Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-12-2020
Heeft iemand ervaring met de ethernet snelheid van deze tv? Mijn switch geeft aan dat hij op 10/100 Mbps functioneert terwijl de Xbox op dezelfde switch 1Gbps aangeeft.
Het zou uiteraard kunnen komen dat de kabel niet lekker is dus de kabel van de xbox en tv verwisseld maar nog steeds geeft de tv 10/100Mb aan.

Bij 4K films van 12GB of groter buffert de tv ongeveer elke 30? seconden. Dit uiteraard erg irritant.
Ik vraag me af of het aan de snelheid komt en waarom de tv die volgens mij gespect is op 1 Gbps ethernet dit niet haalt. Ik zie hiervoor geen instellingen en kan de werkelijke snelheid ook niet meten.

Zijn er meer mensen met dit probleem of zijn er mensen die weten hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt,
Johan

[ Voor 6% gewijzigd door thedude_alive op 12-04-2020 00:49 . Reden: spelfouten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 22:07
Welke tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Philips OLED 8 series OLED804/12

[ Voor 4% gewijzigd door thedude_alive op 12-04-2020 00:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Deze tv heeft een ethernet aansluiting van max 100 mbps.
Je kan beter de tv en de xbox draadloos via de wifi aan elkaar linken, omdat de wifi van deze tv Wi-Fi 802.11ac, 2x2, dual band heeft.

Ltrz,....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thedude_alive
Dankje @Steelo, de specs op Tweaker zeggen 1 Gbps maar ik denk dat je gelijk hebt. 100Mbps zou nog steeds genoeg moeten zijn om een film van 20 GB in 90 minuten binnen te halen dus eigenlijk zou het daar ook niet aan kunnen liggen.
Weet jij toevallig ook of het bufferen om de 30 seconden bij films van 13GB of groter, aan het netwerk ligt of dat de decoder in de tv zulke grote files niet kan bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:26
waar stream je de films precies vandaan?

het probleem zit hem waarschijnlijk namelijk niet in de hardware van de tv die is prima in staat om dat te ontvangen en te verwerken

[ Voor 62% gewijzigd door boyette op 12-04-2020 03:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Dat kan wel eens tegenvallen met een H264 codec op 4K want ga je reeds los over de 100 Mbps. Als je het echt streamt heb je meer bandbreedte nodig omdat het dan reeds door een codec is gegaan en je dus de compressie kwijt bent + overhead.

TV's met 1 Gbps, bestaan die al? Vermoedelijk omdat HDMI maar 100Mbps ondersteund en ze zoals gewoonlijk achterlopen op de feiten, blij dat ik heel dat Smart TV gedoe integraal overgeslagen heb, kan niet anders dan uitdraaien op miserie, hoe kom je er op om 4K schermen met 100 Mbps links te voorzien, welk device kan je zelfs nog kopen met 100 Mbps links?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
sprankel schreef op zondag 12 april 2020 @ 03:39:
Dat kan wel eens tegenvallen met een H264 codec op 4K want ga je reeds los over de 100 Mbps. Als je het echt streamt heb je meer bandbreedte nodig omdat het dan reeds door een codec is gegaan en je dus de compressie kwijt bent + overhead.

TV's met 1 Gbps, bestaan die al? Vermoedelijk omdat HDMI maar 100Mbps ondersteund en ze zoals gewoonlijk achterlopen op de feiten, blij dat ik heel dat Smart TV gedoe integraal overgeslagen heb, kan niet anders dan uitdraaien op miserie, hoe kom je er op om 4K schermen met 100 Mbps links te voorzien, welk device kan je zelfs nog kopen met 100 Mbps links?
puur de bandbreedte is het probleem niet 40Mbps voor 4k h264 zou voldoende moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
MPEG2 High (1080p25 = 80 Mbps) (compression: 15.5:1 or 6.5%):
321 Mbps = 40.1 MB/s = 2.41 GB/min = 144 GB/hr
DVD MPEG2 (480p25 = 9.8 Mbps) (compression: 21.1:1 or 4.7%):
236 Mbps = 29.5 MB/s = 1.77 GB/min = 106 GB/hr
DVCPRO50 (1080p25 = 50 Mbps) (compression: 24.8:1 or 4%):
201 Mbps = 25.1 MB/s = 1.51 GB/min = 90.3 GB/hr
BluRay H.264 (1080p25 = 38 Mbps) (compression: 32.6:1 or 3.1%):
153 Mbps = 19.1 MB/s = 1.14 GB/min = 68.7 GB/hr

En als je 10bit erbij gooit

191 Mbps = 23.9 MB/s = 1.43 GB/min = 85.9 GB/hr

Let op, dit niet de filesize maar nadat het door een encoder is gegaan.
Op 4K resolutie

edit; en just for the fun, 10bit en 60 fps

458 Mbps = 57.2 MB/s = 3.43 GB/min = 206 GB/hr

[ Voor 18% gewijzigd door sprankel op 12-04-2020 04:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Gewoon de tv zelf laten decoderen, dan is een 10/100Mb aansluiting meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Nielson schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:10:
Gewoon de tv zelf laten decoderen, dan is een 10/100Mb aansluiting meer dan genoeg.
Volgens mij decodeerd mijn tv zelf. Ik stream vanaf een NAS rechstreeks naar een 55oled804/12.

