Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelgoedauto2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Volledig als PMS (Plex Media Server) laten runnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van +/- €1.000,- minder/meer mag ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik begin helemaal opnieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hardware lijst

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Server(desktop) moet 24/7 aanstaan. CPU cooler / PSU / fans graag zo stil mogelijk.
Server komt niet in de slaapkamer maar in de 'kantoor/studeer' kamer.

Ga je overklokken?
Nee, geen ervaring mee en dat wil ik graag zo houden.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag jullie mening wat betreft de hardware die ik heb uitgekozen.
Is het overkill? Kan het mijn verwachtingen niet waarmaken? Ik hoor het graag van jullie!

Goedemorgen Tweakers!
Momenteel heb ik een DS918+ die volledig functioneert als een PMS. Ergens anders gebruik ik hem niet voor.
Helaas is de NAS zo goed als vol en zit er zo'n 40TB aan opslag in.
Omdat Plex een compleet uit de hand gelopen hobby is wil ik doormiddel van deze build futureproof zijn.
Ik heb zo'n 15-20 gebruikers waarvan er 5-6 maximaal tegelijk gebruik maken van de server. Dit kan in de toekomst verder oplopen uiteraard.
Omdat ik niet iedereen kan verplichten een Shield te kopen moet ik sommige transcodes maar accepteren. Ik merk dat de J3455 Celeron van de DS918+ het zo nu en dan lastig heeft. Vandaar ook de I5-9600K processor. J3455 = 2266 bench I5-9600K =11070 bench.
Ik heb veel onderzoek gedaan naar het verschil tussen AMD en Intel voor Plex. Het grootste verschil was uiteraard de Intel Quicksync. Vandaar dat er ook geen GPU in deze build zit.
Ik heb weinig tot geen 4K materiaal. Bijna alles is tussen de 3-6 GB. Ik neem aan dat een GPU dan niet nodig is voor mij?
De reden waarom ik voor dit moederbord en case heb gekozen is omdat er ruimte is voor 8 interne 3.5HDD. Zoals ik al eerder zei wil ik graag futureproof zijn. De DS918+ heb ik bijna een jaar geleden gekocht en die ging wat sneller vol dan gedacht.
De server hoeft niet 100% geluid stil te zijn. Hij komt niet in de slaapkamer te staan maar in een aparte werk kamer. Wel moet de voeding etc zo zuinig mogelijk zijn aangezien die 24/7 aan moet blijven. Omdat ik qua hardware geen verstand heb van voedingen heb ik eigenlijk geen idee welke het beste bij mij past voor mijn doeleinde.
Tevens zou ik graag twee M.2 schijven willen hebben. Een voor het draaien van de OS (windows..sorry geen CLI expierence) en de tweede puur als cache/transcode tmp op te slaan.
Graag hoor ik jullie mening/ervaringen!
Fijne Pasen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik wil even een andere denkpiste aangeven:
nas houden puur voor storage (je hebt die nu toch) en daar een 'kleine' pc bij die puur voor cpu/gpu-kracht gaat. (klein als in: daar moeten geen 8/.., schijven in, je hebt enkel een beest van cpu/gpu nodig)
Het aanleveren van files naar de plex server toe kan de nas met 2 vingers in de neus, en dan de aparte pc waar de transcodes etc op draaien.
Ook later uitbreiden van opslag is dan relatief makkelijker: extra nas? das gewoon een map toevoegen in de plex library.
Bijkomend zou ik kijken naar hardware transcoding van streams, en dus wel een (stevige) gpu overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelgoedauto2
Heb ik inderdaad ook naar zitten kijken.
De expansion bay van de DS918+ is de DX517 deze is echter wel €562.
Dan heb ik 9 bays in totaal maar nog wel dezelfde rekenkracht.
Daarop volgend zeg jij, neem dan een mini ATX erbij met enkel een sterke CPU, mobo, 4/8GB ram en een m.2 voor de OS en rekenkracht?
En indien je een GPU wilt voor HW transcode dan ben je ook aardig wat geld kwijt..
Ben je dan ook niet in totaal +€1000 kwijt?
Tevens heb ik gelezen dat de E-SATA van de 918+ naar de X517 erg 'gevoellig' is. Dus in de zin van, verbinding kan snel verbroken worden.
Het gaat mij er namelijk ook om dat ik 'veel' 3.5" bays nodig heb.. Datahorde is verslaafd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Mijn persoonlijk setup:
intel nuc i5 met 32GB ram en igp die hardware transcoding kan voor plex te draaien (en andere dingen zoals domotica), daarbij aparte systemen voor opslag die puur data aanleveren via smb.

