Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-11 09:45
Beste Allen,

Sinds Juni vorig jaar wonen wij in een nieuwbouw huis (woningbouw huur). Hier liggen 6 zonnepanelen op. Als energie leverancier hebben wij Oxxio en ik heb dus hun app geinstalleerd op mijn telefoon.

Nu kijk ik bijna nooit op deze app maar van de week was ik wel nieuwsgierig wat we nou eigenlijk opwekken met deze 6 panelen. Tot mijn verbazing word er amper wat opgewekt. Vanaf Juni tot en met vandaag is er slechts 232 kWh opgewekt.

Nu weet ik dat er natuurlijk verschillende omstandigheden zijn maar volgens mij klopt dit niet. Een gemiddeld paneel zou ongeveer 200 kWh per jaar moeten opbrengen x 6 zou dat 1200 kWh moeten zijn.

Stel dat ik daar de helft van pak als minimaal zou ik op 600 moeten zitten. Dat ga ik dus nooit redden.

Ik betaal 15 euro per maand voor deze panelen en het kost me nu dus alleen maar meer geld dan dat het opleverd. Iemand enig idee?

Beste antwoord (via mrjixies op 13-04-2020 10:00)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Oxxio meet niet de opbrengst van de panelen, enkel wat er meer is opgewekt dan verbruikt. Kijk eens op de omvormer wat die zegt aan opbrengst. Klopt het dan nog niet:

Wat voor panelen? Orientatie, hoek, zal zeker wel Solaredge zijn ook?
Als je 6 panelen op pal noord met een hellingshoek van 60 graden hebt liggen, dan kan dit wel, op zuid weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Oxxio meet niet de opbrengst van de panelen, enkel wat er meer is opgewekt dan verbruikt. Kijk eens op de omvormer wat die zegt aan opbrengst. Klopt het dan nog niet:

Wat voor panelen? Orientatie, hoek, zal zeker wel Solaredge zijn ook?
Als je 6 panelen op pal noord met een hellingshoek van 60 graden hebt liggen, dan kan dit wel, op zuid weer niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zal idd iets meer (lees: veel meer) informatie moeten geven.
Nu is het echt raden.

Dus, lijstje:
Merk / type panelen
Merk / type omvormer
Ligging / hoek / schaduw

Jaaropbrengst

Jaarverbruik
Teruggeleverd

Dan kunnen we iets zinnigs zeggen en je van advies voorzien.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 12-04-2020 11:02 ]

Wise enough to play the fool

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59

Exigence

dnkroz

Je wilt weten wat er opgewekt is maar je kijkt naar wat er teruggeleverd is.

Daar zit het verschil in.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Kijk eens wat er opgewekt is op de omvormer van de zonnepanelen zelf.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Op het moment dat je de wasmachine aan hebt staan zal alle energie uit de zonnepanelen direct de wasmachine in gaan. Dit meet je energiemeter niet. Het enige wat deze meet is het moment dat je zonnepanelen meer opwekken dan dat er in je huis verbruikt wordt. Dat is teruglevering.

Het is dus zaak om de omvormer uit te lezen zoals reeds aangegeven. Alleen hier kun je de daadwerkelijke opwekking vanaf lezen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kijk op de omvormer en installeer ook de app die bij je omvormer hoort, geeft wat meer info wss met dag-curve e.d.

• mrjixies
Ok heel erg bedankt voor de antwoorden!

Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat Oxxio in de app natuurlijk alleen het overschot registreert. Als ik verder terug kijk in de app zie ik dat mijn maandkosten voor stroom apart in de zomermaanden vorig jaar 0 was.

Dus het zal dan toch wel kloppen inderdaad gelukkig maar.

Ik heb verder geen info over de panelen e.d. aangezien ik geen eigenaar ben.

Wel hebben wij op zolder een SMA Sunny Boy hangen als omvormer alleen kan ik daar helaas niet op inloggen. Het netwerk adres plus wachtwoord wat op de zijkant geplakt staat werkt helaas niet.

Maar nogmaals iedereen bedankt!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou het toch eens navragen bij de verhuurder, het is gewoon een dienst die ze verlenen.
Mijn SMA Sunnyboy kan ik niet direct met een browser benaderen maar wel via Sunny Portal.
Daar kan je hem aanmelden als de verhuurder dat nog niet heeft gedaan.
Er is een Sma app om de opbrengst via Sunny Portal te bekijken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mrjixies Zie je de SMA niet een eigen wifi signaal uitzenden?
Dat ww op de zijkant (stikker) is om in te loggen op die wifi.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

En je kan hem met een netwerkkabel aansluiten, zodat die een ip-adres krijgt?
Kun je er dan nog niet in via http://ipadres?

Eigen logging is ook prima te doen, wanneer je eenmaal een werkende verbinding hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFfC6jUtvPoN81wA4HYIH52byvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lk1ogAD9B4GGSieWrzZdMDj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2020 11:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mrjixies
AUijtdehaag schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:15:
@mrjixies Zie je de SMA niet een eigen wifi signaal uitzenden?
Dat ww op de zijkant (stikker) is om in te loggen op die wifi.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

En je kan hem met een netwerkkabel aansluiten, zodat die een ip-adres krijgt?
Kun je er dan nog niet in via http://ipadres?

Eigen logging is ook prima te doen, wanneer je eenmaal een werkende verbinding hebt:
[Afbeelding]
Klopt maar het wachtwoord wat op de sticker staat klopt dus niet.
Pagina: 1