NIeuwe snorscooter aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-08 13:51
Beste Mede-tweakers,

Voor mijn baan ben ik opzoek naar een nieuwe snorscooter (25 km/h) alleen kom er niet echt uit.
De volgende scooters heb ik gezien:

De merken (met typen) die ik momenteel in overweging neem:
- Sym Symphony ST
https://www.scootercentrum.com/sym-symphony-st-50-4t.html
- La Souris Sourini RS
https://www.lasourisscoot...special-edition/mat-zwart
- Peugeot Django (zonder injectie)
https://www.scootercity.n...-4t-inkt-black-zwart.html
- Santini Capri
https://www.scooterspot.nl/Capri_Matzwart

De prijzen hoe ik hem zou willen hebben:
Sym Symphony ST: €2700.
La Souris Sourini RS €2400 (inc 5 onderhouds beurten)
Peugeot Django: €2900
Santini Capri: €2100

Ik zit eigenlijk met het volgende:
Ik heb op alle 4 scooters gezeten en qua zitting komen de chinese varianten het beste voor mij uit.
De Symphony glij ik naar voren en Django zit een beetje laag.
Dus ik neig naar de chinese merken te kijken alleen lees ik behoorlijk wat negatieve reviews maar de meeste reacties zijn van 2018. De dealers die de chineze scooters verkopen (La Souris/Santini) geven aan dat deze sinds vorige sterk zijn verbeterd qua motor en onderdelen.

Heeft iemand misschien ervaring & kan iemand mij een gouden tip geven?

Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Vespa al een kans gegeven ?

Vespa sprint zit goed. Kwaliteit veel beter dan Chinezen over het algemeen, hogere restwaarde. Wel diefstalgevoelig.

[ Voor 68% gewijzigd door RedHat op 12-04-2020 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Mag ik vragen waarom je voor een snorscooter ga? Met max 25kmph zou je wellicht nog een pedelec/elektrische fiets kunnen overwegen.

Ook kunnen de regels wbt helm voor een snor voertuig veranderen.

Meer op de inhoud. Ga je de scooter binnen of buiten stallen? Chinese scooters zie ik snel aftakelen, maar geen idee of dat met de nieuwe modellen ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Hoe groot ben je ?

Qua merken zijn Sym, Piaggio(Vespa) van betere kwaliteit dan de echte chinezen. Het verschil merk je tegenwoordig niet meer zo erg in het motorische gedeelte, maar juist in de metalen delen. De Chinese merken roesten/bladderen nou eenmaal sneller af.

Hoe ga je je scooter stallen? droog? Dan zou een chinees best prima kunnen zijn.
De Sourini RS kost 1569 euro - en dat is ongeveer de normale prijs voor een vespa kloon uit China. Eigenlijk liggen die normaliter nog lager.

Vrijwel al die chinezen komen uit een paar zelfde fabrieken. Die Sourini RS (ook wel BTC Riva sport etc. ,en alle hoekie-floekie merken waar je eigenlijk nog nooit van hebt gehoord evenzo) is gewoon eenzelfde chinees met een andere sticker.

Source: ik ben eigenaar van zowel een Piaggio Zip en 2 Chinese retro scooters (waarvan 1 electrisch)
De 2 chinese scooters "van verschillende merken" heb ik vrijwel helemaal uit elkaar gehad en ik kan je vertellen dat vrijwel elk schroefje 1-op-1 hetzelfde is.

[ Voor 15% gewijzigd door stfn345 op 12-04-2020 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou toch eerder voor een tweedehands elektrische scooter gaan met daarin een nieuw en kwalitatief goed accupakket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Chinese brommers, je ziet ze binnen 1 maand rondrijden met vocht in de lampen, na 3 maanden beginnen de eerste bouten allemaal te roesten, na 4 maanden kun je je ketting vervangen. Het is van verschillende merken wat ik gezien heb, alleen maar kommer en kwel.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
RedHat schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:56:
Vespa al een kans gegeven ?

Vespa sprint zit goed. Kwaliteit veel beter dan Chinezen over het algemeen, hogere restwaarde. Wel diefstalgevoelig.
Dat is de reden dat ik niet voor vespa ga. zijn extreem duur & diefstal gevoelig.
Mijn budget is rond 2700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
razorhead schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:04:
Hoe groot ben je ?