Nadeel: initiele opstartkost is hoog, want je koopt in feite 2 systemen. 'beheerskost' is ook iets hoger want meer werk

Voordeel: ik heb mijn storage ondertussen uitgebreid met een 2e systeem dat ook puur opslag doet, kleine config wijziging in de plex-server (basicly extra shares toevoegen aan de betreffende libraries), en als het nodig is kan daar een 3e/4e/... systeem zonder problemen bij.

Nu, dit werkt goed voor mij, ik wil het maar meegeven als idee om te overwegen, het is zeker niet gezegd dat dit een wonderoplossing is :) Op lange termijn kan je hier wel geld mee uitsparen, maar kan het ook meer beheerstijd kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelgoedauto2
Na je eerste reactie heb in inderdaad zitten kijken naar een NUC. Prima CPU benchmark ook voor mijn doeleinde. Ik vind het een prima tip!
Nu nog de afweging om de DX517 te nemen of een simpele build met aardig wat HDD ruimte.
Maar een NUC als hartslag voor de PMS ziet er inderdaad goed uit.
Stel;
6 mensen willen tegelijk gebruik maken van de DS918+. Ondervind hier je geen lag in wanneer de data eerst van de NAS naar de NUC gaat en dan naar eindgebruiker?
Ben blij met je berichten, iemand die even mee denkt met me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Ik heb zelf geen ervaring met Plex en de eisen, maar qua hardware zou ik zelf ook de straat inslaan die @roeleboel aangeeft. Ik heb zelf een 1817+ die voorheen een complete home server was (incl VMS) en daar eigenlijk niet krachtig genoeg voor was. Nu gebruik ik m enkel als storage voor camera’s, media, backup en VMs en draai ik de rest op een i7 NUC met 16gb ram.

Grootste voordeel van synology blijft voor mij dat je relatief eenvoudig je volume kan vergroten door extra schijven of grotere schijven toe te voegen. De performance die ik met een standaard SHR volume haal is zat om de 2x 1 gbit die er aan zit te verzadigen.

Mocht je in de toekomst storage te kort komen of performance, dan kun je de individuele onderdelen upgraden.

Je instabiliteit met de esata kabel herken ik trouwens niet (rs818 + 4 bay rack uitbreiding), maar ik verplaats m’n hardware nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 12-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 18:23
Ik zelf heb een i3-9100 en met quicksync kan ik meer dan 10 streams tegelijk tramscoderen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelgoedauto2
Hoe zit het met de temperaturen van de NUC?
Wanneer er 4/5 mensen transcoderen, kan de passieve CPU cooler dat wel voor (lange termijn) aan?
Neem aan dat een NUC officieel niet gemaakt is voor deze workload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Die van mij heeft gewoon een standaard fan, heb m niet in een passieve behuizing gestopt.

Gemaakt voor is een andere discussie. Ik neem niet aan dat je m 24/7 op 100% cpu laat draaien? Voor de rest kunnen ze redelijke wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

De temperaturen is wel iets om rekening mee te houden. De zwaardere nucs hebben wel actieve koeling, maar die worden helaas ook behoorlijk luid als de temps omhoog gaan.

Mijn nuc is ondertussen 3 jaar oud en is initieel ook niet gekocht om mediaserver/rekenwonder_van_het_huis te worden. Moest ik nu iets nieuw kopen zou ik niet meer naar nuc gaan maar naar zelfbouw met inderdaad stillere koeling, ook al omdat dat een stuk goedkoper kan. Als je niet per se een superkleine pc nodig hebt is een nuc waarschijnlijk zelfs aan de duurdere kant.

Zoals @laurens362 al aangeeft kan de cpu+igp dat allemaal vlot aan, en qua data overdracht: ik geloof dat bluray streams tot 70Mbit gaan? dan trek je met 10 gelijktijdige streams zelfs geen gigabit vol, en voor een nas is 10 files tegelijk open ook geen enkel probleem normaal gezien.

