Beton brokkelt af - Hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 14:03
Beste medetweakers,

Ik heb echt de ballen verstand van (ver)bouwen en heb ook 2 linkerhanden. Ben beter met draadjes ;) Daarom graag jullie advies.

Onlangs vond ik in de keuken een kleine lekkageplek. Al snel was de oorzaak gevonden: er is buiten een stuk beton afgebroken / afgebrokkeld. Bij een heftige regenbui regent het daar naar binnen. De oorzaak is onbekend, maar het probleem oplossen vind ik interessanter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1BuGXLGjh3r8epCSSkI3B_FR-c=/f/image/VY6EtC5ikazL50ByiRcWdaYI.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T06KT5llzoNWVRhGRz3zuigQ3og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYZovunvEDlt7x6nB0sdlj88.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naGN37kNfjADxD2U6gpT0M9kQJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxigr1VckGdXv4YnHFCvYbLZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMTg0RC9_t79n_ZKUyc08XJhDHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5W4IlCC3Un8HrgQ1NxN5Oa4p.png?f=fotoalbum_large

Eén persoon zegt vol stoppen met bitumenkit, de andere zegt: zelf cement maken en het gat weer netjes opvullen na alles uiteraard grondig stofvrij te hebben gemaakt. Wat is jullie visie hierop?

MyMeuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Beton weet ik niet, maar check die regenpijp ook even goed! raar toch dat het daar zo nat kan worden in zo'n hoekje

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zo te zien al een keer, slecht, gerepareerd. Vermoed dat de dilatatie voegen ook aan vervanging toe zijn.

Als het nu een plek ergens in het midden was had ik gezegd, zelf repareren. Nu zeg ik, laat het doen. Vermoed dat de boel uitgehakt, schoongemaakt en goed gerepareerd moet worden. Je zit precies bij een dilatatievoeg die ook gemaakt zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
bonzz.netninja schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
Beton weet ik niet, maar check die regenpijp ook even goed! raar toch dat het daar zo nat kan worden in zo'n hoekje
Helemaal eens, dat is ook bijzonder. Ik denk zelf dat het te maken heeft met die witte "betonpaal" die net eronder begint. Opspattend regenwater bij een heftige bui komt dan wel in het gat. Er zit geen gat in de regenpijp.

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:32
Flink stuk! Allereerst, red je hout. Al het rotte hout wegsteken, opvullen met een goede 2 componenten vuller, gronden en aflakken. Kan het niet met hoge zekerheid zeggen maar je kozijn aan de rechterzijde lijkt wel last te hebben van vocht.

Het beton, hoe diep gaat dat? Lijkt alsof er al een keer met pur gewerkt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Anoniem: 93986 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:30:
Zo te zien al een keer, slecht, gerepareerd. Vermoed dat de dilatatie voegen ook aan vervanging toe zijn.

Als het nu een plek ergens in het midden was had ik gezegd, zelf repareren. Nu zeg ik, laat het doen. Vermoed dat de boel uitgehakt, schoongemaakt en goed gerepareerd moet worden. Je zit precies bij een dilatatievoeg die ook gemaakt zal moeten worden.
Het huis ernaast is een huurhuis via een woningcoöperatie. Zal ik dat via de buren spelen dan, denk je?

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
synx6 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:32:
Flink stuk! Allereerst, red je hout. Al het rotte hout wegsteken, opvullen met een goede 2 componenten vuller, gronden en aflakken. Kan het niet met hoge zekerheid zeggen maar je kozijn aan de rechterzijde lijkt wel last te hebben van vocht.

Het beton, hoe diep gaat dat? Lijkt alsof er al een keer met pur gewerkt is?
Om eerlijk te zijn: ik heb geen pur gezien. Maar het stuk is best groot, klopt. Er tot nu toe heb ik nog geen rot hout kunnen vinden, volgens mij ben ik er op tijd bij. Althans, dat hoop ik.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn946 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:32:
[...]

Het huis ernaast is een huurhuis via een woningcoöperatie. Zal ik dat via de buren spelen dan, denk je?
Wat wil je via de buren spelen?

Je kan contact met ze opnemen maar ik zou er niet op gaan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Anoniem: 93986 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:37:
[...]

Wat wil je via de buren spelen?

