Advies zonnepanelen en prijs met subsidie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 23:55
Hoi Tweakers,

Zonnepanelen heb ik altijd al interessant gevonden om te overwegen. Een tijd geleden kwam er een "onafhankelijke" coöperatie adviseur langs die advies had voor zonnepanelen met subsidie van de provincie. Hierbij spreken we over een duurzame lenig (2% rente). Deze vorm van financiering klinkt best interessant, gezien ik mijn spaargeld voor andere dingen gebruik in plaats van zonnepanelen.
De "onafhankelijke" coöperatie adviseur/verkoper gaf informatie over:
- Lening/subsidie vorm provincie
- Coöperatie onafhankelijk is
- Sunpower en SolarEdge moeten het helemaal zijn in de markt, qua kwaliteit, opbrengst, levensduur en garantie.

Toch kwam het een beetje over als verkoop verhaal, want de organisatie die het aanbieden moet er natuurlijk ook iets aan verdienen.
Nu heb ik onderstaande offerte ontvangen, de prijs lijkt me een beetje hoog met wat ik elders lees en op Tweakers en zonnepanelen. Daarnaast wordt er geadviseerd voor de Sunpower en SolarEdge te gaan vanwege de lange kwaliteit en opbrengst garantie, wat invloed heeft op de hoge prijs.

Daarnaast zit er dekking in voor 20 jaar, ze zeggen wel kosteloos maar volgens mij zit dat gewoon in de prijs. Maar goed ze regelen het van begin tot eind met een totaalprijs dus het wordt wel geregeld. Anders moet ik het zelf doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vraag aan jullie: Het afnemen van een totaalpakket en service wat zorgen en werkzaamheden wegneemt kost wat extra geld dan volledig zelf doen met een lokale aannemer. Maar is deze prijs een beetje reëel met de merken en de kwaliteit van de panelen, de omvormers en de optimizers wat een aansluit/meterkast kosten geboden word of betaal ik echt te veel?

Ik lees ook verschillende verhalen over de kwaliteit van SolarEdge en Sunpower, wat is jullie ervaring? Is dit echt top kwaliteit wat ze zeggen (ik lees er verschillende verhalen over).

In totaal ligt bij dak volledig in de zon op het zuid westen, 95% zon voor een 2 onder 1 kap. Daarnaast heb ik afgelopen jaar een vrij hoge stroomrekening gehad van 39kw op jaar basis voor 2 personen. Op basis daarvan is de 3.900 wp gebaseerd. Ik heb wat stroom besparende zaken toegepast en energie slurpers proberen uit te zetten of te vervangen. De installatie is niet berekend om veel gaan terug te leveren, puur voor eigen gebruik en richting de 0 op de meter te gaan qua stroom. In de toekomst willen we kijken naar een mobiele arco, dus voor nu houdt ik me bij dit advise van 3.900wp.

[ Voor 14% gewijzigd door MuVo op 11-05-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:31
Ik heb deze jongens ook over de vloer gehad..... bizar hoge aanschafprijs. Ik heb ze daarna nog gebeld of het een grapje was, maar ze bleven serieus aangeven dat dit een goede optie was......

Je kunt beter zelf achter een bedrijfje aangaan met goede recensies en die de subsidie laten doen.... Het is dat ik studerende kids heb, anders was ik die weg ook al op gegaan...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

1,99 ex per Wp. 8)7
Die willen als de crisis voorbij is van jou centen onder de palmboom liggen.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

Uhh dit is echt een absurde prijs. Bijna 2x zo hoog als je zelf kan fixen als je de boel zelf regelt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25
De subsidie is puur een lening? Daar hoef je het ook niet om te doen. Nationaal Energiebespaarfonds geeft 1,5 rente. https://www.energiebespaarlening.nl/

https://wdsolar.nl/product/sunpower-spr-390wp-mono-max3/

Panelen van 427.00 Incl. BTW per stuk!

Kan je geen 12 van 330 kwijt die zijn 130 per stuk.

[ Voor 46% gewijzigd door lothar op 13-04-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

lonkhuijzen

100% ADH

Tja, dat is wel een bizar hoge prijs.

Hier was ik voor dezelfde panelen incl. solaredge 1,57/Wp kwijt voor 5,850KWp ex btw.

Een stuk duurder dan met andere panelen maar ik wilde het vermogen op mijn dak maximaliseren. premium panelen == premium prijs.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:32

Crazy-

Best life ever

Die 10 panelen gaan rond 400€ per stuk incl btw
Omvormer 900
Optimizers 67€ stuk
Materiaal — uitgaande schuin dak, 2x 5 panelen portrait 400€

Kom je zonder arbeid en wat bekabeling op 6000€

Reken de zelf maar na ;-)

Verder welke subsidie? Het is puur een SVn lening - ongeveer 1,6% momenteel. Tuurlijk kost je geen drol, je houd je spaargeld; rendement ligt toch wel rond 10-20% prima & is gewoon een keuze

Er is 1 “subsidie” en dat is dat je 20% van de aanschaf terug krijgt (21% Btw minus forfait).

