Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 12:31
Mijn vraag
Dag iedereen,

een kennis van mij is student binnenhuisarchitect, en moet tegen 20 april een project afmaken in Twinmotion. Zij is in het bezit van een Macbook Pro 2017 (13 inch), en draait er heden MacOS Mojave 10.14.6 op.

Twinmotion crashed steevast; volgens haar docent ligt het aan de hardware die zij gebruikt (cfr. infra), en raadde haar aan om een pc aan te schaffen met een i7 CPU, een zware GPU en zo meer; dit allemaal tegen 20 april uiteraard. M.i. onrealistisch om een PC ad hoc samen te stellen in deze coronatijden, en bovendien: sowieso vrij dure onderneming.

Het is niet zo dat ik het samenstellen van een pc helemaal afwijs, maar, en dit is m'n vraag, volgens mij is er een betere optie: een externe GPU.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Twinmotion (klik hier voor system requirements)

- CPU: intel i7 3.5 GHz
- RAM: 8 GB LPDDR3, 2133 Mhz
- 4 Thunderbolt-3 poorten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hier heb ik wat gelezen over externe GPU's bij een Macbook Pro en hier over het gebruik van zo'n eGPU bij Twinmotion.

Mijn concrete vragen hierbij zijn:

1. Sowieso zijn deze opties aan de dure kant, of je nu de kant-en-klare Blackmagic eGPU gebruikt, dan wel een klassieke GPU in een behuizing. Mijn vraag is dus vooral: gegeven de system requirements van Twinmotion, zou een systeem obv. een AMD Radeon 580 voldoende zijn? Of moet je voor twinmotion toch maar voor een duurdere GPU gaan, bv. een 5700 (zie system requirements)?

Cfr. mogelijkheden:
A. Blackmagic kant-en-klare oplossing, obv. AMD Radeon 580: $ 699,- (excl. shipping)
B. Blackmagic Pro kant-en-klare oplossing, obv. AMD Vega 56: $ 1199,- (excl. shipping) -> veel te duur, maar wel betere GPU voor Twinmotion

C. Razer Core X standaard uitvoering // Sonnet Breakaway Box 650W (beide $ 299,- excl shipping) + AMD Radeon 580 GPU (rond de 200 euro) = 500 euro
D. Razer Core X standaard uitvoering // Sonnet Breakaway Box 650W (beide $ 299,- excl shipping) + AMD Radeon 5700 GPU (rond de 400 euro) = 700 euro

2. Met al die mogelijkheden hierboven, is één heikel puntje nog niet opgelost, nl. het beperkt aantal LPDDR3 RAM van de macbook pro zelf. Lijkt me relevant mbt keuze tussen de 580 dan wel de 5700; immers, als het geheel dan toch niet de aanbevolen specificaties haalt voor Twinmotion, moet je dan wel in een 5700 investeren?

Op deze site, waar men gebruik maakt van optie C hierboven, is men positief over het resultaat, doch ik ben erg benieuwd naar jullie kijk op de zaak.

mvg

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik zie het al... Dit is een geval: Ik moet persé een MacBook hebben en het maakt niet uit of slechter is of niet.

Een EGPU is een klote oplossing in het algemeen en vooral voor deze laptop. Ik moet eigenlijk achter mijn computer gaan zitten om het te beargumenteren...Zolang er geen tweede monitor wordt gebruikt. Ging er vanuit dat de Macbook Pro 2 Thunderbolt poorten hadden, maar het zijn er 4. De rechter kant is langzamer dan de linkerkant.

- Dualcore i7 is te zwak in de Macbook Pro
- Aantal RAM is te weinig in de MacBook Pro
- Koeling is ondermaats in een MacBook Pro voor echt hoge performance.

Ik weet dat ik hard ben, maar dit is de reden waarom. Ik zou zeggen haal een andere laptop of desktop computer.

Edit: Je vergeet de tweede monitor? Want dat is de reden waarom ik zeg: "Doe maar niet."
eGPUs are mostly pointless.

- They have an overhead from the Thunderbolt 3 to PCI/e conversion, and lose varying (but always significant) levels of performance. In essence, any GPU above a GTX 970 will suffer a performance loss. 1060Ns will beat 1060s on a bad day, and match them on a good day. 1070s will perform like 1060s, and 1080s can even be beaten by 1060Ns on a bad day. 1080Tis (or anything stronger) are the only cards basically guaranteed to surpass a 1060N in an eGPU housing, but with that cost you could even purchase a premium 1070N (or better) laptop.
- eGPUs also use Optimus/Enduro tech. This means that the iGPU is still running the display, and you lack specific benefits that the GPUs have like monitor colour control, etc. And some games have problems with or dislike Optimus (Nvidia) with Enduro (AMD) being FAR more problematic.
- eGPUs also have the added cost of the housing, and are generally otherwise more than they're worth. A decent notebook and an eGPU with a 1070 is almost always going to cost more than a decent notebook with a 1070N in it.
- Only eGPUs that are designed for the notebook using a proprietary connector OR a M.2 NGFF form factor (usually reserved to DIY solutions) make any real sense as an eGPU. Examples are Alienware and the AGA units.

Considering all of the above, the only kind of notebook using an eGPU should have no dGPU at all to make any sense cost-wise, and only non-gaming or entry-level gaming GPUs like a 1050Ti, 1060 or RX 580 should be used.

[ Voor 62% gewijzigd door Berlinetta op 13-04-2020 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 13:58
Na 20 april is de setup niet meer nodig? Huur dan een Mac voor een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@F. Scaglietti er is wel degelijk een tweede monitor voorzien (pricewatch: Philips V-line 246V5LHAB Zwart); wijzigt dat op één of andere wijze je oordeel?

@Wouter36 toch wel, nodig op lange termijn; de studies duren 3j

[ Voor 8% gewijzigd door Mortov Molotov op 13-04-2020 20:59 ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Tja, welke andere keuze heeft zij? Tenzij de opleiding niet duidelijk gecommuniceerd heeft, dat de betreffende MacBook niet voldoende is, zie ik vrij weinig opties.

Mij lijkt dat een laptop handig is, omdat de computer ook op school gebruikt moet worden (denk ik)? De i7 die in de MacBook zit is denk ik niet voldoende, zo ver ik weet is dat een dual core met HT. Coolblue (en vast andere webwinkels ook) heeft in ieder geval genoeg laptops die morgen geleverd kunnen worden. Ja, het is een smak geld, maar was het dan echt niet bekend dat je een dure laptop nodig hebt voor de opleiding? Als ze echt een desktop wilt hebben, kun je misschien nog iets met remote desktop doen, maar daar kan ik niet bij helpen.

Misschien dat ze nog tijdelijk iets van een klasgenoot kan lenen? Maar dan is er alsnog een keer een nieuwe laptop/PC nodig. Ik neem in ieder geval aan dat de opleiding geen krachtige PC's heeft staan? Mijn onderwijsinstelling is gewoon open, dus zou niet weten waarom andere dat niet zijn? Maar als ze geen bruikbare PC's hebben staan houdt dat ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 10:47
Welke specs zijn er meegegeven vanuit de opleiding? Of heeft ze voor dit project een bepaalde keuze gemaakt die nu niet helemaal goed uitpakt?

Kijk of er voor de korte termijn iets mogelijk is en kijk dan naar een definitief systeem...
anders koop je straks een duur systeem dat maar beperkt gebruik gaat worden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik denk dat @F. Scaglietti hierboven groot gelijk heeft met:
- Dualcore i7 is te zwak in de Macbook Pro
- Aantal RAM is te weinig in de MacBook Pro
- Koeling is ondermaats in een MacBook Pro voor echt hoge performance.

Wellicht is er via de opleiding een mogelijkheid om hardware te kopen? Diverse opleidingen die eisen stellen aan hardware, hebben meestal ook deals afgesloten om aan de hardware te komen die nodig is.

En voor het bedrag van een egpu, namelijk 7 a 800 euro kun je best een aardig systeem in elkaar zetten, met bijvoorbeeld een AMD ryzen 3600 en rx 580 8gb.

[ Voor 21% gewijzigd door DeArmeStudent op 13-04-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Mortov Molotov schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
@F. Scaglietti er is wel degelijk een tweede monitor voorzien (pricewatch: Philips V-line 246V5LHAB Zwart); wijzigt dat op één of andere wijze je oordeel?

@Wouter36 toch wel, nodig op lange termijn; de studies duren 3j
Nee, want er wordt gezegd dat 32GB RAM recommended is. Er zit nu 8 in en dat kan niet geüpgrade worden.
CPU: Quad-core Intel or AMD, 2.5 GHz or faster
Er zit een Dual core in, maar boven in het venster zie ik een Macbook Pro met een i5. (Zit nu achter de computer)
GPU: DirectX11 or DirectX12 compatible graphics card (AMD, Intel or NVidia), 8GB of VRAM
RAM:8GB RAM
Dit zit ook niet in de Macbook.

Je kan het proberen, maar het is niet mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
koentjuh1987 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:40:
Welke specs zijn er meegegeven vanuit de opleiding? Of heeft ze voor dit project een bepaalde keuze gemaakt die nu niet helemaal goed uitpakt?
Wat je zegt: ze had het ding (macbook) al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 10:47
Dat ze de MacBook al had was bekend maar heeft ze de MacBook specifiek aangeschaft voor de studie en daarmee niet gekeken naar de specs van een laptop die de opleiding voorschrijft?

Want dan is het gewoon een niet bepaald slimme zet geweest, anderzijds kan het ook zo zijn dat ze gekozen heeft om het pakket te gebruiken terwijl er ook andere opties zijn die minder krachtige hardware vragen voor het project..

Dat zet wel het e.e.a in een juiste context.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 13:10

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Berlinetta schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:23:
[...]

Nee, want er wordt gezegd dat 32GB RAM recommended is. Er zit nu 8 in en dat kan niet geüpgrade worden.

[...]

Er zit een Dual core in, maar boven in het venster zie ik een Macbook Pro met een i5. (Zit nu achter de computer)

[...]

Dit zit ook niet in de Macbook.

Je kan het proberen, maar het is niet mijn geld.
Recommended is één, maar je kunt ook kijken naar de minimum specs.
Minimum Specs
CPU: Intel Core i5 or AMD processor, 2.5 GHz or faster
GPU: 8 GBVRAM
RAM: 8 GB RAM

Recommended Specs
CPU: Intel Core i7 or AMD processor, 3.2 GHz or faster
GPU: AMD Radeon Vega series card or higher
RAM: 32 GB RAM
Welke specs heeft de macbook?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Robinvdh5 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:53:
[...]

Recommended is één, maar je kunt ook kijken naar de minimum specs.

[...]

Welke specs heeft de macbook?
Volgens mij weet je wel... laat maar. Dit is echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je per se een MacBook wil die ook voldoet aan de specificaties, dan is er eigenlijk alleen de 16" MacBook Pro. Heb je ook gelijk weer een fatsoenlijk toetsenbord.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@Robinvdh5 zie deze pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWeMmt-o-aqgCkNEp_1Se_9IwR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TG1yo2Yzu3BBIVHJZfZhyY5U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Om die unreal engine een beetje redelijk te kunnen draaien heb je iig meer nodig dan een intel igpu, dus het is logisch dat het steeds mis gaat.

Ik dacht te zien ergens dat Twinmotion nu ook RTX support heeft? Dan is een pc, waar je een nvidia gpu in kan zetten, nog interessanter lijkt me.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 23:24
Als ik wat zoek naar Twinmotion, dan lijkt het een buggy stuk software. Ook onder Windows.

Zijn er nog verder debugmogelijkheden? Ik denk dat een externe GPU geen soelaas gaat bieden als de software brak is.

Ik denk - voor de analyse - dat na het nakijken van de logging het huren van een Mac voor die week de snelste oplossing is. Daarna een lekkere PC met stevige GPU voor het mooiere renderen.

Ik zet voorlopig een tientje in op instabiele software....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Wordt rekening mee gehouden. Inmiddels werd wel besloten tot aanschaf desktop pc met voldoende power cfr. aangeraden systeemvereisten. Dit omdat bovenstaande methode (eGPU) sowieso geen goede oplossing lijkt te zijn, laat staan op lange termijn.

Topic mag gesloten worden, dank voor suggesties iedereen!

Pagina: 1