Goedemiddag, ik ben een eerstejaars informatica student aan de universiteit en ik zou graag tot en met augustus een interessante stage willen gaan doen. Normaal gesproken zou ik hier geen tijd voor hebben, maar dat zit in deze tijd van crises wel goed. Het zou prima te combineren moeten zijn met mijn thuisstudie. Mijn vraag is hoe ik nou eigenlijk een stage kan vinden en of eerstejaarsstudenten überhaupt ergens stage kunnen lopen. Het liefst zou ik een stage in de IT / consultancy / finance / fintech willen doen op wo-niveau. Zou het verstandig zijn om de HR mensen direct te bellen als er een nummer gegeven wordt op de vacaturepagina?
Wil je een stage gaan doen met begeleiding, curriculum via school, etc? Of wil je gewoon tot augustus ervaring opdoen in de ICT?
Het liefst wil ik gewoon aan iets interessants werken en wat ervaring opdoen in een van de sectoren die ik in mijn post heb genoemd tot en met augustus. Ik weet niet precies wat stagebegeleiding inhoudt, maar begeleiding zou me wel fijn lijken als ik aan iets redelijk ingewikkelds ga werken.President schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:54:
Wil je een stage gaan doen met begeleiding, curriculum via school, etc? Of wil je gewoon tot augustus ervaring opdoen in de ICT?
Gewoon een hele hoop bedrijven bellen. Weet je niet waar je moet beginnen? Je uni heeft vast een lijstje met stagebedrijven.
Vast wel eentje die het oke vind. Ik zou inderdaad gewoon direct bellen.
Het grootste voordeel aan stages is naar mijn mening juist alles wat je leert buiten het programmeren. Dat je het nu 'mooi thuis' kan doen zou ik zeker niet als voordeel zien, maar als een sterk nadeel. Persoonlijke hulp en ondersteuning is enorm waardevol en leert je veel over samenwerken.
Nu kan dat natuuurlijk ook digitaal, maar toch
Het grootste voordeel aan stages is naar mijn mening juist alles wat je leert buiten het programmeren. Dat je het nu 'mooi thuis' kan doen zou ik zeker niet als voordeel zien, maar als een sterk nadeel. Persoonlijke hulp en ondersteuning is enorm waardevol en leert je veel over samenwerken.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Je kan het natuurlijk altijd proberen. Ik zou op Linkedin je profiel ook updaten dat je zoekt naar een plaats voor werkervaring.
Al moet ik kritisch zijn; ik vraag me af wat je als eerstejaars informatica student kan bieden bij een bedrijf. Ook staan meer bedrijven nu niet in de gelegenheid om stagiaires te begeleiden vanwege de Corona crisis en het gevolg dat daardoor meer mensen thuis werken. Ik zou persoonlijk jezelf misschien meer ontwikkelen a.d.h.v. kleine projecten die ICT gerelateerd zijn. Je kan immers de rest van je leven nog werken.
Al moet ik kritisch zijn; ik vraag me af wat je als eerstejaars informatica student kan bieden bij een bedrijf. Ook staan meer bedrijven nu niet in de gelegenheid om stagiaires te begeleiden vanwege de Corona crisis en het gevolg dat daardoor meer mensen thuis werken. Ik zou persoonlijk jezelf misschien meer ontwikkelen a.d.h.v. kleine projecten die ICT gerelateerd zijn. Je kan immers de rest van je leven nog werken.
$ alias cd='rm -rf'
Het liefst wil ik gewoon naar kantoor gaan en daar stage volgen, niet thuis, daar lijkt me niks aan.Richh schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:10:
Gewoon een hele hoop bedrijven bellen. Weet je niet waar je moet beginnen? Je uni heeft vast een lijstje met stagebedrijven.
Maar, hoe zit dit dan met je stage 'tot en met augustus'? Dat klinkt alsof je stage in de zomervakantie wil lopen.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:57:
[...]
Het liefst wil ik gewoon naar kantoor gaan en daar stage volgen, niet thuis, daar lijkt me niks aan.
Als je je stage start in september heb je een stuk meer kans dat je op kantoor mag zitten.
En ook van belang: wat zou je willen leren? Wat zou je (type) opdracht zijn?
Begeleiding van school zal ook gevraagd worden, anders heb je kans dat het niet gezien als stage, maar als werknemerschap.