Offerte weggooien & lokaal zoeken :-)

[ Voor 41% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2020 13:04 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij geen schaduw en gelijke orrientatie heb je geen Solar edge nodig en maakt je tvt alleen maar heel erg lang
iets wat niet aan te raden is gezien de steeds wisselende regelingen.
Ik herken het soort bedrijf prima, hier heb ik 2 solaredge verkopende bedrijven over de vloer gehad die werkelijk alles bij elkaar aan het liegen waren. De rode draad in de verkoop tactiek is bang makerij.
Wie niet boven de stof staat trapt er erg makkelijk in, de verhalen zijn geloofwaardig, echter in verre weg de meeste gevallen totale onzin.

let ook op dat nul op de meter slechts een administratieve handeling is die financieel alleen maar werkt met de salderingsregeling (die wordt afgebouwd)
Persoonlijk zou ik je dak een keer posten (foto + maatvoering) zodat de knappe koppen hier er inhoudelijk iets over kunnen zeggen.

Mobiele airco zou ik niet aan beginnen, koop gewoon een split of eventueel een monoblock. qua stroomverbruik heb je het verschil in prijs er zo uit. die mobiele dingen koelen extreem inefficient omdat je onderdruk veroorzaakt en er dus door alle kieren warme lucht van buiten wordt aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan beter zo een setje aanschaffen:
https://www.winkelman-zon...4-0/52052/?display=detail
https://www.winkelman-zon...3-6/52079/?display=detail

Al zit er maar 5 jaar garantie op die omvormer, er hoeft de komende 10 jaar niemand langs te komen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat die "installateurs" bezig zijn met werk "houden" ipv "hebben"
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Maar even serieus:
Plaats even wat fotos van de situatie eventueel met afmetingen dmv pannen tellen en opmeten van pan tot pan.
20 jaar garantie is leuk, maar daar heb je weinig aan, als het spul over 10 jaar al "technisch" zwaar verouderd is, tegenover wat er dan te krijgen is.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2020 13:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
JoKo schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:47:
1,99 ex per Wp. 8)7
Die willen als de crisis voorbij is van jou centen onder de palmboom liggen.
Dat is inderdaad hoog, wat is je berekening?
Freakie1NL schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:52:
Uhh dit is echt een absurde prijs. Bijna 2x zo hoog als je zelf kan fixen als je de boel zelf regelt.
Ik weet dat het zelf reglen goedkoper is, maar ik ben benieuwd hoeveel het inderdaad duurder is met de afnamen van een totaal pakket. Bijna 2 keer zo hoog is wel erg veel.
lothar schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:57:
De subsidie is puur een lening? Daar hoef je het ook niet om te doen. Nationaal Energiebespaarfonds geeft 1,5 rente. https://www.energiebespaarlening.nl/

https://wdsolar.nl/product/sunpower-spr-390wp-mono-max3/

Panelen van 427.00 Incl. BTW per stuk!

Kan je geen 12 van 330 kwijt die zijn 130 per stuk.
Bedankt voor de tip, ik zal het energie bespaarfonds eens bekijken.

Ik zou er meer kwijt kunnen.
Crazy- schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:02:
Die 10 panelen gaan rond 400€ per stuk incl btw
Omvormer 900
Optimizers 67€ stuk
Materiaal — uitgaande schuin dak, 2x 5 panelen portrait 400€

Kom je zonder arbeid en wat bekabeling op 6000€

Reken de zelf maar na ;-)

Verder welke subsidie? Het is puur een SVn lening - ongeveer 1,6% momenteel. Tuurlijk kost je geen drol, je houd je spaargeld; rendement ligt toch wel rond 10-20% prima & is gewoon een keuze

Er is 1 “subsidie” en dat is dat je 20% van de aanschaf terug krijgt (21% Btw minus forfait).

Offerte weggooien & lokaal zoeken :-)
Het is inderdaad een SVn lening. Voor het gemak is dat het geregeld wordt is het een keuze, voor dat gemak betaal je. Nu ben ik inderdaad benieuwd hoeveel is mij dit gemak/lening waard tegenover zelf doen.

