Downsize motoren met meer dan 170k op de teller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02 11:30
Beste tweakers,

Ik ben momenteel (ook omdat ik veel tijd heb vanwege de corona crisis) in de markt voor een andere auto.

Ik ga komend jaar 5 dagen in de week 50km (heen en terug) snelweg kilometers maken i.v.m. een nieuwe opleiding. Dus ik ben opzoek naar een auto die ruimer, zuiniger en comfortabeler is en wat meer toeters en bellen. Nu wil ik het liefst een turbo blokje die zuinig is, dan kom je al gouw uit op downsize motoren. Ik rijd nu een Seat Ibiza 1.4 16v uit 2005 die de bovenstaande dingetjes allemaal niet heeft, deze wil ik ook het liefst inruilen.
De volgende auto's heb ik als favoriet opgeslagen:

||BUDGET TOT €6000 Inc. Inruil, zelf al €5000 gespaard||

-Renault Clio 0.9 TCe met 192.255 op de tellert. Deze kost €5414,-
-Volkswagen Jetta 1.2 TSI met 210.036km op de teller. Deze kost €5949,-
-Dacia Sandero 0.9 TCe met 177.238km op de teller. Deze kost €5995,- (dit is de meest uitgepakte variant, 10th anniversary)
-Dacia Logan sedan 0.9 TCe met 129.412km op de teller. Deze kost €5950,-
-Nissan Juke 1.6 Visia met 249.371km op de teller. Deze kost €5750,-

Nu heb ik zelf al wat research gedaan naar de motoren van deze auto's en de auto's zelf. De 0.9 TCe is volgens autoweek geen notoir probleem blok maar verder kan ik geen reviews vinden over de betrouwbaarheid van dit blokje met zulke km standen. De 1.6 in de Juke is niet per se zuinig of een downsize turbo blok, maar alsnog zuiniger dan mijn huidige auto. Verder kan ik geen duidelijke conclusie trekken uit de op internet geplaatste berichten over de 1.2 TSI met dergelijke km standen, wel weet ik van het ketting probleem in de 1.2 TSI motoren. Zelf vind ik hoge(re) km standen niet per se afschrikwekkend, wel moet het blok dat aan kunnen. Gezien ik 5 dagen in de week, 2x per dag, snelweg kilometers ga rijden, lijken alle auto's niet echt te lijden onder de korte stads kilometers als er een van deze in mijn bezit zou zijn.
Van dit lijstje spreek de Jetta mij het meeste aan, daarna de Clio, daarna de Juke, daarna de Logan en als laatste de Sandero.
De Jetta lijkt (mits het een slimme keus is) de beste uit dit lijstje kandidaten qua opties, ruimte, vermogen, 4 cilinders, zuinigheid e.d.

Dus mijn vragen aan jullie zijn, wat is van dit lijstje de slimste keuze? Wat is evt. het slimste alternatief? En wat zijn jullie ervaringen met deze blokken?
Ps. Gelieve geen commentaar van downsize 'haters' want daar kan ik simpelweg gewoon niks mee.
Pps. Geen diesels als alternatief aanwijzen graag ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
TSI kettingproblemen: hiervoor moet je naar het bouwjaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Hier ben ik al van op de hoogte, toch bedankt. Ook weet ik dat ik hier naar moet luisteren bij de proefrit of die dergelijke ratelende geluiden maakt en of deze al eerder vervangen is. Als deze vervangen is dan ben ik safe!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:06
Out of the box: Toyota Prius, is bewezen oerdegelijk en zuinig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Wil het liefst een handbak. Had ook al gekeken naar een Honda Civic hybrid. Ook een super mooie auto echter vind ik het interieur niet erg mooi en het is een automaat helaas. Ook vind ik een Prius en de Civic hybrid niet iets voor een student zoals ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe is je rijstijl? Rij je stevig door / sportief / snelheidslimiten zijn slechts een indicatie van wat de overheid graag wil*, of rij je rustig en rond de Vmax?
doorhalen wat niet van toepassing is, meerdere opties mogelijk :P

Bedenk je iig dat die downsize blokjes, met name de driepitters, op de snelweg een stuk harder moeten werken dan een viercilinder en dus onzuiniger zijn. Ik had een Golf station 1.0 als voorloper en dat ding was echt niet heel zuinig op de snelweg. Ja, als je 100 kachelt haalt ie 1 op 18 ofzo, maar daarboven was het al snel 1 op 15 of zelfs 1 op 12. En als je 4x per week 130 km enkele reis moet doen tegen de files in ga je echt geen 100 rijden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even het verbruik controleren bij Spritmonitor.
CLIO
https://www.spritmonitor....=95&gearing=1&powerunit=3
JETTA 1.2 kan ik niet zo gauw vinden:
https://www.spritmonitor....e=2&gearing=1&powerunit=3
JUKE
https://www.spritmonitor....0&power_e=110&powerunit=3

Dacia lijkt mij juist voor snelweg niet ideaal: luidruchtig en niet bekend om zuinigheid.

Meten is weten; als zuinigheid zeer belangrijk voor je is, check de cijfers.
Persoonlijk zou ik met hoge km-standen voor Japans gaan, dus Honda Jazz/Civic, Mazda 2/3, Toyota Yaris/Corolla. Ook ben ik huiverig voor import en km-standen. NAP is your friend in deze.

Gewoon een gooi:
https://www.gaspedaal.nl/...&srt=df-a&vmax=80&vmin=70

Ik heb genoten van mijn niet-hybride, ruime Civic. Geen strepentrekker maar je rijdt in iets anders, is een echte rijderswagen met cockpit om je heen gebouwd en veel ruimer dan die lijkt. Ik reed van deur tot deur, op de tank gemeten ongeveer 1:17.

PS Snelweg rijdt fijner met lange wielbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
In de stad rijd Ik rij 'nieuw'. 30 in de 3, 50in de 4 enz enz. Soms vind ik het wel leuk (uiteraard als de motor warm is) om mijn ibiza op de staart te trappen. Maar dat is heel sporadisch. In Duitsland rijd ik harder dan in Nederland (maar dat doet iedereen wel denk ik zo :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
jeffrey kleeven schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:35:
Wil het liefst een handbak. Had ook al gekeken naar een Honda Civic hybrid. Ook een super mooie auto echter vind ik het interieur niet erg mooi en het is een automaat helaas. Ook vind ik een Prius en de Civic hybrid niet iets voor een student zoals ik...
Honda CR-Z al bekeken? Hybride met handbak :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05
En wel een grijs hok als de jetta en logan sedan op je lijstje?