Hoe je het omschrijft, zal het ook net zo goed een bijbaantje kunnen zijn op een van die gebieden. Waarom een stage en niet een bijbaan voor 20 uur in de week?
Begeleiding van school zal ook gevraagd worden, anders heb je kans dat het niet gezien als stage, maar als werknemerschap.
Hoe je het omschrijft, zal het ook net zo goed een bijbaantje kunnen zijn op een van die gebieden. Waarom een stage en niet een bijbaan voor 20 uur in de week?
[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 12-04-2020 21:55 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Wellicht was ik wat onduidelijk hierover, maar ik bedoelde dat ik bereid was om vanaf vandaag tot en met eind augustus ergens stage te lopen. Vanaf september moet ik namelijk waarschijnlijk weer terug naar de uni en aangezien dat nu niet hoeft bespaar ik in mijn geval gigantisch op reistijd. Qua studie ben ik ongeveer de helft van de tijd, zo niet meer, bezig met reizen (vind de studie niet heel moeilijk). Nu ik dus maar hooguit tien uur per week bezig ben met de studie heb ik genoeg tijd ernaast om nog een stage te lopen.Richh schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:21:
[...]
Maar, hoe zit dit dan met je stage 'tot en met augustus'? Dat klinkt alsof je stage in de zomervakantie wil lopen.
Als je je stage start in september heb je een stuk meer kans dat je op kantoor mag zitten.
Verwijderd
Maar je snapt ook dat je (nog) niet veel te bieden hebt en er minder vraag naar is momenteel?Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:54:
[...]
Wellicht was ik wat onduidelijk hierover, maar ik bedoelde dat ik bereid was om vanaf vandaag tot en met eind augustus ergens stage te lopen. Vanaf september moet ik namelijk waarschijnlijk weer terug naar de uni en aangezien dat nu niet hoeft bespaar ik in mijn geval gigantisch op reistijd. Qua studie ben ik ongeveer de helft van de tijd, zo niet meer, bezig met reizen (vind de studie niet heel moeilijk). Nu ik dus maar hooguit tien uur per week bezig ben met de studie heb ik genoeg tijd ernaast om nog een stage te lopen.
Een gedreven student, dat kan wellicht in je voordeel werken?Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:54:
[...]
Wellicht was ik wat onduidelijk hierover, maar ik bedoelde dat ik bereid was om vanaf vandaag tot en met eind augustus ergens stage te lopen. Vanaf september moet ik namelijk waarschijnlijk weer terug naar de uni en aangezien dat nu niet hoeft bespaar ik in mijn geval gigantisch op reistijd. Qua studie ben ik ongeveer de helft van de tijd, zo niet meer, bezig met reizen (vind de studie niet heel moeilijk). Nu ik dus maar hooguit tien uur per week bezig ben met de studie heb ik genoeg tijd ernaast om nog een stage te lopen.
Gewoon bellen dus. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al is het een lastige tijd. Een goed stagebedrijf zal tijd voor je moeten vrijmaken en die tijd opeens 'nu' vinden is waarschijnlijk niet makkelijk. Zoals eerder genoemd moet je je wel bewust zijn dat je als eerstejaars misschien wel meer tijd kost dan je oplevert.
Mocht het op niks uitlopen, zorg dan dat je in ieder geval het lijntje aanhoudt voor aankomende september. Scheelt het weer een zoektocht tegen die tijd.
Maar nogmaals, niet geschoten is altijd mis.
Overigens, heb je het al bij je uni voorgesteld? Die zal ook dingen zoals een studentbegeleider beschikbaar moeten stellen.
Zelfs reguliere stages / afstudeeropdrachten voor september zijn al lastig te krijgen omdat de bedrijven het toch allemaal te onzeker vinden.
Dat willen we allemaal wel vermoed ik, gewoon weer naar kantoor.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:57:
[...]
Het liefst wil ik gewoon naar kantoor gaan en daar stage volgen, niet thuis, daar lijkt me niks aan.
Bijna iedere IT-er werkt nu al een maand thuis (in ieder geval al onze internen en externen) en het is nog niet zeker hoe lang dat gaat duren. Ik zou daarom sowieso de Haagse persconferentie van volgende week afwachten.
Pagina: 1