Als het in de basis 6000 kost, komt nog een deel meterkast/materialen bij en uurloon, houdt de coperatie dan nog €1000 over vergeleken met zelf alles regelen?
twain4me schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:21:
Bij geen schaduw en gelijke orrientatie heb je geen Solar edge nodig en maakt je tvt alleen maar heel erg lang
iets wat niet aan te raden is gezien de steeds wisselende regelingen.
Ik herken het soort bedrijf prima, hier heb ik 2 solaredge verkopende bedrijven over de vloer gehad die werkelijk alles bij elkaar aan het liegen waren. De rode draad in de verkoop tactiek is bang makerij.
Wie niet boven de stof staat trapt er erg makkelijk in, de verhalen zijn geloofwaardig, echter in verre weg de meeste gevallen totale onzin.

let ook op dat nul op de meter slechts een administratieve handeling is die financieel alleen maar werkt met de salderingsregeling (die wordt afgebouwd)
Persoonlijk zou ik je dak een keer posten (foto + maatvoering) zodat de knappe koppen hier er inhoudelijk iets over kunnen zeggen.

Mobiele airco zou ik niet aan beginnen, koop gewoon een split of eventueel een monoblock. qua stroomverbruik heb je het verschil in prijs er zo uit. die mobiele dingen koelen extreem inefficiënt omdat je onderdruk veroorzaakt en er dus door alle kieren warme lucht van buiten wordt aangezogen.
Dat wat je verteld over de Solar edge wist ik niet, bedankt voor de info. Na jou tip over de airco ga ik afzien van de mobiele airco, bedankt.

Bedankt alle voor het mee denken.

Updated.

[ Voor 7% gewijzigd door MuVo op 11-05-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

Voor berekening kan het beste alles terug rekenen naar prijs per KwH. Anders kan je straks niet goed vergelijken, want wat als iemand anders met kleinere panelen komt en daardoor meer. Dat wil je wel vergelijken. Dus je deelt het bedrag door het totaal aantal WP van het systeem en corrigeert dit nog voor BTW. Je komt in jouw geval dan uit het op 1,99. Voor de de uiteindelijke vergelijking nog wel corrigeren voor forfait.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:32

Crazy-

Best life ever

SVn zelf regelen; papieren (financiële) dien je toch zelf te bij elkaar te zoeken - gaat de “coöperatie” verder niets aan

Het is “paar minuten” werken via hun website. Zorg eerst even dat je offertes hebt liggen; dan diegene indienen die je wilt; eventueel bij verkoper “onder voorbehoud financiering” Indien je dat wilt

Dus: geef daar geen geld aan uit.

Verder ga lokaal zoeken; dit soort partijen bieden je in mijn ogen NUL meerwaarde dan anderen.

Beter een lokale partij die eer aan z’n naam wil hebben lokaal. Korte lijntjes, vaak betere prijzen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
Crazy- schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:01:
SVn zelf regelen; papieren (financiële) dien je toch zelf te bij elkaar te zoeken - gaat de “coöperatie” verder niets aan

Het is “paar minuten” werken via hun website. Zorg eerst even dat je offertes hebt liggen; dan diegene indienen die je wilt; eventueel bij verkoper “onder voorbehoud financiering” Indien je dat wilt

Dus: geef daar geen geld aan uit.

Verder ga lokaal zoeken; dit soort partijen bieden je in mijn ogen NUL meerwaarde dan anderen.

Beter een lokale partij die eer aan z’n naam wil hebben lokaal. Korte lijntjes, vaak betere prijzen
SVN was ik al bekend mee, eigenlijk al vrij direct mee aan de slag gegaan toen de coöperatie was langsgekomen.

De offerte had ik op de dag zelf al getekend, ik kon er alleen onderuit als de SVn aanvraag niet werd goed gekeurd. Maar de SVn aanvraag is goedgekeurd, dus we krijgen zonnepanelen :). Wel aan de duurder kant, zeker vergeleken met zelf regelen maar het wordt nu allemaal geregeld.

Les voor de volgende keer, klinkt beter dan dat het is en zelf er in verdiepen en zelf regelen is het echt wel waard.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

MuVo schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:24:
[...]

Ik weet dat het zelf reglen goedkoper is, maar ik ben benieuwd hoeveel het inderdaad duurder is met de afnamen van een totaal pakket. Bijna 2 keer zo hoog is wel erg veel.
Hier op tweakers komt regelmatig een offerte (totaalpakket) voorbij waarbij de prijs onder de 90 ct per Wp ligt. dat is dus zeker mogelijk. 2€ per Wp is gewoon schofterig. Je profiteert dan echt van mensen die geen benul hebben van wat een normale prijs is.

Met zelf leggen kan je tegenwoordig ook de 50ct-60ct per Wp wel halen als je geen hoge eisen stelt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-04-2021
*spam*

[ Voor 103% gewijzigd door F_J_K op 03-04-2021 18:44 ]

Pagina: 1