Zelf heb ik het nog niet uitgezocht, maar ik zou zeker ook eens kijken wat er op de markt is qua amd systemen, zeker multicore hebben die momenteel zeer goede prijs/perormance, ik weet wel niet hoe het zit qua gpu transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelgoedauto2
Het idee van een NUC staat me wel aan.
Echter maakt het in principe niet uit of ik nou een klein systeem of een grotere heb.
AMD doet niet aan Quicksync, dus ik heb gelezen dat wanneer je een AMD neemt, je ook sowieso een GPU moet nemen. Tevens moet je die GPU ook weer zo tweaken dat die meer dan 2 transcodes tegelijk aan kan. Ik ben geen echte IT wonder dus dat zie ik mezelf niet zo snel doen. (Of ik ben te lui voor Google..)
Waar ik echt het meest tegen aan loop is dat alle HDD slots van de NAS vol zijn. De DS918+ heeft nog nooit de 100% CPU gehaald tijdens transcodes, puur ook omdat mijn collectie voor 95% 1080 bevat met 264 codec. Overige 5% zijn een paar 265 en 4K.
Ik wil uiteraard wel een betere CPU om futureproof te zijn. En uiteraard ruimte om wat shucks erin te stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Gegeven dat cpu momenteel blijkbaar nog niet direct een probleem is, is het dan een optie om in plaats van een dx een 2e echte nas ernaast te zetten? Die kan je via dsm van je huidige 918 mounten daar, zodat het 'extern' gezien 1 systeem lijkt te zijn.

Dat mag dan een goedkopere/tweedehands/oudere/... nas zijn (zie bv vraag&aanbod, daar staan wel interessante dingen in), zolang die maar genoeg bays aanlevert, het enige wat die moet kunnen is namelijk puur aanleveren van files via smb.
Dan kan je evt de bijkomende investering in extra cpu nog wat uitstellen, totdat het echt nodig blijkt.
Ook hier: gewoon als extra denkpiste :)

Zelf heb ik ooit de 'fout' gemaakt om voor een dx te gaan, en achteraf enkel spijt van gehad: je koopt vrij dure extra bays, maar de cpu van je huidige nas gaat er niet op vooruit, integendeel: die krijgt het gewoon nog zwaarder door de extra bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:49
@speelgoedauto2 je kunt ook nog eens kijken naar Unraid als OS van je nieuw aan te schaffen systeem.

Ook voor mensen met weinig Linux / CLI kennis is het erg eenvoudig te beheren. In principe kun je gewoon alles configureren vanuit de webinterface en de boel bij elkaar klikken nadat je de USB hebt gemaakt.

Het draaien van docker containers is erg eenvoudig, en ook het uitbreiden van je storage stelt niets voor. Ook kun je parity disks instellen zodat je beschermd bent tegen het uitvallen van een van je schijven.

Zelf gebruik ik een AMD Ryzen 5 2600 in m'n "server" en je hebt na de initiele installatie van je systeem niet persee meer een videokaart nodig. Mijn systeem heeft zo eerst een poosje als Emby server staan draaien in de meterkast, zonder dat er een GPU in het systeem zat.

Later heb ik besloten dat ik m'n Unraid server en Game pc graag samen wil voegen, dus heb ik m'n GPU in de server gezet, en geef ik deze nu door aan een Windows 10 VM zodat ik de server ook kan gebruiken om te gamen.

Een van de voordelen van Unraid t.o.v. Windows is dat je kan booten vanaf een USB drive, dus hoef je 1 M2 drive minder aan te schaffen. Ik heb 1 NVME drive in mijn systeem en die gebruik ik zowel als VM storage als voor m'n docker containers en als cache voor m'n disk array. Alle schrijf acties worden dus eerst naar het snelle cache storage uitgevoerd, en 's nachts wordt de data dan verplaatst naar de spinning disks.

Dit heeft als voordeel dat de hardeschijven gewoon in spin down kunnen als niemand media zit te kijken op m'n Emby server. Dat scheelt toch weer wat stroomverbruik :).

Voor deze oplossing ben ik ook een poos in de weer geweest met een Intel NUC, en hoewel het leuke systemen zijn ben ik toch blij met de flexibele mogelijkheden die een custom build bieden t.o.v. een NUC + Synology.
Pagina: 1