Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:00
Ik kan moeilijk antwoord op deze vraag vinden, vermoedelijk omdat hij wat te specifiek is, dus ik hoop dat jullie me de goede kant op kunnen duwen.

In 2014 kocht ik mijn huidige woning, deels met een hypotheek bij de bank, deels met een onderhandse lening bij mijn ouders via het familiebank principe met hoge rente voor het belastingvoordeel.

Om het geld te lenen hebben mijn ouders hypotheek genomen.

Nu zijn we op het punt aangekomen dat we de woning verkocht hebben. We gaan geen nieuwe woning terugkopen en heb overwaarde. Ik kan dus de hypotheek bij de bank volledig aflossen zonder boete.

Bij mijn ouders kan ik dat in principe ook. Echter, voor de hypotheek die zij hebben geldt uiteraard wel een boete bij voortijdig aflossen. Ik wil niet dat zij die boete zelf moeten betalen dus ik zoek een manier om dat voor hun te doen. Het gaat om ongeveer €5000.

Ik mag mijn ouders €2200 per jaar belastingvrij schenken, dus dat is in principe een optie, dan heb in het na 3 jaar aan hen betaald.

Ik dacht echter ook aan het volgende. Mogen zij bij mij ook een boete eisen voor vroegtijdig aflossing ter hoogte van dat bedrag? De bank zegt dat er geen boete is als ik geen woning terugkoop, maar zijn dat voorwaarden waar die onderhandse lening dan ook aan moet voldoen? Zo voorkom ik namelijk dat ik om schenkingsbelasting heen moet werken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het zou vreemd zijn om zo’n voorwaarde achteraf te introduceren. Voor jou zit er alleen maar nadeel in die wijziging, een belastinginspecteur kan ter discussie stellen of er wel sprake is van “zakelijk handelen”. Als je niet in persoonlijke relatie stond tot je tegenpartij had je de wijzihing niet geslikt.

Misschien is het migelijk om de clausule met wisselgeld te verpakken tot een deal die wel zakelij van karakter is.

Als laatste optie resteert de illegaliteit.
Als er nergens een akte is opgeslagen bij een notaris, kun je natuurlijk terugwerkend alle kopieen weggooien en vervangen voor een versie met de gewenste aanpassing. Pakkans vrijwel nihil, maar het antidateren is wel valsheid in geschrifte en dus een misdrijf. Ik benoem deze optie omdat hij geheid gaat worden genoemd, niet om hem aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mogen zij bij mij ook een boete eisen voor vroegtijdig aflossing ter hoogte van dat bedrag?
Alleen als je dat -toen- schriftelijk in de overeenkomst met hen heb gezet. Nu valsheid in geschrifte plegen om belastingfraude te kunnen doen, lijkt me geen goed idee :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:42
Bel even met de belastingdienst. Er is een uitzondering op schenkbelasting als het bedrag betaalt/ontvangt omdat je hier (moreel) toe verplicht bent. Dit is -denk ik- zo’n voorbeeld

Edit... ik vrees dat ik dit verzonnen heb, bel een belastingadviseur.
(Tip: als je je ouders dit bedrag leent, kan je over tig jaar een beetje erfbelasting voorkomen)

[ Voor 40% gewijzigd door burnedhardware op 12-04-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

Raar dat je ouders een hyptoheek hebben afgesloten om jou te sponsoren, normaal gesproken doen ze dit met eigen vermogen..

Het kan wel, maar dan krijg je dit soort situaties dus :P
Ik weet niet of dat belastingvrij schenken ook naar boven geld.
Want ik neem aan dat je gewoon dikke rente aan je ouders hebt betaald --> die schenken het terug en voor de fiscus ontvang jij HRA.

Wat je kunt doen is zwart wat geven natuurlijk.
Of je ouders kunnen is met de bank bellen; in deze coronatijd maken ze wellicht een uitzondering.
of je ouders zetten de hyptoheek lekker door en behouden de centen op de bank. Daaruit betalen ze de hyptoheek, dat zou ook nog kunnen.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13
Heb je contact gehad met de hypotheek adviseur die je ook bij deze constructie heeft geholpen??

Want jullie gaan verhuizen naar een huurhuis?
Of ga je een huis kopen met je vriendin zonder de familiebank te gebruiken?

Hypotheek adviseur nieuw of oud is het beste om even te raadplegen.

Daarnaast voordat je gaat rotzooien met papieren. Hebben jullie de familiebank bij de hypotheek verstrekker opgeven met zo’n A4tje.