CR-Z is inderdaad een leuke tip, maar zijn nog best prijzig.

Die prius is inderdaad niet 't hipste kwa uitstraling, maar kwa onderhoud voordelig, kwa wegligging beter (langer en iets zwaarder rijdt beter) rijden echt met gemak zuinig en ze blijven gaan. Auto's met 300.000+ zijn geen uitzondering.

En verder het gebruikelijke auto advies:
- niet je laatste centen in de aankoop stoppen.
- let ook op verzekering/wegenbelasting

En leesvoer : https://www.autoblog.nl/n...to-voor-4-500-euro-149478

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
Met deze kilometrstanden heb je een leuke auto voor een leuke prijs maar vergeet geen rekening te houden met toekomstig onderhoud, de kan is eenmaal groter dat de onderhoudskosten hoger zijn dan bij een auto met 30.000 km.

Je geeft aan 5000 gespaard te hebben, ik hoop niet dat dit al je spaargeld is want een auto is nooit een goede investering.. als je voor jouw gevoel veel geld uit geeft aan een auto zorg dan ook dat deze goed verzekerd is. (Iemand zei ooit eens, if you cannnot buy it twice, you cannot afford it).

Als je geld uitheeft, koop dat iets waar je ook blij mee bent en niet jaren denk, had ik maar de andere gekocht.

Heb en al gekeken naar Private lease ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:39
Het is lastig om in de motor van een oude auto te kijken. Het ene probleemblok kan nog jaren mee terwijl het andere probleemloze blok over 2 maanden kapot gaat.

Bedenk wat je mooi vind, wat bij je past qua verbruik en rijstijl. Na 1 of 2 proefritjes kun je een aardig goede indruk krijgen van de staat van de auto (wiellagers, uitlijning etc.) maar dan nog weet je niet of er iets stuk gaat in het blok of iets.

Probeer dus niet volledig om de ervaringen van het internet te varen maar neem in ieder geval wel een garantiepakket af. Bij een BOVAG garage heb je standaard al 6 maanden garantie op reparaties e.d.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@SgtElPotato Bovag garantie is optioneel, moet je er vaak bijkopen bij veel handelaren. Wettelijk heb je altijd garantie, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is met bovag garantie meestal net wat makkelijker. Overigens is bovag garantie niet zorgeloos, als jij een auto met 2 ton koopt en dat ding zuipt olie als een dolle geeft bovag ook niet thuis, want dat hoort bij motoren met dergelijke kmstand :|

@jeffrey kleeven Ongeacht de kmstand en de motor, let op onderhoud en historie van de auto. Liever een auto van 10 jaar oud met 200K op de teller en elke 20K een NAP stand geregistreerd dan eentje met 4x35K per jaar in de lease, vervolgens 3 jaar 5-10K per jaar met minimaal onderhoud (van APK naar APK rijden) en dan helemaal verwaarloosd met 160K te koop.
Als zo'n downsize blokje goed warm wordt gereden met lange ritten en verder op tijd zijn beurten krijgt ben ik niet bang voor kmstanden van 2 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou uit dit lijstje ook de Jetta kiezen. Rijdt als een diesel en heeft het meeste comfort bij lange afstanden. De Juke is een mooie tweede, maar is hoger en daardoor uiteraard minder zuining. Wel de fijnste motor van het stel. De Clio is geen slechte auto natuurlijk, maar in alle opzichten net wat kleiner en ook de motor heeft pas zin vanaf 3000rpm.
De Dacia's staan ver onder de Renault want zo zet de fabrikant ze ook in de markt. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Ik zou met dit budget die ibiza gewoon op rijden. Tuurlijk het comfort en vermogen zijn niet 'je-van-het' maar ten opzichte van de genoemde auto's in de prijsklasse die je noemt ga je er maar beperkt op vooruit. Die downsizemotoren hebben allemaal een turbo. Die kan ook kapot. Daarnaast noem je auto's als bijv. een jetta met de 1.2 TSI. Verdiep jezelf eens in de kosten van bijv. een kettingreparatie set. Daarnaast schrijven alle genoemde auto's nog af. Een Ibiza 1.4 16v is nu niets waard en over 5 jaar ook niet, daar heb je alleen onderhoud aan (heb je ook aan de genoemde auto's). Als je klaar bent met studeren heb je al snel iets beters bij elkaar gespaard dan de genoemde auto's.

Mocht je voor weinig toch meer comfort en vermogen willen, kun je altijd nog een diesel aanschaffen. Die kosten nu niets in aanschaf (wie wilt nog een diesel?), en als je een grotere klasse auto overweegt kom je al snel uit de kosten met een diesel. Daarnaast heb je ook flink koppel wat voor de snelheidsbeleving zorgt. Qua onderhoud en betrouwbaarheid zou ik er een uitzoeken zonder roetfilter (ondanks de roetfiltertax), want die dingen zijn peperduur om te reviseren/vervangen. Met een Golf of A3 met 1.9tdi rijd je al snel 1:20. Wil je sneller en groter dan is een BMW 330D of 530D leuk, die dingen rijden 1:14 maar wel met een vermogen van 230+ pk en 500+nm. Deze auto's zijn door dieselgate en roetfiltertax al voor 95% afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je ergens nog even mentaal de knop om moet zetten eerst.
Waarom wil je downsizen EN handschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

desmond schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:39:

Dacia lijkt mij juist voor snelweg niet ideaal: luidruchtig en niet bekend om zuinigheid.
Mijn dacia is wel ruim, relatief stil en retebetrouwbaar. Ik haal 1 op 15 op de snelweg met rustig rijden en dat is met een zevenzitter met de aërodynamica van een ladenblok. Is gewoon een clio blok wat erin ligt. Onderhoud stuk goedkoper dan bij mijn toyota en de roestbescherming is zelfs beter. In Duitsland hebben ze voor een duurtest een Dacia blok met 100.000km uit elkaar getrokken en vonden vrijwel geen slijtage.

Mijn VAG auto daarentegen zoop olie vanaf de aanschaf (nieuw) en heeft behoorlijke reparaties gehad in 180k kilometer.

