Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Joost-
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-03-2022
Wie weet wat de eisen zijn die gesteld worden aan een schakelkast voor Domotica in een woonhuis? De stalen en kunststof kasten in de handel zijn voor mij qua maatvoering niet ideaal. Mag dit ook gemaakt worden van multiplex?

De kast zal gevuld worden met klemmen op DIN rails van en naar een Wago PLC met Dali module en relais.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:41
In principe zijn daar geen (wettelijk verplichtte) eisen voor, maar dat ze van metaal en/of kunststof zijn heeft een reden natuurlijk.

Wat voor speciale maat heb je nodig? En bovenal wat mag het kosten? Want er zijn ook in kunststof vrij modulaire kasten te verkrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door S-te-fan op 13-04-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Joost-
Eea wordt gemonteerd in een kast van 60 breed en 100 hoog. De buizen komen van boven en ik wil die ruimte zo optimaal mogelijk gebruiken.

Hout isoleert en is stevig, het enige bezwaar zou brandveiligheid kunnen zijn. Ik krijg echter de indruk dat de meeste kasten gebouwd zijn voor industriele omgevingen en daar is het niet voor de hand liggend om met hout te werken. In een woning ligt dat toch net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:41
Je meterkast is ook geen industriële omgeving en toch vind je daar ook nooit een houten behuizing voor je automaten.

Kasten zijn er wel te vinden (link) echter kost dat aardig meer dan een stukje hout inderdaad.

Hoeveel warmte gaat domotica geven in zo'n ruimte, in zo'n grote behuizing passen een hoop componenten met bijbehorende warmteverliezen. Als je 't goed ventileert is er vast een hoop mogelijk.

Uiteindelijk is alles mogelijk natuurlijk. Heb ook wel eens houten pc behuizingen gezien, die produceren ook warmte maar met de juiste ventilatoren etc gaat dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:24
Je zou ook volkern plaat kunnen gebruiken (Trespa, Plastica etc)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Joost-
Ik verwacht geen grote warmte ontwikkeling. De echte actieve componenten in deze kast zijn een Wago PLC en bijbehorende DALI componenten. Het gros van de ruimte wordt in beslag genomen door een heel serie rijgklemmen en relais. (IT componenten zoals switches zitten in een andere kast).
Pagina: 1