Aansluiten tweede monitor op NUC via Thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:03
Ik heb op internet onderzoek gedaan maar geen voor mij bevredigend eenduidig antwoord kunnen vinden. Om een miskoop te voorkomen wilde ik onderstaande daarom graag aan jullie voorleggen.

Computer : NUC8i5BEK
Video-aansluitingen : HDMI en Thunderbolt 3 (USB C)
In gebruik : alleen HDMI

Gegevens van de twee monitoren die ik bezit:
Merk : Iiyama
Type : ProLite XB2380HS
Video-aansluitingen : VGA , DVI en HDMI
Resolutie : 1920 x 1080
Refresh rate : 60 Hz

Ik wil voor de bovenstaande hardware-configuratie een tweede monitor aansluiten.

De tweede monitor wil ik aansluiten op de Thunderbolt 3 (USB C) poort.

In de documentatie bij de NUC staat onder andere het volgende : "... Type C output support. Thunderbolt 3 (40Gbps), native USB 3.1 Gen2 (10Gbps), native DP 1.2. ..."

Ik heb de volgende vragen:
1. Wat wordt er precies bedoeld met de tekst " ... native DP 1.2 ..." (ik neem aan dat DP een afkorting is voor DisplayPort)?
2. Kan ik de tweede monitor aansluiten via een USB C - HDMI kabel? Dit heb ik geprobeerd maar dit blijkt niet te werken.Mischien omdat de kabel 30 Hz is en de refresh rate van de monitor 60 Hz is.
3. Kan ik de tweede monitor aansluiten via een USB C - DVI kabel?
4. Moet ik een kabel kopen van USB C naar een DisplayPort adapter en vanaf daar omzetten van DisplayPort naar HDMI of DVI?

Dit alles om te voorkomen dat ik dadelijk een kabel bestel die niet blijkt te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door One_Gandalf op 16-04-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:03
Ik heb een kabel van USB C naar HDMI besteld. Op de doos staan de volgende teksten:

"
1m
4K 30Hz
1 x USB Type-C male > 1 x HDMI-A 19 pin male
Cable USB Type-C > HDMI (DP Alt Mode)
...
4K: up to 3840 x 2160 @ 30 Hz
Supports: 3D displays / HDCP 1.4
...
System requirements
...
PC or laptop with a free Thunderbolt 3 port
...
"

Mijn twee monitoren hebben een resolutie van 1920 x 1080.

Ik heb mijn tweede monitor aangesloten via deze kabel echter de tweede monitor ontvangt geen signaal en blijft zwart.

Ik realiseerde me dat ik Thunderbolt uit had gezet in het BIOS. Dus naar het BIOS en Thunderbolt aangezet. Echter ook na deze aanpassing blijft het tweede scherm zwart.

In Windows 10 heb ik geklikt op 'Detecteren' onder 'Beeldscherm'. Ook daar wordt de tweede monitor niet herkend.

Heeft iemand een idee waarom het niet werkt?

Update 1 op donderdag 16 april 2020 om 04:24 uur
Ik heb een USB C naar HDMI adapter en twee HDMI-HDMI kabels besteld via twee websites. Dus twee setjes zodat de kans op een snelle bezorging wat groter is.

Update 2 op donderdag 16 april 2020 om 15:49 uur
Het is me toch gelukt om de tweede monitor tot leven te wekken met de USB C naar HDMI kabel. Ik heb dus geen adapter van USB C naar HDMI nodig. Ik heb de volgende handelingen uitgevoerd:
  • Uitzetten NUC en stroom van de NUC.
  • De kabel aansluiten op de NUC (Thunderbolt-poort) en op de monitor (HDMI-poort).
  • Op de monitor handmatig de HDMI-poort selecteren.
  • De stroom weer op de NUC en de NUC aanzetten.
In het BIOS staat de 'Thunderbolt controller' nog uit. Blijkbaar hoeft de 'Thunderbolt controller' niet aan te staan om toch een video-signaal te krijgen vanaf de 'Thunderbolt-poort' op de NUC.

Ik heb hiermee mijn eigen vraag beantwoord.

[ Voor 35% gewijzigd door One_Gandalf op 19-04-2020 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Slicer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 17:49
Nog bedankt dit te melden! :) Ik had hetzelfde probleem en heb ook een USB-C naar HDMI-kabel gebruikt om het werkend te krijgen.

Vreemd dat er nu dus geen displayport aan te pas lijkt te komen... :? Maar who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
The Slicer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:25:
Nog bedankt dit te melden! :) Ik had hetzelfde probleem en heb ook een USB-C naar HDMI-kabel gebruikt om het werkend te krijgen.

Vreemd dat er nu dus geen displayport aan te pas lijkt te komen... :? Maar who cares.
Er wordt hier gebruik gemaakt van de Alternate Mode van Displayport.

Een Displayport met Alternate Mode kan namelijk gewoon HDMI 1.4 uitsturen. Daar is wat hier gebeurt :)