Uiteraard zijn mijn ervaringen geen benchmark (n=1) maar ik heb wel het gevoel dat ik erop vooruit gegaan ben qua betrouwbaarheid en ik ga deze dacia tot dik over de twee ton rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-04-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even objectiveren. Volgens spritmonitor:
Dacia Logan 0.9 TCe = 7,45 L/100km
Dan rijd je dus een stuk zuiniger dan de gemiddelde Logan-rijder.

https://www.spritmonitor....80&power_e=95&powerunit=3

Vergeleken met door TS genoemde modellen:
CLIO = 6,48 L/100km
JETTA = 7,75 L/100km
JUKE = 7,17 L/100km
Door mij aangedragen Honda Civic = 7,42 L/100km

Persoonlijk zou ik niet voor Volkswagen concern kiezen, houd meer van Japanse precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik zou wel op of boven de 1.2 Blijven.
Mijn vriendin heeft destijds een nieuwe aygo gekocht, daar zit zon 1.0 blokje in. Altijd netjes onderhouden waar nodig, en bij de 170K begon dat blok echt problemen te geven. De bak begon te lekken, dingetje hier, dingetje daar.
Mijn 1.2TDI Ibiza, ook al was dat een diesel. Heb ik bij 285K verkocht zonder enig mankementje.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
guido66 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:28:
Auris. Zit gewoon een 1.5 of 1.8 in en is ook nog eens van het type Atkinson ipv Otto. De laatste Auris en de nieuwe Corolla vind ik er best gaaf uit zien en ze zitten vol met leuke snufjes. De oudere Auris past wellicht wel in het budget, maar is alleen wat minder hip. Wel zuinig.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 19-04-2020 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 15:26
skai21 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:44:
Ik zou wel op of boven de 1.2 Blijven.
Mijn vriendin heeft destijds een nieuwe aygo gekocht, daar zit zon 1.0 blokje in. Altijd netjes onderhouden waar nodig, en bij de 170K begon dat blok echt problemen te geven. De bak begon te lekken, dingetje hier, dingetje daar.
Mijn 1.2TDI Ibiza, ook al was dat een diesel. Heb ik bij 285K verkocht zonder enig mankementje.
Een beetje een N=1 verhaal. Er zijn zat gevallen bekend van Aygo's, C1's of 107's die 300 K hebben gehaald. Zie onder andere "Klokje rond" van Autoweek op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:53

Bommes

Capo del formaggio

Gewoon doorrijden met die ibiza.
Met de nieuwe 100km/u v-max op de snelwegen is zo een ding best zuinig te rijden.
Ondertussen een beetje door sparen en over een paar jaar iets nieuws met minder kilometers kopen.

Tenzij je er op uit gekeken bent en je gewoon wat toffers wil hebben.
Maar dan snap ik je shortlist niet echt want dat zijn werk echt grijze muizen auto's.
Niets mis mee maar nogmaals dan zou ik de Ibiza verder op rijden.

Ik rijd op en top burgerlijk, een witte Yaris hybride met gewoon staal met wieldoppen.. Dus niets mis met burgerlijkheid 8)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Wat voor verbruik haal je met je ibiza? Denk niet dat de downsize motoren in de praktijk zoveel zuiniger zijn, in ieder geval niet zoveel zuiniger dat je de investering zo terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

desmond schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:30:
Even objectiveren. Volgens spritmonitor:
Dacia Logan 0.9 TCe = 7,45 L/100km
Dan rijd je dus een stuk zuiniger dan de gemiddelde Logan-rijder.
Ik heb de Lodgy met de 1.2TCE 115pk erin.
Greldinard schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:13:
[...]

Een beetje een N=1 verhaal. Er zijn zat gevallen bekend van Aygo's, C1's of 107's die 300 K hebben gehaald. Zie onder andere "Klokje rond" van Autoweek op YouTube.
Waarin ze ook aangeven dat die autootjes eigenlijk niet gebouwd zijn om hoge km-standen te halen. Wederom N=1 maar mijn zusje heeft zo'n ding (Aygo) en ook die begint aardige kosten op te lopen nog ruim voor de 2 ton.

[ Voor 45% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-04-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:37
Malt007 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:32:
Wat voor verbruik haal je met je ibiza? Denk niet dat de downsize motoren in de praktijk zoveel zuiniger zijn, in ieder geval niet zoveel zuiniger dat je de investering zo terug verdient.
Downsize-motoren kunnen weldegelijk zuiniger zijn. Met name op de snelweg zijn ze vaak zuiniger, omdat ze een laag toerental kunnen draaien vanwege het hogere koppel door de turbo. In de praktijk kan ik met de 1.2 driecilinder van PSA met 130 pk en 230 Nm makkelijk 1 op 18 rijden bij 120/130 km/h. Daarnaast heerlijk rustig met rond de 2500 toeren bij 130 Km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Naafkap schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:01:
[...]

Downsize-motoren kunnen weldegelijk zuiniger zijn. Met name op de snelweg zijn ze vaak zuiniger, omdat ze een laag toerental kunnen draaien vanwege het hogere koppel door de turbo. In de praktijk kan ik met de 1.2 driecilinder van PSA met 130 pk en 230 Nm makkelijk 1 op 18 rijden bij 120/130 km/h. Daarnaast heerlijk rustig met rond de 2500 toeren bij 130 Km/h
Een 2002 ibiza 1.4 op de verbruiksmonitor van autoweek een gemiddeld verbruik van 1:14,7, een 2015 clio met de 0.9tce 1:16,7. Geen enorm verschil in de praktijk dus en derhalve moet de ts enorm veel km’s maken om daarmee zijn investering in een zuinige auto terug te verdienen. Natuurlijk is zo’n moderne auto op alle fronten veel beter en comfortabeler, dat betwist ik zeker niet.

Toerental van de clio is overigens al 2850 bij 120km/pu tegen 3450 voor de ibiza. Lijkt me in beide gevallen heel oncomfortabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 19-04-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Kijk anders eens naar een suzuki celerio. Zelfde wegenbelasting als een aygo. Doet 1: 22 gemiddeld bij een gemiddelde gebruiker. Een stuk stiller. En in plaats van 2 boodschappentassen passen er 4 in de kofferbak.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:35: En als je 4x per week 130 km enkele reis moet doen tegen de files in ga je echt geen 100 rijden ;)
Dan rijd je niet tussen 0600-1900? :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Dank voor de reacties. Zo te zien zijn de meningen zeer verschillend (wat mag natuurlijk!)
Mijn Ibiza vind ik een leuk karretje om te zien, vooral de neus vind ik super gaaf!
Echter, ding verbruikt benzine, naar mijn mening redelijk veel, ook al is het een oudere motor! 375km op een 45 liter tank....