Kan ik iets aan de manier van decoderen veranderen? Ik zie daar nergens settings van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
boyette schreef op zondag 12 april 2020 @ 03:19:
waar stream je de films precies vandaan?

het probleem zit hem waarschijnlijk namelijk niet in de hardware van de tv die is prima in staat om dat te ontvangen en te verwerken
Van een NAS rechtstreeks naar de TV via een router en switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32
Zal me niet verbazen als de tv zelf dat soort bestanden niet lekker encode krijgt.
Je kunt het controleren door het bestand op een usb stick te zetten, in de tv te doen en daar vanaf te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thedude_alive
SunnieNL schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:18:
Zal me niet verbazen als de tv zelf dat soort bestanden niet lekker encode krijgt.
Je kunt het controleren door het bestand op een usb stick te zetten, in de tv te doen en daar vanaf te spelen.
Dankje, dat heb ik zojuist gedaan en met een USB stick is het geen probleem, geen happeringen/bufferingen. De tv is dus niet het issue maar het netwerk.

Mijn NAS gaat via een Ziggo router en daarna een 1Gbps switch naar de tv. Met mijn laptop haal ik snelheden van 500 Mbps over dezelfde kabel naar dezelfde NAS. Dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Het lijkt erop dat de data doorvoer in combinatie met het encoden een probleem geeft bij files die groter dan 12 GB zijn.

Herkenbaar voor iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:23
thedude_alive schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:15:
[...]

Dankje, dat heb ik zojuist gedaan en met een USB stick is het geen probleem, geen happeringen/bufferingen. De tv is dus niet het issue maar het netwerk.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij is je tv wel het probleem.

De netwerk adapter van je tv is niet snel genoeg, daarom dat je geen haperingen via USB hebt( dat gaat niet over je netwerk adapter van je tv)

Had je het al geprobeerd via wifi? Zonder kabel dus, trek die eruit

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welke programma's op je TV en welke software op je NAS gebruik je? Weet je zeker dat het niet staat te transcoden ofzo?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Kan je niet op de NAS kijken onder instellingen hoeveel verkeer hij verzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JvS schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:55:
Welke programma's op je TV en welke software op je NAS gebruik je? Weet je zeker dat het niet staat te transcoden ofzo?
Juist hier moet je het zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

Mijn NAS gaat via een Ziggo router en daarna een 1Gbps switch naar de tv. Met mijn laptop haal ik snelheden van 500 Mbps over dezelfde kabel naar dezelfde NAS. Dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Het lijkt erop dat de data doorvoer in combinatie met het encoden een probleem geeft bij files die groter dan 12 GB zijn.

Herkenbaar voor iemand?
Besef wel dat je met de USB stick ook de nas uit het verhaal haalt

Dus nu kan de nas ook de oorzaak zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
boyette schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:30:
[...]

Besef wel dat je met de USB stick ook de nas uit het verhaal haalt

Dus nu kan de nas ook de oorzaak zijn
Klopt, het is een synology DS211+
Als ik files copieer van de synology over dezelfde kabels en netwerk naar een laptop bijvoorbeeld, dan haal ik een file van 20 GB in een paar minuten binnen. Vandaar dat ik niet denk dat het de NAS kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
Ik heb een pricewatch: Philips 55PUS7303 Zilver en die wil ook niet afspelen over het netwerk.
Is gewoon alleen geschikt voor de ultragecompirmeerde Netflix meuk. Vanaf een USB 3.0 SSD gaat het net, tot je de subtitles aan zet...

Zit niets anders op dan een HDMI kabeltje halen en er een PC naast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Een 20GB film met subtitles werkt bij mij prima via USB 3. Ik ga zo een 60 GB film proberen. Dan weet ik zeker dat de TV meer dan geschikt is wat dat betreft. Dan alleen mijn netwerk probleem nog oplossen want met USB disks op en neer lopen schiet niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Probeer het eens met Plex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thedude_alive
Film van 57 GB speelt zonder 1 enkele happering van vanaf USB 3 naar de tv ook met subtitels. De TV heeft me inmiddels wel overtuigd dat hij het decoden aankan. Netwerk zou ook goed genoeg moeten zijn met 100Mbps voor een flinke film. Blihft alleen de NAS of de mediasoftware op de NAS over. Ik gebruik nu de standaard Synology media software. Ik zal eens kijken of ik Plex geinstalleerd krijgop de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 08:56

NeHoX

Gamer + PV

Merk je verschil tussen dezelfde film in x264 vs x265 geencodeerd?

