Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Vraag
Alle reacties
Edit: eronder zie ik weer staan dat x16 verdeeld wordt over kaarten, dus 16 naar de 2e slot. Waarom probeer je het niet gewoon?
[ Voor 72% gewijzigd door Thomg op 12-04-2020 19:57 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Ik heb hem verplaatst en hij draait gewoon op PCIe xc 16 4.0 @ x8 4.0. Dat is niet wat ik gehoopt had.acale schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:55:
Bijzonder, ik heb het vandaag ook gehad. Ik heb de zelfde moederbord. Ik had mijn videokaart ook in het middelste slot en de nvme drive in de derde geloof ik? Gevolg, videokaart draaide op x8. Ik heb de kaart verplaatst naar de eerste slot gelijk naast de cpu en het draait weer op x16.
Ik heb wat testen gedaan en de framerates zijn gewoon het zelfde. Maar toch zit het mij niet lekker. Heb bij ASUS een support case ingediend over het feit dat het board dus defect is, of nietr conform mijn verwachting, omdat er duidelijk op de site staat dat met een Ryzen Zen 2 dus twee sloten zijn met x16.
Volgende op de site interpreteer ik als volgt:
/f/image/cyPLhsm3T4rngdPCsOfvf24e.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer je 1 van de twee sloten gebruikt dan is het een x16, gebruik je 2 sloten dan is het 2 x x8. Ik gebruik maar 1 slot, dus zou het gewoon x16 moeten zijn, ongeacht welk slot ik gebruik.
/f/image/Xp5zVfqjf9EzsmTEeFQzucPR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Wim-Bart op 13-04-2020 04:49 ]
Dit kwam ik tegen op internet en daar zegt iemand het volgende:
Dit gaat dan om een 2080 Super dus vandaar PCI-e 3.0 maar die x4 is wel interessant. Geen idee of het klopt en ook bijzonder dat diegene weet hoe de sloten gesoldeerd zijn. Dan zou ie bij ASUS moeten werken of zo?The second x16 slot is wired as x4 from the chipset so the 2080S is only going to be connected by a 3.0x4 connection not a x16.
Even if it was x8 the chipset connection would downgrade it to x4 when communicating to the CPU.
Ook apart dat er N/A staat bij het tweede slot in de handleiding. Zo te zien gaat ie maar tot x8. We hebben nu twee gebruikers, die het getest hebben met hetzelfde resultaat. Ik denk dat ASUS ervan uitgaat dat je je videokaart gewoon in het eerste slot installeert, als je een enkele videokaart hebt.
Bij een vergelijkbaar moederbord (Gigabyte X570 AORUS PRO) zie je het volgende:
Integrated in the CPU (PCIEX16/PCIEX8):
· 3rd Generation AMD Ryzen™ processors:
1 x PCI Express x16 slot, supporting PCIe 4.0 and running at x16 (PCIEX16)
1 x PCI Express x16 slot, supporting PCIe 4.0 and running at x8 (PCIEX8)
Dus bij slot 1 en 2 komen de lanes vanuit de CPU en bij slot 3 vanuit de chipset. Hier wordt uitgelegd hoe dat allemaal werkt > https://www.guru3d.com/ar...me-x570-pro-review,2.htmlIntegrated in the Chipset (PCIEX4/PCIEX1):
1 x PCI Express x16 slot, supporting PCIe 4.0*/3.0 and running at x4 (PCIEX4)
* For 3rd Generation AMD Ryzen™ processors only.
Wat een onzin zeg.Wim-Bart schreef op maandag 13 april 2020 @ 04:13:
[...]
Ik heb hem verplaatst en hij draait gewoon op PCIe xc 16 4.0 @ x8 4.0. Dat is niet wat ik gehoopt had.
Ik heb wat testen gedaan en de framerates zijn gewoon het zelfde. Maar toch zit het mij niet lekker. Heb bij ASUS een support case ingediend over het feit dat het board dus defect is, of nietr conform mijn verwachting, omdat er duidelijk op de site staat dat met een Ryzen Zen 2 dus twee sloten zijn met x16.
Volgende op de site interpreteer ik als volgt:
[Afbeelding]
Wanneer je 1 van de twee sloten gebruikt dan is het een x16, gebruik je 2 sloten dan is het 2 x x8. Ik gebruik maar 1 slot, dus zou het gewoon x16 moeten zijn, ongeacht welk slot ik gebruik.
[Afbeelding]
Er is sowieso een onderscheid tussen een fysiek 16x en een elektrisch 16x slot.