Je kan contact met ze opnemen maar ik zou er niet op gaan wachten.
Oh, dat doe ik ook niet :) Ik heb een goede verstandhouding met de buurvrouw dus dat komt goed.

Wat ik zou kunnen proberen is het haar laten melden bij de woningcoöperatie, omdat het ook gedeeltelijk bij haar plaats vindt en die lossen dat dan op / laten dat oplossen. Ik vraag ze dan of ze dat van mij mee willen nemen en ik daar dan voor betaal. 2 vliegen, 1 klap.

Als de coöperatie daar niet mee akkoord gaat, zal ik dus zelf aan de slag moeten met.....tja.....wat dan ook.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn946 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:41:
[...]

Oh, dat doe ik ook niet :) Ik heb een goede verstandhouding met de buurvrouw dus dat komt goed.

Wat ik zou kunnen proberen is het haar laten melden bij de woningcoöperatie, omdat het ook gedeeltelijk bij haar plaats vindt en die lossen dat dan op / laten dat oplossen. Ik vraag ze dan of ze dat van mij mee willen nemen en ik daar dan voor betaal. 2 vliegen, 1 klap.

Als de coöperatie daar niet mee akkoord gaat, zal ik dus zelf aan de slag moeten met.....tja.....wat dan ook.
Als jij wil wachten tot een corporatie in actie komt dan moet je dat vooral doen. Maar de jongens die dilatatie voegen repareren doen over het algemeen geen beton repareren.

En dan komt er vervolgens nog eens een stukje verantwoordelijkheid om de hoek kijken. De corporatie zal wel gek zijn om jouw beton te repareren met alle verantwoordelijkheid die ze vervolgens hebben voor de reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
Helder! Ik ga een professioneel bouwbedrijf inschakelen en het hen laten uitvoeren. Ik wil geen gezeik.

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:18
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Deleon78 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:44:
Woningstichting is meestal wel snel met reparaties toch, zeker lekkages?
Klopt, ik heb ook goede ervaringen met hun (heb zelf het huis overgekocht van diezelfde coöperatie een tijdje geleden). Toen was dit helaas nog niet aan het licht gekomen.

Maar wat al is gezegd: dit zullen ze te risicovol vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn946 op 13-04-2020 13:47 ]

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deleon78 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:44:
Woningstichting is meestal wel snel met reparaties toch, zeker lekkages?
Doe ff goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:18
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als er geen ruimte is om de uitzetting bij hitte op te vangen kun je het volproppen... en brokkelt het er net zo hard weer uit als de zon er vol op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
kabeltjekabel schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:18:
Als er geen ruimte is om de uitzetting bij hitte op te vangen kun je het volproppen... en brokkelt het er net zo hard weer uit als de zon er vol op staat.
Absoluut waar. Des te meer reden om het professioneel te laten oplossen. Mijn intellect betreft bouwen staat gelijk aan een 8-jarige.

MyMeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn946
Ik wilde jullie het toch even laten weten. De woningcooperatie is langsgeweest (ik was er overigens niet op dat moment) en zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKugN184FtHQ-dBuB2DSEcJiWUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cb2PYiqubsFLH1LBxq77fcwW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil niet al te arrogant overkomen, maar ik denk...heel stiekem....dat ik dit misschien toch netter had gekund ondanks mijn n00b-niveau qua klussen. Wat vinden jullie?

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik denk dat de klusser geen plamuurmes bij zich had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:23:
Dat.

Het is toch meer dan bedroevend of niet dan? Dan neem je jezelf als professioneel klusser niet serieus denk ik.
Aan de andere kant: ze hebben *iets* gedaan en ik hoef er niet voor te betalen. Iets met gegeven paard.....

Ik vraag me alleen af dat als ik ooit mijn huis ga verkopen hoe de taxateur dit gevalletje "creatief met klei" gaat beoordelen.

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
martijn946 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Dat.

Het is toch meer dan bedroevend of niet dan? Dan neem je jezelf als professioneel klusser niet serieus denk ik.
Aan de andere kant: ze hebben *iets* gedaan en ik hoef er niet voor te betalen. Iets met gegeven paard.....

Ik vraag me alleen af dat als ik ooit mijn huis ga verkopen hoe de taxateur dit gevalletje "creatief met klei" gaat beoordelen.
Dat laatste: niet.