Diesels kan ik in de maandelijkse kosten niet betalen. Denk dat zo iets vooral loont als je meer dan 20k per jaar rijd.

Heb er een weekje over gedacht En voorlopig voldoet de seat prima voor mijn stads verkeer ritjes, alleen niet al te zuinig, maar het zij zo!
Voorlopig mag die bij mij blijven, is immers altijd starten en rijden, hem hem dagelijks gebruikt voor een jaar lang. Nu minder uiteraard door corona. Maar hij heeft nooit nee gezegd tegen mij dus daar moet ik hem eigenlijk wel waardering voor geven.

Dank voor jullie reacties en opmerkingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

jeffrey kleeven schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:35:
Dank voor de reacties. Zo te zien zijn de meningen zeer verschillend (wat mag natuurlijk!)
Mijn Ibiza vind ik een leuk karretje om te zien, vooral de neus vind ik super gaaf!
Echter, ding verbruikt benzine, naar mijn mening redelijk veel, ook al is het een oudere motor! 375km op een 45 liter tank....
Wat een zuipbak dan als ie 8,33 km / l doet => 12 l / 100 km.

Weet je zeker dat je niet een Amerikaanse 5,0 liter V8 verward met je Ibiza?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
PcDealer schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:23:
[...]

Wat een zuipbak dan als ie 8,33 km / l doet => 12 l / 100 km.

Weet je zeker dat je niet een Amerikaanse 5,0 liter V8 verward met je Ibiza?
Minder dan 20K per jaar lees ik, dagelijks gebruik, dus korte ritjes. Met koude motor verbruik je veel meer dan op een lange rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:08

Voorlopig mag die bij mij blijven, is immers altijd starten en rijden, hem hem dagelijks gebruikt voor een jaar lang. Nu minder uiteraard door corona. Maar hij heeft nooit nee gezegd tegen mij dus daar moet ik hem eigenlijk wel waardering voor geven.

Dank voor jullie reacties en opmerkingen!
Klinkt alsof je zelf de verstandigste conclusie hebt getrokken. De auto's die je noemde wijken (op de Jetta na) nauwelijks af van je huidige auto en 50km snelweg stelt weinig voor. Dat turbo blokken meer koppel/comfort gevoel op de snelweg geven klopt wel, maar die downsize motoren zijn vaak weer knorrende 3 cylindertjes die ook flink toeren moeten maken..

Je hebt nu een goede auto waarvan je exact weet in welke staat hij verkeert, inruilen op een 2e hands is altijd een gok. Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander zich te veel blind staart op de kosten bij de pomp en zodoende vaak onnodig van auto wisselt.

Wel goed kans dat je verbruik beter wordt met die dagelijkse stukjes snelweg, want dat is echt extreem zoals je het nu schetst. Is dit gebaseerd op meerdere metingen? Ik heb een bak van 1600 kg met een 5 cylinder 2.5T er in en ik haal zelfs nog 1 op 9 man!
_JGC_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 03:56:
[...]

Minder dan 20K per jaar lees ik, dagelijks gebruik, dus korte ritjes. Met koude motor verbruik je veel meer dan op een lange rit.
Hey, ben jij toevallig de JCG die ooit op een autoforum zat met een hele snelle Octavia?

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 20-04-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_Anvil_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:05:
Klinkt alsof je zelf de verstandigste conclusie hebt getrokken. De auto's die je noemde wijken (op de Jetta na) nauwelijks af van je huidige auto en 50km snelweg stelt weinig voor. Dat turbo blokken meer koppel/comfort gevoel op de snelweg geven klopt wel, maar die downsize motoren zijn vaak weer knorrende 3 cylindertjes die ook flink toeren moeten maken..
Bijna 200nm koppel uit een 1.2 benzine 4-cylinder, toerental op de snelweg ruim onder de 3000 toeren. Daar kom ik sowieso ook bij stads rijden niet boven (vanwege het koppel). Er is een kentering gaande in de wereld van de 'knorrende 3-cylinders'. Autofabrikanten grijpen vanwege steeds strenger wordende normeringen weer naar grotere blokken, zo is de 1.2Tce nu vervangen door een 1.3Tce (die weer meer vermogen levert als gevolg).

Een grote 2.5 liter die maximaal 1000 toeren draait en de hele auto op koppel voortbeweegt zou ook interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:18
Goede keus! Houd een tijdje bij wat hij met snelwegverbruik doet en het zal je verbazen hoeveel zuiniger dat is dan al die kleine stukjes. Vooral nu met het 100km/h rijden haal jij makkelijk 1:16 met die Ibiza. 1:20 willen rijden kan ,maar dan ben je vooraf duizenden euro's kwijt, terwijl je nu een goede auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aug7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09 14:54
Ik heb een Fiat Bravo 1.4 t-jet turbo (2 ton op de teller, zonder grote problemen) mede door de 6 bak lekker zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ik heb een 2015 Seat Toledo 1.2 TSI (4 cylinder) met 90 pk. Ruime auto voor het geld (20k nieuw). Verbruik ongeveer 1/16 a 1/17. Motor verbruikt wel relatief veel olie en koelvloeistof (!). Voor beide kan de garage de oorzaak helaas niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Kijk of je ergens een gasauto op de kop kan tikken das helemaal goedkoop rijden.

Dacia op gas zoeken ;)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
cactusman schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:00:
Kijk of je ergens een gasauto op de kop kan tikken das helemaal goedkoop rijden.

Dacia op gas zoeken ;)
Of een 20VT, ik had een collega met een Leon Topsport op gas. Zelf heb ik de Ibiza van TS (in 2006 1.4 16v 100pk ) op gas gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:37

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het gros van het verbruik zit in je rechtervoet.

lekker 100 rijden, want harder mag toch niet en de meeste auto's rijden redelijk zuinig. het kan eigenlijk niet uit om je auto te vervangen voor die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hann1BaL schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:23:
Het gros van het verbruik zit in je rechtervoet.

lekker 100 rijden, want harder mag toch niet en de meeste auto's rijden redelijk zuinig. het kan eigenlijk niet uit om je auto te vervangen voor die reden.
Soms ben je ineens weer prima tevreden met je auto door hem eens goed aan te pakken. (Laat) al die kleine defectjes fixen, noodzakelijk onderhoud (laten) uitvoeren, een grondige poetsbeurt buiten én binnen, geurtje erin, een mooie telefoonhouder en wellicht wat nieuwe speakers als je van muziek houd...