Qua merken zijn Sym, Piaggio(Vespa) van betere kwaliteit dan de echte chinezen. Het verschil merk je tegenwoordig niet meer zo erg in het motorische gedeelte, maar juist in de metalen delen. De Chinese merken roesten/bladderen nou eenmaal sneller af.

Hoe ga je je scooter stallen? droog? Dan zou een chinees best prima kunnen zijn.
De Sourini RS kost 1569 euro - en dat is ongeveer de normale prijs voor een vespa kloon uit China. Eigenlijk liggen die normaliter nog lager.

Vrijwel al die chinezen komen uit een paar zelfde fabrieken. Die Sourini RS (ook wel BTC Riva sport etc. ,en alle hoekie-floekie merken waar je eigenlijk nog nooit van hebt gehoord evenzo) is gewoon eenzelfde chinees met een andere sticker.

Source: ik ben eigenaar van zowel een Piaggio Zip en 2 Chinese retro scooters (waarvan 1 electrisch)
De 2 chinese scooters "van verschillende merken" heb ik vrijwel helemaal uit elkaar gehad en ik kan je vertellen dat vrijwel elk schroefje 1-op-1 hetzelfde is.
Ik ben 1.90 en merkte dat ik bij de Fiddle 2 niet zo lekker zat met mijn knieen, ik ga hem binnen stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
3x3 schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:09:
Chinese brommers, je ziet ze binnen 1 maand rondrijden met vocht in de lampen, na 3 maanden beginnen de eerste bouten allemaal te roesten, na 4 maanden kun je je ketting vervangen. Het is van verschillende merken wat ik gezien heb, alleen maar kommer en kwel.
Daarom dacht misschien aan la souris inc onderhoud pakket voor 10.000 km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Enigszins offtopic, maar ik vind het enorm triest dat we in een land leven waarin je eigenlijk geen Vespa kan kopen voor normaal gebruik omdat de kans dat hij gejat wordt vrijwel 99% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Dat onderhoudspakket stelt niet veel voor.
Ik begrijp niet goed hoe je aan 2400 euro komt voor de Sourini RS De opties zijn dan wel ERG duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

razorhead schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:32:
Dat onderhoudspakket stelt niet veel voor.
Ik begrijp niet goed hoe je aan 2400 euro komt voor de Sourini RS De opties zijn dan wel ERG duur.
Met alle opties of icm opvoeren kom je wel op de 2400 euro :)

Overigens zal het onderhoudspakket inderdaad niet helpen bij het voorkomen van roest ed. maar zoals ik begrijp staat de scooter binnen dus wellicht houdt zo'n Chinees apparaat het wel wat jaartjes vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het grote probleem met Chinese scooters is dat ze zeker niet allemaal hetzelfde zijn ook al zien ze er wel hetzelfde uit. Je hebt de echte budgetversies die echt waardeloos zijn, je hebt de betere merken die een paar betere onderdelen erin hebben en daarmee motorisch op een vergelijkbaar niveau als vespa zijn. Sterker nog... vespa heeft ook best wel een paar zeperds gehad dus dat is zeker geen garantie helaas.

Kwa kappen, lampen en andere accessoires moet ik de anderen zeker gelijk geven, vespa zit kwa kwaliteit duidelijk wel boven de gemiddelde chinese scooter. Mag ook wel als je 3 tot 4x zoveel betaald :P

Een ander punt wat tot nu toe niemand hier nog besproken heeft is het type motor. Sinds een jaar moeten alle verkochte scooters Euro 4 zijn afgezien van eventuele oude voorraad. De Euro 4 scooters geven veel minder millieuvervuiling maar het systeem is daardoor wel veel gevoeliger en geeft _veel_ meer problemen. Een deel van die problemen en extra slijtage is nog maar de vraag richting de toekomst, maar ik zou zeker overwegen te kijken of je niet ergens nog een Euro 3 model op de kop kan tikken aangezien dat systeem veel eenvoudiger en daarmee minder foutgevoelig is.