Want dan zit het in het dossier dus kan je niks veranderen aan het document.

[ Voor 27% gewijzigd door joke_name op 12-04-2020 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
t_captain schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:50:
Misschien is het migelijk om de clausule met wisselgeld te verpakken tot een deal die wel zakelij van karakter is.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld. Kun je dit eens uitleggen?
Als laatste optie resteert de illegaliteit.
Als er nergens een akte is opgeslagen bij een notaris, kun je natuurlijk terugwerkend alle kopieen weggooien en vervangen voor een versie met de gewenste aanpassing. Pakkans vrijwel nihil, maar het antidateren is wel valsheid in geschrifte en dus een misdrijf. Ik benoem deze optie omdat hij geheid gaat worden genoemd, niet om hem aan te bevelen.
F_J_K schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:50:
[...]

Alleen als je dat -toen- schriftelijk in de overeenkomst met hen heb gezet. Nu valsheid in geschrifte plegen om belastingfraude te kunnen doen, lijkt me geen goed idee :Y)
Maar jullie zeggen dus, als het er toen in stond, is het geen probleem? Is dat iets dat zonder meer in een dergelijke overeenkomst opgenomen kan worden?

Het staat nergens notarieel vastgesteld of geregistreerd bij de BD. Ik zou eens moeten zoeken in de oorspronkelijke overeenkomst, misschien dat we dit toen per ongeluk wel al afgesproken hebben. ;)
burnedhardware schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:53:
Bel even met de belastingdienst. Er is een uitzondering op schenkbelasting als het bedrag betaalt/ontvangt omdat je hier (moreel) toe verplicht bent. Dit is -denk ik- zo’n voorbeeld

Edit... ik vrees dat ik dit verzonnen heb, bel een belastingadviseur.
(Tip: als je je ouders dit bedrag leent, kan je over tig jaar een beetje erfbelasting voorkomen)
https://www.belastingdien...j-een-morele-verplichting

Het bestaat wel degelijk, je hebt het niet verzonnen. :)
Als ik dat zo lees is het echter niet iets waar je zomaar aan voldoet en als in het goed begrijp doe je dit achteraf bij de aangifte, dus dit is eigenlijk een last resort poging. Dat van die lening is wel weer interessant!
3DDude schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:06:
Raar dat je ouders een hyptoheek hebben afgesloten om jou te sponsoren, normaal gesproken doen ze dit met eigen vermogen..

Het kan wel, maar dan krijg je dit soort situaties dus :P
Tja, hun geld zat dus in de stenen want hun huis was afbetaald. Dit was de enige optie en achteraf gezien heeft het mij een huis opgeleverd wat ik nu met hele dikke winst verkocht heb. If it works, it ain't stupid... Toch? ;)
Ik weet niet of dat belastingvrij schenken ook naar boven geld.
Want ik neem aan dat je gewoon dikke rente aan je ouders hebt betaald --> die schenken het terug en voor de fiscus ontvang jij HRA.
Met "naar boven" bedoel je kinderen naar ouders? Want ja, dat mag. Volgens de belastingdienst mag je altijd €2208 schenken, ongeacht van wie. Dat staat toch verder los van enige schenking van mijn ouders naar mij?
Wat je kunt doen is zwart wat geven natuurlijk.
Of je ouders kunnen is met de bank bellen; in deze coronatijd maken ze wellicht een uitzondering.
of je ouders zetten de hyptoheek lekker door en behouden de centen op de bank. Daaruit betalen ze de hyptoheek, dat zou ook nog kunnen.
Zwart geven, tja... ;) Hypotheek laten lopen kan maar volgens mij schieten ze daar weinig mee op. De boeteberekening is op basis van misgelopen inkomsten van rente door de bank. Dan betalen ze alsnog dat bedrag in rente door de jaren.
joke_name schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:39:
Heb je contact gehad met de hypotheek adviseur die je ook bij deze constructie heeft geholpen??

Want jullie gaan verhuizen naar een huurhuis?
Of ga je een huis kopen met je vriendin zonder de familiebank te gebruiken?

Hypotheek adviseur nieuw of oud is het beste om even te raadplegen.

Daarnaast voordat je gaat rotzooien met papieren. Hebben jullie de familiebank bij de hypotheek verstrekker opgeven met zo’n A4tje.