...fractie van het bedrag wat je voor een andere auto uitgeeft en als je inderdaad zuinig gaat rijden valt er veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Erapaz schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:18:
[...]

Of een 20VT, ik had een collega met een Leon Topsport op gas. Zelf heb ik de Ibiza van TS (in 2006 1.4 16v 100pk ) op gas gehad.
gewone 4 cilinder 16 v ook prima... wel even kijken naar de motorcode.. die lopen ook 300K + op gas..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Het verbruik baseer ik op ervaring in het afgelopen jaar. Ik verwar hem helaas niet met een dikke amerikaan...

Gezien ik altijd 50 in de 4 rijd en 30 in de 3, vind ik dat ik redelijk zuinig rijd. Ik denk dat ik achter over zou vallen van het verbruik als ik die snelheden niet in de genoemde versnellingen rijd.

Olie verbruikt hij echter niet, koelvloeistof ook niet, dus dat is een groot pluspunt! Hij zweet wel wat olie dus in de gaten houden moet ik het wel.

Wat betreft de 20v(t), ik heb altijd de 5 deurs Audi a3 met de facelift van 2001-2003 een fantastisch mooie auto gevonden. Kosten ook geen drol, alleen kunnen ze hoog in de kosten lopen als er defecten of slijtage ontstaat. Vandaar dat ik die altijd heb laten staan...

Gas is idd erg goedkoop rijden, maar dan denk ik eerder dat qua kwaliteitsgevoel mijn Ibiza hoger staat een Dacia met atmosferische motoren, op gas.

Hou wel van een muziekje in de auto, echter houden de boksen er minder van... ze kraken nog al.

Ps. Weet iemand wat het bonk geluid kan zijn als ik hem in de achteruit zet? Er komen dan verschillende bonken (wat lijkt als of het rechts voor uit het dashboard komt), dit is altijd zo als ik hem in de achteruit zet. Dit is later na gekomen en geleidelijk erger geworden en dus nu altijd wanneer in de achteruit, dit was er dus niet al toen ik de auto kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 07:06
Heb hier ook een 1.4 16V (wel 2008 model) Ibiza staan. In stad gebruik is deze inderdaad niet erg zuinig. Maar meer snelweg doet hem erg goed. Onlangs een grote roadtrip door zweden gedaan (overal max 80) en daar reden we ongeveer 1:19.
In nederland met de 120km/h tijd met veel snelweg kwamen we uit op ± 1: 15
Ik verwacht als je een beetje normaal rijd en je aan de 100 km/h houdt dat je in woon werk verkeer lange afstanden op 1:16 gaat uitkomen.

Persoonlijk zou ik zeggen, houd de ibiza en blijf weg van turbo blokjes met hoge km-standen.
Als je dan toch iets gaat kopen met dat budget, laat het dan zeker geen VAG group auto zijn. Dan geef je je geld uit aan motor olie ipv aan benzine.
Succes met de verdere zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op maandag 20 april 2020 @ 03:56:
[...]

Hooguit 2 l / 100 km voor een klein stuk. Niet continu over alleen snelweg. Mijn momentaan verbruik is 8,9 l bij 130 km/u GPS in een 1500 kg auto. Zelfs mijn stadsverbruik is nog zuiniger met deze 2.4 5 cilinder. Met in Volvo S60 is daarbij ook nog 3 jaar ouder, zit op 378.xxx km en heeft een automaat @jeffrey kleeven.

:w @_Anvil_ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Laatst online: 10-09 11:21
Diesels kan ik in de maandelijkse kosten niet betalen. Denk dat zo iets vooral loont als je meer dan 20k per jaar rijd.
Ik ga komend jaar 5 dagen in de week 50km (heen en terug) snelweg kilometers maken i.v.m. een nieuwe opleiding.
Dus 250km per week, is 1000 km in de maand, is al 12000 km per jaar puur woon/studie verkeer.
Ik neem aan dat je prive ook nog echt wel wat heen en weer rijdt, dus die 20k ga je wel aan komen. Diesels (zelfs moderne, goed onderhouden 5 jaar oud) vindt je tegenwoordig voor (bijna) niks meer. Houdt er wel rekening mee dat bij inruil/verkoop over 3 jaar de afschrijving nog erger is.
Wegenbelasting zal +- 40 euro meer zijn dan je nu betaalt denk ik zo.

https://www.autotrader.nl...ruction=6&fuelType=diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Leuk ding die corsa. Wij hebben er zelf ook een, alleen geen diesel, maar een 1.2 met 86pk. Die voelt trouwens een stuk langzamer aan dan mijn Ibiza.
Echter vind ik voor nu dat ik 40 euro extra voor een auto per maand, niet op kan brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:13
Laagtoerig rijden is niet altijd zuinig rijden. Zeker in de stad met veel snelheidswissels moet je dan relatief veel gas geven om weinig te bereiken. meer schakelen en iets meer toeren draaien is dan een stukje slimmer. 1:8,5 is wel erg slecht voor een Ibiza. Als je niet alleen heel korte stukjes rijdt zou ik ook de motor eens een keer na (laten) kijken of er niet iets aan de hand is. Fatsoenlijk beurtje, controle op choke, filtersm bougies etc. of er daar iets aan de hand is.

benno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Laatst online: 10-09 11:21
jeffrey kleeven schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:25:
Die voelt trouwens een stuk langzamer aan dan mijn Ibiza.
En daaruit valt meteen weer een boel info te halen, aangezien jouw Seat minder vermogen heeft, en een beetje minder gewicht. Je hebt gewoon een zware rechtervoet. Dan maakt het niet uit welke auto je rijdt, je blijft benzine tanken.
Maar die 40 euro verdien je op de snelweg weer rap terug. Stel dat je idd die 250km per week rijd, kost je in een goede diesel +- 10 liter per week bij 1 op 25 (realistisch denk ik) of 15 liter benzine (bij 1 op 17 ongeveer) is plusminus 13 euro per week veschil.
10 liter diesel a 1.32 is +- 13,2 euro
17 liter benzinea 1.55 is +- 26,35 euro (prijzen zijn van unitedconsumers gepakt).

