Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Refresh van een all-round PC/workstation

Pagina: 1
Acties:

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 13:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is dat het een systeem wordt dat weer even meekan. Het systeem dat ik nu heb is al weer een behoorlijk aantal jaren oud, maar presteert door wat upgrades door de jaren heen nog best OK, maar het is wel tijd voor wat nieuws. Vooral op CPU-gebied is er winst te halen clock-voor-clock door de veranderingen in IPC. Het idee is dat het nieuwe systeem all-round wordt; dat wil zeggen een beetje gamen (speel nog wat casual WoW en wat C&C games, niks bijzonders), wat VMs in VMware Workstation voor wat testjes voor het werk en verder wat downloads/series e.d. vaak in multi-task op de beide schermen die ik heb.

Mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z77X-UD3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Velociraptor WD3000HLHX, 300GB€ 176,38€ 352,76
1BehuizingenFractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
2MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,79€ 119,79
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 500GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,55

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Heb een bedrag van maximaal 1000 euro inclusief verzending in gedachten, maar dat is niet in beton gegoten. Een klein beetje meer mag als de onderbouwing juist is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Wat ik wil meenemen zijn de volgende zaken:
  • De Dell schermen; is nog niks mis mee en zijn heerlijk om mee te werken
  • De randapparatuur zoals toetsenbord & muis
  • Voor nu de GTX970, is over te "onderhandelen" als het de boel scheef dreigt te trekken
  • De NVMe drive optioneel; momenteel heb ik NVMe boot support als module in m'n UEFI gemod (standaard niet supported, zit op een add-in kaartje van StarTech en wordt nu gebruikt als boot drive).
  • Optioneel de case/voeding; heb hier overigens wel een vervanging voor gedefinieerd. De voeding is uit 2011 maar is wel een goede voeding. Weet niet of hij nog langer meekan.
Heb van mijn werk nog wat spulletjes liggen die ik graag wil gaan inzetten. Dit zijn zaken die ik al heb liggen. Wil op termijn de VelociRaptors die in mijn originele build zitten graag omzetten naar het onderstaande. De controller is een "ThinkSystem RAID 530-8i PCIe 12Gb Adapter" wat onderwater een MegaRAID 9440-8i is en vereist een PCIe 3.x 8x voor volledige snelheid . Het zou dan in RAID5 of RAID10 gaan draaien.

#CategoryProduct
1ControllersBroadcom MegaRAID 9440-8i
4Solid state drivesSandisk Lightning Ascend Gen. II 800GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb op dit moment het volgende lijstje klaargestoomd maar zal waarschijnlijk nog wel worden aangepast:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte X570 GAMING X€ 187,91€ 187,91
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 88,90€ 88,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 114,05€ 114,05
1Solid state drivesCorsair Force MP600 500GB€ 128,90€ 128,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,64

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
AMD voor het systeem gezien de prijs/performance. Wil toch wel naar 8 cores om de VM's wat horse-power te kunnen geven; 12 cores is misschien wat overkill maar niet volledig off-the-table. Qua moederborden ben ik wel een fan van de Gigabyte "Ultra Durable"-reeks gezien de stabiliteit (mogelijk een PR-gimmick maar zo heb ik het wel ervaren).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)

Ik hoop wat op suggesties voor het binnen de perken houden van geluid/energie. Heb op dat vlak even no-clue (yes, pun intended ;)) wat ik op dat vlak kan verwachten met wat ik nu wil. Ding komt op mijn bureau te staan dus om nu naast een opstijgend vliegtuig te zitten is nou ook weer niet je-van-het. Hij zal op dagen 24 uur aan staan, maar het is niet de bedoeling dat hij 24x7 aan zal staan (stukje context voor power).

Waar ik even mee zit is dat is naast het bovenstaande op termijn voor mijn homelabje (en deze "nieuwe" PC) wil overstappen naar 10Gb (waarschijnlijk op basis van SFP+ in combinatie met een Mikrotik CRS309-1G-8S+IN). Gewoon omdat het kan ;). Als ik in pricewatch naar de specs voor 10Gb kaarten kijk dan zijn die er in PCIe 2.0 8x of PCIe 3.x 4x. Dat zou er voor zorgen dat ik naar alle waarschijnlijkheid 3 slots groter dan PCIe 3.x 1x nodig heb; mogelijk 16x of anders open-ended slots. Heb al even zitten kijken (zie onderstaande borden met 3x PCIe 16x; welliswaar electrisch maar 4x of 8x maar dat is OK zeker met een X570 op PCIe 4.0), maar vind de PCIe lane-allocations nog al funky van deze borden als ik dat met de X570 reference vergelijk, maar misschien lees ik het wel verkeerd.

#CategoryProductPrijs
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 249,78
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 275,20

Ga je overklokken?
Ben zeker niet van plan om te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Hoop op wat advies met betrekking tot de haalbaarheid van het geheel en of de boel niet enorm scheef aan het groeien is met wat ik voor ogen heb versus realiteit. Hoor het graag als er dingen tussen zitten die gewoon niet haalbaar zijn of sterk af te raden zijn. Ook qua moederbord zou ik graag wat advies krijgen gezien mijn 10Gb-wens en wat jullie daarvan vinden.

Heel verhaal, maar ik hoop dat er wat goeds uitkomt; let the shooting begin! :Y) O-)

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 13:34
Niemand met op- of aanmerkingen?

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

X570 Gaming X is z'n geld niet waard. Wat is de reden van X570 überhaupt ?
Voor het geld van je ssd koop je ook 1TB ipv 500. oa X570-p of Aorus Elite zijn prima X570 bordjes. 10Gb..?
10Gbps poort bedoel je met internet en 10Gb/s met USB overdracht.

Oja, PSU advies pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 550W
goede voeding, geschikt voor GPU t/m 2080S. bij oa 2060S/RX5700 pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

[ Voor 50% gewijzigd door Hackus op 23-04-2020 14:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 16:43
Puur uit interesse, ik heb er geen verstand van: Waarom adviseer je deze voeding, in plaats van de Corsair RM650x?