Want dan zit het in het dossier dus kan je niks veranderen aan het document.
Voor de hand liggend om wellicht eens met hun contact op te nemen inderdaad. Al hebben zij er een handje van daar een aardig bedrag voor te vragen. Zal eens informeren.

Er staat niks geregistreerd over de lening, dat is gelukkig ook niet nodig bij een dergelijke lening. Anders dan wat wij tussen ons vastgelegd hebben natuurlijk.

Mijn vrouw en ik gaan emigreren, er komt dus geen koop of huurhuis voor terug in NL. Dat is ook waarom ik liever alles volledig afgerond heb voordat ik ga, zoveel mogelijk zonder losse eindjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13
The Realone schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:51:

Er staat niks geregistreerd over de lening, dat is gelukkig ook niet nodig bij een dergelijke lening. Anders dan wat wij tussen ons vastgelegd hebben natuurlijk.
Ik heb toevallig ook een familiebank constructie.
Mijn hypotheek verstrekker moest dit schriftelijk op papier hebben en zijn goedkeuring er op geven.

Maar dit ligt denk ook aan de manier waarop je het regelt.

Mijn ouders hadden het geld bijvoorbeeld nog niet aan mij over gemaakt en deden dat direct aan de notaris.

Ja, klopt hypotheek adviseur rekenen geld.

Maar het zou nog vervelender zijn als je terug komt in Nederland en bij de douane wordt tegen gehouden ivm belasting ontduiking of zoiets of dat je ouders problemen krijgen.

Of nog erger. Dat je als je in Europa verblijft en bijvoorbeeld naar Amerika wilt via Frankrijk. Je in Frankrijk wordt vast gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
joke_name schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:04:
[...]

Ik heb toevallig ook een familiebank constructie.
Mijn hypotheek verstrekker moest dit schriftelijk op papier hebben en zijn goedkeuring er op geven.

Maar dit ligt denk ook aan de manier waarop je het regelt.

Mijn ouders hadden het geld bijvoorbeeld nog niet aan mij over gemaakt en deden dat direct aan de notaris.

Ja, klopt hypotheek adviseur rekenen geld.

Maar het zou nog vervelender zijn als je terug komt in Nederland en bij de douane wordt tegen gehouden ivm belasting ontduiking of zoiets of dat je ouders problemen krijgen.

Of nog erger. Dat je als je in Europa verblijft en bijvoorbeeld naar Amerika wilt via Frankrijk. Je in Frankrijk wordt vast gezet.
Ik wil dit dan ook zo legaal mogelijk regelen. Ik heb ook geen grote belangen bij allerlei risicovolle constructies gezien ik het ook gewoon in een kleine 3 jaar volledig legaal belastingvrij kan schenken, want natuurlijk nog steeds een zeer interessante optie is. Echter, mocht er een manier zijn om het netjes ineens te regelen doe ik dat liever. Mijn ouders hebben mij ten slotte erg geholpen dus ik wil het zo eenvoudig mogelijk voor hun maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Volgende mij is in de meeste standaard voorbeeld familiebank-documenten opgenomen dat je boetevrij mag aflossen. En sowieso zal boetevrij aflossen bij verkoop er waarschijnlijk in staan, aangezien dat toch de gebruikelijke situatie in Nederland is. Om welk bedrag gaat het ongeveer? Dat maakt ook wel uit, lijkt mij.

Meest simpele constructie is natuurlijk dat jullie het bedrag in een keer schenken en daar schenkbelasting over betalen. Dat zal je de kop ook niet kosten. Andere mogelijkheid is dat je dat geld aan je ouders leent en dat je ze jaarlijks ruim 2200 kwijtscheldt. Maar in dat geval moet je wel rente rekenen en ook daadwerkelijk ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:16
2200 euro aan je ouders schenken. 2200 euro aan haar ouders schenken (of je broer/zus whatever) en die schenken het weer door?

800 euro schenken a 30% is 240 euro. Aftikken en verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:00
Nieuwe onderhandse lening aangaan voor het bedrag van de boeterente. Als het minder dan 2x de schenkingsvrijstelling ben je er op 1 januari 2021 vanaf.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik neem aan dat die hele familiebank constructie zo is opgezet zodat je ouders je ieder jaar je betaalde rente terug schenken? Als ze dat een jaartje niet doen, icm. de 2200 die je belastingvrij mag schenken kom je toch wel aan die 5000?