Kun je proberen de NAS en de TV tijdelijk met een lange kabel direct op het ziggo modem aan te sluiten om de switch uit te sluiten?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
thedude_alive schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:43:
[...]

Klopt, het is een synology DS211+
Als ik files copieer van de synology over dezelfde kabels en netwerk naar een laptop bijvoorbeeld, dan haal ik een file van 20 GB in een paar minuten binnen. Vandaar dat ik niet denk dat het de NAS kan zijn.
https://www.synology.com/..._DLNA_UPnP_compliant_DMAs

U nas gaat dat niet als file presenteren maar als media, ofwel moet je dat uitzetten zodat hij gewoon domme file server speelt ofwel zou ik toch echt is gaan kijken hoeveel Mbit u NAS verzend in plaats van ervan uit te gaan dat daar niet je probleem zit.

Dat de NAS op zich het probleem niet is, daar kan ik inkomen, die 100 Mbit poort op je TV is gewoon antiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Hoe zet ik dat uit zodat hij gewoon een domme file server speelt? Op mijn tv kan ik volgens mij alleen DMA afspelen dus vanaf een server. Ik zie in de tv nergens waar ik een server drive kan mappen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Ik zou kijken naar de NAS en wat je daar kan instellen, ik zie dat Synology daar ook allerhande profielen heeft, mogelijks helpt het daar iets anders te nemen.

Als de TV geen ondersteuning bied om gewoon van een domme file server te benaderen, wel dankje voor de info, weeral een reden waarom ik die dingen niet moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 12:23
[...]

Herkenbaar voor iemand?
Heb je ondertussen al eens over WiFi geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Laatst online: 11:16
Probeer het nu eens via wifi zoals bovenstaand gemeld is? Dan sluit je uit dat die ethernetkaart het probleem is.

Wat voor software gebruik je op je tv en NAS? Ds video/video station? Of gebruik je gewoon upnp? Indien ds video dan heb je dus kans dat er wel degelijk iets door de NAS encoded wordt, kan je natuurlijk ook gewoon checken op je nas door even te kijken wat het cpu verbruik is als je een video afspeelt op je tv. Voor doorgeven van een bestand kan je cpu verbruik niet boven een paar procent uitkomen.
Als blijkt dat er encoding op je nas plaatsvindt dan gaat Plex niet helpen. Daar is je nas gewoon te traag voor.
Als je uPnP gebruikt dan wordt er per definitie niet geencodeerd door je NAS maar dan leest je tv gewoon het bestand on the fly van je NAS schijf en vindt er geen bewerking plaats.

Maar ik zou eerst bovenstaande eens 1 voor 1 checken. Dan sluit je dingen uit en kan je gericht naar een oplossing zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 14-04-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Arjant2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:04:
Probeer het nu eens via wifi zoals bovenstaand gemeld is? Dan sluit je uit dat die ethernetkaart het probleem is.

Wat voor software gebruik je op je tv en NAS? Ds video/video station? Of gebruik je gewoon upnp? Indien ds video dan heb je dus kans dat er wel degelijk iets door de NAS encoded wordt, kan je natuurlijk ook gewoon checken op je nas door even te kijken wat het cpu verbruik is als je een video afspeelt op je tv. Voor doorgeven van een bestand kan je cpu verbruik niet boven een paar procent uitkomen.
Als blijkt dat er encoding op je nas plaatsvindt dan gaat Plex niet helpen. Daar is je nas gewoon te traag voor.
Als je uPnP gebruikt dan wordt er per definitie niet geencodeerd door je NAS maar dan leest je tv gewoon het bestand on the fly van je NAS schijf en vindt er geen bewerking plaats.

Maar ik zou eerst bovenstaande eens 1 voor 1 checken. Dan sluit je dingen uit en kan je gericht naar een oplossing zoeken.
Synology DS211+ met de standaard mediaserver software. Andere software kan ik niet vinden.
Wat me wel opvalt is dat bij een film van 18GB mijn NAS CPU op 35% blijft zitten maar de LAN van mijn NAS continue tegen de 10-12 MB/s knalt dus tegen de 100Mbps. de NAS pompt in die 2 uur dus 86.4 GB over voor een film van 18 GB.

