Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08-2021
Mijn vraag
Mijn grote muziekverzameling is onwekrbaar met afspeellijsten in één map.
iTunes kan mijn afspeellijsten in allerlei submappen opslaan, en zo kan ik via doorklikken altijd bij de gewenste afspeellijsten komen.
Ik ben dat bij een Android-speler-app nog niet tegengekomen, en er wordt in de beschrijvingen nooit melding van gemaakt.
Kent iemand zo'n speler die dat wel kan?
Hoe eenvoudiger en overzichtelijker hoe liever. Een redelijk aantal formaten is wel gewenst (mp3, aac, wma, m4a) .

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC met iTunes
Samsung J5 2016.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het niet genoteerd.
Ik heb veel apps gedownload en vervolgens net zo snel weer gewist....
Ik herinner me Google Play Music, vmc, double twist.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:43

g0tanks

Moderator CSA
Het is handig om eerst te zoeken in plaats van een dozijn apps te proberen. ;)

Zoek op Google maar eens naar 'folder based android music player', suggesties zat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Dank je wel, g0tanks,
maar folder based players zijn gebaseerd op het zoeken naar de muziek in mappen, niet naar de manier waarop afspeellijsten worden georganiseerd. De beschrijvingen van deze players geven meestal geen enekele aanwijzing over de afspeellijsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn ervaring is (van lang, lang her) dat iTunes begint met een bende maken van de folders die je zelf hebt aangemaakt en onderwijl de hele collectie in een mooie database flikkert. (Dat weer naar mijn eigen idee herinrichten is een pijnlijk en langdurig proces geweest).

Als je de boel gewoon netjes in mappen en submappen hebt staan (artiest\album'(eventueel cd1 van x) kan iedere zichzelf respecterende muziekspeler daarmee overweg. Ook op Android.

Hoe heb jij je muziek gesorteerd staan dat andere spelers dan iTunes er niet mee overweg lijken te kunnen?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Ik probeer een idee te geven van wat ik graag wil
Ik heb de muziek meestal in mappen staan die rechtstreeks van CD's komen.
Voorbeeld: alle cantates van Bach. Op elk van de ca. 60 CD's staan een stuk of 4 cantates.
Ik maak eerst o.a. een afspeellijst-map Bach, daaronder o.a. de map Cantates, daaronder o.a. de map Eerste jaargang, daaronder de mappen met de desbetreffende cantates in volgorde, en in deze laatste mappen pas de afspeellijsten zelf, afkomstig van verschillende CD's.
Het afspeellijstenoverzicht in iTunes is heel overzichtelijk, maar de manier waarin iTunes de muziek zelf heeft opgeslagen is rampzalig. Bovendien wil ik naast mijn telefoon liever niet eenaparte iPod gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Laat me raden, het rippen van CD en het maken van de afspeellijsten doe je binnen iTunes?
In dat geval zit je hoogstwaarschijnlijk vast aan een iPod of iPhone.

Ik neem namelijk maar even aan dat iTunes die Cantates niet heeft weggeschreven in een mapje "Bach\Cantates"

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

Pinobigbird

doesn't share food!

Probeer https://play.google.com/s...studio.AnotherMusicPlayer eens, die heeft geavanceerde playlistopties

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Beste Jester,
Daar heb je natuurlijk gelijk in. ik maak me ook geen illusies dat ik eenvoudig alle playlists vanuit iTunes via Windows naar Android kan transporteren. Bovendien is er van alles misgegaan met iTunes op mijn PC, zodat ik die playlists niet eens kan benaderen. Er bestaan programma'tjes die ze terug kunnen halen uit mijn iPod, maar dan komen alle playlists terecht in één map/folder. dat wordt een zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Beste Pinobigbird,
dank je wel.
het lijkt heel overzichtelijk, maar ik zie geen mogelijkheid in Rocket Player om playlists in folders onder te brengen.
Ik zie ook dat er in 2013 al voor gepleit is als optie in WinAmp, maar de belangstelling was nogal lauw.
Ik las ergens dat de app My Music Playlist Creator ook overweg zou kunnen met geneste playlist folders, maar deze app is oud, nauwelijks aangepast en ziet niet eens de SD-card, en dat is een must..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:49
Alles valt en staat hoe je nummers getagged zijn. Is dit een zootje, dan zal bijna iedere speler er over vallen. Is dit niet het geval, dan kun je prima met verschillende tools je bestanden in mappen laten plaatsen en/of playlists ervan laten maken. En waarschijnlijk ook wel je playlists per genre in een mapje laten zetten.

Ik gebruik zelf altijd Foobar2000 voor dit soort dingen. Maar hoeveel verschillende playlists heb je dan dat het zo onoverzichtelijk is. Er wordt standaard al per album of artist gesorteerd. Ik gebruik playlists eigenlijk alleen als ik bepaalde nummers bij elkaar wil luisteren voor een bepaald moment (lees: eigenlijk alleen voor een bruiloft/begrafenis of iets dergelijks). Maar iedereen is daar natuurlijk anders in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Met @Paultje3181 hierboven.

