Groter wonen, wat gebeurt er met huidige hypotheek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42
Beste Tweakers,

Ik ben een leek op het gebied van hypotheken en word niet veel wijzer van de ING website waar ik mijn hypotheek heb. Vriendin en ik wonen samen in een huis die ik gekocht heb. Deze week gaan we kijken voor een grotere woning die we samen zouden willen kopen. Daar heb ik verschillende vragen over en hopelijk weet iemand hier meer.

- Wat gebeurt er met de hypotheek van dit huis bij verkoop, wordt die in één keer afgelost bij de ING?
- Moet ik een boete betalen voor de rente die de ING misloopt als ik ineens alles af betaal? Op hun site staat dat dat 'mogelijk' is, geen duidelijke ja of nee. Misschien heeft iemand hier ervaring bij verkoop woning en ING hypotheek. Op google lees ik dat de meeste geldverstrekkers bij verkoop woning geen boete rekenen.
- Stel ik moet een boete betalen, is het dan slim om de huidige hypotheek mee te nemen en vriendin een hypotheek af te laten sluiten voor het andere deel van de nieuwe woning? Of kan ik beter een eventuele boete slikken en samen een nieuwe hypotheek afsluiten? (rente zal iets lager liggen nu)

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-04-2020 09:11 ]

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 14-04-2020 14:59)

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb dit 3 jaar geleden gedaan, mijn oude hypotheek ging al een tijdje mee en de rente was nu veel lager. Ik moest (als ik het me goed herinner) wel een boete betalen, heb alles opnieuw afgesloten en de rente 20 jaar vast laten zetten. Volgens mijn adviseur was dit alles nog steeds voordeliger dan de oude hypotheek aanhouden. Maar dit zal per hypotheek verschillen dus alleen een adviseur zou hier uitsluitsel over kunnen geven. Succes ermee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vraag dit echt even aan een financieel adviseur, dit kan prima op afstand via videobellen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:32:
Beste Tweakers,

Ik ben een leek op het gebied van hypotheken en word niet veel wijzer van de ING website waar ik mijn hypotheek heb. Vriendin en ik wonen samen in een huis die ik gekocht heb. Deze week gaan we kijken voor een grotere woning die we samen zouden willen kopen. Daar heb ik verschillende vragen over en hopelijk weet iemand hier meer.

- Wat gebeurt er met de hypotheek van dit huis bij verkoop, wordt die in één keer afgelost bij de ING?
Yep, regelt notaris bij het transport
- Moet ik een boete betalen voor de rente die de ING misloopt als ik ineens alles af betaal? Op hun site staat dat dat 'mogelijk' is, geen duidelijke ja of nee. Misschien heeft iemand hier ervaring bij verkoop woning en ING hypotheek. Op google lees ik dat de meeste geldverstrekkers bij verkoop woning geen boete rekenen.
Klopt, maar met Falcon dat je dat met je adviseur beter kunt overleggen, als je zelf niet de voorwaarden van je hypotheek zo paraat hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:40
Of je een boete moet betalen weet niemand hier. Dat moet je zelf in je hypotheekvoorwaarden opzoeken of aan je financieel adviseur vragen.

Verder zullen de meeste hypotheeknemers bij de gewone consumentenleningen niet zo happig zijn op een andere constructie dan dat beide eigenaren van de woning hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de totale hypotheekschuld bij dezelfde hypotheeknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Je eigen hypotheek meenemen en de rest van hypotheek samen doen.

Loopt je rentevaste periode binnenkort af?

[ Voor 26% gewijzigd door Silver7 op 13-04-2020 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42
Silver7 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:49:
Loopt je rentevaste periode binnenkort af?
Nee zeker niet, de hypotheek is pas 3 jaar oud.

Jullie hebben gelijk dat ik even in mijn voorwaarden moet kijken. Stom dat ik er niet aan dacht :) daar staat:
Wilt u uw hele hypotheek op een ander moment eerder aflossen,
dan mag dit zonder aflossingskosten in de volgende gevallen:
• Bij verkoop van uw huis gevolgd door verhuizing van alle
schuldenaren van de hypotheek.
Lees ik het goed dat als ik (schuldenaar) verhuis ivm aankoop grotere woning, dat ik de hele hypotheek op de huidige woning kan aflossen zonder bijkomende kosten?

Ik ga uiteraard nog met een financiëel adviseur praten. Er is een beetje overwachts een huis voorbij gekomen die perfect voldoet aan wat wij zouden willen en ivm Pasen is er niemand nu aan het werk terwijl we donderdag al gaan kijken. Wilde alvast zelf wat informatie inwinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:02:
[...]

Nee zeker niet, de hypotheek is pas 3 jaar oud.

Jullie hebben gelijk dat ik even in mijn voorwaarden moet kijken. Stom dat ik er niet aan dacht :) daar staat:

[...]

Lees ik het goed dat als ik (schuldenaar) verhuis ivm aankoop grotere woning, dat ik de hele hypotheek op de huidige woning kan aflossen zonder bijkomende kosten?
Ja, dat lees je precies helemaal goed.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb dit 3 jaar geleden gedaan, mijn oude hypotheek ging al een tijdje mee en de rente was nu veel lager. Ik moest (als ik het me goed herinner) wel een boete betalen, heb alles opnieuw afgesloten en de rente 20 jaar vast laten zetten. Volgens mijn adviseur was dit alles nog steeds voordeliger dan de oude hypotheek aanhouden. Maar dit zal per hypotheek verschillen dus alleen een adviseur zou hier uitsluitsel over kunnen geven. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

StevenK schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:05:
[...]

Ja, dat lees je precies helemaal goed.
Bijna dan, hij vergeet in z'n eigen interpretatie te vermelden dat de woning wel verkocht moet worden. Maar dat is uiteraard de bedoeling en verandert de strekking dus niet. Gezien je juridische achtergrond een klein plaagstootje :p
Pagina: 1