Maar vaak zijn zulke diesels ex lease, dus goed onderhouden en een stuk moderner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Tank altijd in Duitsland omdat ik 1.5km van de Duitse grens woon. Dus dat scheelt sowieso veel in brandstof kosten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Als die 50km elke keer in de spits in de Randstad is denk ik dat je nog terug gaat komen op het niet willen hebben van een automaat ;)

Als je daar achter bent: Een Toyota Yaris Hybrid, met 100km/u rij je er makkelijk 1:27 mee, als je provinciaal rijdt kan het nóg zuiniger. Juist in de korte sprintjes is de hybride aandrijflijn vlot, alleen invoegen is even wat beter gas geven ;) En qua onderhoud zijn de hybride blokken onverwoestbaar.

Sowieso lijken me een Yaris en wat andere kleine Japanners een prima alternatief. Die zijn naast gedownsized vaak ook prima vlot en een stuk aantrekkelijker dan een Dacia ;)

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 20-04-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

guido66 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:28:
Of bv de Honda civic hybrid.

Edit, was al genoemd zie ik :P
Een automaat is voor dit soort saaie ritten juist heerlijk. Waarom een civic (of prius) niet iets 'voor een student' zou zijn is me niet geheel duidelijk. :? Zowel de prius als de honda zijn heel degelijke auto's.

[ Voor 60% gewijzigd door Metro2002 op 20-04-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Ik vind de Jetta anders wel een erg fraaie auto om te zien en voldoet eigenlijk op alle punten aan mijn eisen. Echter is het mij nog steeds niet duidelijk hoe de 1.2 TSI het doet met 2 ton op de klok. Onderhoudsboekjes zijn wel aanwezig bij dit exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een tijd geleden heb ik gereden in de 1.2 TSI zowel in de Polo als Golf variant. Over beide was ik zeer tevreden. Ik zou persoonlijk voor een Polo 1.2 TSI gaan want zelfs met 120/130 km/h heb ik nog makkelijk 450 km op een halve tank gereden. Ik zou wel voor iets nieuwer gaan of goedkoper want het is je spaargeld en stel dat er iets is, dan moet het wel gemaakt worden.
De goedkoopste optie naar mijn mening zag ik laatst, pak een VW Up of Seat Mii basismodel en die koop je rond € 6000 uit 2017/2018 met 50k km en daar kan je rustig nog 150k km mee rijden zonder kosten en qua afschrijving is het leuk want die auto is zuinig en om de 30k pas onderhoud nodig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

itsalex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:17:
Ik zou persoonlijk voor een Polo 1.2 TSI gaan want zelfs met 120/130 km/h heb ik nog makkelijk 450 km op een halve tank gereden.
Ik kan 600/725 km op een halve tank op alleen de snelweg. Zonder te weten hoeveel er in de tank gaat, zegt dit echter niet zo veel.

Ik had een tijd een 2018 Seat Leon ST met de 150 pk motor en deed makkelijk 4,5 l /100 km @100 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:11:
[...]

Ik kan 600/725 km op een halve tank op alleen de snelweg. Zonder te weten hoeveel er in de tank gaat, zegt dit echter niet zo veel.

Ik had een tijd een 2018 Seat Leon ST met de 150 pk motor en deed makkelijk 4,5 l /100 km @100 km/u.
Ik had deze leenauto mee met een volle tank en leverde de auto in met een volle tank dus ik wist bijna precies wat erin de auto ging qua tank (dan zal het misschien 1 liter schelen en dan zal de warmte misschien ook nog een factor spelen maar dat laat ik erbuiten voor het gemak). Het was inderdaad een halve tank en dat voor benzine en voor een Polo met een 45 liter tank waar dan nog 20 liter inging (5 liter reservetank), ja dat vond ik heel netjes.

Boven de 120/130 km/h is het algemeen bekend dat vooral auto's vrij dorstig gaan worden dus zeker voor een 1.2 TSI is dit netjes. De 1.0 TSI is nog zuiniger want daar heb ik ook in gereden en daar haal je inderdaad met een Seat Leon ST makkelijk boven de 1 op 20.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
itsalex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:58:
[...]

Ik had deze leenauto mee met een volle tank en leverde de auto in met een volle tank dus ik wist bijna precies wat erin de auto ging qua tank (dan zal het misschien 1 liter schelen en dan zal de warmte misschien ook nog een factor spelen maar dat laat ik erbuiten voor het gemak). Het was inderdaad een halve tank en dat voor benzine en voor een Polo met een 45 liter tank waar dan nog 20 liter inging (5 liter reservetank), ja dat vond ik heel netjes.

Boven de 120/130 km/h is het algemeen bekend dat vooral auto's vrij dorstig gaan worden dus zeker voor een 1.2 TSI is dit netjes. De 1.0 TSI is nog zuiniger want daar heb ik ook in gereden en daar haal je inderdaad met een Seat Leon ST makkelijk boven de 1 op 20.
Ik principe is de 1.2 TSI Jetta gelijk aan de polo 1.2 TSI. Motorisch gezien dan he. De Jetta is een kleine 100 kilo zwaarder maar dat neem ik voorlief. Heb liever iets groters dan wat ik nu heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
jeffrey kleeven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:32:
Ik vind de Jetta anders wel een erg fraaie auto om te zien en voldoet eigenlijk op alle punten aan mijn eisen. Echter is het mij nog steeds niet duidelijk hoe de 1.2 TSI het doet met 2 ton op de klok. Onderhoudsboekjes zijn wel aanwezig bij dit exemplaar.
Let bij deze motor op de distributieketting (hoor je iets ratelen bij het starten?). Is genoeg info over te vinden, kosten van revisie zijn bij specialisten tussen de 600 - 800 euro. Let daarnaast op de staat van de bougiekabels en bobines. De 1.2 TSI heeft standaard bougiekabels die over elkaar heen kunnen schuren door de trillingen van de motor. De vervangskabels hebben hoezen er om heen zodat deze niet doorslijten. Als de kabels doorslijten krijgt de bobine het zwaar. Om dit te controleren kun je het best even de bougiekabels bij de bobine loskoppelen.

Qua olieverbruik en koelvloeistof verbruik zijn dit gewoon goede motoren. Enige reden dat je vaak hoort dat er olie bijgevuld moet worden is dat er standaard 0W30 olie in gaat. Alle motoren gaan olie verbruiken met zulke dunne olie. Hiermee haal je wel een 30.000km onderhoudsinterval mits je vlak voor die interval eens wat bijvult. Andere optie is er 5w40 in te stoppen en 15.000km aan te houden. Dit laatste zou ik aanraden.

