Fluitende CV installatie tijdens verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:44
Voor mijn zolder verbouwing heb twee radiatoren verplaatst. Deze zijn op dit moment even niet aangesloten, maar alle leidingen zijn al wel vast gelegd. Hiervoor natuurlijk de CV een paar keer leeg gehad en weer gevuld.

Vervelende probleem is nu dat de CV nogal hard fluit en dan precies in onze slaapkamer. Dusdanig hard dat we er wakker van worden. Voorheen was er geen fluit, dus het kan zonder :)

Dingen die ik geprobeerd heb:
- Voldoende ontbramen van nieuwe leidingen. Dit zou echter niet van invloed kunnen zijn, omdat deze radiatoren niet aangesloten zijn en er die richting dus geen stroming is.
- Van onder naar boven de radiatoren ontlucht.
- Waterdruk controleren.

Dit heeft niet geholpen. Dus als iemand nog goede ideeën heeft? Twijfels heeft dat wat ik al geprobeerd heb misschien niet juist heb gedaan?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:05
Zit er ergens een nieuw geplaatste thermostaatkraan die er eerst niet zat?
Mijn ervaring is dat die nog wel eens een fluitend geluid kunnen maken zoals je omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
Je hebt minder radiatoren om de druk over te verdelen. Grote kans dat ergens in de installatie een kraan of koppeling zit die nu te weinig doorstroom geeft en daarbij gaat fluiten.

Ik had op de slaapkamers hele oude thermostaat kranen zitten, heb ik inmiddels allemaal vervangen door modern dubbel instelbaar spul. Fluit is weg sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Onno_Devine schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:29:
Zit er ergens een nieuw geplaatste thermostaatkraan die er eerst niet zat?
Mijn ervaring is dat die nog wel eens een fluitend geluid kunnen maken zoals je omschrijft.
Nee, dezelfde onderdelen als in de oude situatie toegepast
_JGC_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:29:
Je hebt minder radiatoren om de druk over te verdelen.
De radiatoren zijn wel tijdens de verbouwing even aangesloten geweest om het geheel te testen en dat hielp niet tegen het fluiten.
Ik had op de slaapkamers hele oude thermostaat kranen zitten, heb ik inmiddels allemaal vervangen door modern dubbel instelbaar spul. Fluit is weg sindsdien.
Radiatorkranen zijn wel allemaal vrij antiek. Er zijn in huis twee radiatoren met thermostaatkranen. Opvallende is dat in de oude situatie er geen fluit was met dezelfde installatie.

Ik las ook iets van het ontluchten van de ketel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:05
CurlyMo schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:34:
[...]

Nee, dezelfde onderdelen als in de oude situatie toegepast

[...]

De radiatoren zijn wel tijdens de verbouwing even aangesloten geweest om het geheel te testen en dat hielp niet tegen het fluiten.

[...]

Radiatorkranen zijn wel allemaal vrij antiek. Er zijn in huis twee radiatoren met thermostaatkranen. Opvallende is dat in de oude situatie er geen fluit was met dezelfde installatie.

Ik las ook iets van het ontluchten van de ketel zelf?
De ketel zelf hoef je niet te ontluchten, deze heeft (naar mijn weten altijd) een automatische ontluchting (ziet er zo uit; https://www.klusbeter.nl/...tomatische-ontluchter-cv/ )
Deze hoor je nadat je je CV bij hebt gevuld en de CV draait vaak ook even, in de vorm van een zacht sis geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Onno_Devine schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:41:
[...]
Deze hoor je nadat je je CV bij hebt gevuld en de CV draait vaak ook even, in de vorm van een zacht sis geluid.
Goed om te weten. Ik heb die automatische ontluchter niet eerder gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee of mijn cv ketel een automatische ontluchter heeft (Remeha uit 2011). Ik weet wel dat er een onluchtingskraantje op zit wat onze ketelonderhoudsboer ook altijd even gebruikt, en ik dus ook als ik het systeem ontlucht. Beteknt dus ook dat je er niet vanuit mag gaan dat er automatische ontluchting op je ketel zit lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
Bovenop de ketel zit meestal ook een ventiel, soms is die automatisch, soms ook niet. Bij mijn ketel is die handmatig en hoewel de ketel op begane grond hangt komt er vaak wel lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier hangt een Nefit Smartline en de handleiding zegt:
De Nefit SmartLine Basic -toestellen zijn uitgevoerd met een automatische ontluchter die dient voor ontluchting van het toestel.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 12-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
Klinkt alsof er wat rotzooi in het systeem is gekomen en dat nu vastzit in je slaapkamer. Als de pomp naar hoog vermogen gaat zal dit gaan fluiten. Zou even spoelen en luisteren of je kan horen waar het geluid exact vandaan komt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:10:
Klinkt alsof er wat rotzooi in het systeem is gekomen en dat nu vastzit in je slaapkamer. Als de pomp naar hoog vermogen gaat zal dit gaan fluiten. Zou even spoelen en luisteren of je kan horen waar het geluid exact vandaan komt.
Hoe spoel ik dat door? Door de radiator die nu de boosdoener is tijdelijk te ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Komt het geluid uit de ketel of uit het leidingwerk?
Als het geluid er is en je draait radiator kranen open of dicht veranderd er dan iets aan het geluid?
Of als het geluid klinkt de gaskraan van de ketel dicht zetten, verandert er dan iets?
Mijn eerste gedachte is de ventilator van de kerel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
edsandje schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:49:
Komt het geluid uit de ketel of uit het leidingwerk?
Als het geluid er is en je draait radiator kranen open of dicht veranderd er dan iets aan het geluid?
Of als het geluid klinkt de gaskraan van de ketel dicht zetten, verandert er dan iets?
Mijn eerste gedachte is de ventilator van de kerel.
Ik denk leidingwerk, maar ik ga je suggesties testen. Ik heb nu de kraan volledig open gezet. Even kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tijdens het fluiten even aan iedere knop draaien. Kijken of het aan de radiatoren ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leidingen gelegd zie ik, goed opgelet dat er nergens een braam aan de binnenkant zit bij de koppelingen?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oogje schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:54:
Leidingen gelegd zie ik, goed opgelet dat er nergens een braam aan de binnenkant zit bij de koppelingen?
Leidingen verlegd. Echter zijn de radiatoren van het nieuwe leiding werk niet aangesloten, waardoor zoals ik al gezegd had er daar geen stroming naartoe is.

Pagina: 1