Je hebt 3 fysieke 16x sloten en 1 die ook echt zo elektrisch zit aangesloten, de 2e met 8 en de 3e met 4. De 3e loopt via de chipset.
Het 2e slot kan 8 lanes van het 1e slot gebruiken en die draait dan ook op 8x.
Asus laat toch zien dat er 16 lanes zijn in slot 1 als je maar 1 gpu gebruikt?
En laat Asus zien dat er 16 lanes zijn in slot 2 als je maar 1 gpu daarin gebruikt? Nee dus.
Dus onzin dat het niet volgens verwachting is, dan had je de manual moeten lezen. Wel lezen wat in jouw gedachtengang is, maar als informatie je gedachtengang niet ondersteunt die gauw vergeten/niet meenemen. Nogal selectief.
Dit fenomeen doet zich voor in 99% van alle moederborden. Het is hoogste zeldzaam dat de volledige 16 lanes naar een ander slot gaan dan het 1e 16x.
En een vergelijking met een non-pro zoals gedaan wordt is niet zinvol, want die heeft helemaal geen 2e slot dat van de cpu komt.
Welke non-pro?White Feather schreef op maandag 13 april 2020 @ 07:50:
[...]
En een vergelijking met een non-pro zoals gedaan wordt is niet zinvol, want die heeft helemaal geen 2e slot dat van de cpu komt.
Heel dat verhaal is over een Asus Prime X570-P.chim0 schreef op maandag 13 april 2020 @ 06:07:
Dit kwam ik tegen op internet en daar zegt iemand het volgende:
[...]
Dit gaat dan om een 2080 Super dus vandaar PCI-e 3.0 maar die x4 is wel interessant. Geen idee of het klopt en ook bijzonder dat diegene weet hoe de sloten gesoldeerd zijn. Dan zou ie bij ASUS moeten werken of zo?
Bord van TS is een Asus Prime X570-Pro.
Dat zijn echt 2 verschillende borden:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1403126;1422528/
De verdeling van de Pci-e lanes is echt geen rocketscience, even goed de manual doornemen dan wordt daar netjes uitgelegd hoe een en ander verbonden is (met cpu en chipset) en wat de randvoorwaarden zijn (welke je tegelijk kunt gebruiken etc).
Je hebt gelijk! Niet goed gelezen. Dacht dat het ook om de Pro ging.White Feather schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:16:
[...]
Heel dat verhaal is over een Asus Prime X570-P.
Bord van TS is een Asus Prime X570-Pro.
Dat zijn echt 2 verschillende borden:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1403126;1422528/
Klopt, alleen wat TS zegt kan ik me wel in vinden. Zoals ASUS het neerzet bij de specs, lijkt het idd alsof beide sloten x16 zijn indien een enkele kaart wordt ingestoken.De verdeling van de Pci-e lanes is echt geen rocketscience, even goed de manual doornemen dan wordt daar netjes uitgelegd hoe een en ander verbonden is (met cpu en chipset) en wat de randvoorwaarden zijn (welke je tegelijk kunt gebruiken etc).
Je leest het als "single x16 or dual x8" maar als het gewoon x8 is, begrijp ik niet waarom ze N/A neerzetten in de handleiding.3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
2 x PCIe 4.0 x16 (x16 or dual x8)
Je kunt 1x 16 doen (in slot 1) en 2x 8 (beide sloten). Het klopt dus perfect wat ze zeggen.chim0 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:24:
[...]
Je leest het als "single x16 or dual x8" maar als het gewoon x8 is, begrijp ik niet waarom ze N/A neerzetten in de handleiding.
De N/A zal of een fout zijn, of ze ondersteunen het gewoon niet officieel. Waarom die configuratie testen als er ook een ander slot is wat die 16x kan leveren.
Het 2e slot ook 16x laten ondersteunen (als er niets in 1 zit) geeft meer baantjes op het bord, meer switches (om alle 16 lanes naar dat slot te laten gaan ipv naar het 1e slot) en meer testwerk voor de fabrikant. Het is dus simpelweg duurder, voor iets dat weinig mensen gebruiken.
Een X570 chipset wordt nauwelijks warm als je niet veelvuldig gebruikt maakt van dikke ssd's of pci-e 4.0. De hoogte is gewoon beperkt door de gpu die er over heen loopt, vandaar die rare fannetjes. Een groter koellichaam en een beetje airflow zou ook genoeg moeten zijn (maar dan past de gpu niet meer). Als de kast dicht is, gewoon een 120mm in de buurt ty-rappen.