Nadeel van de Django trouwens, die leuke spaakwieltjes maken het heel erg lastig om een fatsoenlijk slot om je wiel te doen.

Verder is mijn advies een goede/betrouwbare winkel in de buurt te zoeken en het daar te halen zodat je een plaats hebt om eenvoudig terug te gaan. Een scooter is een zwaar ding om zelf te gaan duwen naar een winkel, en ophalen kost je over het algemeen minimaal 35 euro.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:52

-tom-562

Oliesjeik

3x3 schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:09:
Een scooter met een ketting??

Verder ben ik het deels met je eens. Maar een groot gedeelte staat of valt met hoe de eigenaar er mee om gaat. Zet het ding niet in weer en wind buiten, maak 'm regelmatig schoon en hou de boel een beetje vet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:26
Als dagelijks woon-werkfietser wil ik je vragen: overweeg alsjeblieft een elektrisch exemplaar. De viertaktmotor is al een verbetering, maar het enorme spoor van vervuiling achter zo’n ding is nog steeds afschuwelijk als je daar honderden meters doorheen moet fietsen.

Of nog beter, een gewone fiets. Afhankelijk van je reisafstand natuurlijk, maar tot 10 km enkele reis is een genot. Reistijd omzetten in ontspanning en beweging. Sportschool kan de deur uit.

Niet om betweterig over te komen. Maar neem het eens serieus in overweging. Ik zou niet anders meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier nog een ruim 10 jaar oude Kymco People S 25km (4-takt) staan met 12.500 op de teller. Comfortabele scooter waar je met z'n tweetjes prima op kunt zitten. Heb hem in 2010 gekocht met 37 kilometer op de teller.. Toen ik hem kocht reed hij ongeveer 40 op de teller, maar op de een of andere manier gaan mijn scooters altijd langzaamaan wat harder rijden, dus nu op de teller 50 (niets aan veranderd verder, alleen onderhoud).

Hier en daar wat lichte schade op de kappen (niks schokkends), hij is weer toe aan een onderhoudsbeurt en volgens mij moet de voorrem vervangen worden (schijnt een bekend probleem te zijn met de originele voorrem op dit type).

Wil van dat ding af.... dus als je in de buurt van Veenendaal woont.... hij mag weg voor heel weinig. :)

Heb hem een paar jaar gebruikt voor woon-werk (12 km enkele reis) en daarna eigenlijk alleen nog een paar jaar wat recreatief. Nooit een ongeluk mee gehad. De lichte kapschade is veroorzaakt door een oude lul op een e-bike die uit de bocht vloog en daarbij de stilstaande scooter raakte waardoor deze omviel.

Langste rit die ik ermee gemaakt heb was helemaal naar Den Helder (180 km ongeveer, door Flevoland en over de houtribdijk naar Enkhuizen). Heerlijk man, nog geen 5 liter benzine gebruikt op de hele rit.

Elektrische scooters zou ik persoonlijk niet aan beginnen, tenzij ze echt fors in prijs gekelderd zijn. Zo'n 4-takt scooter rijdt dermate zuinig, dat een elektrische scooter eigenlijk alleen interessant is als er in jouw provincie een subsidie op gegeven wordt. Heb er in het verleden al een paar keer naar gekeken, maar onder de streep was het telkens "nee" (in de provincie Utrecht is of was er geen subsidieregeling). Had ik in Gelderland gewoond, dan had ik waarschijnlijk wel een elektrische scooter gekocht, want de subsidie daar maakte het net rendabel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

m0nk

16-09-2003 15.15

Chinese scooters kan.. Als je hem binnen zet en het onderhoud goed volgt.. Ik had een AGHM VX50 die er na 16k KM mee stopte.. Inmiddels rij ik op een Sym Fiddle waar nu ruim 4k op de teller staat in nog geen jaar.

Kijk ook eens naar de Kymco New Like, die rijdt echt heel comfortabel. Bij die scooter zit de tank meer naar voren. Daardoor rijdt hij heel stabiel.

Succes iig met je aankoop alvast!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55

charrel

Cortisol4life..

