Rolluik zit vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 20:12
Hallo iedereen,

In ons huis hebben wij ingebouwde rolluiken. Nu zit 1 van de rolluiken vast, en het lukt mij niet om toegang te krijgen aan de binnenzijde om te kijken wat er aan de hand is. De bak waar de rolluik in zit zit weggewerkt in de muur. Aan de bovenkant van het kozijn zie ik wel een kunststof gedeelte, maar ik krijg het niet los en heb het zelfs al een beetje beschadigd. Wie heeft een idee?

Gr Rooster

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_PZ6sOL25if1WrDeVmv__zCFog=/f/image/N1vBXKoxTvKFoOwN5HfJDwp1.jpg

[IMG=638,478]https://tweakers.net/i/zbmwFGuyrddmdbhiiIf0H3prB34=/f/image/FXbjKkhEtlI8615CiM1OBGAS.jpg[/IMG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Laat eens wat foto's zien. Zo is het natuurlijk alleen maar gokken in de wilde weg :)

De rolluik zit buiten en je foto's zijn van binnen :?

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 13-04-2020 13:08 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbmwFGuyrddmdbhiiIf0H3prB34=/f/image/FXbjKkhEtlI8615CiM1OBGAS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpEscaa0SfpXmwa-i3RXDs8R1JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRXE94NXu0AEp9jpIywg1mFl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

En dat is dus de reden waarom wij altijd zeggen dat de rolluik ten allen tijde open moet kunnen. (ik plaats ramen en deuren)

Is het een traditionele rolluik? Geen voorzet?

Als het een traditionele is, begin je maar je binnenmuur open te kappen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

Reptile209

- gers -

Als ik je muur zo zie, denk ik niet dat je er vanaf de binnenkant bij kan, domweg omdat daar niets zit. Het zal wel in de spouwmuur aan de buitenkant zitten. Zit daar echt geen afdekplaat oid?
Ah, ok, daar lijkt een deksel te zitten idd. Heb je geen merk of fabrikant op het luik (of een van de anderen) staan, zodat je het bij de leverancier kan navragen?

[ Voor 51% gewijzigd door Reptile209 op 13-04-2020 13:13 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOjcQnXwdpHC4tbKfYSJPx8hTws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACypdxI1aiP1eCBXhrHWpS9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aan de schakelaar te zien is het rolluik elektrisch aangedreven (zonder afstandsbediening). Voordat je verder gaat breken:

Als je het rolluik met de hand optilt: gaat dat of blokkeert daarbij al iets?
Hoor je de motor wel iets doen?
Is er een zekering uitgevallen?
Staat er wel spanning op de schakelaar?

Wil het wel omhoog maar niet omlaag - wel omlaag maar niet omhoog - geen van beide?

Eerst uitsluiten of het niet in de aansturing zit. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-04-2020 13:19 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
De bak zit weggewerkt in de binnenmuur. Het enige waar ik iets zie van plastic is boven in het kozijn. Alleen dat zit muur vast en heeft geen schroeven oid. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de stukadoor te veel heeft weg gesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit is de reden dat ik altijd adviseer een luik opbouw te monteren ipv in de muur. Kan er minder mooi uitzien, maar nu kun je nergens bij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
DrivinUCrazy schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:13:
Aan de schakelaar te zien is het rolluik elektrisch aangedreven. Voordat je verder gaat breken:

Als je het rolluik met de hand optilt: gaat dat of blokkeert daarbij al iets?
Hoor je de motor wel iets doen?
Is er een zekering uitgevallen?
Staat er wel spanning op de schakelaar?

Wil het wel omhoog maar niet omlaag - wel omlaag maar niet omhoog - geen van beide?

Eerst uitsluiten of het niet in de aansturing zit. ;)
De besturing werkt wel, de motor hoor ik ook en het Luik gaat een beetje omhoog en naar beneden. Ik heb al geprobeerd om er aan te trekken terwijl de motor ook het Luik naar benden doet, alleen alles zit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Ik zou even een bedrijf laten komen.
Laat je ze meteen wassen (binnen en buitenkant), is dat ook weer gebeurd.

