.

@Wim-Bart merkwaardig ja.. Maar mijn moederbord zou compatible moeten zijn met de CPU en GPU.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Matthijs_w schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:29:
@Hackus Heb Megekko al een e-mail gestuurd met wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe PSU. Wacht op reactie. Minimaal Wattage moet 600 zijn volgens de videokaart 5700XT. Zou het nog uitmaken om wat kabels binnen de kast om te gooien? Heb 2 hoofd PCI-E kabels die elk opsplitten in 2 kabels. 1 kabel zit nu gesplit in de GPU. Maar kan er dus ook 1 van elke hoofdkabel in doen. Daarnaast is bij de CPU ook de kabel gesplitst en kan ik daar ook voor het andere opgesplitste deel gaan.

@Wim-Bart merkwaardig ja.. Maar mijn moederbord zou compatible moeten zijn met de CPU en GPU.
5700XT draait prima op 550w. advies van wattetage is globaal. men weet natuurlijk niet de rest van je systeem
(9900K of R3600)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:59
Als ik het heb gemist,dan hoor ik het wel,maar heb je de drivers van die headset ook verwijdert,indien mogelijk?

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06-2021
Had ongeveer eenzelfde probleem, bij mij hielp het van COD MW uit "Gaming" sectie te verwijderen van de AMD Radeon software.

Ook vanalles opgezocht over RAM ed, maar dat was het uiteindelijk allemaal niet.

Drive it like you stole it.

• Matthijs_w
@freaky35 Yes, die heb ik verwijderd. Ook paar keer clean install van windows gedaan en daarna niet de headset gebruikt.

@Hackus Aah op die manier. Dat is natuurlijk ook zo. Ik ga eens kijken of ik ergens een PSU vandaan kan toveren.

@Spaiker Thanks, ik ga het eens proberen.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik heb nog wat onderzoek gedaan en het ligt gewoon aan de HyperX Cloud 2. Op Redit staan er ook artikelen over, het vermoeden is dat de 7.1 functie in Windows 10 met de HyperX Cloud roet in het eten gooit. De bug is er reeds sinds 1903 en de oplossing is om een 3.5mm jack splitter te gebruiken en niet de USB dongle van de HyperX Cloud.
In the Event log there is this error:
The device HID-compliant headset (location (unknown)) is offline due to a user-mode driver crash. Windows will attempt to restart the device 5 more times. Please contact the device manufacturer for more information about this problem.
[quote]For those curious, this has not been fixed in the November 2019 Update for Windows 10.{/quote]

Wanneer je verder gaat zoeken gebeurt het tijdens het gamen. De HyperX verliest verbinding voor een fractie van een seconde door een driver crash, neemt daarmee zo een beetje alles mee in de crash waaronder je game, uiteindelijk 1 grote bende met devices die resetten. In de meeste gevallen moet de PC helemaal uit, gestart worden en daarna zullen sommige USB devices nog niet goed werken, tevens kan het starten van de PC ook opeens van 10 seconden naar 2 minuten gaan op een SSD.

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06-2021
@Wim-Bart Hierboven zegt hij de headset niet meer gebruikt te hebben na bv een Clean install van Windows. :)

Edit; Lees net dat jij hetzelfde probleem ook had.

[Voor 24% gewijzigd door Spaiker op 14-04-2020 17:23]

Drive it like you stole it.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Spaiker schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:18:
@Wim-Bart Hierboven zegt hij de headset niet meer gebrukt te hebben na bv een Clean install van Windows. :)
Heel vreemd, RedIt staat er vol over, en bij mij was de oplossing om de HyperX Cloud 2 los te halen en met Device Cleanup de resten op te schonen.

• Matthijs_w
@Wim-Bart Devices heb ik daarna inderdaad allemaal weggegooid, ook ongebruikte. Maar ook dat werkt niet. En inderdaad ook gedaan via een clean install.

Ik denk dat ik gewoon een nieuwe voeding moet proberen.

Moederbord kan het niet zijn lijkt me omdat je dan eerder BSOD's krijgt? En dan zou je ook bugcodes bij je Kernel 41 critical error moeten krijgen denk ik.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Matthijs_w schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:46:
@Wim-Bart Devices heb ik daarna inderdaad allemaal weggegooid, ook ongebruikte. Maar ook dat werkt niet. En inderdaad ook gedaan via een clean install.

Ik denk dat ik gewoon een nieuwe voeding moet proberen.

Moederbord kan het niet zijn lijkt me omdat je dan eerder BSOD's krijgt? En dan zou je ook bugcodes bij je Kernel 41 critical error moeten krijgen denk ik.
Voeding lijkt me stug, maar je weet maar nooit. Heb eigenlijk nog nooit een issue gehad met een Corsair voeding. Maar je weet maar nooit.

Even een update:
Van 1 crash per 1,5 potje World of Tanks met HyperX Cloud 2, nu inmiddels zonder aanpassingen 50 potjes zonder crash, maar wel zonder HyperX Cloud 2.

[Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 14-04-2020 18:03]

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:39
Wat als je eens geen randapparaat aansluit behalve een muis en een spel start?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee