Toon posts:

Disco-boxen, wat voor versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren bij de goris in delft twee stuks hele mooie zelfgebouwde discoboxen gezien, 300 piek per stuk. Nu dacht ik altijd dat die dingen slecht klonken maar in die winkel even geluisterd en ze klonken nog best redelijk.
Nu ben ik dus op zoek naar een versterker die dit vermogen aan kan leveren, ik ben al een 2-e handse harmon kardon avi-200 tegen gekomen voor 300 piek, dit is een 2*120 watt versterker.

nog ter verduidelijking, in zo'n speaker zitten 2*30 cm conussen, 2*middentoon en 2*tweeters.

Is die harmon-kardon wat of heb je voor dit soort boxen speciale versterkers?

Verwijderd

ik zal in duitsland kijken
goedkoper en even goed. bevoorbeeld
een versterker 2x400 wat in neder land 6000
en ik duitsland 3000 ;)

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 15:51 schreef pr0f het volgende:

nog ter verduidelijking, in zo'n speaker zitten 2*30 cm conussen, 2*middentoon en 2*tweeters.
sorry dit is een beetje te weinig info om wat nuttigs te kunnen "zeggen".....

Verwijderd

Topicstarter
helaas heb ik geen 3000 geldjes over voor een versterker, en als ik dat zou hebben dan zouden er toch echt andere speakers aan komen.

Verwijderd

het licht er aan hoe zwaar je boksen zijn.
en wat wil je goedkooper en hard (minder mooi)
duurder en zachter
of heel duur mooi en hard

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 15:57 schreef pr0f het volgende:
helaas heb ik geen 3000 geldjes over voor een versterker, en als ik dat zou hebben dan zouden er toch echt andere speakers aan komen.
het was maar een voor beeld!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 15:56 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

sorry dit is een beetje te weinig info om wat nuttigs te kunnen "zeggen".....
sorry, maar meer valt er niet over te zeggen, ze hadden er een post-it opgeplakt met 300 watt, de speakers hebben ze daar zelf gebouwt, en het was een beetje veel te druk om er iets over te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 15:57 schreef bankrekening het volgende:
het licht er aan hoe zwaar je boksen zijn.
en wat wil je goedkooper en hard (minder mooi)
duurder en zachter
of heel duur mooi en hard
/me heeft niet zoveel geld en daarom is goedkoop en hard wel goed

Verwijderd

[edit: Oeps, verkeerde topic :)]

Als er met een post-itje 300W opgeplakt staat, zou ik me nog minder van die spec aantrekken dan normaal. Ik zou die boxen sowieso niet kopen zonder er iets van te weten. Er zijn genoeg andere speakers te krijgen voor dat geld, die net iets minder duister overkomen. Weet je zeker dat ze echt goed klonken (nix rammelends oid), en of ze echt zo hard konden als ze eruit zagen?? Als ze zelfgebouwd zijn, kun je altijd vragen naar de speakers die erin hangen, en specs daarvan opzoeken.

Als je toch besluit ze te kopen, zou ik gewoon een versterker kopen die jij mooi vindt klinken. Bedenk dat een verdubbeling van het aantal watts je een geluidswinst van 3dB oplevert. Het verschil tussen 250 watt en 500 watt is dus niet levensgroot.

Als vuistregel kan je een verstker nemen die ongeveer twee keer zoveel watts levert als de speaker aankan (RMS natuurlijk), om verschillende redenen. Een ervan is dat een versterker zijn maximale vermogen nooit zal halen.
Zorg er in ieder geval voor dat je je versterker niet te hard laat werken: Het enige dat boxen opblaast is een versterker die boven zijn krachten draait.

En zoals altijd: "You get what you pay for"

Verwijderd

Je kan misschien maar beter ff doorsparen anders zit je met prut dat na een paar jaar kapot is. En niets is slechter voor je boxen dan een versterker die staad te clippen(die constand op zijn maximum draait) dus dat het gaat kraken. Als je een goede versterker koopt dan zitter altijd wel lichtjes op die aangeven dat je versterker te hard staat.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 16:21 schreef ^JaapvR^ het volgende:
[edit: Oeps, verkeerde topic :)]

Als er met een post-itje 300W opgeplakt staat, zou ik me nog minder van die spec aantrekken dan normaal.
daarom had ik het er in het eerste bericht niet bijgezet
Ik zou die boxen sowieso niet kopen zonder er iets van te weten. Er zijn genoeg andere speakers te krijgen voor dat geld, die net iets minder duister overkomen. Weet je zeker dat ze echt goed klonken (nix rammelends oid), en of ze echt zo hard konden als ze eruit zagen??
Als ze zelfgebouwd zijn, kun je altijd vragen naar de speakers die erin hangen, en specs daarvan opzoeken.
Volgens mij lagen de speakers die erin hingen ook los te koop. ik ga maandag ofzo nog wel even kijken, het was zaterdag ook een beetje te druk in die winkel, je kan moeilijk die speakers naar hun max brengen dan.
Als je toch besluit ze te kopen, zou ik gewoon een versterker kopen die jij mooi vindt klinken. Bedenk dat een verdubbeling van het aantal watts je een geluidswinst van 3dB oplevert. Het verschil tussen 250 watt en 500 watt is dus niet levensgroot.

Als vuistregel kan je een verstker nemen die ongeveer twee keer zoveel watts levert als de speaker aankan (RMS natuurlijk), om verschillende redenen. Een ervan is dat een versterker zijn maximale vermogen nooit zal halen.
Zorg er in ieder geval voor dat je je versterker niet te hard laat werken: Het enige dat boxen opblaast is een versterker die boven zijn krachten draait.
en daar heb ik ook al ervaring mee :(

bedankt voor je duidelijke uitleg

Verwijderd

Bedek wel dat een box niet gewoon een optelsom van de speakerspecs is. De gevoelighied bijvoorbeeld kan nog wel eens iets lager uitkomen...

Maar keep us informed...

Verwijderd

Topicstarter
update :)
na vorige week naar die speakers gekeken te hebben bleek er "US blaster" op te staan en daar had ik niet zulke goede geluiden over gehoort. Toen maar ff naar correct wezen kijken, daar stonden twee hele mooi afgeprijste infinity SM-205's ,die heb ik dus gekocht en ik ben er zeeeeeer blij mee, ze hebben hele hoge gevoeligheid, dus veel db voor weinig input en als versterker heb ik maar even mijn pa's ouwe loodzware luxman gepakt.

/me is zeer happy :)

Verwijderd

Hehe, powerdinges zegt me nix, maar alleen de naam kan al niet veel goeds zijn!

Die infinty's ken ik ook niet, maarja, dat is infinity! Ik ga ook maar eens langs correct denk ik... Gefeliciteerd!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zaterdag 11 augustus 2001 11:46 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Hehe, powerdinges zegt me nix, maar alleen de naam kan al niet veel goeds zijn!

Die infinty's ken ik ook niet, maarja, dat is infinity! Ik ga ook maar eens langs correct denk ik... Gefeliciteerd!
Powerdingest, of UsBlaster ken ik wel.. LoL
Veel herrie, weinig geluid.. die presteren het zelfs om plastic conussen van 30cm te maken, met gietnaden er nog op :r Njah, dan zijn mijn gare veel watt speakertjes nog beter :) (Zeg lekker niet wat en hoe, want dan ist toch prut ;) )

Maare, ze verkopen in ene bij elke audio boer infinity speakers, ze zijn "commercieel" gegaan denk ik. Ook zie je andere hier veel genoemde "goeie" merken steeds vaker verschijnen in de normalere audio zaak.. :) (Concurrentie! Zal ook wel een resultaat van de goede economie zijn, waarin iedereen net iets luxers wil).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

hoi
als ik jou was zou ik maar is naar de zeck site gaan.
als je echt een goed versterker wil kopen dan moet je de PT9
kopen. Die is alleen wel een beetje aan de dure kant en ietsie sterker maar dat geeft nix, want nix is erger dan een versterker die staat te flippen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Is die harmon-kardon wat of heb je voor dit soort boxen speciale versterkers?
Het is al niet meer van toepassing, maar ze hebben in een discotheek of bij een concert echt geen Harman Kardon staan :). Meer zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.crestaudio.com/assets/images/pro10001.jpg
2x 5kW bij 1 Ohm :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 20:42 schreef Jag het volgende:

[..]

Het is al niet meer van toepassing, maar ze hebben in een discotheek of bij een concert echt geen Harman Kardon staan :). Meer zoiets:
[afbeelding]
2x 5kW... brrrrr.....

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 20:42 schreef Jag het volgende:

[..]

[afbeelding]
ja, en bij hoeveel kilo??
QSC doet het voor minder dan 20kg (9KW, PL9.0)
>:)

PS: en betere kwaliteit dan die crests, hoewel die toch een eervolle tweede plaats krijgen.
Momenteel is QSC Powerlight in amerika meest gebruikte touringversterker, vroeger Crest!

Verwijderd

5kw bij 1 Ohm
ja zo ken ik het ook want 5Kw bij 1 Ohm is het zelfde als 625 watt bij 8 Ohm(ong.)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

crest
Op dinsdag 11 september 2001 22:28 schreef paulhachmang het volgende:
5kw bij 1 Ohm
ja zo ken ik het ook want 5Kw bij 1 Ohm is het zelfde als 625 watt bij 8 Ohm(ong.)
Zo kan ik het ook, pff :P. Hij levert 3.5 kW bij 2 Ohm, dus waarschijnlijk 1.75 kW bij 4 en een kleine 900 Watt bij 8 Ohm. Maar deze amp is duidelijk gemaakt voor lage impedanties. Versterkers die een 1 Ohm impedantie kunnen hebben zijn echt behoorlijk zeldzaam.
Op dinsdag 11 september 2001 22:16 schreef killalot het volgende:

[..]

ja, en bij hoeveel kilo??
QSC doet het voor minder dan 20kg (9KW, PL9.0)
>:)

PS: en betere kwaliteit dan die crests, hoewel die toch een eervolle tweede plaats krijgen.
Momenteel is QSC Powerlight in amerika meest gebruikte touringversterker, vroeger Crest!
Crest is idd zwaar. Deze weegt 62 kg :). Maar goed, dit is dan ook wel een hele extreme.
De 8001, 720/1200 Watt (8/4 Ohm), weegt 36 kg.

Maar zo erg is het nou ook weer niet als een versterker zwaar is. Ze zitten toch in een rack met wieltjes eronder. En versterkerracks hoef je toch niet te tillen (speakers wel!). Maar QSX maakt idd heel erg lichte versterkers.
Pagina: 1