Andere optie die iets minder valsheid in geschrifte is dan eerder genoemde opties, als je ouders hun belasting voor 2019 nog niet hebben gedaan kon het natuurlijk zo zijn dat je op 31-12-2019 al €2200 cash had geschonken. Dan schenk je vandaag nog €2200 en neem je ze na de Corona tijd mee naar een 2-sterren restaurant en dan ben je er ook vanaf.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Je schenkt toch niks aan je ouders? Je ouders waren deels eigenaar van je woning. Maar hoe dit nu achteraf gedaan moet worden weet ik niet. Ik zou eens met de belastingdienst bellen of een financieel adviseur.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Dat jullie afbetalen heeft formeel niets met hun aflossing te maken. Zij hoeven dus niet perse alles in één keer af te betalen. Afhankelijk van hun rente en hun maximaal boetevrij aflossingsbedrag kan het interessant zijn om wat rustiger aan te doen. En wie weet, willen zij niet alles direct weer in stenen hebben. Er zijn niet voor niets opeet hypotheken, verzilver constructies etc.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

de richting van de relatie staat niet specifiek benoemd. ik interpreteer het als dat die dus niet uitmaakt en dan zou je met 1 schenking dus klaar zijn.

(als richting wel gespecificeerd zou zijn zou een broer namelijk wel aan een zus mogen schenken maar niet andersom, volgens dit overzicht).

bel de belastinginspecteur en vraag desnoods een schriftelijke beslissing.
https://www.belastingdien...oen/aanvragen_beschikking

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Heb je niet een broer / zus :?
Dan schenk jij je broer / zus een keer 2200 en een beetje en zij schenken jouw ouders eenzelfde bedrag.
Dan ben je al bijna rond. Dan schenk je op 1 januari 2021 het laatste beetje en je bent rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
The Realone schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:51:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld. Kun je dit eens uitleggen?

[...]

[...]
Je kunt met wederzijds goedvinden een contract altijd opzeggen of aanpassen, mits binnen de grenzen van de wet.

Een contract is een wettelijk: een overeenkomst tussen gelijkwaardige partijen, waarin partijen zich verplichten jegens de wederpartij.

Een overeenkomst (of aanpassing) waarin beide partijen een redelijke verwachting op voordeel hebben, is zakelijk van aard. Een overeenkomst (of aanpassing) die alle lusten aan een kant legt en alle lasten aan de andere kant, is dat niet.

De ene partij heeft baat bij een opzegboete. De andere heeft ongetwijfeld andere belangen. Zet iets gelijkwaardigs uit beide lijstjes op het contract en het is zakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Bij mijn ouders kan ik dat in principe ook. Echter, voor de hypotheek die zij hebben geldt uiteraard wel een boete bij voortijdig aflossen. Ik wil niet dat zij die boete zelf moeten betalen dus ik zoek een manier om dat voor hun te doen. Het gaat om ongeveer €5000.

Ik mag mijn ouders €2200 per jaar belastingvrij schenken, dus dat is in principe een optie, dan heb in het na 3 jaar aan hen betaald.
Is de makkelijkste optie wellicht om je ouders 5000 3000 te lenen en vervolgens elk jaar geld te schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:51
DutchKel schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:46:
Je schenkt toch niks aan je ouders? Je ouders waren deels eigenaar van je woning. Maar hoe dit nu achteraf gedaan moet worden weet ik niet. Ik zou eens met de belastingdienst bellen of een financieel adviseur.
@The Realone hebben je ouders een hypotheek genomen, met als onderpand hun huis, of jouw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:35
Mijn eerste ingeving is lenen aan jouw ouders met een marktconforme renten. De rente die zij jouw moeten betalen weer schenken aan hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 14:56
msteggink schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:15:
[...]

@The Realone hebben je ouders een hypotheek genomen, met als onderpand hun huis, of jouw huis?
Zelfs al hebben ze het via hun eigen huis gefinancierd. Dan nog hebben zijn ouders hem het geld geleend en niet geschonken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Volgens mij mag je ruim een ton belastingvrij schenken als het geld gebruikt wordt voor aflossing van een hypotheek, zie ook het linkje naar de belastingdienst dat al eerder is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

migchiell schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:47:
Volgens mij mag je ruim een ton belastingvrij schenken als het geld gebruikt wordt voor aflossing van een hypotheek, zie ook het linkje naar de belastingdienst dat al eerder is gegeven.
Alleen ouders aan kinderen, tot 40 jaar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
JackBol schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:53:
[...]