Bij een 8 GB film (die wel vloeiend loopt) blijft ie gemiddeld rond de 2 tot 3 MB/s = 24Mbps. Bij een film van 2 uur pompt ie dus 21.6 GB over voor een film van 8 GB??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjDMStSmKx2rTEmtHkRqQ5l2gWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tU0ccSEUCcG6oqVFOE3HGOoW.png?f=user_large

Ik snap nu wel dat mijn netwerk dit niet trekt.

Ik kan bij deze tv ook geen drive mappen of iets dergelijks dus ik zal het bij grote films met USB disks moeten doen ben ik bang.

Met WIFI kan de tv de NAS niet vinden in mijn netwerk dus is ook geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaloc
  • Laatst online: 10:26
Heb je al geprobeerd om video transcoding uit te zetten op je NAS?

Zie https://community.synology.com/enu/forum/11/post/123351 voor instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 17:58
thedude_alive schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:50:
[...]

Synology DS211+ met de standaard mediaserver software. Andere software kan ik niet vinden.
Wat me wel opvalt is dat bij een film van 18GB mijn NAS CPU op 35% blijft zitten maar de LAN van mijn NAS continue tegen de 10-12 MB/s knalt dus tegen de 100Mbps. de NAS pompt in die 2 uur dus 86.4 GB over voor een film van 18 GB.

Bij een 8 GB film (die wel vloeiend loopt) blijft ie gemiddeld rond de 2 tot 3 MB/s = 24Mbps. Bij een film van 2 uur pompt ie dus 21.6 GB over voor een film van 8 GB??

[Afbeelding]

Ik kan bij deze tv ook geen drive mappen of iets dergelijks dus ik zal het bij grote films met USB disks moeten doen ben ik bang.

Philips tvs pakken maar een beperkte 5ghz range. In ieder geval kanaal 40.

Echter, iets snap ik niet zo goed aan het verhaal van velen hier. De netwerkkaart zelf is 100mb, niet alleen de poort dus. Via 5ghz kom ik ook niet over de 100mb speed op mijn 804.
Edit: gek genoeg trek ik het nu op 165mbps via 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Laatst online: 11:16
[...]

[Afbeelding]

Tja als je er wat geld voor over hebt hang je er een Nvidia Shield tussen. Zo heb ik het ook. Zou niet anders meer willen. Video Station installeren op je NAS en DS Video op de Shield en je hebt direct een video bibliotheek net als bij Plex. De Shield transcode alles wat je er tegen aan gooit, heb je niets meer te maken met de netwerkkaart in je tv.

Way @Rhaloc hier boven zegt moet je zeker even proberen alleen dit zou betekenen dat je tv door geeft dat hij bepaalde formaten niet aan kan wat raar zou zijn. Want je NAS is dus waarschijnlijk wel zelf aan het transcoden. Kan overigens ook met subtitles te maken hebben. Ook dan wordt volgens mij de transcoding wel eens getriggerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 15-04-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude_alive
Rhaloc schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:15:
Heb je al geprobeerd om video transcoding uit te zetten op je NAS?

Zie https://community.synology.com/enu/forum/11/post/123351 voor instructies.
Die setting heb ik helaas niet in mijn versie DSM 6.2.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkSHYAx5G_5v3jmdW-I-AF3VE5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx9e8stSbN2nvS4SFd2GjBrV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
[...]

[Afbeelding]

welke player gebruik je op je tv?
heb je het al met plex geprobeerd?

je geeft maar zeer selectief antwoord op de vragen die worden gesteld
en wat je allemaal aan het testen bent en hoe dat het probleem moet gaan oplossen wordt mij ook niet duidelijk..

dit gaat zo nog wel een paar jaar duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
[...]
.

Kan je jouw WiFi netwerkinstellingen niet gelijkaardig instellen (zelfde werkgroep, zelfde subnet, privé ipv publiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
thedude_alive schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:59:
Film van 57 GB speelt zonder 1 enkele happering van vanaf USB 3 naar de tv ook met subtitels. De TV heeft me inmiddels wel overtuigd dat hij het decoden aankan. Netwerk zou ook goed genoeg moeten zijn met 100Mbps voor een flinke film. Blihft alleen de NAS of de mediasoftware op de NAS over. Ik gebruik nu de standaard Synology media software. Ik zal eens kijken of ik Plex geinstalleerd krijgop de NAS.
Interessanter dan de grootte van een bestand, is te weten welke formaat en encoding profiel geselecteerd werd.

Veel rippers encoden op de hoogst mogelijke profiel (bedoeld voor 8K 60Hz) terwijl een lagere profiel bedoeld is voor 4k 24Hz. Daarmee vereis je een onnodig grote bandbreedte.

Kan je eens meer info geven over de problematische bestanden?
Pagina: 1