Ander aandachtspuntje is dat alle moderne benzine turbomotoren met directe inspuiting uiteindelijk het inlaat traject vervuilen door o.a. oliedampen. Kun je op laten lossen met walnutblasting voor ca 300 - 400 euro.

Als je de walnutblasting en distributieketting bij het onderhoud incalculeert haal je met zo'n blok makkelijk meer dan 2 ton. Waarschijnlijk zoveel meer (4 ton ofzo) dat je de auto tegen die tijd al meer dan zat bent.

Als laatste zou ik het verbruik niet als reden zien een jetta aan te schaffen. De kans zit er in dat het verbruik van de 1.2 TSI met jouw gebruik misschien net zo onzuinig is, gezien je eerder met de ibiza 1:12 haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
gijsiej schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:37:
[...]

Let bij deze motor op de distributieketting (hoor je iets ratelen bij het starten?). Is genoeg info over te vinden, kosten van revisie zijn bij specialisten tussen de 600 - 800 euro. Let daarnaast op de staat van de bougiekabels en bobines. De 1.2 TSI heeft standaard bougiekabels die over elkaar heen kunnen schuren door de trillingen van de motor. De vervangskabels hebben hoezen er om heen zodat deze niet doorslijten. Als de kabels doorslijten krijgt de bobine het zwaar. Om dit te controleren kun je het best even de bougiekabels bij de bobine loskoppelen.

Qua olieverbruik en koelvloeistof verbruik zijn dit gewoon goede motoren. Enige reden dat je vaak hoort dat er olie bijgevuld moet worden is dat er standaard 0W30 olie in gaat. Alle motoren gaan olie verbruiken met zulke dunne olie. Hiermee haal je wel een 30.000km onderhoudsinterval mits je vlak voor die interval eens wat bijvult. Andere optie is er 5w40 in te stoppen en 15.000km aan te houden. Dit laatste zou ik aanraden.

Ander aandachtspuntje is dat alle moderne benzine turbomotoren met directe inspuiting uiteindelijk het inlaat traject vervuilen door o.a. oliedampen. Kun je op laten lossen met walnutblasting voor ca 300 - 400 euro.

Als je de walnutblasting en distributieketting bij het onderhoud incalculeert haal je met zo'n blok makkelijk meer dan 2 ton. Waarschijnlijk zoveel meer (4 ton ofzo) dat je de auto tegen die tijd al meer dan zat bent.

Als laatste zou ik het verbruik niet als reden zien een jetta aan te schaffen. De kans zit er in dat het verbruik van de 1.2 TSI met jouw gebruik misschien net zo onzuinig is, gezien je eerder met de ibiza 1:12 haalde.
Dank voor de reactie, hier heb ik wat aan!
Echter 1:12 heb ik nog nooit gehaald met mijn Ibiza. Zit 9/10 keer onder de 1:10. Ergens zit er bij mijn Ibiza zeer veel weerstand o.i.d.
Wel weet ik dat banden ook een factor kunnen spelen in verbruik. Heb immers bij aanschaf 3 verschillende merk banden er onder gekregen.
Deze banden zorgen ook voor de luide afrol geluiden. Ook heb ik iets te grote wielen er onder (17 inch) nou ja, niet te groot maar wel groter dan dat eigenlijk bedoeld was voor dit autootje. Dit zorgt er namelijk voor dat ik alle oneffenheden e.d. voel en hoor in de auto. Is eigenlijk ook niet erg comfortabel als je het mij vraagt. Ook vind ik het niet hebben van 5 deuren, cruise control en elektrische buitenspiegels toch wel een van de factoren waarom ik de Jetta overweeg.
Maar nu de kern redenen waarom ik de Jetta overweeg:
-vind Sedans (meestal) altijd hele mooie auto's.
-het uiterlijk van de Jetta.
-de hoeveelheid meer ruimte die deze auto bied voor niet veel meer gewicht.
-1.2 TSI, zuinig maar toch vlot in de beentjes.
-1.2 TSI is een goed tune blok (tot 140PK met chippen), mocht het nodig zijn voor als ik bijvoorbeeld een zware aanhanger moet/wil trekken. Niet omdat ik wil racen o.i.d.
-de extra toeters en bellen die de ibiza niet heeft.
-het comfort (volgens reviews) moet ik natuurlijk zelf ook ervaren d.m.v. Proefrit.

De Jetta die ik op het oog heb kost €5949,- komt uit 2011 en heeft 210.036km op de klok. Hij ziet er op het eerste oog nog goed uit van binnen en van buiten. Onderhoudshistorie is aanwezig. Hij staat 35km van mij af, dus redelijk dicht bij.
Zou dus op zich een prima auto zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNm90LNfL3AXIga0jFe93be1yyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oqk1y3r4C3VxnnxpWgAcB8on.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:28

3DDude

I void warranty's

Ik zou eerst onderzoeken waarom dat verbruik van die ibiza zo bizar hoog is.
1 op 10 rijden is echt niet normaal voor zo'n wagen.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Beste mensen,

Na wat research gedaan te hebben naar deze Jetta, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit exemplaar buiten de 'ketting' problemen valt. De 1.2 TSI kent namelijk problemen met de ketting tot 06-2011, daarna zijn gemodificeerde motoren met verbeterde kettingen en spanners e.d. Gebruikt voor de 1.2 TSI auto's. Gezien de Jetta geproduceerd is op 23-09-2011, valt deze buiten de periode met ketting problemen.
Meneer van dit auto bedrijf heeft de inruilwaarde van mijn Seat Ibiza geschat op 1000 á 1250 euro.

Wat betreft het verbruik van de Ibiza, hier zitten te veel factoren aan verbonden waarom hij zo veel zuipt. Mede dankzij de 3 verschillende merk banden en nog wat andere dingetjes.

Gezien ik niet van plan ben de Seat op te rijden, omdat ik die simpelweg niet wil en kan oprijden, vanwege de eerder genoemde redenen en omdat de auto verder nog best lang mee kan gaan gezien de technische en algehele staat van de Ibiza.

Echter! Bij wijkopenautos.nl is mijn ibiza getaxeerd op 1565 euro. 1000-1250 is dus een flink stuk minder.
Ik zit nu namelijk met een dilemma... de auto inruilen óf, zo verkopen aan bijv. wijkopenautos.nl of via autoscout24 en dan uit eindelijk de auto zonder inruil aanschaffen.