Alleen ouders aan kinderen, tot 40 jaar.
Oh inderdaad, de ontvanger of zijn/haar partner moet onder de 40 zijn. Er hoeft trouwens geen familieband te zijn tussen schenker en ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:55
Je ouders mogen de boeterente ook aftrekken van de belasting. (https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek)

Bedrag wat er dus onder aan streep betaald moet worden zal dus lager zijn dan de E5000,- Mogelijk ben je door een schenking te doen en geen schenking van je ouders te ontvangen in 1 jaar klaar.

Maar als je jou contract (kan) aanpassen kan je twee maal de boete rente aftrekken (je ouders en jezelf)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Nee, voor de ouders van TS is het geen financiering van de eigen woning die als hoofdverblijf wordt gebruikt.

Het is een financiering van een belegging (ook al is de eigen woning het onderpand).

Van dubbele aftrek mag dus geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:44
Ik lees hier niks over hoeveel je ouders extra boetevrij mogen aflossen.
Begrijp ik daaruit dat er niks extra boetevrij mag worden afgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 16:39
5000 euro aan je ouders uitlenen en die lening geleidelijk kwijtschelden over drie jaar?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:03
Als je ouders het direct weer in de hypotheek storten kan je er ook voor kiezen om het renteverlies te betalen.

Dus eerst een deel schenken. Over het restant betaal je de extra rente die zij moeten betalen.

Uiteraard afhankelijk van het rentepercentage zal dat kosten hebben, maar bij een lage rentestand is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Zo, bedankt voor alle reacties! :) Volgens mij is het eenvoudiger dan gedacht, want interpreteerde ik de tabel gewoon verkeerd, zoals hieronder aangegeven. Ik was overigens niet de enige, want ik kwam meerdere websites tegen die er vanuit gingen dat het Ouders > Kind was en niet Ouders < > Kind.

Als ik het rekenhulpmiddel gebruik kom ik gewoon tot de conclusie dat we vrijgesteld zijn tot €5515.

Nu begrijp ik dat een boete wel financieel aantrekkelijk kan zijn voor mij omdat ik deze weer aftrekbaar is, maar dan moet dat uiteraard wel op papier staan. Ook is mij niet duidelijk of dit wel aftrekbaar is als in de voorwaarden niet opgenomen is dat dit niet geldt wanneer er geen woning teruggekocht wordt. Dus ik ga me daar maar niet aan wagen.
P.O. Box schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:51:
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

de richting van de relatie staat niet specifiek benoemd. ik interpreteer het als dat die dus niet uitmaakt en dan zou je met 1 schenking dus klaar zijn.

(als richting wel gespecificeerd zou zijn zou een broer namelijk wel aan een zus mogen schenken maar niet andersom, volgens dit overzicht).

bel de belastinginspecteur en vraag desnoods een schriftelijke beslissing.
https://www.belastingdien...oen/aanvragen_beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
The Realone schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:18:
Zo, bedankt voor alle reacties! :) Volgens mij is het eenvoudiger dan gedacht, want interpreteerde ik de tabel gewoon verkeerd, zoals hieronder aangegeven. Ik was overigens niet de enige, want ik kwam meerdere websites tegen die er vanuit gingen dat het Ouders > Kind was en niet Ouders < > Kind.

Als ik het rekenhulpmiddel gebruik kom ik gewoon tot de conclusie dat we vrijgesteld zijn tot €5515.

Nu begrijp ik dat een boete wel financieel aantrekkelijk kan zijn voor mij omdat ik deze weer aftrekbaar is, maar dan moet dat uiteraard wel op papier staan. Ook is mij niet duidelijk of dit wel aftrekbaar is als in de voorwaarden niet opgenomen is dat dit niet geldt wanneer er geen woning teruggekocht wordt. Dus ik ga me daar maar niet aan wagen.

[...]
Ik zou het nog wel even checken met de belastinginspecteur (van je ouders!) m.b.v. de laatste link. Belastingtelefoon heeft niet zoveel nut, want de eerstelijnsmensen weten dit soort dingen meestal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
The Realone schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:18:

[...]
Dit klopt niet. De vrijstelling is echt alleen maar van ouder naar kind en niet andersom.
Bron artikel 33 SW lid 5 (kind van ouders) en lid 7 (overig).
https://wetten.overheid.n...6/2020-01-01#HoofdstukIII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larryfox
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07-2022
Geen spam en al helemaal geen scam aub.

[ Voor 95% gewijzigd door t_captain op 21-04-2020 21:18 ]

Pagina: 1