Wat ik zelf zou doen: nog even afsmeren maar dan met iets grijs of bijkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Wat ik zelf zou doen: nog even afsmeren maar dan met iets grijs of bijkleuren.
Staat genoteerd op mijn (inmiddels behoorlijk lange) "te doen" lijstje.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 05:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Juiste procedure:

- Verweerde delen uitbeitelen (SDS-boorhamer met beitel).
- Stofzuigen zodat het geheel stofvrij is.
- Voorstrijk erop smeren zodat er goede hechting is, laten drogen
- Klein beetje cementmortel aanmaken en model van het beton aanhouden.
- Kleine kiezeltjes er in drukken zodat het optisch hetzelfde lijkt.

Kleur van het cement verweerd wel na verloop van tijd.

Dit lijkt op roodband of gips dat ze hebben gebruikt. Ik denk dat het er na de volgende winter er af ligt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

martijn946 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Dat.

Waarom heb je dat door de corporatie laten oplossen dan? Zoals ik het nu zie zit daar een los stuk beton nog aangeplakt tezamen met de voeg die er uit steekt.

Dit is gewoon prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
LauPro schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat het er na de volgende winter er af ligt.
:( Dit zou nou dingen die ik niet wil horen hè. Verdikkeme!
Waarom heb je dat door de corporatie laten oplossen dan?
Ik stuurde hen een bericht in het kader van "niet geschoten is altijd mis". En warempel, ze werkten mee. Dat het zo opgelost zou worden had ik uiteraard niet gedacht. Ik gok alsnog dat ik een bedrijf in de handen neem die precies dat gaat doen wat LauPro uiteenzette.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LauPro schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Juiste procedure:

- Verweerde delen uitbeitelen (SDS-boorhamer met beitel).
- Stofzuigen zodat het geheel stofvrij is.
- Voorstrijk erop smeren zodat er goede hechting is, laten drogen
- Klein beetje cementmortel aanmaken en model van het beton aanhouden.
- Kleine kiezeltjes er in drukken zodat het optisch hetzelfde lijkt.

Kleur van het cement verweerd wel na verloop van tijd.

Dit lijkt op roodband of gips dat ze hebben gebruikt. Ik denk dat het er na de volgende winter er af ligt.
Volgens mij is dat gewoon betonreparatiemortel, niet dat het daarmee netjes of goed is gedaan, maar dat lijkt mij geen gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij dilatievoegen kit die ze er lekker dik op gesmeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_ferry_ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:52:
Volgens mij dilatievoegen kit die ze er lekker dik op gesmeerd hebben.
Dat kan ook nog ja zou ook de deuken iets beter verklaren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Hij probeert de betonstructuur te evenaren. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Hij probeert de betonstructuur te evenaren. :)
Ik denk dat hij dan ook zijn bril niet bij zich had :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:06
martijn946 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:19:
Ik wilde jullie het toch even laten weten. De woningcooperatie is langsgeweest (ik was er overigens niet op dat moment) en zie hier:

[Afbeelding]

Ik wil niet al te arrogant overkomen, maar ik denk...heel stiekem....dat ik dit misschien toch netter had gekund ondanks mijn n00b-niveau qua klussen. Wat vinden jullie?
"Als het niet gaat geef je een gilletje?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als ik de details van je huis goed herken is dat filmpje nog in dezelfde stad ook O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Even een ander vraagje: hier in de wijk hebben ook veel huizen zo'n gevel van 'kiezelstenen', om het zo maar te noemen. Voornamelijk jaren '70 huizen. Weet iemand wat de juiste term hiervoor is? Ik zoek daar al een tijdje naar, maar kom er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Ethiron Uitgewassen grind/beton of silex

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 20-05-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ethiron schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:55:
Even een ander vraagje: hier in de wijk hebben ook veel huizen zo'n gevel van 'kiezelstenen', om het zo maar te noemen. Voornamelijk jaren '70 huizen. Weet iemand wat de juiste term hiervoor is? Ik zoek daar al een tijdje naar, maar kom er niet op.
Dat zijn gewoon betonnen elementen met kiezels erop voor de sier. Ik denk niet dat dat een specifieke naam voor is. Behalve betonnen geveldelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als het door de woningbouw gerepareerd is, hebben ze denk ik hybridekit gebruikt. Hiervan hebben ze meestal wel een koker van bij zich en zo is het snel opgelost. Als het los gaat laten of het geeft andere problemen gewoon weer bellen.
Afbeeldingslocatie: https://static.groenhart.nl/images/576276.jpg

