Welke SSD-aansluiting op "oude" HP Pavilion 6130 mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi,

Ik wil mijn 'oude' maar nog veel gebruikte HP pavilion 6130 Desktop upgraden met een SSD als primaire schijf. Nu heb ik de SSD-revolutie weinig gevolgd, waardoor ik vastloop bij de keuze van een SSD die past, liefst op het moederbord.

Het moederbord is een "IPIEL-LA3" (of de HP-benaming: EUREKA3).
Is het mogelijk een SSD in de PCIe poort te steken (en als het kan, is het slim?) of moet ik een SATA aansluiting hebben met deze mobo? Ik heb er al drie HD's in zitten, dus m'n beschikbare kabelaansluitingen zijn dan 'op', vandaar dat ik liefst iets op het MOBO zou willen prikken.

Ik heb ook gezien dat er PCIe-insteekkaarten zijn waarop je een M2-formaat SSD kunt aansluiten, is dat misschien een goed alternatief?

Of moet ik toch gewoon met SATA werken?

Oh, prijs is natuurlijk ook belangrijk...
ik ben op zoek naar een SSD van 1TB, en heb gezien dat deze rond de 150 euro zijn... Als er ook nog tips zijn voor welke SSD specifiek te halen, ook welkom. Ik heb gelezen en in de laatste HardwareInfo SSD vergelijking gezien, dat Samsung prima is, zelf zat ik daaraan te denken...

ARGHH.... hulp zou heel welkom zijn :)

Dank alvast!

PS.
foto van mobo heb ik bijgevoegd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcZUr_4iPNzN_UgOAV2fx_jRoFw=/f/image/rlRKJuaCUY4Wfd7PBABmXH1t.jpg

Beste antwoord (via trihornomatic op 17-04-2020 19:37)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Er zijn pci-e insteekkaarten die extra m.2/sata poorten voorzien, je moederbord moet dan wel kunnen booten via pci-e, wat op een ouder systeem waarschijnlijk niet het geval gaat zijn, waardoor m.2 al geen optie gaat zijn.
Je kan dan wel eentje met sata poorten kopen, en hier je harde schijven op aansluiten, om vervolgens een sata ssd op je moederbord zelf aan te sluiten.
Wat je ook kan doen is data van 2 of 3 van je harde schijven naar 1 nieuwe grote schijf zetten, 1tb kost iets van een €35-40, goedkoper dan de meeste pci-e sata kaarten.

Voor zover de ssd, ben zelf een fan van crucial, de mx500 in dit geval, SandDisk heeft er momenteel eentje die wat goedkoper is, ook zeker geen slechte keus. Je moet gewoon naar het type geheugen kijken. TLC is meestal wenselijker boven QLC (wat meestal iets goedkoper is en wat nadelen heeft, maar zeker ook niet slecht).

[ Voor 31% gewijzigd door DenHond op 13-04-2020 13:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Er zijn pci-e insteekkaarten die extra m.2/sata poorten voorzien, je moederbord moet dan wel kunnen booten via pci-e, wat op een ouder systeem waarschijnlijk niet het geval gaat zijn, waardoor m.2 al geen optie gaat zijn.
Je kan dan wel eentje met sata poorten kopen, en hier je harde schijven op aansluiten, om vervolgens een sata ssd op je moederbord zelf aan te sluiten.
Wat je ook kan doen is data van 2 of 3 van je harde schijven naar 1 nieuwe grote schijf zetten, 1tb kost iets van een €35-40, goedkoper dan de meeste pci-e sata kaarten.

Voor zover de ssd, ben zelf een fan van crucial, de mx500 in dit geval, SandDisk heeft er momenteel eentje die wat goedkoper is, ook zeker geen slechte keus. Je moet gewoon naar het type geheugen kijken. TLC is meestal wenselijker boven QLC (wat meestal iets goedkoper is en wat nadelen heeft, maar zeker ook niet slecht).

[ Voor 31% gewijzigd door DenHond op 13-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat hierboven gezegd wordt. Verder zie ik op je plaatje 4 SATA aansluitingen (rechts van de link-overlay), dus zou het toch uberhaupt geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
@br00kyEr zal ook nog wel een DVD-RW speler in de kast zitten. Bootondersteuning voor NVMe SSD's kwam pas rond de Z77 chipset, dat zal zeker nog niet in je bios in zitten. Mogelijk wel omheen te werken met bioshacks of aparte bootloaders, maar zou de moeite niet doen en gewoon een goedkope SATA ssd nemen. Zoals @DenHond al aangaf kun je wat mogelijk één van de drie schijven laten vervallen door wat op te schonen, te schuiven of een enkele grotere schijf te kopen. Let wel dat je de SATA ssd wat zult knijpen doordat je slechts SATA-300 aansluitingen hebt, maar aangezien het grote voordeel van ssd's juist het hogere aantal iops is tov normale harde schijven én je controller wel in AHCI kan werken zal dit in de praktijk amper opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Nielson schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:08:
@br00kyEr zal ook nog wel een DVD-RW speler in de kast zitten..
Dat zal best, maar dat staat er niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hoi mannen,
super bedankt voor de zinvolle bespiegelingen.

10 punten voor de DVD-RW aanname, die heb ik niet genoemd, maar zit er wel.

De optie van twee schijven comprimeren tot één lijkt mij de beste (ik ben niet zo van het weggooien en opschonen). Ben benieuwd naar de snelheidswinst en of deze desktop daarmee toch nog een plekje houdt op het bureau.

Dank nogmaals!
Pagina: 1