Gezien ik een student ben, wil ik natuurlijk de meest economische keuze nemen wat betreft het KOPEN van een auto.

Natuurlijk sta ik open voor andere auto's. Maar geen Prius. Dat vind ik meer een auto voor oudere mensen en zelf vind ik het niet eens zo een flitsende verschijning om te zien. Past niet echt bij mij.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Datum op kenteken is niet productiedatum overigens, houd daar wel rekening mee. Maargoed, ding is van begin tot eind dealer onderhouden, die TSI problemen steken meestal wel eerder de kop op dan bij 2 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
_JGC_ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:56:
Datum op kenteken is niet productiedatum overigens, houd daar wel rekening mee. Maargoed, ding is van begin tot eind dealer onderhouden, die TSI problemen steken meestal wel eerder de kop op dan bij 2 ton.
Volgens de kenteken check is dat de bouwdatum. Maar idd, volledige onderhoud historie is aanwezig. En wat betreft die problemen steekt dat idd eerder de kop dan 2 ton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jeffrey kleeven schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:47:

Meneer van dit auto bedrijf heeft de inruilwaarde van mijn Seat Ibiza geschat op 1000 á 1250 euro.

Echter! Bij wijkopenautos.nl is mijn ibiza getaxeerd op 1565 euro. 1000-1250 is dus een flink stuk minder.
Ik zit nu namelijk met een dilemma... de auto inruilen óf, zo verkopen aan bijv. wijkopenautos.nl of via autoscout24 en dan uit eindelijk de auto zonder inruil aanschaffen.
Mogelijk bij een perfecte auto. Tot je daar aankomt na een afspraak, ze de auto bekijken, proefrit uitvoeren, onnodig gaan gassen alle uiterlijkhe defecten en minpunten noteren, foto's online gooien en je een kwartier kan wachten op een (eerste) bod. Die zal lager zijn dan de ondergrens van het autobedrijf. Dan neem je goede aanbod niet aan worden ze chagrijnig. Kom je thuis dan zie je nog mogelijk nog een paar iets hogere aanbiedingen meer veel meer wordt het niet. Reken je dus niet rijk.
Gezien ik een student ben, wil ik natuurlijk de meest economische keuze nemen wat betreft het KOPEN van een auto.

Natuurlijk sta ik open voor andere auto's. Maar geen Prius. Dat vind ik meer een auto voor oudere mensen en zelf vind ik het niet eens zo een flitsende verschijning om te zien. Past niet echt bij mij.

Alvast bedankt!
Je zegt dat je voor weinig geld wilt rijden, maar niets onderschrijft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het om geld gaat moet je de huidige auto houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:11
jeffrey kleeven schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:47:
Alvast bedankt!
Heb je enkel het online formulier ingevuld of zijn er al mensen wezen kijken? Meestal op het moment dat de echte taxatie plaatsvindt heeft men allerlei opmerkingen, en mag je blij zijn de helft krijgt..

Overigens, 1 snelle google zoekactie en ik zie een review score waardoor ik al genoeg zou weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Denk dat iedereen wel de meest economische keuze wil maken wat betreft het kopen van een auto, tenzij je op een geld berg zit. Is dat zo gek?

Ik haal niet eens de 1:10 met mijn Ibiza. Dus ja, als het op dat punt neer komt, gaat het idd om geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
renegrunn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:18:
[...]

Overigens, 1 snelle google zoekactie en ik zie een review score waardoor ik al genoeg zou weten...
Idd, als ik het zo lees in de reviews is het een erg slechte zaak...
Die vogel gaat dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

jeffrey kleeven schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:19:
Denk dat iedereen wel de meest economische keuze wil maken wat betreft het kopen van een auto, tenzij je op een geld berg zit. Is dat zo gek?

Ik haal niet eens de 1:10 met mijn Ibiza. Dus ja, als het op dat punt neer komt, gaat het idd om geld.
Meest economische keuze is niet alleen de aanschaf en je verbruik maar het totaalpakket. Dus preventief onderhoud en de kosten bij een eventueel defect. Zo zou je dus ook moeten rekenen. Niet alleen hoe weinig kost mij iets in de maand als vaste lasten maar ook hoeveel kost het mij als er wat kapot gaat en ook hoeveel kost

Uiteindelijk gaat zeker bij dit soort auto's je grootste kostenpost de afschrijving worden. Onderhoud moet je sowieso doen dus daar kun je eigenlijk niet op besparen of is onhandig Dus dan krijg je nog dingen die kapot kunnen gaan, dit is altijd een gok dus dat is een stuk onverwacht. Kun je tot op zekere hoogte meenemen maar is gewoon erg sterk afhankelijk van je auto. Dat is dus eigenlijk wat je wil weten in dit geval. Die kosten kunnen hoger worden naarmate de stand hoger is dus zorg er in ieder geval voor dat je die ook kan betalen.

Enige wat ik hier telkens lees is ik wil een Jetta TSI hebben en het enige wat je eigenlijk van ons verwacht is hoe zorg ik ervoor dat ik die auto kan kopen. Terwijl dat niet je vraag is in eerste instantie dus dan krijg je al een verschil met de reacties die je hier gaat krijgen en met de reacties die je verwacht.

Wil je het meest zuinige rijden en zo min mogelijk kwijt zijn aan onverwachte reparatiekosten. Prius. Simpel antwoord en jammer genoeg voor jou dus geen handbak :+ Wil je wel een handbak? Dan moet je daar wat van afwijken. Maybe een Auris? Ouder ja, maar wel gegarandeerde betrouwbare techniek. Geen turbo dus die kan zeker niet stuk :+ Dat zijn kosten die ik harder mee zou rekenen dan met brandstof.

De enige echte tip die ik goed kan geven is ga niet op het maximum van je budget zitten. Houdt wat ruimte over. Zorg ervoor dat als het moment daar is dat je onverwachte hogere kosten krijgt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Vorige week stelde je nog dat je genoeg informatie hebt gekregen hier en besloot de Ibiza te houden. Nu kom je wederom met de Jetta aanzetten.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij wil je gewoon die Jetta en zoek je hier bevestiging.

Je bent een student en zult concessies moeten maken, het kan niet altijd mooier, sneller, praktischer, lage stand etc. etc. Zou wensen dat ik 6k voor een auto had toen ik nog een student was. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door straightsix op 28-04-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 14:21
ik vind 6k best veel voor een 9 jaar oude auto met 210k op de teller.
Pagina: 1