Ik vermoed (maar dat bevestig of ontken je maar niet) dat jij zit met een muziek-collectie die door iTunes wordt 'beheerd'. Dat houdt in (of in ieder geval, dat hield jaren geleden in) dat iTunes alle nummers met een random naam in een random map gegooid heeft en daaroverheen staat de interface van iTunes. Een interface die van al die random meuk iets maakt dat jij (binnen iTunes) herkent als mappen, en playlists.
Als dat inderdaad het geval is, dan zul je niet heel veel kunnen oplossen met "een speler die mappen kan lezen" om je playlists te exporteren naar elders. Die playlist is namelijk niet meer dan een x aantal pointers naar verschillende locaties. Mijns inziens zijn je opties beperkt tot: gebruik maken van een iPod/iPhone (aangezien ik niet verwacht dat Apple iets zal leveren dat werkt op Android) of je muziek-collectie op een normale(re) manier beheren (waarbij je iTunes ook achter je laat, en je de mogelijkheid opbouwt om je mappen consistent en overzichtelijk in te delen en je playlists overzichtelijk aan te maken en te beheren.

offtopic:
Mijn reactie is gestoeld op ervaringen in het verleden, waarbij ik ooit een iPod kocht, en (dat was toen nog nodig, want het beestje had geen netwerk-verbinding) iTunes installeerde om met dat ding te kunnen communiceren. iTunes stelde voor om mijn muziek te beheren en het resultaat was dat ik geen enkele track meer kon terugvinden in mijn verkenner. Mijn muziek-collectie was teruggebracht tot een verzameling bestanden die qua naamgeving in niets meer leken op mijn collectie (artist\album\artist - xx - title.ext)
Godzijdank had en heeft iTunes ook behoefte aan de gegevens in de ID3-tag van je muziekbestanden. Ik heb een en ander hersteld door mijn hele bibliotheek in Tag'n'rename in te lezen en daar te sorteren en hernoemen op basis van ID3-informatie. (Tegenwoordig zou ik dat aan een ander pakket overlaten).

Hoe dan ook... Vooralsnog lijk je gevangen te zitten in het eco-systeem van Apple. En een oplossing kost... geld of tijd en moeite.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Beste Jester-NL en Paultje3181,
dank voor jullie reacties.
Mijn totale muziekcollectie heb ik als flac-bestanden in mappen staan; dat is geen probleem.
Een deel daarvan wordt als kopie t.b.v. mijn iPod 'beheerd' door iTunes. Nogmaals, daarvoor heb ik gekozen omdat ik daarin de playlists kon ordenen in mappen (zie hierboven bij 13 april).
Ik denk dat ik op mijn iPod zo'n 700 playlists heb. Alle werken van Bach staan er o.a. op bijvoorbeeld. Per cantate (dat zijn er zo'n dikke 200), in twee verschillende uitvoeringen, zijn dat al dik 400 playlists .... Ik ben niet tevreden met de wijze waarop ze in CD's zijn gerangschikt, en dus ook niet met de standaard verdeling per map, vandaar dat ik mijn eigen rangschikking met playlists heb gemaakt. En dat bevalt perfect!
Maar als die playlists in één map staan wordt bladeren een ramp. Vandaar dat ik die mapstructuur voor de playlists echt nodig heb. desnoods maak ik die hele bibliotheek opnieuw. Eenmalig.
Maar nog steeds is er niemand die daarvoor een oplossing heeft aangedragen. Ik krijg de indruk dat Android standaard maar één map kent voor playlists, onafhankelijk van de player. Is dat zo? Ik hoop dat ik het fout heb.
ik wens jullie al vast een fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Persoonlijk ben ik een luisteraar naar hele albums, en daar heb ik er ettelijke duizenden van op mijn server staan, wat ik vervolgens naar welk device dan ook stream middels Plex. Ik maak eigenlijk nooit gebruik van playlists.

Dat wil niet zeggen dat ik er niet bekend mee ben. Vroegâh, ten tijde van Winamp gebruikte ik nog wel eens .m3u als ik een feestje gaf. En een m3u is niet meer dan een lijst waarin nummer (en hun locaties) opgegeven staan. Volgens mij zou het niet onoverkomelijk moeten zijn om die aan te maken, EN je kunt er zoveel van maken als je wilt, en dat ook nog in mappen zetten.
Het zou me ook niet verbazen dat een iTunes of iPod ze ook nog willen begrijpen.

Punt is: jij zit aan de andere kant van het spectrum... voor je muziekbeheer heb je gekozen voor het eco-systeem van Apple, en die vinden het (mijn ervaring) heerlijk als je erbij komt, maar haal het niet in je hoofd om iets met 'die anderen' te doen.
Na mijn (hierboven beschreven) debacle met iTunes kwam ik erachter dat (een reeds geactiveerde) iPod ook zonder iTunes van muziek te voorzien was (voor zover ik weet kan iedere zichzelf respecterende muziekspeler dat anno nu), dus dat was exit iTunes. En tegen de tijd dat mijn iPod op was, heb ik er niet meer naar omgekeken...

Mijn advies: Pak Musicbrainz Picard om je verzameling netjes te taggen en te sorteren. Installeer daarna een robuuste speler op je machine (bijvoorbeeld Music Monkey, Musicbee of Foobar2000). Importeer je vers getagte muziek daarin en bouw 1, 2, 1000 playlists.
Daarmee zou je zowel je telefoon als je iPod blij moeten kunnen maken ;)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinzeJan
Dank, Jester-NL.
Nogal ingrijpend. Ik ga er serieus over nadenken.
Heb het nu even te druk met andere dingen (verhuizing). Daarna dus.
Pagina: 1