Om dat te doen moeten ze er toch even af. Dat doen ze dagelijks, dus die lui weten precies hoe.
Krijg je nieuwe lagers en een nieuwe motor als denkt dat het stuk is.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 13-04-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:36
jeroen3 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:25:
Ik zou even een bedrijf laten komen.
Laat je ze meteen wassen (binnen en buitenkant), is dat ook weer gebeurd.

Om dat te doen moeten ze er toch even af. Dat doen ze dagelijks, dus die lui weten precies hoe.
Krijg je nieuwe lagers en een nieuwe motor als denkt dat het stuk is.
En na het krijgen van de nieuwe lagers en motor krijg je ook een factuur natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Erwin schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:31:
[...]

En na het krijgen van de nieuwe lagers en motor krijg je ook een factuur natuurlijk :P
Yup.
Maar als ze je stukwerk of muur moeten slopen om bij het mechanisme te kunnen. Dan heb je liever niet dat ze dat over een jaar weer moeten omdat dan het volgende onderdeeltje is versleten.

De grootste kosten zitten hier in je voorrijkosten en het in- en uitbouwen van de hele boel. Dat lagertje van een euro maakt niet zoveel uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Erwin schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:31:
[...]

Direct betalen met pin :+
Alle rolluiken (7 stuks waarvan 4 op de zolder) reinigen koste mij 1100 euro.
Inclusief nieuwe lagers en opwindtouwen voorrijkosten en hoogwerker.
Twee man zijn de hele dag druk geweest.

Nu is het bij jou vast duurder, want je huis moet half uit elkaar. Stom ontwerp, die dingen moeten elke ~3-5 jaar gereinigd worden anders beschimmelen ze helemaal aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 22:04
Hackus schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:17:
Dit is de reden dat ik altijd adviseer een luik opbouw te monteren ipv in de muur. Kan er minder mooi uitzien, maar nu kun je nergens bij.
Wij hebben ons huis (2-kapper) 4jr geleden laten bouwen met inbouw rolluiken waar je prima bij kan. Met wat schroefjes haal je de houten plank weg. Enige nadeel is dat je het daarna weer moet aflakken maar vind het toch 1000x mooier dan opbouw rolluiken :).

@jrrooster Ziet er toch wel apart uit van de binnenkant bij jou, zo ziet het er bij ons uit:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/2/1753/29012750578_6f9cbff231_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/2/1781/41984501395_d7c496b82d_c.jpg

En de plankjes boven de ramen kun je dus verwijderen middels een aantal schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Road-runner83
In het geval van TS lijk je nergens bij te kunnen. Foto van jouw wnk zegt weinig 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 22:04
Hackus schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:28:
@Road-runner83
In het geval van TS lijk je nergens bij te kunnen. Foto van jouw wnk zegt weinig 😉
Ik neem aan dat er ook een houten bak omheen zit net als bij ons. Lijkt me gek als ze de boel helemaal dichtbouwen met steen/beton dus als ik TS was zou ik toch nog even wat beter zoeken en evt. de spacklaag verwijderen (moet toch al opnieuw) ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jrrooster
Opgelost!

Contact opgenomen met de firma Leaken uit Duitsland die in 2007 de ingebouwde rolluiken heeft geplaatst en het probleem uitgelegd.

De Duitse monteurs zijn gisteren langs geweest. Eerst trokken ze een witte strip onder uit de bak, vervolgens kon de onderkant van de bak waar de rolluik in zit verwijderd worden. Gelukkig dus geen hak werk in het stuckwerk😁.

Bij nader onderzoek bleek dat de motor versleten was. Een nieuwe motor hadden ze gelukkig bij zich, en na 45 min waren de heren klaar.Totale Kosten: 200 euro ex BTW.

Alles werkt dus gelukkig weer.
Pagina: 1