Net of vespa niet uit china komt, ach. Ik heb 20k op een zip gereden. Nooit wat mee gehad, die blokken komen ook gewoon uit china. Maar hoeveel km moet je rijden naar je werk, ik moet er 15. Tijd op de scooter gedaan maar na een paar jaar koud en nat te zijn geworden een auto gekocht. Paar jaar gedaan maar nu de laatste tijd toch op de electrische fiets. Goed te doen, nog wel af en toe nat maar een stuk minder koud omdat je beweegt.
Vaak aan te schaffen via de werkgever of iig met belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
@all dank voor jullie adviezen, ik zal vandaag langs een scooterwinkel en bekijken of de "betere" merken wellicht beter zijn voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zeddyjee schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:26:
@all dank voor jullie adviezen, ik zal vandaag langs een scooterwinkel en bekijken of de "betere" merken wellicht beter zijn voor mij
Wat is de afstand die je iedere dag moet afleggen op de scooter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:39:
[...]

Wat is de afstand die je iedere dag moet afleggen op de scooter?
Ongeveer 20 km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:26
Dat is een prachtige afstand voor een elektrische fiets of scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 20:22
Ik volg deze topic ook even omdat ik ook een scooter nodig heb. Kan ik deze vraag hier even stellen? Via mijn werkgever mogen geen motorisch aangedreven fietsen gekozen worden. Je mag wel fietsen met elektrische trapondersteuning, ook wel e-bikes genoemd kiezen. Hopelijk geen domme vraag, mag je dan wel een e-scooter kiezen of?

[ Voor 3% gewijzigd door osbourne1903 op 14-04-2020 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

osbourne1903 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:26:
Ik volg deze topic ook even omdat ik ook een scooter nodig heb. Kan ik deze vraag hier even stellen? Via mijn werkgever mogen geen motorisch aangedreven fietsen gekozen worden. Je mag wel fietsen met elektrische trapondersteuning, ook wel e-bikes genoemd kiezen. Hopelijk geen domme vraag, mag je dan wel een e-scooter kiezen of?
Vraag het gewoon aan je werkgever, mijn glazenbol is een beetje beslagen vandaag..
Als fietser zou ik je dan ook aanraden om eens een elektrische fiets te proberen, maar dan een goede. Heb zelf een sportieve stadsfiets en daarmee rij je ook al zonder veel inspanning 24km gemiddeld mee.

Niet is op de fietspaden zo vervelend als een stinkende scooter die je voorbij gekropen komt en dan de ganse weg ontzettend ranzige uitlaatgassen uitstoot. Voordeel van iedere dag fietsen naar je werk is ook nog dat je al automatisch aan je dagelijkse beweging komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 20:22
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:31:
[...]

Vraag het gewoon aan je werkgever, mijn glazenbol is een beetje beslagen vandaag..

[...]

Als fietser zou ik je dan ook aanraden om eens een elektrische fiets te proberen, maar dan een goede. Heb zelf een sportieve stadsfiets en daarmee rij je ook al zonder veel inspanning 24km gemiddeld mee.

Niet is op de fietspaden zo vervelend als een stinkende scooter die je voorbij gekropen komt en dan de ganse weg ontzettend ranzige uitlaatgassen uitstoot. Voordeel van iedere dag fietsen naar je werk is ook nog dat je al automatisch aan je dagelijkse beweging komt!
Je kan net zo goed iedere dag 2 bananen minder eten maar dan wel de scooter pakken i.p.v. de e-bike. Als je echt aan je dagelijkse beweging wil komen moet je geen elektrische fiets proberen maar een normale fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:54

_Eend_

🌻🇺🇦

osbourne1903 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:26:
Dat hangt een beetje van je werkgever af. Normaal gesproken hebben ze op intranet oid wel ergens staan aan welke voorwaarden je moet voldoen. Op mijn werk mag ik bijvoorbeeld wel een e-bike of e-scooter kopen, maar geen benzine scooter (of een Spartamet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demikloosterman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-08-2021
Spam

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 10-06-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeddyjee
Mag gesloten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
Wat is er uiteindelijk gekozen?
Wel interessant voor andere Tweakers die eenzelfde soort overweging maken!
Pagina: 1