Sloten vervangen appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:13
Ik vraag me af hoe de basisbepalingen op VVE niveau zijn met betrekking tot het vervangen van de sloten van je eigen appartement. Woensdag ga ik de sleutel halen bij de notaris en wil ik bij voorkeur direct het slot van de voordeur laten vervangen.

In de huisregels en verdere documentatie van de VVE die is aangeleverd wordt er nergens gerapt over een sleutelbeleid. Tevens zie ik nog geen optie om contact met de VVE op te nemen (zal ik dus op zijn vroegst weten als ik in het huis zit?).

Google gaf me vooral resultaten over huurhuizen, weinig over een appartement met gezamenlijke trappengang. Het lijkt mij dat de voordeur een gezamenlijke sleutel is, maar ik weet dus niet of ik met die sleutel ook het appartement kan openen en hiervoor specifieke sloten moet aanvragen via de VVE?

Misschien denk ik te moeilijk, maar better safe then sorry als het op de veiligheid van je nieuwe stekje aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:45
Je kan altijd de sloten van je eigen appartement vervangen, mocht de sleutel van je eigen appartement ook gebruikt kunnen worden voor de algemene deuren dan kan je die gewoon blijven gebruiken. Het enige nadeel is dat je dan met een extra sleutel rond loopt.

Wellicht heeft de VVE hier nog specifieke regels voor maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo is, als het goed is heb je ook alle documenten van de VVE gehad waarin je dit zou moeten kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigen deur mag je je uitleven. Wellicht dat er ooit iets is aangeleverd door de VvE, renovatie, nieuwe voordeur, maar wat jij in jouw voordeur zet moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken wat voor sloten er in zitten. Die dingen kun je over het algemeen prima zelf vervangen. Om daar iemand voor te laten komen is een dure klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
ff checken voor type sleutel, als je één sleutel hebt voor je eigen deur en gezamelijke deuren (sleutelplan, eventueel een certifcaat sleutel), moet je misschien iemand van de VVE hebben voor code/certifcaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mvrhrln op 12-04-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
DVDL schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:31:
[…]
Het lijkt mij dat de voordeur een gezamenlijke sleutel is, maar ik weet dus niet of ik met die sleutel ook het appartement kan openen en hiervoor specifieke sloten moet aanvragen via de VVE?
[…]
En jij denkt dat wij dat voor jouw appartement wel weten?

In mijn vorige appartement opende ik met dezelfde sleutel zowel alle deuren naar gemeenschappelijke ruimtes als mijn voordeur en mijn berging. Uiteraard werkte die sleutel niet op de voordeur van een ander. Alle sleutels hadden een uniek nummer en konden alleen bijgemaakt worden met het bijbehorende certificaat. Dat had alleen de verhuurder dus die wist het aantal sleutels dat op mijn voordeur werkt heb en die sleutels moest ik ook allemaal weer inleveren.

Er waren ook mensen in het gebouw die de woning hebben gekocht. Die waren natuurlijk vrij om de sloten te vervangen. Enige nadeel zou dan zijn dat ze dan voortaan twee sleutels nodig hebben ipv een. Overigens zou het me niet verbazen als zij in samenspraak met de VVE (die de sleutels van de gezamenlijke deuren beheert) nieuwe sloten konden krijgen waarvan de sleutel ook op de gezamenlijke deuren werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52
DVDL schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:31:
Ik vraag me af hoe de basisbepalingen op VVE niveau zijn met betrekking tot het vervangen van de sloten van je eigen appartement. Woensdag ga ik de sleutel halen bij de notaris en wil ik bij voorkeur direct het slot van de voordeur laten vervangen.
Ik ben al ruim 10 jaar voorzitter van een VvE en woon al 22 jaar op dezelfde locatie. Kan dus op enige ervaring bogen :)
Je eigen woning / berging heb JIJ alleen toegang tot. Daarom ben je vrij om op sleutel gebied te doen wat je goeddunkt. Het aanzicht van buitenaf mag je niet veranderen en ook geen constructieve veranderingen aanbrengen. Dat laatste heeft meer betrekking op in eigen appartement wandjes verplaatsen e.d. is bij sloten niet of nauwelijks aan de orde.
Vervang gerust je cilinders. Persoonlijk goede ervaringen met veiligheids-sloten.nl (geen aandelen).

Zou er een sleutelplan zijn waar elk appartement 1 soort sleutel heeft voor alle deuren, dan kan het anders liggen. Al is het nog geen punt om andere cilinders te zetten en de originele weer terug te zetten bij verhuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 12-04-2020 19:19 ]

Pagina: 1