Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is dat het een systeem wordt dat weer even meekan. Het systeem dat ik nu heb is al weer een behoorlijk aantal jaren oud, maar presteert door wat upgrades door de jaren heen nog best OK, maar het is wel tijd voor wat nieuws. Vooral op CPU-gebied is er winst te halen clock-voor-clock door de veranderingen in IPC. Het idee is dat het nieuwe systeem all-round wordt; dat wil zeggen een beetje gamen (speel nog wat casual WoW en wat C&C games, niks bijzonders), wat VMs in VMware Workstation voor wat testjes voor het werk en verder wat downloads/series e.d. vaak in multi-task op de beide schermen die ik heb.
Mijn huidige systeem:
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Heb een bedrag van maximaal 1000 euro inclusief verzending in gedachten, maar dat is niet in beton gegoten. Een klein beetje meer mag als de onderbouwing juist is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat ik wil meenemen zijn de volgende zaken:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb op dit moment het volgende lijstje klaargestoomd maar zal waarschijnlijk nog wel worden aangepast:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
AMD voor het systeem gezien de prijs/performance. Wil toch wel naar 8 cores om de VM's wat horse-power te kunnen geven; 12 cores is misschien wat overkill maar niet volledig off-the-table. Qua moederborden ben ik wel een fan van de Gigabyte "Ultra Durable"-reeks gezien de stabiliteit (mogelijk een PR-gimmick maar zo heb ik het wel ervaren).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Ik hoop wat op suggesties voor het binnen de perken houden van geluid/energie. Heb op dat vlak even no-clue (yes, pun intended
) wat ik op dat vlak kan verwachten met wat ik nu wil. Ding komt op mijn bureau te staan dus om nu naast een opstijgend vliegtuig te zitten is nou ook weer niet je-van-het. Hij zal op dagen 24 uur aan staan, maar het is niet de bedoeling dat hij 24x7 aan zal staan (stukje context voor power).
Waar ik even mee zit is dat is naast het bovenstaande op termijn voor mijn homelabje (en deze "nieuwe" PC) wil overstappen naar 10Gb (waarschijnlijk op basis van SFP+ in combinatie met een Mikrotik CRS309-1G-8S+IN). Gewoon omdat het kan
. Als ik in pricewatch naar de specs voor 10Gb kaarten kijk dan zijn die er in PCIe 2.0 8x of PCIe 3.x 4x. Dat zou er voor zorgen dat ik naar alle waarschijnlijkheid 3 slots groter dan PCIe 3.x 1x nodig heb; mogelijk 16x of anders open-ended slots. Heb al even zitten kijken (zie onderstaande borden met 3x PCIe 16x; welliswaar electrisch maar 4x of 8x maar dat is OK zeker met een X570 op PCIe 4.0), maar vind de PCIe lane-allocations nog al funky van deze borden als ik dat met de X570 reference vergelijk, maar misschien lees ik het wel verkeerd.
Ga je overklokken?
Ben zeker niet van plan om te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Hoop op wat advies met betrekking tot de haalbaarheid van het geheel en of de boel niet enorm scheef aan het groeien is met wat ik voor ogen heb versus realiteit. Hoor het graag als er dingen tussen zitten die gewoon niet haalbaar zijn of sterk af te raden zijn. Ook qua moederbord zou ik graag wat advies krijgen gezien mijn 10Gb-wens en wat jullie daarvan vinden.
Heel verhaal, maar ik hoop dat er wat goeds uitkomt; let the shooting begin!
Het idee is dat het een systeem wordt dat weer even meekan. Het systeem dat ik nu heb is al weer een behoorlijk aantal jaren oud, maar presteert door wat upgrades door de jaren heen nog best OK, maar het is wel tijd voor wat nieuws. Vooral op CPU-gebied is er winst te halen clock-voor-clock door de veranderingen in IPC. Het idee is dat het nieuwe systeem all-round wordt; dat wil zeggen een beetje gamen (speel nog wat casual WoW en wat C&C games, niks bijzonders), wat VMs in VMware Workstation voor wat testjes voor het werk en verder wat downloads/series e.d. vaak in multi-task op de beide schermen die ik heb.
Mijn huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7 2600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Interne harde schijven | WD Velociraptor WD3000HLHX, 300GB | € 176,38 | € 352,76 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Monitoren | Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic M12D-850 80+ Silver Label | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 119,79 | € 119,79 |
| 1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN700 500GB | € 115,- | € 115,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 587,55 | ||
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Heb een bedrag van maximaal 1000 euro inclusief verzending in gedachten, maar dat is niet in beton gegoten. Een klein beetje meer mag als de onderbouwing juist is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat ik wil meenemen zijn de volgende zaken:
- De Dell schermen; is nog niks mis mee en zijn heerlijk om mee te werken
- De randapparatuur zoals toetsenbord & muis
- Voor nu de GTX970, is over te "onderhandelen" als het de boel scheef dreigt te trekken
- De NVMe drive optioneel; momenteel heb ik NVMe boot support als module in m'n UEFI gemod (standaard niet supported, zit op een add-in kaartje van StarTech en wordt nu gebruikt als boot drive).
- Optioneel de case/voeding; heb hier overigens wel een vervanging voor gedefinieerd. De voeding is uit 2011 maar is wel een goede voeding. Weet niet of hij nog langer meekan.
| # | Category | Product |
| 1 | Controllers | Broadcom MegaRAID 9440-8i |
| 4 | Solid state drives | Sandisk Lightning Ascend Gen. II 800GB |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb op dit moment het volgende lijstje klaargestoomd maar zal waarschijnlijk nog wel worden aangepast:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X570 GAMING X | € 187,91 | € 187,91 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 90,88 | € 90,88 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 114,05 | € 114,05 |
| 1 | Solid state drives | Corsair Force MP600 500GB | € 128,90 | € 128,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 909,64 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
AMD voor het systeem gezien de prijs/performance. Wil toch wel naar 8 cores om de VM's wat horse-power te kunnen geven; 12 cores is misschien wat overkill maar niet volledig off-the-table. Qua moederborden ben ik wel een fan van de Gigabyte "Ultra Durable"-reeks gezien de stabiliteit (mogelijk een PR-gimmick maar zo heb ik het wel ervaren).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Ik hoop wat op suggesties voor het binnen de perken houden van geluid/energie. Heb op dat vlak even no-clue (yes, pun intended
Waar ik even mee zit is dat is naast het bovenstaande op termijn voor mijn homelabje (en deze "nieuwe" PC) wil overstappen naar 10Gb (waarschijnlijk op basis van SFP+ in combinatie met een Mikrotik CRS309-1G-8S+IN). Gewoon omdat het kan
| # | Category | Product | Prijs |
| 1 | Moederborden | Asus Prime X570-PRO | € 249,78 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 275,20 |
Ga je overklokken?
Ben zeker niet van plan om te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Hoop op wat advies met betrekking tot de haalbaarheid van het geheel en of de boel niet enorm scheef aan het groeien is met wat ik voor ogen heb versus realiteit. Hoor het graag als er dingen tussen zitten die gewoon niet haalbaar zijn of sterk af te raden zijn. Ook qua moederbord zou ik graag wat advies krijgen gezien mijn 10Gb-wens en wat jullie daarvan vinden.
Heel verhaal, maar ik hoop dat er wat goeds uitkomt; let the shooting begin!
I Don't Know, So Don't Shoot Me