Maar neemt niet weg dat er van uit gaan dat een GPU zo dicht mogelijk bij de CPU zit natuurlijk een Design Flaw is. Zeker wanneer je daarmee de airflow in de weg zit.
Om een indruk te geven, om de temperaturen gelijk te houden moeten mijn 4 case fans en mijn radiator fans als volgt:
Slot 1: Idle
Case fans 60%, Radiator fans 44%
Slot 2: Idle
Case fans 30%, Radiator fans 35%
Slot 1: Load
Case fans 70%, Radiator fans 80%, pomp 100%
Slot 2: Load
Case fans 45%, Radiator fans 45%, pomp low speed.
@White Feather Eventjes een fan erbij tie wrapped deed ik als kind met een gesloten kast, maar met een mooie glazen kast zoals ik heb waar alles perfect moet zijn doe je dat niet. Daarnaast wil je gewoon een optimale luchtstroom waarbij de Fan's zo stil mogelijk zijn. Het liefst wil ik de Fan's op minimale snelheid hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 13-04-2020 18:21 ]
Te weinig lanes vanuit de CPU.jaaoie17 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:20:
Waarom hebben de makers niet alles zo gemaakt, dat het altijd op 16 x draait op alle sloten.
16 lanes naar PCIE sloten, 4 naar M2 SSD en 4 naar chipset. Samen 24 lanes.
Meer lanes heeft de Ryzen CPU niet.
Wil je meer, moet je naar Threadripper
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Heel simpel: dat kost meer geld (o.a. omdat processors dan ook meer lanes zouden moeten hebben) en zal voor veruit de meeste mensen niet nodig zijn. Kosten/baten-afweging.jaaoie17 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:20:
Waarom hebben de makers niet alles zo gemaakt, dat het altijd op 16 x draait op alle sloten.
[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 13-04-2020 18:21 ]
The devil is in the details.
Snap ook een andere design keuze niet. Maken ze twee PCIe M.2 sloten. 1 slot direct naar de CPU en 1 naar de Chipset. Welk slot voorzien ze van een koeler? Juist die van de chipset terwijl je die eigenlijk niet wil gebruiken bij 1 M.2 SSD. Overigens niet alleen bij Asus zijn ze zo twisted.GarBaGe schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:18:
[...]
Te weinig lanes vanuit de CPU.
16 lanes naar PCIE sloten, 4 naar M2 SSD en 4 naar chipset. Samen 24 lanes.
Meer lanes heeft de Ryzen CPU niet.
Wil je meer, moet je naar Threadripper
Natuurlijk zijn er mensen die dat niks uit maakt, maar ik heb lelijke SSD onder koeling zitten, omdat ik hem niet wil zien, maar moet dus een performance penalty nemen omdat fabrikant van het padje af is.
Edit: Ik heb naar wat luxere modellen gekeken, maar geen enkele heeft dit.
[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 13-04-2020 18:52 ]
Idem! Ik dacht trouwens dat het zo hoorde bij montage en heb de M2 ook in het onderste slot MET heatsink gemonteerd. Toen wist ik nog niet dat deze via de chipset gaat en niet via de cpu. Nu op zich maakt het niet zoveel uit qua snelheid maar idd, het is een stom design (net zoals die pch fan dat direct achter de grafische kaart verstopt zit).Wim-Bart schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:31:
[...]
Snap ook een andere design keuze niet. Maken ze twee PCIe M.2 sloten. 1 slot direct naar de CPU en 1 naar de Chipset. Welk slot voorzien ze van een koeler? Juist die van de chipset terwijl je die eigenlijk niet wil gebruiken bij 1 M.2 SSD. Overigens niet alleen bij Asus zijn ze zo twisted.
Natuurlijk zijn er mensen die dat niks uit maakt, maar ik heb lelijke SSD onder koeling zitten, omdat ik hem niet wil zien, maar moet dus een performance penalty nemen omdat fabrikant van het padje af is.
AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Is zelfs zo bij het duurste X570-bord, dat beest van Gigabyte.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Klopt, heb het gezien, slot is niet eens met x16 wired dus x16 gaat hem nooit worden. Zonde, maar aan de andere kant, met een PCIe 4.0 kaart in een PCIe 4.0 slot maakt het ook niet zo veel uit, haal framerates die identiek zijn.Abbadon schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:04:
Je kunt het wel aan de achterkant van het bord zien:
[Afbeelding]
Is zelfs zo bij het duurste X570-bord, dat beest van Gigabyte.