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56

PB-powell

Mr. Laziness

Tsja mooi is het niet, maar als het nu goed is zou ik er niet te veel aandacht meer aan besteden. Als het later alsnog niet goed blijkt zou ik alsnog zelf iemand inhuren om het te laten maken. Iets wat je sowieso al van plan was. Dus netto maakt dat niet uit. Maar je hebt pas uitsluitsel als er een goede zomer en winter overheen is gegaan.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
PB-powell schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:14:
Tsja mooi is het niet, maar als het nu goed... overheen is gegaan.
Klopt, helemaal eens. Ik ben ook nieuwsgierig hoe het gaat verlopen de komende maanden. Überhaupt vind ik dat hele betonstuk ertussen vreselijk lelijk, maar ja. Het is niet anders.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

martijn946 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:19:
Misscihen, ik heb pas een muurtje gevoegd, maar had maar half gereedschap en dat zie je toch terug in dikkere voegen op de stukken die ik gedaan heb. Maar je kan het altijd nog een beetje opschuren/vijlen als je denkt dat je het mooier kunt maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakduke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:03:
Als het door de woningbouw gerepareerd is, hebben ze denk ik hybridekit gebruikt. Hiervan hebben ze meestal wel een koker van bij zich en zo is het snel opgelost. Als het los gaat laten of het geeft andere problemen gewoon weer bellen.
[Afbeelding]
Het ziet eruit als cement.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Marzman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:27:
Maar je kan het altijd nog een beetje opschuren/vijlen als je denkt dat je het mooier kunt maken.
Oh, absoluut. Ik zal dat ook zeker niet nalaten te doen als het mij echt hardnekkig gaat storen :)

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

martijn946 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Oh, absoluut. Ik zal dat ook zeker niet nalaten te doen als het mij echt hardnekkig gaat storen :)
Ik denk dat je het over een maand niet meer ziet. Je let er nu op omdat je weet dat het net gedaan is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik denk dat de Sportlife kauwgom in de uitverkoop was, en hij daar gewoon flink wat van in heeft gepropt... ziet er uit als een noodoplossing, niet structureel.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
martijn946 schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:25:
Beste medetweakers,

Ik heb echt de ballen verstand van (ver)bouwen en heb ook 2 linkerhanden. Ben beter met draadjes ;) Daarom graag jullie advies.

Onlangs vond ik in de keuken een kleine lekkageplek. Al snel was de oorzaak gevonden: er is buiten een stuk beton afgebroken / afgebrokkeld. Bij een heftige regenbui regent het daar naar binnen. De oorzaak is onbekend, maar het probleem oplossen vind ik interessanter :)

Eén persoon zegt vol stoppen met bitumenkit, de andere zegt: zelf cement maken en het gat weer netjes opvullen na alles uiteraard grondig stofvrij te hebben gemaakt. Wat is jullie visie hierop?
De oorzaak waardoor dit ontstaat vind ik nog veel belangrijker. De plaat rust op de betonpenant. Er ontstaat teveel druk waardoor deze kapot is gesprongen. Er zal door een deskundige gecontroleerd moeten worden of de plaat nog wel stabiel in de gevel zit. Daarna moet gekeken worden of het dan visueel of constructief hersteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
BoerTien schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:55:
[...]
De oorzaak waardoor dit ontstaat vind ik nog veel belangrijker. De plaat rust op de betonpenant. Er ontstaat teveel druk waardoor deze kapot is gesprongen. Er zal door een deskundige gecontroleerd moeten worden of de plaat nog wel stabiel in de gevel zit. Daarna moet gekeken worden of het dan visueel of constructief hersteld moet worden.
Helemaal eens. Neem ik zeker mee! :)

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Er is natuurlijk wat te zeggen over de kwaliteit van het uitgevoerde werk. Je zou dit kunnen opsturen naar de woningcoöperatie, je weet immers niet wat er op de factuur heeft gestaan, maar het zou ook zomaar kunnen dat het een geval is "fix het maar het mag niks kosten", en dat hij dacht "Stik erin" > flotsj > klaar.
All around gemiste kansen natuurlijk, maar iets minder zwart wit :) Meer zwart zwart wit.
Pagina: 1