Dikte en materiaal voor trapluik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:09
Al enige tijd ben ik voornemens om de nutteloze ruimte boven mijn trapgat beter te benutten. Wegens de onhandige leuning en leidingsgoot is het er nu pas van gekomen om een ontwerp te maken. Nu is de vraag: welk materiaal moet ik gebruiken en welke dikte, zodat ik hier veilig overheen kan lopen.
Hieronder een GIF van de gewenste situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTZybCaKQSytRg-6Q1uUpDazb84=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/12yCT2mfTfbFceVL961lePvU.gif?f=fotoalbum_large
De tekening laat geen muren zien, maar die zijn eigenlijk overal behalve waar je dus de trap af loopt met rechts de spijlen van de leuning. Het is dus een lastige hoek om in te komen.

De in de breedte te overbruggen afstand is net geen meter. Als ik uit zou gaan van gezond verstand dan zou ik iets doen van deftig multiplex à goede 3 cm dik, maar of dat voldoende is, kan ik daarmee natuurlijk niet bepalen.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Het design is gemaakt met Sketchup (make) met een paar add-ins. Met name de MSPhysics en Joint creator zijn erg vet (zie genoeg youtube content).

Ik ben al gaan kijken naar een bouwkundig adviesbureau, maar ik heb meer het gevoel dat die op een andere schaal werken. Daarnaast kom ik dingen tegen als vuistregels voor dwarsliggers waarbij de te overbruggen breedte gedeeld mag worden door 20 om tot de benodigde balkdikte te komen. Maar ik heb het hier over plaatmateriaal. Al sta ik wel open voor iets als steigerhout, als het niet te krom is.

Kan iemand me hiermee op weg helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Drucchi op 12-04-2020 20:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wat wil je gaan doen? Dit lijkt de ruimte boven een vaste trap, waarom wil je die dicht kunnen zetten?
Of wil je hier boven een soort vliering maken? Waarom dan je trapgat dicht zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Het idee is om er spullen boven te kunnen stallen/hangen. Maar dan moet ik er wel bij kunnen, dus wil ik er graag op kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:42
18mm multiplex evt met wat ribben op het overbruggingsdeel lijkt mij wel voldoende maar ik heb er geen formules voor haha

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
In ons vorige huis hadden we boven de vlisotrap een plaat van ca 3cm multiplex, die met en zwaar scharnier aan de houten vloer vastzat. Dat ging, maar aan alle kanten was er ca 15 cm overlap en was het gat iets van 100x70 cm.

Als ik jouw ontwerp zie dan zijn de zwakste schakels de scharnieren en dat hij niet overlapt. Alles lijkt te dragen op het scharnier, vooral bij dat middelste deel zou ik er niet op durven staan, geheid dat hij gaat zakken/breken op het scharnierpunt.
Ook waar je hem op je zoldervloer gata leggen, dat is ook een zwak punt lijkt me.

Kan je geen balken tegen de muur aan schroeven, dat je op zolder een hele plaat neerlegt, die je daar opkan leggen als je er bij wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Thanks voor het meedenken.
Ik zou inderdaad het middelste deel, dat wel deels op de vaste rand leunt nog op het eerste deel laten leunen voor support. Anders hangt hij inderdaad bijna alleen aan het scharnier. Het lastige is die pilaar, waar ik omheen moet werken. Helaas zit daar nu het traphek aan vast, dus als die weg moet, dan moet ik daar een nieuwe oplossing voor verzinnen.

De randen waar het allemaal op leunt zijn overigens 2-3 cm breed. Dat lijkt me op zich voldoende voor de overbrugging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
Deze website heeft een hoop handleiding met belastingen en deflectietabellen van diverse plaatmaterialen.
https://www.multiplaatwerkendam.nl/index.php?id=9

Maar ik denk dat je met 24mm multiplex wel een eind kan komen. Zakt nog wel een stukje door, dus wellicht doe je er beter aan om er een aluminium of stalen frame onder te lassen, en daar vervolgens een dunnere plaat op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
Voor daken wordt meestal iets van 18mm osb/spano plaat gebruikt. daar kun je rustig op staan met een balkafstand van 60cm. dus een goede kwaliteit multiplex van 30mm moet dit voor huis tuin en keukengebruik zat kunnen doen.

Ik snap dat de achterste plaat afsteunt aan de overzijde. Maar waar steunt de voorste plaat op af?
Waarom een stuk plaat onder de leuning? en hoe ga je deze open en dicht krijgen ( vanaf de andere kant?) en borgen. Ook even kijken hoe je de scharnieren vast zet zodat ze voldoende houvast hebben.

Daarnaast wat is het verwachte gewicht en hoe ga je dit veilig open en dicht krijgen?

is het idee van hierboven niet veel simpeler. je kunt de balkdragers vast zetten en hier een losse balk inleggen. paar passende platen erboven op en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Tsja, ik wil het inderdaad wel enigszins eenvoudig aan de kant kunnen zetten. Ik wil er ook geen dingen direct op leggen, maar ik wil er alleen op kunnen staan (nee ik ga er niet op springen).
Die balk onder de leuning is er echt voor de rechte oversteek en extra support. Ik denk dat ik die toch wel vrij fors moet maken. Wat is daarvoor beter, hardhout of multiplex/samengesteld hout?

In TS is verdere uitleg bij de tekening toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Drucchi op 12-04-2020 20:36 ]

Pagina: 1